[AR] [LO] longeren..help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fareeh

[LO] longeren..help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 20:24

Met mijn paard longeren werkt gewoon echt niet. Daarom doe ik het ook nooit meer....als ik namelijk begin stapt hij wel...maar na twee rondjes keert hij opeens z'n achterhand weg Verward En dan krijg ik hem niet meer op de volte. Weet iemand hier raad mee?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:28

Probeer het eens met zijn tweeen. Misschien begrijpt jou pony het niet helemaal. Laat iemand er naast lopen en jij gewoon hoe je altijd doet met longeren.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:26

Of gebruik een longeersingel. Je doet de lijn vanaf zijn bit door 1 van de ringen. Als je paard zijn kont dan naar binnen draait is hij sneller terug te krijgen zo. Je trekt een beetje aan de lijn en hij wordt gedwongen zijn hoofd naar binnen te brengen, en dus zijn kont weer naar buiten.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:58

Ik denk dat je hem ook voldoende voorwaarts moet houden en moet zorgen dat hij zijn aandacht bij jouw houdt. Als hij tenminste snapt hoe longeren werkt en het een kwestie van niet luisteren is.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:25

Praktisch ieder gezond paard is te longeren. Sluit fysieke oorzaken dus eerst uit.
Of hij snapt je niet, óf hij is ongehoorzaam. Sleutelwoorden zijn GEDULD en CONSEQUENT ZIJN.
Verdiep je eens goed in het longeren. Dat maakt dat je je meer bewust wordt van je lichaamstaal en je positie t.o.v. je paard. Dit is sowieso nodig om je paard goed te kunnen longeren.
Wees zuinig met je stemgerbuik en gebruik altijd dezelfde commando's. Niet de ene keer 'naar buiten' en dan weer 'vooruit, aan de kant' en dan weer 'weg' enz.
Bedenk voor jezelf welke commando's je wilt gebruiken en aanleren en gebruik die consequent en spaarzaam. (Mag je paard bijvoorbeeld van gang veranderen als jij 'hóóó' zegt, of mag hij alleen langzamer? enz)
Vergeet niet te belonen als hij het goed doet en corrigeer ook DIRECT wanneer hij het fout doet.
Tolereer bijvoorbeeld nooit dat hij naar je toe komt, ook al bedenk je je dat het eigenlijk niet zo erg is omdat je dan gelijk van hand kan veranderen. Hij mag pas komen als jij dat aangeeft.
Iemand mee laten lopen kan een oplossing zijn. Longeer met zweep omdat je daar duidelijke aanwijzingen mee kan geven. Wees hierin ook heel consequent en bedenk wat je met de zweep je paard duidelijk wilt maken. Die zweep is er niet als afstrafmiddel, of alleen om af en toe eens een zwiep of klap in de lucht mee te geven als je paard terug zakt in tempo/niet voorwaarts wil. Het is een duidelijk hulpmiddel in jouw aanwijzingen en lichaamstaal.
Dubbele lijnen wil ook wel werken, maar dat moet je wel kunnen. Wil je daarmee aan de slag, vraag dan om hulp.
Grondoefeningen zijn heel nuttig om naast het longeerwerk te doen.
Zorg dat je je paard voor bent. Let heel goed op, vaak zie je hem voorbereiden op een plotseling omkeren. Dan kan jij nog denk erom roepen en hem goed naar voren drijven en uiteraard belonen/

Niet te lang op één kant longeren. En goed is goed, dan gewoon stoppen.

Succes! OK dan!

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 10:50

Manou schreef:
Ik denk dat je hem ook voldoende voorwaarts moet houden en moet zorgen dat hij zijn aandacht bij jouw houdt. Als hij tenminste snapt hoe longeren werkt en het een kwestie van niet luisteren is.

Ja, klinkt logisch, maar hoe houd je je paard voorwaarts? Hij luitstert niet naar mijn stem, alleen als hij langzamer moet, en als ik de zweep erbij haal staat hij stil en draait hij zijn achterhand weg....en dan houdt het op...

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:47

Ten eerste moet je vanaf het begin zorgen dat je je paard als het ware in een driehoek voor je hebt lopen, dus je linkerarm met lijn wijst richting hoofd / mond , en met je rechterhand wijs je als het ware met de zweep naar zijn kont, hiermee sluit je hem op, je linkerhand is de tegenhoudende hulp van voren, en je rechterhand is je drijvende hulp.
jij bent dan het middelpunt van de driehoek.

Zodra hij van tempo veranderd meteeen corrigeren, gaat hij langzamer direct met je drijvende hulp ( zweep) bewegen, reageerd hij niet probeer dan zachtjes zijn achterkand aan te raken of vlak achter zijn kont de zweep een beetje te knallen.

