[AR] [AR]"Wilde wedstrijden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

[AR]"Wilde wedstrijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 00:31

Nu er steeds meer regels komen voor wat betreft aangespannen wedstrijden (en niet alleen daar) hoor ik telkens dat de drempel wel erg hoog ligt om ergens eens een aangespannen wedstrijdje te doen zonder al te veel poespas vooraf.

De officieële wedstrijden zitten bomvol, dus die organisaties leunen wel achterover wat dat betreft.

Mijn vraag is nu: Wie zou overwegen om buiten KNHS of wat dan ook deel te nemen aan een SMW of zelfs een indoor, en hoever zou je daarvoor willen reizen ?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:03

Vanwaar die vraag?

Wij rijden in de West Brabant competitie mee en dat is buiten de knhs om. Wedstrijden van de knhs zijn vaak meerdaagse wedstrijden en dat redden wij niet qua tijd. Er is al wel een tijdje een discussie aan de gang om ook deze wedstrijden onder de vlag van de knhs te rijden maar daar zijn nog steeds heel veel mensen tegen.
De startkaart is inmiddels wel aangevraagd en volgend jaar zullen we wel af en toe knhs gaan starten alleen is dit wedstrijdprogramma al aardig vol met gemiddeld 8 buitenmarathons, vier indoors en even zoveel dressuurwedstrijden.

Bij ons is het dus geen overweging, wij doen het al en velen met ons Knipoog

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:37

Die discussie is er zeker al een tijdje, die over wilde wedstrijden. Voor een wedstrijdverband doe ik er niet aan mij, mss wel een keer om jonge pony's te laten zien wat het is, maar dat is dan mss alleen voor de marathon. Ik ga daar niet ver voor reizen, max. 1,5 uur... Dagen zijn al lang zat dan.

Dressuur en vaardigheid rij ik alleen officieel, zeker omdat ik hoger rij dan B, de regiocompetitie hier is alleen Bproefjes, en dan rijden er mee die M of Z rijden en dus altijd winnen, vind ik niet kunnen..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:47

liberty schreef:
Dressuur en vaardigheid rij ik alleen officieel, zeker omdat ik hoger rij dan B, de regiocompetitie hier is alleen Bproefjes, en dan rijden er mee die M of Z rijden en dus altijd winnen, vind ik niet kunnen..

Dat vind ik inderdaad ook niet kunnen, snap ook niet waarom iemand een B-proef mee gaat rijden wanneer ze M of Z zijn Verward
De marathons van de regiocompetitie zijn leuk om mee te doen en een behoorlijke uitdaging omdat het niveau vrij hoog is. Wat betreft de dressuur is het wat minder omdat je inderdaad niet verder kan komen. Ik wil zelf daarom ook knhs-dressuur mee gaan rijden. Om ervaring op te doen in de dressuur vind ik het nu wel prettig om die regio-competitie wedstrijden mee te rijden. Paard en ik zijn pas een klein half jaar bezig met mennen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:32

Ik rij voornamelijk samengestelde wedstrijden, allemaal onder de vlag van de KNHS. Mijn ouders rijden al 20 jaar deze wedstrijden en we zijn dus vanaf de 'bond' meegegaan naar de KNHS.
Onze vereniging organiseert (meestal) 3 indoors per winter, deze ook allemaal aangemeld bij de KNHS en dus met een officieel jurylid.

'Wilde wedstrijden' staan niet op de planning, waarom? We hebben al genoeg aan de aangemelde wedstrijden.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:42

ow ja en Percy, de vierspanrijders in Strijbeek zouden ook niet mee mogen doen... Die rijden klasse 4!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:50

Eigenlijk niet, Eddy rijdt zelfs internationaal maar het waren de enige twee met een paardenvierspan dus die streden toch tegen elkaar Knipoog

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:58

Ik heb een aantal keer meegedaan aan een "wilde wedstrijd", maar dat was mij niet bevallen. Sinds april rijdt ik KNHS dressuur en vaardigheid en dat bevalt mij veel beter Haha! . En zo kun je ook hogerop komen. Ik vind het alleen erg jammer dat de plaatselijke krant grote artikelen schrijft over de wilde wedstrijden en dat de uitslagen van de KNHS wedstrijden een beetje in een hoekje worden gezet, dat moet niet kunnen . Het allerergste van de wilde wedstrijden is, vind ik dat er geen regels zijn en dat er paarden mee mogen lopen in de marathon, die na controle van de DA een veel te hoge hartslag hebben als ze uit het wegtraject komen, en da moet niet kunnen vind ik

