[AR] [NH/VD] oefeningen voor heet paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

YOYO

[NH/VD] oefeningen voor heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 23:10

Onze nieuwe merrie is nogal een pittige tante.
Als ik haar rustig mee laat lopen begint ze te drammen en wil me voorbij, zet ik haar terug op haar plaats door een hand op de borst te leggen wordt ze heel onrustig en doet net als of ik haar dood wil maken (dribbelen, slaan met hoofd, om willen draaien, ogen weg draaien)

Mijn andere ruin pakt alles heel laconiek aan en reageert heel goed op parrelli en we doen verschillende vrijheidsdressuurdingetjes.
Deze merrie daarintegen wordt alleen maar onrustig bij alles wat ik doe. Alleen de friendlygame vind ze prima, totdat het haar lang genoeg heeft geduurd, dan draait ze weg. porcupinegame hoef ik niet mee aan te komen want bij de minste aanraaking schiet ze weg, of duikt in elkaar alsof ik haar electrocuteer.

Ik heb ook op de monty robbertsmanier geprobeerd om een join up te doen, maar ze paniekt alleen maar als ik haar voorzichtig wegdrijf en kijkt me dan helemaal niet meer aan. Ik kan haar laten lopen tot ze dood is, het helpt niks.

Wat voor oefeningen/spelletjes of vd dingetjes kan ik met haar doen om haar vertrouwen te winnen en haar rustiger te maken?

Ze is verder heel lief, zal nooit naar mensen slaan of bijten, is verschrikkelijk hebberig met snoepjes, en is duidelijk de baas over de ruin.
Met rijden is ze snel. Schiet bij de minste aanraking van het been weg. in tegenstelling tot mijn ruin die je elke 10 meter een schop moet verkopen anders loopt hij niet (bij wijze van spreken dan hè) Ze wil alles wel doen, maar wordt overal zo heet van.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:29

Heel moeilijk te zeggen wat te doen. Over het algemeen moet je met een heet paard eerst behoorlijk tempo werken voordat je rustige dingen kan gaan vragen.

Heb je misschien een duidelijke foto van haar hoofd?

Heeft ze een verleden?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:04

met lopen aan de hand, zou ik op tweederde het halstertouw vasthouden en zodra ze je voorbij probeert te lopen het uiteinde van het touw voor haar neus ronddraaien. Hiermee loopt ze zelf tegen het touw terwijl jij gewoon blijft draaien met het touw. Ook iedere paar meter halthouden en bij drammen terugzetten, zonder haar aan te raken eventueel dreigen met uiteinde touw. Wel heel goed belonen als ze gelijk stilstaat een op je stem teruggaat. Ook na dreigen en ze gaat terug belonen. even aaien of met je stem. Wij hebben ook zo'n dominante tante en het helpt heel goed. Niet overdrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:39

Wat bij agressieve/angstige paarde helpt is dat jij heel duidelijk de leiding overneemt en alles zelf op een rustige, duidelijke manier doet. Als je aan het wandelen bent, loop jij dus enkele meters voor je paard met jouw hand met (lang) leidtouw enkele meters voor haar neus. Als ze je voorbij gaat/inhaalt, draai je een kwartslag om en loopt van haar weg zodat ze weer achter je komt, net zo lang tot ze netjes achter je aan loopt.

Dan nog even een tip: als ik je berichtje zo lees, zie ik dat je haar heel sterk met je ruin vergelijkt. Vooral omdat ze zo anders zijn, lijkt het me verstandiger om ze gewoon als twee individuen te zien met hun eigen gedachtes en ideeen. Vergelijken heeft helemaal geen nut, behalve dan dat het duidelijk maakt dat jij beter bent in met je ruin om gaan dan je merrie. Denk daar eens over na, het kan goed zijn dat jij de omgangsvormen die jij met je ruin 'afgesproken' hebt projecteert op je merrie, die daar helemaal niets mee kan. Doe dus in omgang met haar niet wat je 'altijd' al doet, maar probeer heel bewust te zijn van wat jij nou eigenlijk doet, en wat haar reactie daarop is, om daarmee een nieuwe set omgangsvormen te creeeren die je voor jou en je merrie reserveert, naast die van jou en je ruin.

