[NH] hoe denken jullie over hoefijzers? NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:17

cissie schreef:
Een paard heeft ijzers nodig of niet.........zo simpel is het volgens mij.
Of je nu dressuurt/springt /NH-t. of wat dan ook.

Met deze stelling ben ik het eens Lachen !

Mijn Dikke loopt eigenlijk al jaren op blote voeten. Behalve... als we een lange (meerdaagse) rit maken, in een landschap waar niet alleen maar zachte (bos)weggetjes zijn.
Hij gaat dan echt erg "kort" lopen. Nu valt het me de laatse tijd ook op, dat ´ie nogal "kort" loopt en zelf steeds zachte stukken opzoekt om op te lopen en ik ben dan ook van mening, dat het weer tijd voor "ijzers" is Scheve mond .
Het gekke is, dat ´ie echt prima, stevige hoeven heeft, waar de smid iedere 6-8 weken voldoende af kan halen Verward !
Nu laat ik mijn Dikke altijd met kunststofijzers beslaan. Volgens mijn smid is dit helaas niet voor ieder paard geschikt; alleen voor paarden die hun hoeven netjes "recht" aflopen.

Mijn merrie heb ik een aantal weken geleden voor het eerst laten beslaan (wel met "echte ijzers", omdat zij helaas niet zo mooi rechtloopt als mijn Dikke). Ik hoop dat we bij het volgende bezoek van de smid die dingen er weer af kunnen halen.

Ik heb gelukkig een smid die absoluut een groot voorstander is van "blote voeten" , dus als hij van mening is dat er ijzers onder moeten, weet ik ook dat het echt zo is en niet omdat het hem Geld, geld! in het laatje brengt.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:21

Mijn pony heeft alleen voor ijzers. De achterhoeven slijten heel weinig. Eens in de 8 weken worden ze een beetje bijgewerkt. Ik heb het ook voor geprobeerd zonder ijzers maar dat was geen succes. Ik rij heel veel over asfalt, ook in draf, en het sleet gewoon te erg.

Mijn pony werd beslagen door een hoefsmid die nu alleen nog maar naturlijk bekapt. Ik neem dus aan dat hij haar achterhoeven altijd natturlijk bekapt heeft. Ik moet zeggen dat ik eerlijk gezegd geen verschil zie met wat de traditionele smid doet.

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:22

Hey Fasel,
Misschien moet je de genoemde links eens lezen. Natuurlijk kun je een paard dat het niet gewend is niet meteen voor twee uur over de harde weg rijden. Maar wat er op de site gezegd wordt, is dat als je de hoeven op de juiste manier bekapt (oa zodat de straal de grond raakt) en dan het lopen over verschillende bodemsoorten langzaam opbouwt, dan past de structuur van de hoef zich hierop aan.

Op dit moment vind ik het ook nog erg kortzichtig om te zeggen dat alle paarden zomaar zonder ijzers kunnen, maar feit is wel dat wilde paarden over rotsen lopen zonder ook maar ergens last van te hebben. En het paard heeft zich vele jaren meer aangepast op het lopen over rotsen dan op het lopen met een mens op zijn rug. Jaartallen weet ik niet te noemen, maar de tijd dat wij mensen ons met paarden bemoeien is niks in vergelijking met de tijd dat paarden over de aarde lopen.

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:27

Natuurlijk kunnen die wilde paarden prima zonder ijzers lopen, maar die worden niet kilometers lang in draf getraind op een verharde drafbaan. Ik zou ook prima de hele dag zonder schoenen kunnen lopen op gras en bosgrond, en dat zou stukken beter voor me zijn, maar ik heb nou eenmaal met asfalt en trottoirtegels, grind en split te maken, dus dat gaat gewoon niet. Er zijn geen wilde paarden die alleen maar over rotsen lopen, daar staat gewoon niet genoeg te eten. Wilde paarden lopen toch voor een groot deel op grasland of zand, onbelast, en ze kunnen stoppen wanneer ze willen, dat is toch een groot verschil!

