[AR] mennen zonder les, wie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

[AR] mennen zonder les, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 18:26

Tsjah, 'k heb hier al vaker een berichtje geplaatst, over hoe je het best kan leren mennen enzo. Maargoed, menles zit er dus niet in (er is he-le-maal niemand in de buurt die een beetje les geeft).
Ik weet heel goed dat je eigenlijk gewoon les moet nemen voor je iets gaat ondernemen maar ik ga toch even eigenwijs doen. Oftewel: zijn er mensen die alles gewoon uit een boek hebben geleerd en die heerlijk mennen met hun shetje?

liever geen reacties dat ik echt op zoek moet gaan naar les of anders niks moet doen, ik ben het nog aan het overwegen. We wonen ook niet aan een drukke weg en als er veel mensen zijn die kunnen mennen zonder les, waarom ik dan niet? (áls ik ga mennen en ook maar ergens tegenaan loop zal ik meteen stoppen)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:40

Ik heb nog nooit les gehad en mijn kennis bestaad uit boekkennis en ervaring.

Als ik het over mocht doen had ik het heel anders gedaan en had ik net zo lang gezocht tot ik wel les zou krijgen. Zodra ik een geschikte kar heb en ik weer pony's heb die er voor kunnen(heb alleen pony's lopen op het moment die nog niet betuigt zijn) wil ik zeker menles hebben Lachen.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 18:49

waarom zou je het heel anders gedaan hebben? (sorry, ben niewschierig):P

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:36

Ik moet zeggen dat ik als groom meegegaan ben altijd. En dus ook weleens leidsels beet heb. Maar ik zie wel elke menles, want ga altijd mee.
Op het moment krijg ik wel lessen vanwege dat ik bezig ben met koetsiersbewijscursus, en dan merk je hoeveel fouten erin sluipen. Ga het nu toch wel anders aanpakken.
Maar wat wil je gaan doen met de pony? Mennen door de omgeving? Zorg dan dat je voldoende veilig bezig bent. Of wil je dressuur mennen enzo? Dan komt er toch wel heel wat bij kijken.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:39

Ik wil gewoon recreatief mennen. Op een leuke manier lekker met m'n shetje bezig zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:19

Als je alleen een beetje over de weg wilt hobbelen zou het koetsiersbewijs goed zijn, maar bij de verdere lessen zal je gaan trainen op dressuur, dat zou dus niet echt handig voor jou zijn als je alleen recreatief wilt rijden.
Het is wel slim om in het begin een ervaren iemand mee te nemen, iemand die je kan helpen bij situaties dat je in de knoop raakt. En een aantal boeken lezen is natuurlijk nooit verkeerd, het boek Aangespannen Rijden van dhr. Bartels is erg goed.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:33

Ik zou het nooit doen.
Echt les heb ik ook niet gehad. Maar wel iemand die mijn pony beleerde, mij de basis leerde en vooral: keek of mijn tuig goed zat!!
Enorm belangrijk, en imo kun je anders niet gaan mennen, ook niet voor de hobby...

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 20:53

We kennen wel iemand die veel ment maar of die het nou leuk vind om mij en m'n dikke shet te helpen :S. Ik zal het hem eens vragen...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:14

Ik ben gaan mennen zonder les!
Mn stalbaas heeft me geholpen met het tuig enz.
Ik deed eerst de slee erachtern en dan steeds zwaarder maken.
En na verloop van tijd de kar erachter gehangen.
Ging super!!
De eerste paar keer is er iemand meegeweest de weg op, nu is het zover dat ik wel es alleen ga! Haha!
En het gaat nog steeds erg goed!
Ze pikte het gelijk al goed op, vanaf het begin!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:50

Citaat:
(er is he-le-maal niemand in de buurt die een beetje les geeft).

Je hoeft van mij geen les te nemen hoor, maar dat er niemand is?

Koetsiersbewijscursussen: Avezaath in Maurik, Vermeulen in Beesd, allebei helemaal niet zo ver bij jou vandaan.

En Culemborg heeft een menvereniging!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 23:23

maar moet je daar dan met je eigen shet+wagentje heen? Want dat gaat niet lukken. Ik wil best een poosje ipv gewoon les menles nemen.

*heb even op de site gekeken* Maf, ik wist echt niet dat er daar lessen werden gegeven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:18

Kan je shetje al voor de wagen of moet hij het ook nog leren??

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 07:37

Nee hoor, bij allebei kan je les nemen zonder je eigen paard. Op de menvereniging moet je denk ik wel je eigen shet mee nemen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:33

MoniqueT schreef:
Je hoeft van mij geen les te nemen hoor, maar dat er niemand is?

Koetsiersbewijscursussen: Avezaath in Maurik, Vermeulen in Beesd, allebei helemaal niet zo ver bij jou vandaan.

En Culemborg heeft een menvereniging!

