laurae"]
Lichaamstaal kan vele malen dwingender en een vele malen grotere impact hebben dan het gebruik van hulpmiddelen. Je legt een enorme druk op je paard om de hierboven al genoemde redenen.
[/quote]
Hier kan ik het niet meer dan mee eens zijn. Lichaamstaal is de taal van de paarden, als je die onder de knie hebt kun je een pAard van binnen kwetsen, met sporen en een zweep is het aleen licamelijke pijn.
[quote="weer laurae
"]
Een paard kiest er niet voor om naar jou toe te gaan, rondjes te rennen en zich over te geven. Dat doet hij omdat hij anders uit de kudde wordt verstoten. Dat is wat je zegt op het moment dat je met een echte join up bezig bent.
[/quote]
Dit versta ik dan onder een join up
[quote="topicstarter schreef:draaide ik me om en hij naderde me nu veel zekerder.
Dit hoeft niet te betekenen dat hij echt zekerder is, het kan ook zijn dat hij van jou iets duidelijks gehoord heeft (oprotten, je bente een gevaar voor de kudde, join up dus) en uit angst, of om z'n veronstschuldiingen aan te bieden (vrij vertaald naar de mens, een paard bied geen veronschuldigingen aan..). Het gaat hier voor zijn gevoel om zijn leven: een veilige kudde of alleen wachten tot de teiger je pakt, en ik heb het idee dat je dat niet helemaal beseft omdat het gewoon in de manege gebeurt. Maar het aard is niet verandert, alleen de ruimte waarin het gebeurt. De enige join pu die ik goed vind is een join up in een ruimte van minstens 20 hectare met een paard dat echt over de schreef is gegaan (naar jou trapte (en je hebt de orzaak niet kunnen vinden)). voordat ik dus aan een join up zou beginnen moet er erg veel gebeuren, mocht het nodig zijn heb ik die ruimte niet voor handen, dus moet ik heyt wel anders oplossen...
Citaat:
Idd kwam hij naar mij toe en bleef hij toen bij me lopen,
Dit kan dus vanuit angst om de kuidde kwijt te raken zijn...
Citaat:
Dit paard gaf zelf, ongedwongen aan dat hij zich niet opgejaagd voelde
Hoe weet je dat zo zeker? wat hed je nl gedaan als hij niet gekomen was?