[AR] [AR]menbewijs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

looniej

[AR]menbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 16:31

hallo, volgend jaar mag ik dan eindelijk een shet kopen en daar wil ik natuurlijk mee gaan mennen.
mijn vraag is dan ook: hoe oud moet je min. zijn om je menbewijs te halen? ik heb lopen zoeken maar kan niks vinden?
en is het verplicht om een menbewijs te hebben?
Laatst bijgewerkt door looniej op 25-10-04 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:39

Dan heb je denk ik niet goed gezocht, er staat zelfs op de eerste bladzijde van UZ een topic over.
Maar er is geen minimale leeftijd, advies leeftijd is 12/14 jaar
Het is alleen verplicht op sommige stukken in de Veluwe.

Maar het is wel slim om het te halen, dan leer je gewoon de basisprincipes van het mennen en dat is wel zo handig als je als leek gaat mennen.

looniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 16:42

oke dankjewel... Pling

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:00

Ik neem aan dat je een koetsiersbewijs bedoelt. Sommige landeigenaren stellen dit als eis om hun prive-gebieden te mogen gebruiken. Dat geeft hun verzekeringstechnisch wat meer zekerheid al zou ik me bij god geen voorstelling kunnen maken van schade waar dat op betrekking zou kunnen hebben. Wettelijk is er geen verplichting, waarmee ik niet wil beweren dat het niet verstandig is om het toch maar te halen, maar dat is weer een ander verhaal.

Ik heb een jaar of wat geleden het mendiploma gedaan (1998) waar het koetsiersbewijs automatisch een onderdeel van was. Was toen van de NBVAP. Je moest dan ook achenbach leren o.a. wat bij alleen het koetsiersbewijs niet hoeft.

Weet eigenlijk niet hoe dat momenteel in elkaar zit nu vlg. mij alles onder de KNHS valt ?? is er nog verschil tussen een koetsiersbewijs en het (uitgebreidere) mendiploma ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:15

Uhmm, ik weet eigenlijk niet. Ik ben nu bezig voor mijn koetsiersbewijs, en wij leren dus Achenbach. Ik hoop alleen dat ik dat een beetje onder de knie krijg, want dat is nog pittig zat. Gewoon een aanspanning onder controle houden lukt wel, dus op zich zou ik zo wel kunnen slagen. Maar wil het dan graag officieel doen.
Er is idd geen leeftijdsgrens, maar als advies stond erop 12 jaar.
Ookal heb ik mijn koetsiersbewijs helemaal niet nodig, ben meestal groom. Maar vind het gewoon erg leuk en leerzaam, ook de hele cursus erom heen.

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:18

Het is toch binnenkort zelfs overal verplicht een menbewijs/koetsiersbewijs te hebben? Heb ik ergens gehoord. Ik heb het zelf 2 jaar geleden gehaald (koetsiersbewijs, enkelspan). Is het misschien niet zo dat je bij het koetsiersbewijs enkelspan doet, en men bewijs meerspan? Bij enkelspan is Achenbach geloofik nog niet zo heel nodig, dan kun het nog redden met hetgeen wat lijkt op de 'dressuurhouding', maar bij meerdere leidsels zou het moeilijker worden.
Overigens; Achenbach is samengesteld uit al bestaande vormen van leidselvoering. Dus als je nu moeite hebt met Achenbach...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:30

Achenbach kan bij alle soorten aanspanningen. Alleen is het niet gemaakt voor een vierspan/tandem die in volle galop door hindernissen heen crosst. Maar de dressuur is goed te doen.
Ikzelf heb er nog nergens iets over gehoord dat het verplicht zou zijn, lijkt me ook beetje raar. Waarom wel koetsiersbewijs en niet ruiterbewijs verplichten?

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:39

Mssn omdat je met een aanspanning wel op de openbare weg mag? en niet op een fietspadje past? ik weet het niet joh.. heb er van gehoord.. dus vandaar ook de vraag.

looniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 15:57

(ik bedoel ook eenspan Knipoog )
dankje wel voor jullie reacties

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:31

patriciavg schreef:
Mssn omdat je met een aanspanning wel op de openbare weg mag?