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:22

Dat is het grootste nadeel van wilde wedstrijden, waarom organiseren die mensen een wilde wedstrijd? Omdat ze niets verplicht zijn.
Sommige verenigingen hebben het top voor elkaar, maar een ander groot deel....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:15

Vrijwel elke regio competitie wedstrijd is dit jaar gereden onder de reglementen van de knhs. Dit natuurlijk ook omdat veel verenigingen graag volgend jaar de wedstrijden ook daadwerkelijk onder de vlag van de knhs zouden willen organiseren.
Nare dingen heb ik niet gezien, wel is er een keer een kreupel paard uit de wedstrijd gehaald en terecht.
Voorgaande jaren ben ik er niet bij geweest uiteraard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:11

Daarom zei ik ook dat er wel verenigingen zijn die het goed doen, maar dat er ook genoeg wedstrijden zijn waar het gewoon aan veiligheid en regels een eind tekort komt.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:16

@Percy, in Strijbeek waren zeker nog 7 a 8 menners die hoger rijden.

Maar de regio onder de KNHS? Ben benieuwd...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:50

Zou best kunnen Liberty maar tot nu toe eindigen ze meestal alles behalve hoog in de marathons dus zo erg is dat eigenlijk ook niet.

Er zijn er net zoveel tegen als voor dus of de West Brabant competitie ooit onder de KNHS gaat vallen is een groot vraagteken. KNHS zelf zou dat wel willen, veel menners niet. Het schijnt tot zeer pittige discussies te leiden maar daar weet Nico als bestuurslid van één van de verenigingen meer over te vertellen dan ik.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:53

Als de KNHS haar prijzen eens verlaagd zullen verenigingen denk steeds meer wedstrijden bij de KNHS gaan aanmelden. Prijzen zijn natuurlijk belachelijk voor een recreatie menner die zin heeft om zo af en toe eens ergens anders te crossen dan in zijn eigen bos.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:02

Inderdaad is het geld een probleem voor veel menners, althans de zin om dat uit te geven voor een lidmaatschap, startkaart, hoge inschrijfgelden etc. etc.
Daarnaast zijn de vele meerdaagse wedstrijden geen doen voor veel mensen. Heel wat mensen hebben kinderen of een druk bedrijf (of allebei). Daarnaast kost dat natuurlijk helemaal bergen geld. Paard moet overnachten menner en groom(s) moeten overnachten. Het is en blijft hobby en heel veel West Brabant rijders hebben KNHS gereden maar waren het zat.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:22

Maar je hoeft niet mee te doen aan de twee-daagse, er zijn genoeg 1-daagse wedstrijden hoor. In het noorden heb je bijna alleen maar 1-daagse, daarom startte er zo een 90% Noordelingen op de NK samengesteld...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:27

Ja, dat is handig als je in het zuiden woont Knipoog Ik ga geen uren met een trailer rijden op een dag. We willen zoveel mogelijk in de omgeving starten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:32

Ja, maar als je goed rond gaat zoeken is er echt wel wat te vinden
Ik raad je nu dan ook aan (als je een startkaart etc. hebt) om in St. Michielsgestel te rijden. Super georganiseert, lekker dressuurveld, mooie vaardigheid (de keren dat ik geweest ben) en dezelfde hindernissen als de klasse 3+4 op de 2-daagse, wel 1 minder dan.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:11

Mijn vader rijdt met de PHC bijna overal.. Door bijna heel Nederland en een stuk in België.. Ikzelf blijf in Zeeland of Braband..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:21

Gelukkig, nog iemand, het werd bijna een één op één topic Haha! Vraag me af waar de ts gebleven is?

Er is een startkaart aangevraagd voor Sally, ik ga pas in 2005 een startkaart aanvragen en St. Michielsgestel is dan zeker interessant. Marathons ga ik zelf in elk geval niet rijden, ik hou het bij de dressuur

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 23:01

Nou... de ts is er nog wel hoor en heeft even bijgelezen (heel snel en waarschijnlijk onvolledig, maar als ts mag ik gelukkig alles wat off topic is overslaan Lachen )

Ik zie al weer verhalen verschijnen over startkaarten (= geldgenerators) en tweedaagse wedstrijden. Oftewel de mensen die al vrede hebben met de situatie zoals die nu is.

