[AR] Bitloos mennen in een tweespan???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

[AR] Bitloos mennen in een tweespan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 21:49

Vreemde vraag, ik weet het maar ik kreeg deze vraag laatst voorgeschoteld en mijn kennis is toch echt iets te beperkt. Ik zal het ook eens aan mijn meninstructeur vragen (alleen vergeet ik dat steeds) maar ik ben benieuwd of het überhaupt mogelijk zou zijn.

Ik ken iemand met twee paarden. Die twee paarden kunnen geen minuut buiten elkaar. Knap lastig want als ze de één gaat rijden moet de ander als handpaard mee. Of dat af te leren zou zijn, ik weet het niet en de eigenaresse wil er niets aan veranderen dus so be it.

Mennen lijkt haar wel leuk en in tweespan zou ze natuurlijk prima haar paarden samen beweging kunnen geven op een leuke manier alleen is er een groot probleem. Een van de twee heeft ooit zijn mond dusdanig kapot gehad dat er geen bit meer in gehangen kan worden. Ze rijdt hem op een hackamore.

Met één paard met bit en de ander met hackamore zijn kruisleidsels natuurlijk al helemaal geen optie maar ik vraag me ook af of je wel met hackamore kan mennen? Het lijkt mij niet echt te doen maar ik zit er misschien wel heel erg naast. En misschien is er wel een andere bitloze optie.

Iemand hier ervaring mee? Ooit zoiets gezien?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:36

Ik heb nog nooit zoiets gezien.
Wel eens van iemand hier op bokt gelezen die ook bitloos wilde mennen in het enkelspan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:53

Geen ervaring, niet gezien en ik zou zelf ook nooit zoiets proberen. Ik rij mijn merrie onder het zadel af en toe wel bitloos, maar voor de kar wil ik toch graag controle hebben. Helemaal als je ermee de weg op gaat..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:02

Ik denk dat het wel kan. Waarom zou het onder het zadel wel kunnen en aangespannen niet?
Ik ben het verder nog niet tegengekomen, maar het zo wel kunnen lijkt mij.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:29

Percy schreef:
Met één paard met bit en de ander met hackamore zijn kruisleidsels natuurlijk al helemaal geen optie maar ik vraag me ook af of je wel met hackamore kan mennen? Het lijkt mij niet echt te doen maar ik zit er misschien wel heel erg naast. En misschien is er wel een andere bitloze optie.

Iemand hier ervaring mee? Ooit zoiets gezien?

Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij kan je dan wel kruisleidsels gebruiken. Je kan ook met twee enkelspanleidsels rijden, maar dan maak je het jezelf wel moeilijker dan nodig.

Misschien is het dan wel handig het paard met bit iets scherper in te stellen (tweede of derde sleuf) en dan met zeer zachte hand te rijden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 23:09

Omdat een Hackamore zo anders inwerkt dacht ik dat het misschien niet handig zou zijn om kruisleidsels te gebruiken maar misschien kan het inderdaad zoals jij (Albert) het beschrijft. Zeker omdat het meisje nog nooit gemend heeft zijn kruisleidsels natuurlijk een stuk gemakkelijker.

Zelf heb ik in een grijs verleden ook met Hackamore gereden en op zich heb je niet minder te vertellen dan met een bit.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:49

Ik heb nog nooit iemand zien mennen met een Hackamore.. En er eigenlijk ook nog nooit over nagedacht of het kon.. Maar ik denk dat het kan.. En ik denk dat je dan ook gewoon met dubbelspanleidsel kan mennen oor..
Maar ik zou het van te voren toch nog even aan je meninstructeur vragen.. Bloos

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:53

Het gaat niet over mijzelf, wij mennen met Liverpoolstang Lachen Het was een vraag die ik voorgelegd kreeg en ik was wel benieuwd wat anderen daar van zouden vinden want zelf heb ik daar eigenlijk ook nooit over nagedacht.

Maar ik zal het inderdaad ook vragen aan mijn instructeur want die zou dan waarschijnlijk de paarden moeten gaan beleren als ze het doorzet en het mogelijk is.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:06

Ik denk dat het best kan. Ik rij onder het zadel ook met een hackamore. Maar die van mij reageerd wel goed voor de wagen op een stang, een hackamore heb ik nog nooit geprobeerd. Maar ik denk dat het best kan Lachen

Doris_Lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:54

als je een hoofstel hebt zonder bit is het toch een halster Haha!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:43

Doris_Lies schreef:
als je een hoofstel hebt zonder bit is het toch een halster Haha!

Een hackamore is gewoon een hoofdstel, alleen dan zonder bit, en het is dus geen halster.. Tong uitsteken Ik dacht eerst ook dat het amper zin had om daarmee te rijden.. Maar het heeft een betere inwerking dan de meeste mensen denken...

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:57

Ik denk ook wel dat het kan. Mijn paard zou er niet geschikt voor zijn Haha!
Maar als het paard niet beter weet waarom niet?