ff wat achtergrond: Kruimeltje is mijn shetlandmerrie van ong 1.5 jaar. Ik wil graag met haar wat vrijheidsdressuur doen, maar daar is ze momenteel nog wat jong voor, dat weet ik ook wel

natuurlijk is er niks mis met alvast aan de basis te beginnen

ze heeft geen probleem met halster aan/uit doen en loopt netjes aan een touw mee... in elk geval overal, behalve in de bak/wei...
verleden week had ik me er toch eens op toegelegt er wat aan te werken.
't was ver van een succes... ze liep absoluut niet mee, enkel als ik een touw achter haar billen spande en daar druk op zette... lokken met snoepjes werkte niet ,en alsof het allemaal nog niet erg genoeg was , begon ze op een geg. moment erg te bokken en te steigeren...
ik had toen van iemand de tip gekregen een zweepje mee te pakken...
dus de dag erna nog eens geprobeerd, dit keer met zweepje
dit volledig zonder succes...
tot net buiten de poort ging ze na heel wat aanmoedeging met me mee... maar daar eenmaal ging ze prompt tot staking over...
dus zweepje erbij gepakt.
Bij de eerste tik, kwam er geen reactie
bij de tweede tik kwam die des te heftiger...
ze werd weer helemaal gek... en liep elke keer zo hard mogenlijk weg voor de zweep (gewoonlijk achteruit)
dus heb ik maar snel de zweep aan de kant gegooid en terug haar staart genomen... dit ging redelijk tot ik op een geg. moment achter het hooikot door wou lopen... Ze ging weer in staking en deze keer begon ze ook weer te steigeren en bokken...
ik had het er eignelijk zo niet mee, want ze kwam met maaiende voorbenen op me af
maar deze keer reageerde ze wel als ik heel hard riep dat het zo echt niet kon... maar het heeft toch wel een 10 tal min. geduurd tot ze terug rustig was.
Elke keer als ik naast haar ging staan , werd ze helemaal dol
wat ze wel elke keer goed deed was, als ik een eindje verder ging staan en dan op mijn hurken ging zitten, kwam ze netjes op me toe te lopen.
Omdat ze het zalig vind gekriebeld te worden, kriebelde ik haar elke keer als ze bij me was. Op d'n duur ging ik niet meer zitten en volgde ze ook... maar toen ik het waagde om verder te lopen elke keer als ze dichter kwam, kwam ze nogal dreigend op me af (oren in de nek, wit van haar ogen laten zien..) zo van : blijven zitten jij!
naast me meelopen doet ze dus nog steeds niet,
volgen wel, maar dan kan ik haar niet in het oog houden...
en als we terug richting stal liepen, liep ze me natuurlijk helemaal omver...
van druk op het halster was ze weinig (zeg maar niet...) onder de indruk
pff, het gaat nog wat worden eer ze netjes naar me gaat luisteren vrees ik...
en eignelijk is het toch zo'n schat, maar wat ze niet wil, doet ze ook echt niet... of zou het zijn dat ze het niet snapt?
ik bedoel , ik blijf rustig, straf enkel met hard roepen, en beloon met stem en kriebelen...
maar soms loopt ze zo over me heen en let helemaal niet op wat ik zeg of doe... ander momenten reageerd ze dan weer heel heftig op wat ik zeg of doe...
sorry voor het lange verhaal, maar heeft er iemand tips ho ik dit het best kan aanpakken?
xxx