Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ik heb hetzelfde meegemaakt met [***]. [***] had ik al langer, paste uitstekend bij mij, we waren door veel heengegaan maar er heel goed uitgekomen. Met [***] had ik tot dan toe alles op de 'normale' manier getraind met de toevoeging dat ik voedselbeloningen gebruikte. Toen kwam [***], en met hem heb ik negen maanden (!!!) in een absolute chaos geleefd omdat [***] weigerde ook maar iets te leren. En dan bedoel ik niet kunstjes, maar voetjes geven, bit in doen, stilstaan tijdens het poetsen, bit uitdoen, teugelhulpen, beenhulpen en ga zo maar door. Absolute ramp. De pony was een grote leerblokkade. Na negen maanden besloot ik dat als [***] niet wilde aanpassen, ik dat maar zou moeten doen. Dus ben ik gaan zoeken naar alternatieve trainingsmethodes met de nadruk op het aanleren van gedrag, niet dominantiekwesties en dergelijke want [***] was verder heel vriendelijk. Alleen oerstom. Ik kwam uit bij clickertraining, kreeg van iemand op internet een clicker aangeboden toen ik mijn probleem uitlegde, haalde [***] uit de bak en probeerde hem tenminste aan te leren wat een clicker is (een beloningsaankondiger). Ik dacht daar toch wel een kwartier voor nodig te hebben, afgaande op wat ik gelezen had, en bovendien zou ik het alleen het leren wat de clicker is misschien een aantal dagen moeten herhalen voor [***] het echt snapte. Het tegendeel was waar. [***] snapte na 5 clicks dat een click betekende dat hij een beloning kreeg, leerde meteen dat hij achteruit moest stappen als ik op hem af liep en 'terug' zei, leerde voetjes geven en pionnetjes aanraken op commando. Hij bleek hyperintelligent, nog veel sneller lerend dan [***].