Dhr. P de Ronde woont (dacht ik) ook in Beusichem. Hij rijdt zelf ook goed mee op wedstrijden, misschien even een belletje of hij bereid is je te helpen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:35

Ja, klopt volgens mij Sjonnie, ik weet dat hij regelmatig omgaat met Fred Avezaath ....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:53

Ik kom hem geregelt tegen op wedstrijden, maar ik weet niet zeker of hij ook les geeft.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:01

Ik heb alles uit 1 boek gehaald (het aangespannen paard van J. Bartels) en ben verder door ervaring wijs geworden. Menles was in mijn vorige woonplaats ook niet te vinden. Ik heb mijn shet zelf beleerd en door vallen en opstaan is het allemaal goed gegaan. Toen ik met het tweespan aan de slag ging, heb ik er een plaatje bijgehouden van een tweespan om het tuig erop te krijgen en daarna experimenteren maar. Later wel het koetsiersbewijs gedaan. Ik rij nu wel bij een menvereniging maar krijg daar niet echt les.
Deze methode heeft voor mij wel gewerkt, ligt denk ook aan je karakter en het karakter van je pony. Of ik het aanraad? Nee, het gaat allemaal wat sneller als je iemand in de buurt heb met verstand van zaken. Ik heb uiteindelijk heel veel geleerd van ervaren menners omdat ik daar veel mee sprak op beursen en wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:46

Ik ben zelf gaan aanmodderen, groen meisje van 15 heeft even groene pony van 3 beleerd (had ik daarvoor zelf ingereden) voor de wagen met een sulky. Eerst een zwaar antiek tuig van zolder geplukt, beetje droog geoefend met sturen met twee leidsels, en toen erachteraan lopen. Pony wat commando's bevestigd, ingespannen en op hoop van zegen aan de gang gegaan. Later kwam er een 4-wielig wagentje en heb ik wat meer rondgestuurd, bleef wel altijd op het erf. (Is dusdanig groot dat je er rondjes kan stappen en draven). Ik heb 2 jaar terug mijn koetsiersbewijs gehaald omdat het moest voor studiepunten, toen ook fatsoenlijk les gehad in Achenbach, wat ik in de loop der tijd mezelf had aangeleerd, en een vriendin ook een beetje.

Ik heb wel onnoemelijk veel geluk gehad, want meestal wordt groen + groen = bont en blauw en verongelukt. Het is bij mij goed afgelopen, maar dat is geen garantie dat dat bij jou ook gebeurt...

Boeken, het boek voor het Koetsiersbewijs, dat kan ik je het meest aanraden. Het aangespannen paard van JAC Bartels is een goed uitgebreid boek, maar ik gebruik het liever als naslagwerk Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:54

Ik ben er een beetje ingerold, en het gewoon gaan doen. Heb in eerste instantie ook geen les gehad, en reed al enkele jaren aangespannen wedstrijden toen ik mijn koetsiersbewijs ging halen, en mijn eerste (en enige!) lessen haalde. Tja, en ik kan toch wel zeggen dat ik aardig rond kan sturen met onze paarden, heb al diverse goede resultaten gehaald.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 16:00

Mijn shetje is nu 16 en ik heb zo'n vaag vermoeden dat ze wel eens voor de kar heeft gelopen (ze doet het heel braaf als ik erachetr ga lopen met leidsels)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:24

Ja maar erachter lopen is heel wat anders als daadwerkelijk een wagentje trekken.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 17:39

ze heeft ook wel eens een wagentje getrokken. Een keer heeft ze voor de bolderkar gestaan (uhum uhum :S)

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:39

Ik heb een flinke tijd geleden al eens aangespannen gereden met mijn D pony die ik toen had.
Een "mannetje" die er wel wat vanaf wist heeft hem toen voor mij de eerste keer ingespannen, zelf had ik al het voorbereidende werk gedaan.
Alles is altijd goed gegaan en ik heb met die pony nooit narigheid gehad maar ik had ook geen les of zo, hooguit kreeg ik wat aanwijzingen.

Deze keer heb ik toch maar anders aangepakt en na wat twijfelen mijn ponytje naar een trainingstal gebracht. Weer heb ik zelf het werk vooraf allemaal gedaan en dat scheelde een hoop.
Mijn pony loopt nu sinds een week of drie voor de wagen en doet het goed OK dan! .
Ik ben heel blij dat ik hem heb weggebracht en nog blijer dat ik meteen vervolgmenlessen heb geregeld bij mijn instructeur , als het goed is beginnen we volgende week weer.

Ik zou het dus zelf niet meer alleen willen doen, het kan wel maar of het verstandig is?

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 20:15

tsjah, ik denk dat ik gewoon die man vraag of hij me een heel klein beetje kan helpen. Eerst maar eens naar een goed boek op zoek gaan.

Als ik haar in de winter train, kan ik in de zomer de weg op, was 't plan dan Lachen. (nu nog even m'n ouders overtuigen dat ik het echt graaaaagwil leren)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:55

Ik heb jaren geleden mijn koetsiersbewijs gehaald, daarna heb ik nooit meer menles gehad tot we vorig jaar mijn eigen paard voor de wagen gingen beleren.
In die tijd heb ik wel eens gemend met paarden van anderen, maar toen we met mijn eigen paard gingen rijden, en omdat ik graag dressuurmatig train, ben ik toen weer af en toe een lesje gaan nemen.
En ik moet zeggen dat ik daar heel veel van opsteek!

Priveles vind ik zelf het prettigst, vooral omdat ik het in de groepsles op de club allemaal zo vol en druk vindt, dan ben je alleen maar bochtjes aan het sturen en andere aanspanningen aan het ontwijken...