[AR] [VD] wel verstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

[VD] wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 12:59

ik wil graag met mijn pony VD gaan doen en ik ben me nu aan het inlezen endergelijke.....
Maar het probleem is dat mijn pony vroeger (voor ze van mij was) naar voren schopte als ze eten wilde!! ze heeft zelfs een keer de boer in zijn banketstaaf geschopt Bloos dit is allemaal al meer dan 5 jaar geleden en ze is nu onwijs veranderd..... ze kwam toen net bij mensen vandaan waar ze altijd haar zin kreeg....
nu is het mijn vraag is het wel verstandig haar voetje en spaanse pas te leren... dat ze dat niet gaat gebruiken voor bedelen ofzo!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:36

Op zich kan je best Vd gaan doen met Fosh hoor... Lachen Maar dan raad ik je wel aan om te gaan clicken.

Bij clickertraining krijgt een paard door dat ie alleen wat lekkers krijgt als er geclickt is (als je tenminste consequent bent en niet stiekem tussendoor gaat voeren).

Bij clickertraining krijgt een paard eigenlijk nooit een click + lekkers als ie eigen initiatief toont buiten trainingen om. Gaat Fosh toch weer die tic vertonen, loop dan op dat moment bij haar weg. Op het moment dat je wegloopt verbreek je het contact dat op dat moment is opgebouwd, en dat is een grotere straf dan een tik, grote mond oid.
Als ze weer met haar voorbeen gaat staan maaien, dan is het in wezen een soort van aandachttrekkerij... op het moment dat je haar straft, dan geef je haar ook aandacht.. het is weliswaar negatieve aandacht, maar ze krijgt indirect toch de aandacht waar ze om vraagt op dat moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:01

Vaak is het zo dat je juist door een oefening op commando zet (bijvoorbeeld een been naar voren gooien) je ook beheersing over die oefening krijgt. Als je paard met zijn voorbeen schooit omdat hij gemerkt heeft dat hij een op de 1000 keer daarvoor een beloning krijgt, dan gaat hij daar mee door omdat die minuscule kans blijft bestaan. Door die beweging op commando te zetten, bevestig je zijn al bestaande idee dat schrapen voer oplevert, maar dan alleen als jij het vraagt. En dat als hij het uit zichzelf doet daar juist expliciet GEEN voer voor gegeven wordt. Terwijl jij elke goede poging steeds met voer beloont, loop je nu van de training weg als je paard het op eigen initiatief doet (zodra de oefening er tenminste een beetje redelijk in zit en je paard zich niet gewoon 'vergist'). Terwijl je paard eerst dacht: 'Met illegaal schrapen loop ik de kans dat er voer mijn kant op komt' leert hij nu dat illegaal schrapen er juist voor zorgt dat het voer (dat er eerst wel was, tijdens de training namelijk) van hemk weggaat. En dat hebben ze heel snel door. Haha!

Maar naast de Spaanse pas zijn er natuurlijk nog erg veel andere kunstjes te leren waarbij er geen benen uitgeslagen worden, zoals het compliment, de buiging, liggen, zitten, steigeren (! Haha! Knipoog), apporteren...

Ik kan je aanraden om in jouw geval eerst een van die oefeningen te trainen om te voorkomen dat meteen het eerste kunstje al de verwarring tussen Spaanse pas en bedelen met de benen ontstaat en onnodig stress veroorzaakt. Met die andere kunstjes leert je paard vanzelf dat eigen initiatief over het algemeen niet beloond wordt, ook niet bij het gaan liggen of de buiging. Daardoor wordt dat bij de Spaanse pas veel makkelijker te verteren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:26

Jamaica bedelt idd met haar voorbeen. Trouwens niet in de stal ofzo, maar als ze op de spuitplaats staat en ik ben even iets pakken. Niet zo zeer om snoep, maar gewoon om aandacht.
Verder ga ik met xyzutu2 mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:08

[***] kan de Spaanse pas en heeft het schrapen er uiteindelijk langzaam mee afgeleerd. [***] daarentegen schraapte al om aandacht en voer toen hij bij ons kwam en hij doet het nog steeds als dingen hem te langzaam gaan. Dus als ik met zijn hoofdstel naar buiten kom om te gaan trainen of wanneer ik ga voeren en ik moet sneller komen. Hij bedelt echter niet om voer tijdens trainingen, het is echt alleen daarbuiten op de manier waarop hij dat gewend was. Erg vervelend, maar [***] is nu eenmaal een opgefokte stresskip wat dan betreft, dus daar moet je dan maar mee leven. Gelukkig is zijn Spaanse pas wel heel mooi. Haha!