[AR] [VD]waar kan ik het beste mee beginnen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

regina

[VD]waar kan ik het beste mee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:08

hoi.

jah je ziet het al aan de titel: waar kan ik het beste mee beginnen met vrijheids dressuur?

kan natuurlijk niet te moeilijk zijn.

waar zijn jullie mee begonnen? en hoe doe je dat voor de eerste keer?

xxx ilona

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:18

basis, zie sticky

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 21:59

jah, maar dat kan mijn ene paard al!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:21

dan nog, zie sticky, en dan wat verder kijken dan je neus lang is

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 17:53

jah maar daar staat niet waar ik het beste mee kan beginnen!
(niet verkeerd opvatten)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:58

Stef je praat wel erg afkeurend... Regina: begin anders even met voetje geven en kusje geven. Lekker makkelijk en kleine kunstjes. Succes!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 18:07

jah, mijn pony is ook al 19 dus gaat het allemaal wat moeilijker

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:10

Milkatjuh, waarom ik dat doe, omdat dit al 3 miljoen keer is gevraagt. In de sticky worden diverse websites aangegeven en ook hier op UZ is genoeg te vinden. Ook topics over de volgorde

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:17

Is er een speciale volgorde dan?

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:27

voetje geven is het makkelijkste om mee te beginnen denk ik. Daarna kun je mss leren op een verhoging te laten staan, dat is ook niet zo moeilijk. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:22

Goed dat je de basis al gedaan hebt. Als die er netjes in zit, kun je inderdaad door met de echte kunstjes, netals ik trouwens net vanmiddag als antwoord in een ander topic heb gegeven: [UZ] (vd) Hoe beginnen met VD ?? .

Als je pony al wat ouder/krakkemikkiger is, dan is het inderdaad belangrijk om daar rekening mee te houden. Staan op een verhoging, Spaanse pas, apporteren, liggen enzovoorts zullen niet echt een probleem zijn, maar compliment en knielen kan moeilijker zijn door stijve gewrichten en het met het hele gewicht leunen op de voorknieen. Ik zou dus inderdaad beginnen met makkelijke oefeningen, en dan zowel geestelijk als lichamelijk. Ik weet niet wat je allemaal als basis getraind hebt, maar niet-eten op commando is altijd een erg leuke oefening die (vind ik Haha!) daar eigenlijk ook gewoon bij hoort. En hij is makkelijk aan te leren, dus dat is ook een voordeel.

Geestelijk zou ik dus beginnen met oefeningen als niet-eten, apporteren, lachen/ ja-knikken enz. en lichamelijk zou ik me eerst richten op oprekkende oefeningen waarbij je niets kunt forceren. Dan zijn de berggeit en de buiging de twee oefeningen die me direct te binnen schieten, omdat ze je paard erg soepel maken zonder dat ze iets kunnen overbelasten of zonder dat jij kunt overvragen (wat bij het compliment nog wel eens wil gebeuren omdat je dan vaak ook zelf een beentje vasthoudt). Ook Spaanse pas is geschikt, omdat het de schouder vrij maakt, maar zorg er vooral met een oudje (nou ja, zo oud is 20 ook weer niet! Knipoog ) dat je het op zachte bodem traint zodat de voorbenen geen al te grote schokken op moeten vangen.

Mijn volgorde zou in jouw geval dus een combinatie van deze twee soorten oefeningen zijn: Een ouder paard kan nog heel goed denken, dus de intellectuele spelletjes zoals apporteren/lachen enz hoeven geen probleem te zijn. Daarnaast zorgen ze voor afwisseling met de 'echte' kunstjes, die lichamelijk wat zwaarder zijn en zeker in het begin waarschijnlijk nog niet zo soepeltjes zullen gaan, gewoon omdat een oudje vaak wat stijver is. Wissel het gewoon af, forceer niets en als het een niet gaat, dan stap je even over op een andere oefening zodat je paard er in elk geval lol in heeft.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 09:56

keej

thanx