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:35

haha! Ik moet er niet aan denken dat ik met blote voeten over bosgrond moet lopen! Takjes en eikeltjes en enge beestjes... Die Peter Jackson, die man van Lord of the Rings, loopt hartstikke vrolijk over straat op z'n blote poten! Het is maar net waar je je tere voetjes aan laat wennen, zo lijkt het.. of niet?
En waarom zou dat anders zijn bij paarden? Vóórzichtig laten wennen, wel te verstaan dan.
En natuurlijk begrijp ik dat je je dravers niet zes maanden (ofzo) even uit de training plukt om ze 'voorzichtig te laten wennen'. Ik ben ook zeker niet tegen ijzers, maar als ik de verhalen over natuurlijk bekappen lees, zou het me niet verbazen als we soms te snel aan ijzers denken, terwijl er ook nog andere mogelijkheden zijn.

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:39

Oh, dat ben ik met je eens esther, er zullen zat paarden zijn die prima zonder ijzers kunnen! Ik word alleen een beetje moe van die mensen die drammen dat het altijd voor ieder paard moet kunnen. Ben een tijd lang lid geweest van de Strasserlijst, maar ook daar fanatiek gedram en verwijten als je niet helemaal om ging. Het is dat ongenuanceerde, waar ik me erg aan stoor.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:46

er is wel een groot verschil tussen gewoon zonder ijzers (zeker als je er tussendoor steeds ijzers onder slaat) en natuurlijk bekappen.
Ik weet zeker een nadeel van natuurlijk bekappen, de overgangsperiode. Ik vind het dus ook jammer dat er niet meer onderzoek wordt gedaan, want dan zou je bijv paarden van jongs af aan al zo kunnen laten bekappen.
Mijn mening: elk paard kan zonder ijzers, mits de eigenaar goede omstandigheden aanbiedt. Aangezien de meeste mensen dat niet doen, is het inderdaad voor veel paarden niet mogelijk.

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:51

Hoe zouden we dat voor dravers dan kunnen realiseren Sanne?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:52

Tja Sanne, maar volgens mijn smid kan beslist niet elk paard natuurlijk bekapt worden. Of tenminste, ze kunnen het wel, maar de drassige ondergrond in Nederland en dan vooral in de polder maakt dat het weinig uithaalt. Dat ligt dan toch echt niet aan de eigenaar, maar aan de locatie waar hij zit. Vergelijk een mustang in een gebied met rotsachtige bodem niet met een paard in een polderlandschap.

Verder ga ik met degene mee die zeggen dat NH zeer beslist niet betekend dat je je paard maar geen ijzers onder moet slaan. Je hoeft ook zelf niet op geitenwollen sokken te lopen en alleen maar sesampasta op je brood te smeren als je aan NH wilt doen. Het is een manier van omgaan met je paard, het inleven in zijn manier van denken en reageren, en het aanpassen van jouw reactie en manier van denken/bewegen aan de manier van het paard. Niet meer, maar ook niet minder. En of het paard dan wel met ijzers loopt of niet maakt daar helemaal niets bij uit.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:16

esther2724 schreef:
Hey Fasel,
Misschien moet je de genoemde links eens lezen. Natuurlijk kun je een paard dat het niet gewend is niet meteen voor twee uur over de harde weg rijden. Maar wat er op de site gezegd wordt, is dat als je de hoeven op de juiste manier bekapt (oa zodat de straal de grond raakt) en dan het lopen over verschillende bodemsoorten langzaam opbouwt, dan past de structuur van de hoef zich hierop aan.

Op dit moment vind ik het ook nog erg kortzichtig om te zeggen dat alle paarden zomaar zonder ijzers kunnen, maar feit is wel dat wilde paarden over rotsen lopen zonder ook maar ergens last van te hebben. En het paard heeft zich vele jaren meer aangepast op het lopen over rotsen dan op het lopen met een mens op zijn rug. Jaartallen weet ik niet te noemen, maar de tijd dat wij mensen ons met paarden bemoeien is niks in vergelijking met de tijd dat paarden over de aarde lopen.


Feit is ook dat ik een aantal gevallen ken die het precies volgens die site hebben laten doen en na jaren nog geen succes hadden.

