[AR] [LO] Longeerdrama (tje..)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

[LO] Longeerdrama (tje..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 11:06

Hai!! Haha!

We hebben weer eens wat: namelijk het longeren van Djirwa gaat voor geen meter. Ja, wel als ze linksom mag lopen maar rechtsom.. Ik weet niet precies in hoeverre ze ooit gelongeerd is maar omdat ze al 18 is heb ik het idee dat het wel gedaan is met haar. Ze snapt het ook allemaal wel als ze linksom mag lopen maar rechtsom krijg ik haar eigenlijk niet. Stemhulpen is oost-indisch doof voor en de longeerzweep is lucht.. Bloos

Wanneer ze een paar stappen rechtsom zet dan beloon ik haar uitbundig en ga dan weer linksom (omdat je de training moet eindigen met iets wat ze goed kunnen)om vervolgens te stoppen. Meestal trainen we het longeren een 20 minuten.

Wat zou ik kunnen doen om haar rechtsom te longeren?

Alvast bedankt voor jullie tips!! OK dan!

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:27

begin rechtsom en hou haar dicht bij je, kan ze niet zo makkelijk omdraaien en jij bent er sneller bij, bouw dit langzaam naar buiten toe uit, met die jaarlinge is ook altijd dat gezeur, jou heeft al wat jaartjes ervaring dus word wat moeilijker, volhouden en het lukt! succes

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 12:31

Dus in plaats van linksom begin ik nu gewoon rechtsom. Ik begin ook altijd dat ze dicht bij me blijft maar ze presteert het dan nog om om te draaien en me hooghartig aan te kijken.. Hoe kan ik haar het beste "straffen" op dat moment? Stem is denk ik niet genoeg maar om haar nu echt te meppen.. Hoe doe jij dat dan Shaneen?

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:18

Ja ik geef toch die tik, die helpt vaak wel en helemaal bij zo een ervaren dame die het allemaal wel weet. Hou haar anders een paar keer dicht bij, als ze dat gewend is pas de volte groter maken.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:19

ik heb een beetje een rare vraag, maare ken jij annemarie de jong?

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:23

Waarom zou je het paard willen straffen. Volgens mij weet ze nog niet eens wat je van haar verwacht. Je zegt dat je denkt dat ze longeren al wel kent vanwege haar leeftijd, maar voor hetzelfde geld is het nog nooit met haar gedaan.
Ik zou het zelf eens proberen met een dubbele longe. Als ze begrijpt hoe ze dat rechtsom moet doen en zich rechtdoor ook goed laat sturen, zou ik het linksom eens gaan proberen.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 14:25

Ehm, nee, niet zo bij de naam nee.. Waar zou ik haar van kunnen kennen??

Om een tik te geven vind ik die longeerzweep allemachtigst onhandig. Misschien zou ik het dan met een langere dressuurzweep moeten proberen want ze is dan toch nog heel dichtbij he?

Weet je wat het ook is? Ik longeer haar in haar landje en het uitzicht van de baas is daar precies op.. ik ben altijd bang dat ze dan kijken en slecht over me oordelen..misschien beetje vaag maar goed.Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:26

Linksom beginnen, je moet niet constant op die foute kant blijven timmeren. Zo krijgt je paard alleen maar meer een hekel aan die kant, aan longeren en aan jou. Per keer 1 of 2 keer rechtsom, en soms ook helemaal overslaan. Je kan wel blijven oefenen maar daar schiet je niets mee op.
Als je rechtsom gaan wel doorzetten, zorg goed voor je driehoekje. Contact met de mond en de zweep drijvend erachter. Als ze vaart minderd zweep tegen de kont aanleggen zodat ze geen tijd krijgt om omtedraaien of iets wat daarop lijkt.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 14:27

Eveline B, misschien is dat ook wel een optie. Doe je dat dan ook met jonge paarden die longeren niet kennen? En hoe pak je dat aan? heb je dan twee longeerlijnen waarvan er een door een ring aan een longeersingel gaat ofzo? (sorry maar geen ervaring mee..)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:33

Longeer je in een afgesloten ruimte of juist in een grote ruimte?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 14:34

Dank je Sjonniej,als ik jouw stukje zo lees dan denk ik; ja, dat doe ik! En dan kan ik dat ook, denk ik dan. maar als ik dan met haar daar zo sta dan is het ineens erg moeilijk.

