[AR] (VD)nieuwe clicker methode,jullie mening/tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

(VD)nieuwe clicker methode,jullie mening/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:16

Ok, het zit zo: (ahum..hier komt het)

Ik ben een grote voorstander van de clicker, en gebruik deze voor het VD met Cezanne en Lowara (met succes)
Nu had ik al de laatste tijd het wat uitgebreid naar het dressuur, bv achterwaarts vind Lowara moeilijk, dus via de clicker leerde ze correcht achterwaarts terwijl ik erop zat. Dit gaf mij een idee voor Cezanne

Cezanne is het type hittepetit pony. ze is wel lief, en ook wel braaf, maar ze kan nogal eens ervandoor gaan als ze schrikt of iets "eng"vind.
Zo ook bij het springen en balkjes lopen. Het is een superspringpony, nooit geen balk eraf, super wendbaar, weet dingen goed in te schatten etc. alleen..... ze weigert altijd. Maakt niet uit of ze de hindernis/balkje al 100X heeft genomen, ineens PATS.. staat ze stil of draait om en gaat er vol vandoor.
Als je langzaam van laag naar hoog toewerkt met de hindernis (na een paar weigeringen) gaat ze wel. (hetzij keihard)
Nu is het zo, dat ik deze zondag een Bixie concours (springen) met haar ga doen (allemaal AAAH wat lief!! Cool )
En ik weet nu natuurlijk al wat er bij hindernis 1 gaat gebeuren..

Nu had ik zo bedacht.. de clicker is voor m'n paarden een teken van iets goeds en iets fijns, dus waarom niet belonen en klikken bij een goede sprong of netjes rustig over de balken? Dus ik ben nu zo'n 2 maanden ermee bezig, en het werpt echt resultaten af.
Kijk, het blijft een weigerpony (in 1 week 2 kinderen eraf, 1 bij een grondbalk Bloos! en 1 bij een hindernis vol in de bosjes Bloos ) maar goed, ik zie wel duidelijk verbetering erin (ze weigert nog maar 1X per hindernis, soms zelfs minder!)
En ook merk ik dat ze er lol in heeft om foutloos te springen (duhuh, vind je het gek..vreten!!)

Ook heb ik nu een pony op afstandsbediening, ging ze vroeger minstens 10 minuten als een dolle rondrennen als er iemand afviel (kreeg je haar echt NIET te pakken) nu na 1 klik staat ze naast mij.

Dus de verbetering zit er echt in, maar nu is mijn vraag/idee, ben ik zo goed bezig? Wat denken jullie? wat zou er voor negatiefs uit kunnen komen? of juist meer positiefs?

BTW: Voor de Bixie heb ik haar voor opgegeven om m'n theorie te bewijzen Schijnheilig

BTW 2: voor degenen die het weigeren willen onderzoeken, be my guest, ze heeft het al haar hele leven, heeft verder geen pijn of trauma's, en was tot 4 jaar geleden zelfs een concourspony (ook springen,helaas had ze het toen ook) Ze heeft wel ontzettend veel lol in het springen, vind het heerlijk, maar ja, je kunt er niet zomaar iemand opzetten, want ze is dan veel te druk/snel.

OK lang verhaal, hoop dat alles wat van belang kan zijn erin staat.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:33

ik ben er voorstander van! ze krijgt een goede associatie bij eht springen. en er zit nu al verbtering in. Ik ben erg benieuwd naar zondag. En met zon superfanclud komt het helemaal wel goed Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:39

ben verder niet into clicker, maar als het voor jou werkt, ben je IMO goed bezig zoals ik het zo lees

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:53

Ja, dat kan gewoon.Wel zou ik goed letten op het moment waarop je clickt: Liefst niet in het zweefmoment maar een tel na de landing. Na een click staat je paard namelijk meteen stil en dat is niet zo verstandig als je net aan het springen bent. Haha! De landing is dus een mooi moment voor de click. Natuurlijk click je alleen de eerste keren direct na de landing want anders creeer je een paard dat na elke landing meteen op de rem staat. Als dat lukt en ze weigert niet meer, dan kun je voor twee passen na de landing clicken, dan drie, dan acht, dan voor nog een hindernis, dan drie en voor je het weet spring je een heel parcours bij elkaar!. Haha!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:25

Hee wat leuk dat er zoveel vooruitgangn in zit . Ik wist helemaal niet dat je er zo mee bezig was. Hoe laat moet je zondag? Ik ben er al heel vroeg (rij met niek mee) dus waarschijnlijk kan ik de ultieme proef zien Haha! Succes in ieder geval OK dan!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 20:43

hoi, ik moet om half 1 en om 1 uur. Ja ik ben echt helemaal into de clicker Lachen ik hoef maar in de buurt van m'n linkerzak te komen, of ze beginnen al te murmelen hier Haha!

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:20

Hoi,
ik vind jet altijd jammer dat mensen bij "clickertraining" denken dat de wortels het belangrijkste zijn, maar tenslotte heet het "clickertraining" en niet ""worteltraining" Knipoog. De clicker (of je stem) markeert het juiste gedrag, dus ik gebruik het doorheen àlles; dus ja, wat mij betreft ben je heel goed bezig. Ik vind het heel leuk hoe snel clickertraining zich uitbreidt, overigens!