En dat paarden over rotsen lopen is waar, alleen worden ze daar niet gedwongen Knipoog.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:20

ik ben het wel met je eens cassidy, maar omdat ik met nh ben begonnen ben ik toch veel meer bezig met wat mijn paard prettig vind. Ik denk bijv ook dat nh niet goed samen gaat met je paard 24 uur per dag op stal laten staan. Je verdiept je misschien gewoon op een andere manier in paarden.

Over dat aanpassen, je zou dat dus zelf kunnen doen door over de weg te rijden, of je zou een stuk van het weiland kunnen verharden (bijv bij voer of drinkbak). Mijn stalhouder wil er ook niet aan hoor Knipoog maar als het meer geaccepteerd zou worden, zouden dat wel oplossingen zijn.

Ik heb trouwens geen idee hoe dat met dravers gaat, je zou het van jongs af aan kunnen opbouwen. Het is voor jou natuurlijk onmogelijk om je paard uit de training te halen omdat hij niet op steentjes kan lopen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:23

Fasel schreef:
Feit is ook dat ik een aantal gevallen ken die het precies volgens die site hebben laten doen en na jaren nog geen succes hadden.

En dat paarden over rotsen lopen is waar, alleen worden ze daar niet gedwongen Knipoog.


Ik vind het zelf ook een slechte ontwikkeling dat iedereen maar zelf aan de gang gaat met zo'n site. Ik ben zelf ook niet helemaal zeker over strasser, maar ik laat dat doen, omdat ik zeker weet dat zij een goede opleiding gedaan heeft en ze blijft me controleren.

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:30

Fasel schreef:
Feit is ook dat ik een aantal gevallen ken die het precies volgens die site hebben laten doen en na jaren nog geen succes hadden.

En dat paarden over rotsen lopen is waar, alleen worden ze daar niet gedwongen Knipoog.


Is het dan zo dat 'onze paarden' niet zonder hoefijzers kunnen omdat wij ze dwingen om over harde bodem te lopen en wilde paarden ervoor kunnen kiezen om 'even niet over de rotsen te lopen omdat ze nu eventjes gevoelige voetjes hebben'?
Om eerlijk te zijn geloof ik dat niet zo. Ik denk dat je een paard zonder hoefijzers niet moet dwingen om over harde bodem te lopen, maar dat je het voorzichtig op moet bouwen en in combinatie met een manier van bekappen die daarbij past, kun je denk ik, een hoop bereiken.

En ik ben wel benieuwd naar de reden dat het bij jouw kennissen niet heeft gewerkt, het natuurlijk bekappen en wat er dan gebeurde...

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:39

sanne83 schreef:
Ik heb trouwens geen idee hoe dat met dravers gaat, je zou het van jongs af aan kunnen opbouwen. Het is voor jou natuurlijk onmogelijk om je paard uit de training te halen omdat hij niet op steentjes kan lopen.


Mijn hengst loopt zijn koersen zonder ijzers, hij loopt dan stukken harder en is totaal niet gevoelig. Hij zou makkelijk zonder ijzers kunnen wennen, en na zijn koerscarriere is het een serieuze optie. Bij de dagelijkse training slijten zijn voeten echter te veel, en daarvoor staat hij op ijzers. Wel wordt hij elke 4 weken opnieuw beslagen! Dat zal ook bijdragen aan een zo gezond mogelijke voet mét ijzers. Het is dus niet het probleem van niet op steentjes kunnen lopen (dat kan hij wel), maar de voeten slijten te hard tijdens het dagelijkse (onnatuurlijke) werk.

Mijn merrie is jammer genoeg echt gevoelig op haar zolen, en we hebben van alles geprobeerd, maar zonder ijzers is voor haar geen optie. Ik denk dat dat iets erfelijks is, en ook al zou ze van jongs af aan gewend zijn, er geen verandering zou zijn opgetreden. Ik ga haar geen maanden pijn laten lijden, om dan achteraf te constateren dat alle pijn voor niks is geweest en dat het toch niet lukt.

