[AR] [VD] dipje, ook wel eens gehad?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

[VD] dipje, ook wel eens gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 21:18

Ik en mijn paard hebben op het ogenblik een beetje een dipje Scheve mond . Mijn paard zit niet zo lekker in zijn vel en ik ook niet. Ik ga er van uit dat het ook wel weer beter zal gaan , maar we vonden het allebei zo leuk en dat mis ik wel een beetje.
Hebben jullie dat ook wel eens gehad, en hoe ben je weer begonnen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:55

Ja, heb ik ook wel met Dennis gehad.

Ik heb er een tijdje niets mee gedaan en daarna er weer vol tegen aan Lachen. Dat hielp echt.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:41

jouw paard voelt dat je in een dipje zit en wordt automatisch ook slechtgezind!

gewoon vrolijk zijn wanneer je met je paard bezig bent en je paardje zal snel terug uit zijn dipje zijn en terug vrolijk zijn!

paarden voelen perfect onze emoties aan

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 18:07

ik kan op het moment niet net doen alsof ik vrolijk ben hij voelt het toch wel. Niet dat ik vervelend tegen hem doe hoor maar och het gaat gewoon niet zo lekker. Ik las gewoon even een pauze in denk ik.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:53

Eens? Vaak zat!
En ook geregeld oefenen we weken/maanden niet. En het valt me op dat hij na zo'n stop veel sneller leert en veel gemotiveerder is!
Niet treuren dus, las en pauze in en als jullie er weer zin in hebben pak je het weer op!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 17:49

thanks voor de tip OK dan! , ik blijf jullie kunsten natuurlijk wel volgen Knipoog

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:54

Ik heb ook wel eens een dip gehad met Vd-en, maar dat kwam omdat ik Odin dan nieuwe kunstjes had aangeleerd en dan gingen we heel vaak oefenen.
Maar dat vond Odin dan niet zo leuk meer worden en dan hadden we een dip Haha!
Maar dan deed ik het een heel tijd niet, en dan weer een keertje wel.
En nu doen we het gewoon standaard één keer in de week Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:41

Af en toe een dipje hoort ook gewoon bij het leerproces. Want niet alleen je paard moet een hoop nieuwe dingen leren, maar jij als trainer ook. Zelf heb ik over het algemeen ook het idee dat de meeste dipjes uit mijn richting komen en op die manier de beesten beinvloeden. En ik heb er ook genoeg gehad, kijk voor de grap eens op mijn website bij de verschillende vd-oefeningen naar hoe [***] en [***] ze geleerd hebben. Die weg is vaak ook niet zonder hobbels geweest. Zo Heb ik [***] vroeger de Spaanse pas verkeerd aangeleerd, waarna er een dip van een jaar volgde (voor die oefening), ging het buigen niet geweldig zodat ook daar een pauze ingelast moest worden enzovoorts. Vaak komen mijn trainingsdipjes (vroeger in elk geval) voort uit of onzorgvuldig aanleren (waardoor de pony in de war raakt en niet meer meedoet), teveel achter elkaar oefenen of teveel in een keer vragen. Gelukkig leer je dat vanzelf wel af, dus nu heb ik eigenlijk niet echt last meer van 'totale dipjes', eerder dat af en toe een oefening niet lekker gaat en ik die eventjes wegzet om door te gaan met dingen die wel lukken.

Dat is denk ik ook het beste advies. Ik zou niet de vrijheidsdressuur gaan vermijden tot je uit de dip bent, maar gewoon alleen de dingen doen die wel goed gaan en die ietsjes te proberen te verfijnen (bijvoorbeeld beter op de hulpen zetten). Op die manier ga jij zelf vrijheidsdressuur weer associeren met leuke, goed lukkende dingen trainen en kom je er sneller weer bovenop dan wanneer je het even helemaal afzweert. Beloon gewoon al heel simpele dingen, zoals achteruit stappenop commando. Of leer je paard het niet eten op commando aan, een heel erg makkelijke oefening die je binnen een dag aangeleerd kunt krijgen, maar wel erg spectaculair en iets waar je lang mee aan de slag kunt blijven (door de tijd steeds iets verder op te rekken).

