[AR] shet voor de kar (beleren) tips welkom!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chell

[AR] shet voor de kar (beleren) tips welkom!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 22:00

heey bokkers!

ik heb via een vriendin sinds kort een super shet als verzorgpaardje.. zelf ben ik al sinds mn 4e met paarden bezig, heb er een opleiding in gevolgd (groenhorst college) en heb veel ervaring met (groene) paarden..
het enige probleem is dat ik wel ervaring heb met mennen met ervaren paarden en het inrijden van groene paarden ik heb alleen nog nooit eerder een groen paard voor de kar beleerd Schijnheilig ..
hier wat info en vragen aan jullie, verder zijn alle handig tips van harte welkom!! *LOL*

mijn supershet is een ruintje van ruim 2,5 jaar oud, hij is sinds juni dit jaar gecastreerd. ik ben nu ruim 2 weken met hem bezig en hij is echt verbazend braaf.. naast de fiets draven doet hij zonder problemen, reageren op commando's als ho, stappen en draf doet hij nu ook goed.
hij loopt 24 uur per dag in de wei en er is tot nu toe weinig mee gedaan dus hij heeft een conditie van nul komma nul Bloos ..

ik ben nu begonnen met kleine stukjes fietsen, leren wennen aan een bitje en hoofdstel en wat longeren om commando's aan te leren..
ik heb gelukkig nog wel even de tijd dus doe lekker rustig aan met hem maar tot nu toe gaat het echt super en accepteert nieuwe dingen heel goed en is super braaf en heeeeel erg knuffelig *LOL* ..
hij is gelukkig trouwens ook al redelijk verkeersmak.. grote vrachtwagens zijn nog wel eng.. Schijnheilig

hij staat nu dus nog fulltime is een grote wei met andere paarden en hij si dus lekker sociaal (is ook de bedoeling want hij moet ooit in 2 span komen te lopen Schijnheilig )
en wat adviseren jullie aan voer? hij krijgt nu 1/4 schep muslie en 2 a 3 x in de week 1/2 schep slobber.. hij vertikt het helaas om brok te eten ook als ik het door de muslie roer.. dus wat raden jullie aan..

er wordt dus nu ong 2 keer per week aan meneers conditie gewerkt en de rest van de week aan andere dingen en commando's gewerkt Knipoog

iemand tips voor de toekomst, conditietrainig en voeding?
alvast hartelijk bedankt van een hele lieve shet en een trotse verzorgster..
groetjes
Chell

p.s. binnenkort foto's Knipoog

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 22:20

p.s.2 ben al wel in het bezit van een karretje (te leen) tuig heb ik nog niet, op een hooftstel + bit (enkel gebroken watertrenje) na.

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:11

heey
zal ik hier dan maar op reageren want het staat er al zolang en niemand heeft nog gereageerd.
als ik jouw was zou ik echt nog even wachten en de pony wat beter leren kennen voordat je hem gaat beleren voor de wagen... Als het fout gaat namelijk kan het (bijna)nooit meer ongedaan worden en dat zou zonde zijn..

als eerste moet je paardje aan de lange lijnen kunnen werken.. Als je dat dus nog niet hebt gedaan zou je daarmee kunnen beginnen (DOE DIT ALLEEN ALS JE HEM 100% VERTROUWD!)
Je doet een longeerlijn aan het bit/halster. Je maakt dit zo vast zodat ja achter het paard kan staan.
Je kan hiervoor het beste een longeersingel gebruiken vind ik altijd omdat de lijn anders zo op de grond bungelt.

Zo ben je dus infeite zelf ""de kar"". Je paardje leert hierdoor dat er iets achter zich loopt en dat ht niet eng is... het allerbeste kun je er eerst iemand naast laten lopen terwijl jij erachter loopt... Als je paardje wat verder is (hij kent de bedoelingen van het bit+commando's) dan kan je dit een keer met tuig gaan doen (LAAT IEMAND ER OOK NAASt LOPEN!!)
Nog later kan er iemand een beetje druk gaan geven tegen de strengen zodat je paard de druk van de kar voelt..

Als je paardje met alles braaf is kun je er een karretje (sleetje) achter doen en weer iemand ernaast laten lopen!! Doe dit wel in een bak of omheind gebied!

hoop dat je er zo wat meer vanaf weet.. xxxcindy

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 17:06

heey, dank je voor je reactie.. moet zeggen dat ik zeker wat aan heb.. het gaat momenteel met longeren al erg goed en moet zeggen dat ik hem ook zeker wel vertrouw.. hij is erg rustig en heel makkelijk in de omgang en ook erg leergierig want hij pikt nieuwe dingen heel makkelijk op.. ik moet nu alleen tuig en een karretje zien te vinden.. want dat was me door iemand toe gezegt maar dat gaat nu helaas niet door :S..