Om daarop door te gaan: Je ruin en merrie zijn duidelijk niet hetzelfde. Je merrie wordt heet, angstig en ongeduldig van Parelli en Roberts en je ruin laat het allemaal toe. Zou dat niet kunnen betekenen dat je merrie liever niet met alleen maar correcties getraind wil worden? Bij Parelli train je je paard door hulpen in fases 'te verduidelijken' (in feite actieve correcties) en 'beloon' je door die verduidelijkingen te stoppen (passieve beloning, het enige positieve is dat het corrigeren ophoudt). Bij Monty Roberts is het hele leerproces van rondjagen in de roundpen een langdurige, geestelijk zeer zware actieve correctie die bovendien niet duidelijk met het 'foute gedrag' in verband staat. Zou het niet zo kunnen zijn dat jouw merrie gewoon niet op deze manier getraind kan worden? En niet meteen roepen dat elk paard Parelli/Roberts getraind kan worden, want dat is eevoudigweg niet zo. Knipoog Ik heb hetzelfde meegemaakt met [***]. [***] had ik al langer, paste uitstekend bij mij, we waren door veel heengegaan maar er heel goed uitgekomen. Met [***] had ik tot dan toe alles op de 'normale' manier getraind met de toevoeging dat ik voedselbeloningen gebruikte. Toen kwam [***], en met hem heb ik negen maanden (!!!) in een absolute chaos geleefd omdat [***] weigerde ook maar iets te leren. En dan bedoel ik niet kunstjes, maar voetjes geven, bit in doen, stilstaan tijdens het poetsen, bit uitdoen, teugelhulpen, beenhulpen en ga zo maar door. Absolute ramp. De pony was een grote leerblokkade. Na negen maanden besloot ik dat als [***] niet wilde aanpassen, ik dat maar zou moeten doen. Dus ben ik gaan zoeken naar alternatieve trainingsmethodes met de nadruk op het aanleren van gedrag, niet dominantiekwesties en dergelijke want [***] was verder heel vriendelijk. Alleen oerstom. Ik kwam uit bij clickertraining, kreeg van iemand op internet een clicker aangeboden toen ik mijn probleem uitlegde, haalde [***] uit de bak en probeerde hem tenminste aan te leren wat een clicker is (een beloningsaankondiger). Ik dacht daar toch wel een kwartier voor nodig te hebben, afgaande op wat ik gelezen had, en bovendien zou ik het alleen het leren wat de clicker is misschien een aantal dagen moeten herhalen voor [***] het echt snapte. Het tegendeel was waar. [***] snapte na 5 clicks dat een click betekende dat hij een beloning kreeg, leerde meteen dat hij achteruit moest stappen als ik op hem af liep en 'terug' zei, leerde voetjes geven en pionnetjes aanraken op commando. Hij bleek hyperintelligent, nog veel sneller lerend dan [***].

Wat ik wil zeggen is dat het jouw taak is om met je paarden te leren omgaan, en ieder paard heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing. Ga die niet als richtlijn gebruiken voor elk ander dier dat je tegenkomt, maar blijf open staan voor de lessen die je van hen kunt krijgen. Ik vertel je dit alleen om te voorkomen dat jij ook negen maanden doorklungelt voordat jij dit hemelse inzicht krijgt. Haha!

