[AR] (LO) Hoe bijzetten om de rug los te laten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

(LO) Hoe bijzetten om de rug los te laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 23:18

Ik ben op dit moment bezig om de manier van bewegen van een pony te veranderen.
Deze pony loopt netjes op de achterhand, maar wel met het hoofd in de lucht.
Niet nageeflijk en heeft eigenlijk altijd een vaste rug.

Ik ben begonnen met longeren met bijzet, waarbij ik een lang touwtje vrij laag, aan de singelriemen, heb bevestigd, die daarna door het bit heb laten lopen, naar een vrij hoge ring.
Via de middelste ring loopt het touwtje dezelfde manier naar de andere kant van de singel door.
Is die nog te begrijpen?
Op het moment dat zij nageeflijk zou lopen, (lees: niet aan de teugel, maar licht nageeflijk) zou het touwtje in een rechte driehoek lopen. Het is dus niet de bedoeling om haar diep in te stellen.

Maar ik vraag me af of ik hiermee ons doel kan bereiken, want volgens mij kan ze zo nog prima haar rug vasthouden.

Is er een andere manier van bijzetten die efficienter zou zijn?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 09:39

Ik vind zelf de pessoa wel fijn werken.
Een vriendin van mij heeft die op aanraden van de da gekocht aangzien haar paard dr rug ook aardig vast hield

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:06

Ik zou met touwtjes gaan werken en de pony dan lang en laag instellen (of met Pessoa natuurlijk als je die voor handen zou hebben, slofteugel kan ook)
Ik zou dan het ene eind vastmaken aan de singel tussen de voorbenen en dan via het bit naar de beide zijkanten. Daar zou ik hem aan de singel maken ongeveer terhoogte waar de lussen aan dekjes zitten om de singelstoten door te doen. Als je ringen hebt aan de onderste ring. Mijn paard is er helemaal los van geworden in haar rug. Wel opletten dat de pony goed voorwaarts blijft, anders loop je de kans dat ze gaat hangen op de touwtjes en dat is natuurlijk niet de bedoeling... Suces!

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:01

Je kunt eens proberen te longeren met een gogue. De gogue nodigt het paard uit om lang en laag te lopen (niet diep, dat is wat anders) en daardoor zijn rug te gebruiken.