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 17:12

nog een laatste vraagje..: wanneer beginnen met oogkleppen? en wel of geen stang bitje? ben zelf wel beide van plan zeker nadat ik andere topic heb gelezen over oogkleppen en jullie mening daarover.. maar daarmee beginnen als ik ook begin met hem te laten wennen aan het tuig??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:51

Meteen beginnen met oogkleppen, ook meteen een liverpoolstangetje er in.
Ik heb met alles ervaringen gehad, met en zonder ook kleppen, met stang, zonder stang. Met stang en oogkleppen bevalt het best.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:03

ja inderdaad meteen en stangenbitje erin en in het bovenste gaatje
is wel zo prettig voor het paardje
en meteen oogkleppen voor
suc6
groetjes petroes

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:17

Wij zijn momenteel ons shetje ook aan het beleren voor de kar, maar dan met een gebroken bitje. Zij is nl. nog steeds aan het wisselen en vindt het stangetje te eng. Met een gebroken bitje gaat het wel goed en voor nu (in de bak) is dat ook niet zo'n probleem.

Wij hebben onze pony eerst gelongeerd, ook met dubbele lijnen zodat ze druk tegen de achterbenen snapt. Daarna aan het tuig leren wennen en erachter gaan lopen. Vervolgens nog wat sleepwerk (met halthouden op de broek) en op een gegeven moment hebben we de kar er maar gewoon achter geplaatst. Wel eerst naast haar blijven lopen (aan elke kant 1 persoon met een lijntje naar het bit) en steeds wat verder weg dat ze naar degene op de bok luistert.

Ook onze pony is heel leergierig en vindt alle aandacht fantastisch. Ze heeft dan ook alle stappen heel makkelijk opgepakt en omdat ze ons vertrouwt was eigenlijk niets een probleem (behalve het bit dan). We hebben overigens wel meteen het hoofdstel met oogkleppen gebruikt.

Succes ermee.

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 16:23

heel hartelijk dankn voor jullie reacties! ik heb er zeker wat aan!!.. ik ben via bokt en marktplaats momenteel op zoek naar een leuk beginnerstuigje (dus niet al te duur , maar wel goed te gebruiken) dus als iemand iets weet.. hoor ik het graag!
mijn schatje is momenteel ook nog aan het wisselen dus ik gebruik nu voor het longeren gewoon een watertrensje (enkel gebroken) en ga meteen met stangetje beginnen als hij klaar is met wisselen..
met longeren gaat het nu ook erg goed. hij reageert steeds beter op commando's dus ik ga binnenkort gebinnen met dubbele lijnen..
verder tips en tricks zijn natuurlijk nog steeds welkom.. je leert er altijd wel van Knipoog..

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 16:40

en nog laatste vraagje: wat te doen met zijn voeding? hij heeft een behoorlijke grasbuik (geen wormen want dat wordt altijd keurig bijgehouden) en krijgt nu na het werk 1/4 schepje muslie óf 1/2 slobber met handje muslie.. verder staat hij momenteel 24 uur per dag in de wei.. en om hem nou helemaal nix erbij te geven zie ik ook niet zitten.. zeker niet als ik nu met hem aan het werk ga..
dus wat raden jullie aan? hij heeft momenteel moeite met harde dingen als bijv. wortels eten vanwege het wisselen..

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:59

tips zijn nog steeds van harte welkom!..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:23

Nou weet je wat ik ook zou oefenen. Laat eens een keer als je aan de lange lijnen bezig bent iemand klapperen met wat spullen. Dit kan in het verkeer ook voorkomen. Je moet hem leren dat hij daar niet van hoeft te schrikken. Omdat ze vaak niet kunnen zien wat er gebeurd achter hen schrikken ze nogal eens. En het is niet prettig als dat gebeurd met de kar erachter

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:08

Wat ik vooral ook even zou oefenen is om de strengen tussen zijn benen door te laten gaan, dus dan komt de streng tegen de binnenkant van zijn been aan......daar willen ze nog wel eens heel fel op reageren, maar zoiets kan altijd gebeuren voor de wagen, dat hij over de streng heen komt.

Ik heb onze shet in het begin op een trensje gement en zonder oogkleppen, toen we 2 span gingen mennen hebben we haar maar snel oogkleppen opgedaan omdat ze steeds de andere pony liep te klieren.
WIj mennen nu allebei de ponys met een B stangetje.

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 09:48

dank je wel voor jullie reacties! ik heb er zeker wat aan!.. ik moet zeggen dat hij over het algemeen genomen echt een hele makkelijke pony is die eigenlijk nergens van schrik.. ik mag nu ook wel zeggen dat hij verkeersmak is, want daarin is hij ook super!.. maar ik ga jullie tips ook zeker wel even oefenen om te zien of ik inderdaad gelijk heb Schijnheilig..
verder is het misschien ook wel leuk om jullie te vertellen dat Storm volgende maand van mij wordt Haha! zijn eigenaresse heeft geen tijd meer voor hem en dus wil ze hem verkopen maar heb ik gelukkig eerste keus *LOL* .. dus met een maandje is hij van mij.. kan niet wachten!!..

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:04

Goh gefeliciteerd, dat moet vast een heerlijk gevoel zijn.
Heel veel plezier in ieder geval samen, maar dat gaat vast en zekers goed komen.

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 11:18

dankje wel! ja denk zeker dat het helemaal gaat goed komen. ik ben helemaal gek op mn kleine mannetje.. nu alleen nog op zoek naar een karretje en in de toekomst nog een shet erbij voor 2 span Knipoog Haha!