Voor je paard zelf denk ik dat Parelli nog teveel druk legt (omdat het systeem gebaseerd op corrigeren en minder op belonen) en geestelijk te weinig uitdaagt (het enige wat ze moet doen is volgen en zich dingen passief laten overkomen (de leadrope geeft immers steeds aan wat ze moet doen, zij moet alleen volgen)), waardoor zij nog vervelender gaat worden, juist omdat dit niet haar kwaliteiten zijn. Ik denk vanachter mijn computer dat de kwaliteiten van jouw paard zijn dat ze heel snel leert, erg intelligent is, maar moeilijk die intelligentie 'uit' kan zetten en het geduld heeft om dom volgwerk te doen. Daardoor wordt ze heet, krijgt ze nog meer druk te verwerken om haar intelligentie uit te zetten en flipt ze helemaal. [***] had datzelfde probleem, maar werd daardoor geen driftkikker maar een zombie, ook heel leuk. Om ze daarmee te helpen moet je beginnen met wat ze wel heel goed kunnen: leren, zelf dingen uitzoeken, hersens leren gebruiken op een gezonde manier en dat zonder te straffen. Clickertraining kan je daar heel erg bij helpen (daar is veel info op internet over te vinden, een gedeelte daarvan ook op mijn site) omdat het je paard niet onder druk zet (er wordt op geen enkele manier gestraft), maar uitdaagt om zelf uit te zoeken wat jij wilt waarbij ieder goed antwoord beloond wordt. Wat je dan krijgt is een paard dat met haar aandacht bij jou is en probeert te begrijpen wat jij van haar wil, in plaats van de hersens meteen in een 'Ik ben in paniek, ik stop ermee, ik flip nu echt totaal' modus te zetten. Vervolgens zal ze langzaam leren dat ook 'niets doen' beloond wordt en dat het een welkome afwisseling is tussen 'wel actief meedenken'. Na verloop van tijd (en dat kan best een paar maanden duren) zal ze steeds rustiger worden in het werk. Maar intussentijd kun je in ieder geval al met haar werken, waarbij je wel steeds heel erg veel afwisseling moet geven, tijdens het clickertrainen geen pauzes moet laten vallen waarin je gewoon even niets staat te doen, maar gewoon door blijven trainen. Natuurlijk blijft je paard qua karakter een pittige tante, dat blijkt [***] nu diep vanbinnen ook te zijn, nu hij zich eindelijk gewoon uit. Dat betekent niet dat je ze nooit kunt vertrouwen, integendeel, maar wel dat ze bij het verteren van veranderingen eventjes chaotisch , bijna pissig kunnen worden. Als ze er dan weer vertrouwd mee zijn, zullen ze echter heel kalm meewerken. Met [***] zie ik dat heel duidelijk in het verschil tussen dressuur en mennen. Dressuur, waar hij vroeger helemaal van overstuur raakte, is nu een van zijn favoriete bezigheden (gecombineerd met de clicker en vrijheidsdressuur natuurlijk), mennen in tweespan is ook leuk, maar al iets gestresster en mennen in enkelspan is iets waarbij hij zich nooit echt zal ontspannen, omdat we dan naar buiten moeten en hij elke confrontatie met iets nieuws alleen op moet lossen. Zodra ik naast hem ga lopen, weet hij weer dat hij in elk geval door mij begrepen wordt en dat ik de enge dingen weg zal houden, maar als hij er alleen voor staat, wordt hij weer onzeker en die onzekerheid is het eerste stapje op weg naar abnormaal gedrag zoals een zombie worden of volledig in paniek raken. Dat is ons de afgelopen jaren nooit meer gebeurd, voornamelijk omdat [***] nu snapt wat er met hem gebeurt en omdat hij weet dat hij zelf actief mee mag denken zonder gestraft te worden, maar misschien nog vooral omdat ik eindelijk in heb gezien dat [***] gewoon geen [***] is, en dat elk paard de kans moet krijgen om jou in zijn ideale baas om te vormen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Haha!

YOYO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:18

Wat een toffe reacties!

