[AR] [LO] Help! Hoe longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

[LO] Help! Hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 11:05

Misschien een beetje een domme titel, maar ik weet effe niet hoe ik het anders moet zeggen.
Ik weet hoe ik een paard/pony moet longeren, maar hoe begin je ermee?
Ik bedoel dus, als een pony voor de eerste keer gelongeerd gaat worden hoe start je dan?
Want mijn shetlander is nu zover om gelongeerd te gaan worden en het lukt niet echt.
Ze snapt wel dat ze in een rondje om me heen moet lopen, maar als ik haar dan wil laten draven doet ze het niet.
Maar ze kent het commando wel, want als ik aan de hand met d'r loop dan doet ze het wel.
Ze heeft het ook een paar keer wel goed gedaan (dat ze ging draven e gallopperen) maar nu gaat het al een paar keer helemaal niet (stappen wel)
ik ben bang dat ik zelf wat fout doe ofzo.
Of is het niet erg als ze in het begin alleen maar stapt? want dat vind ik ook niet zo erg, maar ze moet toch op den duur wel gaan draven enzo?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee

P.S. Dit topic staat ook bij uit het zadel, maar ik dacht dat hij hier beter zou passen
Laatst bijgewerkt door IvysToeter op 06-11-04 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:20

Ehm, tja als ze niet op je stem reageert, gewoon altijd een lange zweep bij haar achterhand houden... succes

xxx naomi

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 11:21

Het probleem is dat ze daar niet zo erg goed op reageert.
ik sta een hele tijd en vaak doet ze het dan nog niet

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:49

en als er de eerste tijd iemand naar de shet loopt, en na een tijdje stukje alleen doet, snapt ze het ook eerder.. ze heb ik ook shetjes leren longeren

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:55

Je moet niet staan, maar lopen, in een klein cirkeltje, waar de pony dan weer omheen gaat. Je moet ook vooral tegenover haar buik staan en niet, als je een denkbeeldige lijn trekt van boven af, voor haar schouder komen. Dan stopt bijna elke pony. Als je een stapje naar de kont toe doet, gaan de meeste wel lopen. Als je stampvoet, lopen de meesten wel wat harder weg. Dit is allemaal even simpel uitgelegd. Longeren is niet zo simpel als het lijkt. Het beste kun je het van iemand leren, maar dan wel iemand die er verstand van heeft (die ook met twee lijnen kan longeren bv) en niet van een ander die ook alleen maar in het midden staat, want dat is geen longeren. Succes.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:07

gewoon in het begin jij in het midden gaan staan achter de kont en niet voor de schouder anders stopppen ze. en dan met een longerzweep erachter. en zeker in het begin iemand die met je pony mee loopt. en dat herhalen in stap draf en galop. totdat je pony het begrijpt. en dan los proberen. succes ermee!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:24

VMR -> UZ

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:47

je gaat een beetje bij haar achterhand lopen, met de zweep een beetje zwaaien, en steeds strenger tot ze in draf zit, meteen belonen, heel overdreven, zo blijven lopen,( niet een kilometer van je plaats) Dan langzaam naar het midden toe werken, goed voorwaarts houden Lachen Anders er iemand mee laten lopen, zodat ze het vanzelf door krijgt

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:54

Citaat:
en als er de eerste tijd iemand naar de shet loopt, en na een tijdje stukje alleen doet, snapt ze het ook eerder..
Idd, dit is de beste manier, en dan gewoon je commando's geven plus alle tips die hier boven staan. Succes

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 10:01

Zijn er nog meer mensen die mij tips willen geven?

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:17

ik ben het eens met wat Lusitana heeft gezegd!