Sterker nog, je bent verplicht om op de openbare weg te rijden. Tenzij het te gevaarlijk is, maarja wat is té gevaarlijk?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:08

patriciavg schreef:
Mssn omdat je met een aanspanning wel op de openbare weg mag? en niet op een fietspadje past? ik weet het niet joh.. heb er van gehoord.. dus vandaar ook de vraag.

Een ruiter hoort ook niet op het fietspad thuis...
En een aanspanning dus zeker niet. Hoewel het door zowel ruiters als menners wel gedaan wordt. En ik daar niet vreemd van opkijk, want het is vaak veel fijner rijden. Al rijden wij op drukke fietspaden nooit met een aanspanning.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:38

Met het koetsiersbewijs ben je verzekerd voor het rijden op de weg.
En officieel moeten paarden met ruiters ook op de openbare weg, tenzij er een speciaal pad (ruiterpad dus) aanwezig is.

op het fietspad is dus strafbaar, maar in onze omgeving wordt het wel gedoogd!

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:23

Citaat:
patriciavg schreef:
Mssn omdat je met een aanspanning wel op de openbare weg mag?

Sterker nog, je bent verplicht om op de openbare weg te rijden. Tenzij het te gevaarlijk is, maarja wat is té gevaarlijk?

--> Vandaar dus dat (als het verplicht is op de openbare weg te rijden i.p.v. fietspaden) het dus best wel waar kan zijn dat je tegenwoordig in verplichting wordt gesteld een menbewijs te hebben. Een ruiter zie je minder snel op de weg (wel eerder op een fietspad, als dat aanwezig is), dus ook minder weggebruik, dus geen verplichtingen. Iedereen die tegenwoordig van de openbare weg gebruik maakt moet een certificaat hebben (Fietsers weer niet Clown , dus dat lijkt weer op paard & ruiter). Dusssssssss... conclusie: we weten nog niet of het nu idd verplicht gaat worden . Maar als je het zo beredeneert kan ik er wel inkomen Haha! .

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:41

Ruiters zijn ook verplicht om op de openbare weg te rijden. Die zijn net zo illegaal bezig als een auto die over een fietspad rijdt.
Dus ik snap nog steeds niet waarom geen ruiterbewijs en wel een menbewijs? En wat houd het menbewijs nu uiteindelijk in? Als iemand een ruiterbewijs heeft wil dat echt niet altijd zeggen dat hij/zij fatsoenlijk over de weg kan rijden. Vroeger moest je ook nog een dressuurproef afleggen, kijk dan moest je tenminste echt laten zien dat je kon rijden. Maar er zijn er genoeg mét menbewijs die niet weten waar ze moeten rijden en hoe ze een bocht doorkomen zonder de binnenhand achter de rug te brengen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:07

Citaat:
Maar er zijn er genoeg mét menbewijs die niet weten waar ze moeten rijden en hoe ze een bocht doorkomen zonder de binnenhand achter de rug te brengen

Dan hebben ze geen goede les gehad! Het is mss wel makkelijk slagen voor je koetsiersbewijs, maar ik heb heel goed het achenbach en de verkeersregels geleerd in mijn cursus!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:02

Ja maar ik heb het ook niet over jouw.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 01:54

Ik weet niet wat jullie allemaal geleerd hebben, maar vlg. mij ben ik helemaal niet verplicht om op de openbare weg te rijden en ben ik niet illegaal bezig wanneer ik oefen in mijn buitenbak.

Ook een fietspad is openbare weg trouwens, en daar mag je dan officieël weer niet op rijden met paard of aanspanning.
Geen aanrader om dit "mogen" op te volgen trouwens, maar er zitten wel meer gaatjes in de nederlandse wetgeving.
Ik denk dat je toch wel eerder bekeurd gaat worden wanneer je met een auto over het fietspad rijdt dan met een aanspanning... maar goed. De overtreding is hetzelfde, dat klopt !