[AR] [LO]Te diep/laag met hoofd hals, hoe longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samo

[LO]Te diep/laag met hoofd hals, hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 13:00

Mijn paard loopt tijdens het rijden vaak te diep en te laag met zijn hoofd/hals. Met losrijden is dit wel fijn, maar later wil ik hem wat hoger instellen en dan lukt dat amper. Ik ben dit aan het oefenen en het gaat al steeds beter.

Maar nu wilde ik hem ook longeren, en daar loopt hij helemaal laag diep met zijn hoofd/hals. Hoe kan hem nu het beste longeren? Met welke hulpmiddelen en hoe moet ik hem dan bijzetten.

Ik heb hem al geregeld met pessoa gelongeerd maar alleen nog maar op de stand lang/laag. Dat doe ik dus nu niet meer omdat ie hoger moet. Maar is dat niet te zwaar voor hem als ik de pessoa een stand hoger zet?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 18:34

Weet niemand hoe je een paard kunt bijzetten zodat hij tijdens het longeren ook (iets) opgericht loopt?

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:34

Als hij met de pessoa ontspannen voorwaarts/neerwaarts loopt, kan je hem best een standje hoger zetten en hem iets oprichten.

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:51

Binnenkort hebben wij een cursus longeren met Lammert Haanstra. Naast de theorie wordt er ook aandacht besteed aan de praktijk en is er de mogelijkheid om je eigen paard/pony mee te nemen zodat hij je kan helpen met je probleem. Voor meer info kijk op de onderste site uit mijn onderschrift.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:51

Toch raad ik je een dubbele longe aan. Vraag een ervaren iemand om je te helpen in het begin, hiermee kan je hetzelfde doen als ohz. Zo werkt het een het ander dus nooit tegen. Tenzij jij zelf heel anders gaat sturen etc.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 15:46

okeej, bedankt voor de reacties! Met dubbele longe kan ik wel longeren, maar heb ik bij dit paard nog nooit gedaan, maar ik ga dat dan proberen volgende week!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:16

gogue vind ik erg prettig

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:09

Spaanse ruiter.....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:09

Ik vraag me af wat het probleem precies is. Je ziet nogal eens dat paarden die diep en laag lopen, zichzelf eigenlijk wat laten zakken en achter de loodlijn gaan lopen. Als je zulke paarden meer gaat oprichten krijg je een valse knik naar boven en gaan ze zich alleen maar opkrullen. Ik zou me dus minder met de voorhand bezighouden en in het rijden en tijdens het longeren, proberen de achterhand meer te stimuleren. Dat kun je (ook aan de pessoa) doen door heel veel overgangen te maken en flink bij te drijven van achteren naar voren.
Ik zou de pessoa alleen wat hoger instellen als het een paard betreft die extreem op de voorhand is gebouwd.