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:56

Binnenkort hebben wij een cursus longeren met Lammert Haanstra. Naast de theorie wordt er ook aandacht besteed aan de praktijk en is er de mogelijkheid om je eigen paard/pony mee te nemen zodat hij je kan helpen met je probleem. Voor meer info kijk op de onderste site uit mijn onderschrift.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:25

het beste is met een helper longeren,
jij gaat in het midden staan, en je hebt je longeerzweep vast
de helper loopt naast de pony en begeleid hem op de cirkel
je zorgt dat je altijd oogcontact hebt met je pony
als je pony mooi op de cirkel loopt komt de helper naar binnen

om het te leren draven aan de longe
je houdt oogcontact met je paard en zegt draaa-ven terwijl je je zweep tot achter z'n achterhand brengt, als hij niet reageert toucheren met de zweep en belonen als hij goe gereageerd heeft.
om dan de overgang terug naar stap te maken, zweep parellel met jou lichaam en hooo ooo en ook oogcontact beware n

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:51

Met een helper heeft je pony het waarschijnlijk inderdaad snel door. Pas ook op dat je zelf niet te ver naar voren komt, dan rem je hem af (drijven doe je immers aan de achterkant Knipoog)

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:52

inderdaad SuzanneAAHCH, de helper mag nooit voorbij de schouder gaan, want dan trek je hem eigenlijk naar voor en loopt hij niet zelfstandig voorwaarts

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:24

Ik zal je proberen uit te leggen hoe ik mijn pony aan het leren ben om "op een afstand" mee te lopen en vervolgens over te gaan op longeren.

Wat in mijn idee het belangrijkste is is dat haar voorhand en haar achterhand wijken voor druk. Dit is de basis voor alles, ook voor het rijden, een paard moet geven aan druk!
Dit oefen ik door mijn paard stil te zetten en druk uit te oefenen op de schouder of heup. Eerst loop ik er op af en kijk, wanneer dit geen reactie oplevert ga ik wat zwaaien met mijn touwtje, ik raak haar niet aan, vervolgens ga ik haar wel aanraken en verhoog de druk dus. Wanneer ik zie dat ze haar gewicht verplaatst op dr andere been en dus een stap opzij wil zetten stop ik meteen!!!
Het kost even tijd maar wanneer je paard dit doorheeft word het leren lopen op afstand al makkelijker.

Nu pak ik een lang touw (nog geen longeerlijn want dat is te lang) en zorg dat ik zelf in een driehoek sta, dus op iets voor flank hoogte. Mijn
rechterhand heb ik iets hoger en geef ik de drijvende hulp, met mijn linker hand wijs ik haar de kant op die ze moet en "begeleid" ik. Zelf loop ik dus mee, eerst op een afstand van 1 meter en dan steeds verder.

Wanneer ze naar binnen komt geef ik druk richting haar schouder, ze heeft geleerd dat ze daarvoor moet wijken en gaat dus vanzelf naar buiten. Wanneer ze verlangzaamd geef ik druk achter, ik zwaai met mijn touwtje achter haar kont er zorg ervoor dat ik NIET bij haar schouder sta maar nog steeds in een "driehoek". Hierbij maak ik me wat kleiner en loop bij geen reactie richting achterhand.

Wanneer ze moet verlangzamen is het hetzelfde maar dan andersom, je wijzende hand gaat iets omhoog, je drijvende hand wat naar beneden. Bij mijn paard hoef ik alleen maar te kijken naar haar schouder en ze stopt al, bij andere moet je je wat verplaatsen naar de voorhand.

Wanneer ik wil dat ze stilstaat gaat mijn wijzende hand omhoog en zet ik een stap voor haar schouder.

Nu pas kijk ik haar aan, wanneer ik haar drijf kijk ik haar niet aan, dan fixeer ik me op die achterhand.

Wanneer dit goed gaat vergroot je de afstand meer en meer en vervolgens hoef je nog maar een klein cirketje mee te lopen en kun je met je eigen lichaamstaal je paard "sturen".

Het is een heel verhaal geworden, hopelijk heb je er wat aan!
En als je iets niet helemaal begrijpt leg ik het graag nog een keertje uit!

Succes