Het is me toch ook een meubelstuk hoor: soms dan gaat het best goed voor een paar passen, ik zorg voor de driehoek, zij is voorwaarts, ik hou mijn concentratie bij haar maar dan ineens zomaar staat ze dan toch met de kop mijn kant op. Ze staat dan ook zo te kijken van: haha.. Grrr en krijg haar dan maar weer eens rechtsom te lopen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:46

misschien kun je het een keer samen met iemand anders erbij proberen...1 iemand erop en de ander longeert vanaf het midden? zo kun je het paard begeleiden...ik begrijp dat je goed wil overkomen en de baas niet wilt laten zien dat jij dat beest een tik verkoopt, maar als je alles toelaat lijkt me dat ook geen mooi gezicht! heel veel succes iig!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:17

femskie schreef:
Het is me toch ook een meubelstuk hoor: soms dan gaat het best goed voor een paar passen, ik zorg voor de driehoek, zij is voorwaarts, ik hou mijn concentratie bij haar maar dan ineens zomaar staat ze dan toch met de kop mijn kant op. Ze staat dan ook zo te kijken van: haha.. Grrr en krijg haar dan maar weer eens rechtsom te lopen.

Je aandacht verzwakt dus toch iets, want als je haar goed voorwaarts houd zal ze moeten afremmen. Niets om je voor te schamen, maar daarom ook na 1 rondje stoppen met rechtsom. Dan heb jij 1. gewonnen en 2. zonder ruzie's kan je weer linksom gaan en zo is je dag altijd beter daarna Knipoog

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 19:55

Inderdaad Sjonniej, en dat is dus wat ik ook probeer. Een rondje op rechtsom omdat ze dat zo moeilijk vindt en daarna weer linksom.
Het is ook waar dat ik haar misschien toch wel wat meer moet aanpakken maar ik voel me altijd heel erg in overtreding als ik dat doe...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:24

Nee, want je wint het niet met sterk lijken en je verzetten tegen haar. Ze is veel sterker en groter en dat weet ze dondersgoed. Wie niet sterk is moet slim zijn.
Je moet haar voor zijn, sneller zijn in je reactie. Dit kan je doen door te wachten tot ze wil draaien, wat na 10 rondjes haar makkelijk lukt omdat jouw aandacht dan verslapt. Of na een rondje stoppen. En dat rondje uitbereiden naar meerdere rondjes. Maar geloof mij; je zult haar nooit lekker rechtsom laten lopen terwijl jij met iemand belt. Maar je kan het draaien wel minder maken.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:49

En daar zal wel veel geduld voor nodig zijn... Hoe vaak in de week moet ik dit longeren gaan doen? Ik doe het nu een keer per week.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:47

2 keer in de week of 3x als het zo uitkomt.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 22:13

Denk dat 2 keer in de week wel moet gaan lukken..
Ik ben nu voornamelijk aan het rijden in de bak omdat we over een paar weekjes een wedstrijdje hebben!!Spannend...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:13

Dat is ook niet verkeerd. Als je haar ohz. nu lekker rechtsom traint.
Dan doet het lopen rechtsom iig geen (spier)pijn als ze met longeren rechtsom moet.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:52

Ja, op beide handen aan het werk. In de bak is het rechtsom ook allemaal veel moeilijker. Liefst de hoeken afsnijden, geen stelling en buiging naar rechts en meer van dat soort grappen. Wel moeilijk hoor! Je kan met buitenrijden ook echt zien dat ze haar hals altijd een klein beetje links buigt. De bolle kant is dan de rechterkant van de hals en de holle kant de linkerkant van de hals.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:08

Je kan ook eerst ohz. zorgen dat je haar dan goed en netjes door een bocht kan laten lopen rechtsom. Want als ze dat ohz. ook al moeilijk vind, is het natuurlijk niet zo raar dat ze met longeren zo staakt. Die kant doet gewoon nog een beetje pijn met lopen doordat die spieren nog niet helemaal lekker zitten. Met longeren kan ze er makkelijk onderuit komen en dat doet ze dus ook.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:09

en als het goed gaat, onmiddellijk belonen en echt overdreven belonen zodat ze weet dat het goed is.

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:56

je moet wel duidelijk zijn!!je kan haar wel altijd linksom laten lopen maar dan heeft ze wel altijd haar zin!!en dat weet ze!!ze zal hier ook altijd gebruik van maken!!het is nie verkeerd om dat haar een keer goed duidelijk te maken!!
dat dat haar moeilijke kant is kan k wel snappen dat hebben meer paarden maar als je zegt dat ze rechtsom moet dan moet dat!!
k heb veel jonge paarden gelongeerd en het is moeilijk om er vlug bij te zijn als ze omdraaien!!mar dat wil niet zeggen dat je dan niet boos mag worden!!
het paard zun zin geven help ook niet!!
je hoeft er geen gat in te slaan maar een keer boos worden mag ok wel hoor, is geen schande!!!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 11:10

Haha.. Lindavd, ik wilde wel dat je hier woonde. Zou ik je meenemen want dan mag je me voordoen hoe jij haar dan aan pakken. Ik vind dat gewoon erg moeilijk. Als ik rijd dan is dat heel ander dan wanneer ik haar longeer. Dat vind ik dan heel akelig.. Zeker ook vanwege het feit dat ik haar longeer achter huis en haar rijd op een andere plaats waar de eigenaren niet mee kijken...Lachen