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:29

Hoi,

Iedereen moet natuurlijk voor zich weten of hij wel of niet beslaat, maar ik denk dat te veel mensen niet de schade doorhebben die beslaan met zich meebrengt. Tuurlijk het lijkt vaak goed te gaan met beslagen paarden.
Het hoort zo, het gaat al jaren zo.
Ik weet het er is een hoop kritiek op het natuurlijk bekappen. De ene n b methode is de andere niet.
Veel hoefsmeden pretenderen dat ze natuurlijk bekappen, maar doen dat niet.
Verder vind ik dat er goede alternatieven zijn voor gevoelige voeten, bv hoefschoenen.

mvg
von

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:19

esther2724 schreef:
Is het dan zo dat 'onze paarden' niet zonder hoefijzers kunnen omdat wij ze dwingen om over harde bodem te lopen en wilde paarden ervoor kunnen kiezen om 'even niet over de rotsen te lopen omdat ze nu eventjes gevoelige voetjes hebben'?
Om eerlijk te zijn geloof ik dat niet zo. Ik denk dat je een paard zonder hoefijzers niet moet dwingen om over harde bodem te lopen, maar dat je het voorzichtig op moet bouwen en in combinatie met een manier van bekappen die daarbij past, kun je denk ik, een hoop bereiken.

En ik ben wel benieuwd naar de reden dat het bij jouw kennissen niet heeft gewerkt, het natuurlijk bekappen en wat er dan gebeurde...


Een soort van wel. Kijk, bij ons zijn de paarden tot 'huis' paarden geevolueerd. Het zijn gebruiksdieren. Vroegah konden ze helemaal zelf bepalen hoe of wat. Ik geloof oprecht dat dat een stuk beter voor ze was als nu. Wij mogen gebruik van ze maken, waarvoor ik in ieder geval heel dankbaar ben, en proberen zo goed mogelijk te zorgen dat ze krijgen wat ze nodig hebben. Dat lukt helaas niet altijd omdat wij nu eenmaal niet de natuur kunnen nabootsen. Echt 'natural' ben je pas als je ze dat gebied geeft waar ik het over had. Hoe extreem dat ook klinkt.

Zoals ik al zei zijn er natuurlijk paarden met zodanige harde hoef dat ijzers niet nodig zijn. Geloof me, ik zou het er voor geven. Maar mijn paarden hebben dat dus niet. Niet dat ik een ijzerfan ben, liever blootsvoets, anders had ik ook geen 1500 euro zo even in het water gesmeten. Maar feit is gewoonweg dat het niet anders kan.

Jij zet het iets extremer neer. Tuurlijk zullen ze niet zeggen 'oh, pijn aan de voetjes dus even op de verzachte'. Maar ik denk persoonlijk dat de hoeven zich in die omstandigheden naar de situatie aangepast hebben. Heel logisch omdat dat nu eenmaal de natuur is. Alles past zich aan. Jammer genoeg alleen geldt dat niet voor alles en iedereen en al helemaal niet in het extreme van het asfalt in de huidige samenleving.

Overigens praat je over 'je mag een paard zonder ijzers niet over het asfalt laten lopen'. Geloof me, dan moet je het paard ook niet in zand laten lopen. Zand is soms nog wel scherper dan asfalt. Dat heb ik in mijn wedstrijd Lage Vuursche ervaren. Die rit reed ik omdat het allemaal zand was. Noodzakelijk zonder ijzers omdat een dag tevoren het ijzer loslag. Volgens velen was het niet erg om daar zonder ijzers te rijden. Een enkeling waarschuwde me. En een enkeling had gelijk Knipoog.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:21

sanne83 schreef:
Ik vind het zelf ook een slechte ontwikkeling dat iedereen maar zelf aan de gang gaat met zo'n site. Ik ben zelf ook niet helemaal zeker over strasser, maar ik laat dat doen, omdat ik zeker weet dat zij een goede opleiding gedaan heeft en ze blijft me controleren.


Dat vind ik dus ook. Daarom ben ik ook heel diep in gesprek gegaan met onze huidige hoefsmid. Toen wij hier de paarden bij huis kregen hadden we ineens wel een smid nodig. En die kans heb ik aangegrepen. NIet meer afhankelijk maar je wensen en verwachtingen kunnen neerleggen. Net zoals je de smid natuurlijuk die kans geeft. Gevolg: een supersmid die zijn vak aanbid. HIj zegt nog altijd 'ik heb het allermooiste werk wat er bestaat'. Hij heeft niet in nederland gestudeerd maar in Gent. Hij is dus ook nog in staat om op de ouderwetse manier uit ijzer een hoefijzer te smeden.