@josien, ik heb nog geen foto's van haar. Ik heb haar pas een paar weken. Ze heeft voor zover ik weet geen naar verleden. Ze is fokmerrie geweest en daarna recreatief western gereden. Als ik haar op tempo ga rijden wordt het alleen maar erger en ik denk dat, als ik haar de zin geef en tempo ga werken tot ze rustig wordt, dan ze zich dood loopt. Zo actief is ze.
In omgang is ze heel braaf tot je dingen gaat vragen waar ze geen zin in heeft zoals wachten voor ze de stal in mag (zodat ze me niet ondersteboven rent) te lang een voetje omhoog houden, wachten tot ze een snoepje krijgt (ze vreet bijna je vingers op uit hebberigheid) Dan wordt ze nerveus en gaat spannen en doet dan net of ik haar helemaal in elkaar wil meppen. Ze gooit met haar hoofd en probeert te vluchten of door te drammen.
Ze heeft een keer een tik op de borst gehad omdat ze me ondersteboven rende het hek uit, en toen was ze wel beledigd, maar niet angstig. Dus dat kan dan wel.

@pantarhei: Zodra ik een touw omhoog doe slaat ze in paniek. Het touw ronddraaien durf ik niet ik denk dat ze dan volledig doorslaat en wegrent ongeacht wat ze tegen komt.

@xyzutu2: Ik heb erg veel aan jou site. Hele goede en duidelijke informatie.
Je hebt gelijk over de vergelijking met mijn ruin. Hij kan al heel wat en dat heb ik hem ook zelf geleerd, maar we zijn natuurlijk al heel wat jaartjes bezig. Daarbij komt nog eens dat het elkaars tegenpolen zijn qua karakter, uiterlijk en alles eigenlijk.
Ik heb in de gaten dat parelli en robberts niet werken en wil daarmee niet doorgaan want dan bereik ik niet wat ik zo graag wil.
Omdat ik niet met een clicker kan werken (ik vergeet dat ding of raak hem kwijt) probeer ik het met een mondeling beloningssignaal. Ik zeg Yess, met een sissende s.
In ieder geval bedankt voor je hele verhaal, ik ga er zeker iets mee doen. En ik blijf lezen op je site!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:28

Het lijkt me dat ze zekerheid mist. Ze weet niet waar ze aan toe is en dat ze daardoor gaat stressen enz.

Omdat ik geen foto van hara heb kan ik dit natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar elk paard is gebaad aan duidelijkheid. Als ik zo hoor heeft dit paard dat extra nodig.

Hou handelingen in een vaste volgorde. Vertel haar wat de regels zijn en zorg door jouw optreden dat dat duidelijk is. Verder zelf veel rust uitstralen en je niet laten opfokken of ook maar iets toegeven als ze doordramt.

Zoals gezegt met het leiden haar eerst vragen achter je te blijven. Niet dan maar een rondje zodat je weer voor haar komt. Je blijft hierbij rustig en liefst nog ontspannen ook. Laat haar maar doen, maar laat wel waten wat jij wil en wat de consequentiesch er van zijn als ze zich door niet aan houd. Dan is het herhalen en herhalen.

YOYO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 00:04

Ik doe mijn best zo consequent mogelijk met haar te zijn. Als ze wel de box in vliegt en me dus voorbij stormt haal ik haar er weer uit en doe het opnieuw. Soms moet ik haar 3 ker in en uit laten lopen voor ze het opgeeft en dan maar stapje voor stapje mee loopt. Pas dan doe ik haar halster af en kan ze zich met de boxinhoud bemoeien.

Wat kan je precies met een foto josien? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 07:38

Vanaf een foto kan ik zien wat het eigenlijke karakter is van het paard. Daarbij kan ik zien hoe de gemoeds toestand is en waar dat vandaan komt.

lolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:30

je kan ook gewoon steeds blijven oefenen om haar op der schoft en onder der buik aan te raken op de schoft is namelijk waar grote dieren bij een paard aanvallen en onder de buik waar kleine dieren aanvallen als ze merkt dat je haar geen kwaad doet vertrouwt ze je als het goed is