Draait hij weg met zijn kont, meteen reageren door zelf langzamer of juist sneller te lopen, met je drijvende hulp te reageren en desnoods van voren een beetje tegenhouden zodat hij niet om kan draaien.
Probeer de hele tijd hem in een driehoek te houden,
Als jij je paard lekker voorwaarts houd en meteen corrigeerd als hij vertraagd of dreigt zijn achterhand te draaien, moet het zo lukken.

Anders zou je misschien eens iemand die veel ervaring heeft met longeren kunnen vragen of hij het eens wilt proberen, en jou eventueel duidelijk uit kan leggen hoe en wat te doen..

( snap je het een beetje? anders moet je maar even pb-en)

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:48

zo heb je ook meteen de zweep op de juiste plek om meteen te reageren als hij niet voorwaarts wilt

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:43

oke mijn paar had dus PRECIES hetzelfde...en ik snap waar je mee zit... probeer achter zijn kont te blijven en zow steeds mee te lopen...zow ben jij er altijd eerder bij.als hij een tijdje gehoorzaam doorloopt ga je steeds meer naar zijn schouder en uiteindelijk op de normale afstand van het paard staan. als hij met zijn achterhand wegdraaid loop je rustig naar hem toe aait hem en loopt dan weer naar achter zijn achterhand(schuin achter niet precies achter) en geeft het commando om weer vooruittestappen (bij mij een klakje met de tong)...het helpt super:P...bijzette kan verzet geven..geen goed idee dus...later natuurlijk wel...veel succes Knipoog

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:10

Ik zou dus als hij naar binnenkomt hem niet even aaien en terecht wijzen, dan ziet hij alleen maar in dat het goed is wat hij doet, en zal hij steeds vaker naar binnenkomen voor die aai.
misschien werk het wel hoor, maar het zou niet mijn methode zijn
succes

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:54

Binnenkort hebben wij een cursus longeren met Lammert Haanstra. Naast de theorie wordt er ook aandacht besteed aan de praktijk en is er de mogelijkheid om je eigen paard/pony mee te nemen zodat hij je kan helpen met je probleem. Voor meer info kijk op de onderste site uit mijn onderschrift.

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 19:29

newie schreef:
Ten eerste moet je vanaf het begin zorgen dat je je paard als het ware in een driehoek voor je hebt lopen, dus je linkerarm met lijn wijst richting hoofd / mond , en met je rechterhand wijs je als het ware met de zweep naar zijn kont, hiermee sluit je hem op, je linkerhand is de tegenhoudende hulp van voren, en je rechterhand is je drijvende hulp.
jij bent dan het middelpunt van de driehoek.

Zodra hij van tempo veranderd meteeen corrigeren, gaat hij langzamer direct met je drijvende hulp ( zweep) bewegen, reageerd hij niet probeer dan zachtjes zijn achterkand aan te raken of vlak achter zijn kont de zweep een beetje te knallen.

Draait hij weg met zijn kont, meteen reageren door zelf langzamer of juist sneller te lopen, met je drijvende hulp te reageren en desnoods van voren een beetje tegenhouden zodat hij niet om kan draaien.
Probeer de hele tijd hem in een driehoek te houden,
Als jij je paard lekker voorwaarts houd en meteen corrigeerd als hij vertraagd of dreigt zijn achterhand te draaien, moet het zo lukken.

Anders zou je misschien eens iemand die veel ervaring heeft met longeren kunnen vragen of hij het eens wilt proberen, en jou eventueel duidelijk uit kan leggen hoe en wat te doen..

( snap je het een beetje? anders moet je maar even pb-en)

thanx voor de uitleg, hier heb ik wat aan, en als het niet lukt ga ik denk ik toch maar iemand vragen die het wil proberen. Knipoog

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:56

Heb geen idee waar je woont, dus hulp aanbieden is wat lastig.

Als zijn kont naar buiten is, is zijn hoofd dus naar binnen. Klinkt nogal als open deur. En dat is het ook. Wat je vaak gaat doen, is proberen zelf bij zijn kont te komen om hem voorwaarts te krijgen. Wat ik doe, is zelf op mijn plaats blijven staan en met mijn lijn (ik werk altijd met een lange lijn i.p.v. longeerlijn met zweep maar je zweep werkt net zo goed) stuur ik zijn hoofd weg. Ik wijs met mijn binnenhand welke kant ik hem op wil hebben. Mijn lijf staan ook wat in die richting zodat die kant open is voor je paard om naar toe te lopen. Met mijn buitenhand zwaai ik met mijn lijn richting zijn hoofd. Ik begin voorzichtig maar als hij blijft staan, zwaai ik steeds feller em dichter bij zijn hoofd. Uiteindelijk zal hij zijn hoofd opzij doen en weer gaan lopen. Dit werkt eigenlijk altijd als je het goed doet. Je moet wel erg goed opletten dat als je erg dicht bij zijn hoofd komt, dat je niet zijn oog raakt!

Veel succes.

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 13:20

waar woon je dan??

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:16

Friesland