Ik vind het erg jammer dat zo'n ambachtelijk vak, een vak waarbij je echt kennis van zaken moet hebben, tot een vrij beroep verkozen is. Doodjammer.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:23

Beslaan zal ongetwijfeld niet goed zijn. Maar het is het minst der kwaden. Bovendien zal een goede smid ook een goede verzorging aan de hoeven geven voor hij het nieuwe ijzer eronder legt.

Met alle respect, maar ik heb gewoonweg geen vertrouwen in de zgn. natuurlijke manier van bekappen. Net als veel NH gedoe is het gewoonweg een commerciele manier om een lekker bergje geld binnen te halen.

Als ik een cursusje natuurlijk bekappen neem en een site maak dan heb ik binnen no time klanten. Simpelweg omdat veel mensen niet nadenken bij de waarde van een goede hoefverzorger.

Maar wat je zegt, en dat moet natuurlijk boven alles uitgaan, ieder zijn keuze. En een ieders keuze moet gerespecteerd worden.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:42

Onder mijn paarden nooit meer een ijzer in elk geval. Ik vind het het niet waard. Ik houd zelf wekelijks de voeten bij en nu na ruim een jaar begint de verbetering door te breken. Ook loop ik dagelijks op de straat om de boel wat harder te maken. Hoefschoenen doe ik wel aan, gezien pride zijn achtergrond zitten we daar wel voorlopig aan vast. En ik vind de smitjes wél ideaal, ik ben na elke rit nog dolblij dat ik die dingen heb gevonden.
Ijzerloos door het leven betekend wel dat ik pride in de zomermaanden niet op dressuurwedstrijden uit kan brengen. Maar ook dat vind ik het zeker waard. Mijn stalhoudster heeft wel bijna al haar paarden op ijzers staan en hoewel de hoeven er niet bepaald goed uitzien is dat nog altijd haar keus. Wat dat betreft is het ijzerloos mijn keus en heb ik respect voor de keus van een ander.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:52

Fasel schreef:
Beslaan zal ongetwijfeld niet goed zijn. Maar het is het minst der kwaden. Bovendien zal een goede smid ook een goede verzorging aan de hoeven geven voor hij het nieuwe ijzer eronder legt.

Met alle respect, maar ik heb gewoonweg geen vertrouwen in de zgn. natuurlijke manier van bekappen. Net als veel NH gedoe is het gewoonweg een commerciele manier om een lekker bergje geld binnen te halen.

Als ik een cursusje natuurlijk bekappen neem en een site maak dan heb ik binnen no time klanten. Simpelweg omdat veel mensen niet nadenken bij de waarde van een goede hoefverzorger.



hier ben ik het toch niet met je eens. Er is idd heel veel "wildgroei" in natuurlijk bekappers (maar ja, da's precies hetzelfde als onder normale bekappers), maar als je bijv strasser neemt; daar hoort wel degelijk een hele opleiding bij, uitgevonden en onderzocht door een dierenarts.
je kan wel zeggen dat ijzers niet zo veel kwaad doen, maar het blijft toch zo dat ong. 60% van de paarden bij de slacht staan wegens beenproblemen (terwijl paarden juist geevolueerd zijn op hun sterke benen Scheve mond )

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:58

Maar Sanne, komen die beenproblemen door de ijzers, of door ondoordacht gebruik door de eigenaar van het paard? Ik zou het liefst zonder ijzers doen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik denk niet dat je alle beenproblemen op de ijzers af kunt schuiven.

Bij autopsies blijken heel veel paarden vergroeide rugwervels te hebben. dat komt door slechte ruiters. Slecht rijden lijkt mij dan altijd nog veel meer kwaad te doen dan alleen het hoefbeslag.

Nou ja, we denken in dit topic tenminste over dit soort dingen na Lachen.