Zelf merk ik dat ik vroeger veel meer last had van dipjes of een ontevreden gevoel, veel meer dan tegenwoordig. Ik denk dat dat in grote mate te maken heeft met het gaan clickertrainen. Daarvoor beloonde ik ook gewoon met voer, maar met de clicker werd de training en voor de pony's opeens veel duidelijker, en leerde ik al met hele kleine stapjes vooruitgang tevreden te zijn. Als iets dus even niet lukt, dan ga ik gewoon door met een andere oefening die gegarandeerd wel lukt waardoor ik daarvoor weer kan belonen. Het resultaat is dat ik vroeger vaak naar huis ging met in mijn hoofd alle dingen die vandaag weer niet gelukt waren (want die benadruk je onbewust voor jezelf door correcties of door blijven herhalen), terwijl ik nu naar huis ga met in mijn hoofd alle dingen die weer beter zijn gegaan (want die benadruk je voor jezelf door ze steeds te belonen). Zelfs al was de hele training een ramp en was het enige dat [***] goed deed twee pasjes Spaanse pas, dan nog ben ik daarmee heel erg tevreden. En doordat je op die manier steeds positief uit je training - hoe belabberd dan ook - komt, ben je steeds minder vatbaar voor dipjes en andere enge dingen. Haha! Knipoog

Just my two cents, ik hoop dat je er iets mee kan.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 15:32

Ik kan er zeker wat mee Lachen . Ik was ook al wel een beetje begonnen met de puntjes op de i te zetten en zijn buiging enzo maar te laten zitten. Ik ben bezig de spaanse pas hoger en spectaculairder te maken, en ik zat te denken aan een nieuwe oefening maar ik kan nog geen leuke bedenken die je makkelijk en snel kunt aanleren. Tips?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 04:00

ik ben het eens met xyzutu2 !

inderdaad tevreden zijn met ook maar de kleinste vooruitgang !!

op het blok gaan staan ! ik heb dit geleerd op een afgezaagde boomstam ! dit kennen ze zeer snel !

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:17

Natuurlijk zit iedereen in een dipje, de een nog iets verder dan de ander.

Ik zat zelf behoorlijk in een dip, Het klikte niet lekker met Sheronit en mij en ik had besloten om haar te verkopen, wat een ontzettende moeilijke beslissing was, maar we kwamen samen weer uit het dipje toen het plotseling, nadat ik had gezegd dat ik haar wilde verkopen.. ging het Super, we begonnen elkaar te vertrouwen.. en heb haar dus niet verkocht

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:40

ik (wij) zitten ook wel eens in een dipje. Dan gaat het niet of ik ben te moe , dan las ik ook een pauze in en dan gaan we er weer tegen. Ook als Kook een dipje heeft doe ik het wat rustiger aan vooral zomers als ze hengstig is daar heeft ze veel last van dan hou ik daar rekening mee

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:37

Wat ik bij Hon merk als we moeite hebben met een oefening, dat als ik het een tijdje laat liggen en het dan weer oppak, dat dan het kwartje gevallen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:15

Helemaal met Stef eens, dipjes of pauzes zijn echt niet verkeerd af en toe. Zo'n trainingspauze zorgt ervoor dat je pony ook de tijd heeft om alles te verwerken en zelf de trainingen nog eens te herkauwen. En dan gaat het als je weer aan de slag gaat ineens een stuk beter. Op dit moment ben ik zelf ook eigenlijk niet echt met de pony's bezig, toch al weer een paar weken niet. Bij ons kan dat gemakkelijk omdat ze samen in de bak staan en hun frustraties wel op elkaar uitleven. Niet dat ik ze helemaal negeer, hoor. Ze moeten immers nog steeds eten, drinken en dorlvrij gemaakt worden, maar juist doordat ik op het moment te weinig tijd en energie heb om 'iets' met ze te doen, kan ik juist extra genieten van gewoon een halfuurtje met de kruiwagen en de poepschep in de bak met de pony's wat rondhangen. Een mens heeft dan eigenlijk helemaal niet zoveel nodig om gelukkig te zijn. Lachen

Misschien is dat nog wel het belangrijkste: gewoon accepteren dat dingen even niet gaan en jezelf geen schuldgevoel of een gevoel van totale mislukking aanpraten. Go with the flow. Cool

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:26

Ik heb een paar maanden geleden in een dipje gezeten.. nouja, eigenlijk een dip (als dat ook bestaat) maar nu gaat het weer beter! Haha!

hafgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:28

ik en mijn sjat zitten nu ook in een dipje
nog wel eens gehad niet leuk !!
maarja samen halen we ons er wel weer uit he!!
zal wel " winter deppressie " zijn!!
Schijnheilig
heb ik gehoord van iemand Haha!

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:35

hafgirl schreef:
ik en mijn sjat zitten nu ook in een dipje
nog wel eens gehad niet leuk !!
maarja samen halen we ons er wel weer uit he!!
zal wel " winter deppressie " zijn!!
Schijnheilig
heb ik gehoord van iemand Haha!

dat begint dan toch wel uit te komen Tong uitsteken