Ik blijf erbij: de aanvoer van onderaf is afgesloten en dat is waar dit topic over hoort te gaan !

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:53

Nee hoor, ik heb geen vrede met de huidige situatie, ik blijf er bij dat de knhs een monopolie positie heeft en dat daardoor veel mensen buiten de boot vallen.

Maar wij hebben het geluk dat er in Brabant nog veel wedstrijden zijn buiten de knhs om en de starters daardoor veel mogelijkheden hebben zonder startkaart en hoge kosten.

Maar ik ben ook benieuwd wat jij (de ts) dan zou willen? Meer wilde wedstrijden? Een lagere drempel binnen de knhs? Iets anders?

Sallykuyper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 00:24

Deze discussie vind ik vrij zinloos; snel gelezen begint het topic met 'wilde wedstrijden', maar waar de meesten over praten is KHNS en daartegenover de West-Brabant-competitie, die min of meer geleid wordt door Toon Jochems, die tevens Brabants afgevaardigde is voor de KHNS.
De feitelijke situatie is dat er in de West-brabant competitie gereden wordt met in ieder geval qua welzijn van de paarden en veiligheid alle KNHS reglementen, maar er wordt afgeweken van bijv. het feit dat de groom van een combinatie zelf met een ander span niet mag starten, en daarnaast zijn de kosten een fractie van de kosten voor een KNHS wedstrijd. Zielig vind ik die KNHS ruiters met startkaart die de westbrabant dressuurproef (is een B proef) meepakken, terwijl ze officieel L, M of zelfs Z rijden; in de vaardigheid of de hindernissen blijken ze echter nauwelijks mee te kunnen in wat de westbrabantcompetitie ze voorschotelt.
Afgezien van de startgelden is voor mij (behalve bij de dressuur) de vraag wat het voor zin heeft om alle grote verenigingen hier in Brabant te dwingen hun wedstrijden bij de KNHS onder te brengen; veel menners zullen afhaken vanwege de kostenverhoging die dit met zich meebrengt en dan krijg je wilde wedstrijden die onder geen enkel reglement meer vallen; je bereikt het tegendeel van wat de KNHS wil (behalve teveel geld incasseren, want daar lijkt het alleen om te doen).

heemskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:40

Sallykuyper schreef:
Deze discussie vind ik vrij zinloos; snel gelezen begint het topic met 'wilde wedstrijden', maar waar de meesten over praten is KHNS en daartegenover de West-Brabant-competitie, die min of meer geleid wordt door Toon Jochems, die tevens Brabants afgevaardigde is voor de KHNS.

Dit is volgens mij ook de reden waarom de west-brabant competitie nog bestaat. En ik denk ook wel dat ze dit jaar de reglementen van de KNHS gaan doorvoeren. Dit was afgelopen jaar erg hoog opgelopen.
Vind wel dat ze in iedergeval goede regels gebruiken. Wij hebben ze ook gebruikt. Met een paar aanpassingen. en het bevalt altijd goed. In dressuur vaardigheid doen we alleen maar officieel omdat je anders met die proef 78 zit. Dat dus alles B rijdt. Dit vind ik dan ook erg bezwaarlijk, want als je hoger rijdt, kun je altijd winnen. Ze zouden meer in klasse moeten gaan rijden. Gewoon een klasse Recreatie zonder startkaart en een wedstrijdklasse. Dit zijn dan de menners die eigenlijk wel een startkaart hebben, maar graag willen oefenen. Dan wordt de uitslag ook wat reeler voor de echte recreanten. Maar dat is mijn idee.

heemskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:44

liberty schreef:
ow ja en Percy, de vierspanrijders in Strijbeek zouden ook niet mee mogen doen... Die rijden klasse 4!

Volgens mij rijden er veel meer 'officiele' menners mee. Die in de KNHS wedstrijden in Hogere klasse uitkomen. Kijk maar eens naar de wagennummers die op de wagens zitten bij de oefenwedstrijden.