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:00

Hmm; dat je niet in natuurlijk bekappen gelooft, dat is jouw keus. Ik ben zelf ook nog niet volledig overtuigd, maar in ieder geval wel aan het denken gezet. Het zou toch fantastisch zijn als je, naast traditioneel bekappen en ijzers nog een derde optie zou hebben? Zeker als je moet geloven wat de sites erover vertellen. Daar verdiep ik me dan graag in!

Dat je (Fasel) het vergelijkt met "NH gedoe" vind ik jammer, zoals Cissie al eerder schreef; een paard heeft ijzers nodig ongeacht of je nou dressuurt/ springt/ NH-t of wat dan ook. En ik denk dat hetzelfde geldt voor natuurlijk bekappen. Heeft niets met NH te maken, behalve dat het woordje 'natuurlijk' in allebei voorkomt.

Verder ben ik het met Fasel en Sanne eens dat iedere idioot zich maar kan uitgeven voor hoefsmid en dat dat eigenlijk niet zou mogen kunnen.

Ik begrijp alleen de opmerking van Fasel niet zo goed dat dit weer een commerciele manier is om geld binnen te krijgen. Eerder zei je maar liefst €1500 uit te geven aan je paardenschoeisel. Als je de sites moet geloven zou dat allemaal verleden tijd zijn en zou je het zelfs zelf kunnen doen met een simpel cursusje.

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:07

promptertje schreef:
Maar Sanne, komen die beenproblemen door de ijzers, of door ondoordacht gebruik door de eigenaar van het paard? Ik zou het liefst zonder ijzers doen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik denk niet dat je alle beenproblemen op de ijzers af kunt schuiven.

Nou ja, we denken in dit topic tenminste over dit soort dingen na Lachen.


Volgens de sites zijn beenproblemen (of in ieder geval een aantal ervan) het gevolg van verkeerd bekappen waardoor het hoefbeen verkeerd komt te staan, waardoor paarden op de toon ipv de hiel landen en gewrichten (oa. hoefkatrolgewricht) te veel wordt belast.

En ik vind het een erg leuk topic, kan ik wel zeggen!

Oh ja, nog een link voor de geinteresseerden, als je 'm zelf nog niet had gevonden; een aantal dingen staan vertaald op PN, maar hier staat nog wat meer op.
http://www.barefoothorse.com/

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:43

hoezo hoefijzers verkeerd? Zodra je de hoefsmid er op tijd bijhaalt als ze versleten zijn of als er een hoefnagel los zit ofzo, is er niets aan de hand.
Als je een paard geen ijzers geeft wanneer je veel op de weg rijd, is dit veel slechter voor zijn hoeven! Dit ligt natuurlijk wel aan wat voor hoeven je paard heeft.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:47

suusiej, misschien is het verstandig je even in te lezen op www.paardnatuurlijk.nl onder het hoofdstukje natuurlijk bekappen?

Ik denk dat hier mensen zitten die er heel goed over hebben nagedacht waarom ze hun paard geen ijzers meer willen geven. Er kunnen namelijk een paar nadeeltjes aan ijzers zitten, die ik vroeger ook niet wist hoor, maar nadat ik er veel over gelezen had wel!

ik citeer even een stukje van een andere site:

Citaat:
De nadelen van hoefijzers

• Het hoorn van de hoefwand wordt door de nagels beschadigd, waardoor de hoef kan gaan brokkelen.

• Het ijzer belemmert de beweeglijkheid van de hoefwand, waardoor het hoefmechanisme wordt beperkt.

• Door het ijzer functioneert de natuurlijke schokdemping van de hoef niet goed meer en ontstaan er trillingen die zich over de botten en gewrichten voortzetten.

• Op een gladde ondergrond heeft een ijzer weinig grip.


De voordelen van het lopen op blote voeten

• Het hoefmechanisme kan optimaal functioneren (bij voldoende beweging uiteraard), hierdoor gaan de hoeven beter groeien.

• Door de flexibiliteit van de hoef is er een optimale schokdemping, hierdoor worden pezen en banden ontzien.

• De hoeven brokkelen minder omdat er geen nagelgaten zijn.

• De hoeven hebben een betere grip op de ondergrond.

• De paarden beschadigen elkaar minder in het land.

• De wei wordt minder beschadigd.