[NH] Een geslaagde join up!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:20

Cassidy schreef:
Maar dat is het verschil...wat hij zelf wil. Bij de Join-up, net als bij het wegjagen van het paard dat iets misdadigs heeft gedaan uit de kudde heeft het paard niets te willen. Het overkomt hem gewoon.


Zo heb je snel verwarring, ik zie mijn manier ook als een Join Up. In principe jaag je ook je paard weg. Wel met een ander "gevoel".
Waarom hebben jullie het dan over geestelijke mishandeling? Snap het idee erachter wel, maar zien jullie paarden weg kwijnen of hebben jullie ergens artikels gelezen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:31

Ik vind ze persoonlijk na de Join-up te meegaand. Ze durven niet stout te zijn, proberen je niet uit. Te slaafs. Zegt genoeg dacht ik zo.

En ja, ik heb artikelen gelezen, van Kelly Marks en Robert Maxwell. Ik heb veel Join-ups gezien die Monty Roberts heeft doorgevoerd, en de mensen daarna weer met hun paard zien aanmodderen, weer terug bij af omdat zij niet weten hoe ze met hun paard om moeten gaan, en dan om de haverklap naar die Join-up grijpen.
Nogmaals, heel veel problemen zijn zonder op te lossen. Echt nodig ga je hem alleen hebben bij een handvol paarden. Of als je niet de tijd wilt nemen voor je paard (zoals Monty Roberts beweert in 20 Minuten tijd op een paard te kunnen zitten).

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:45

Ik denk vooral dat het verschil zit in dag medogenloze druk op de ketel houden tot een paard niet meer kan en zich dus moet onderwerpen. Daar hou ik niet van.

Als ze mij maar lang genoeg laten rennen geef ik me ook over.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:48

Amanda schreef:
Hij wachtte zelfs met drinken tot ik liet zien dat het mocht... Lovers


En dat noem jij geslaagd? Hij wachtte tot ik liet zien dat het mocht Verward

Het spijt me en met alle respect maar als dat het doel is dan kan je het geslaagd noemen. Nooit en te nimmer zou ik willen dat mijn paard zo als een robot zich zou gaan gedragen.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 15:14

Fasel schreef:
En dat noem jij geslaagd? Hij wachtte tot ik liet zien dat het mocht Verward

Het spijt me en met alle respect maar als dat het doel is dan kan je het geslaagd noemen. Nooit en te nimmer zou ik willen dat mijn paard zo als een robot zich zou gaan gedragen.


Verward
Misschien moet je de rest van het topic ook even lezen Knipoog

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:30

Fasel schreef:
En dat noem jij geslaagd? Hij wachtte tot ik liet zien dat het mocht Verward

Het spijt me en met alle respect maar als dat het doel is dan kan je het geslaagd noemen. Nooit en te nimmer zou ik willen dat mijn paard zo als een robot zich zou gaan gedragen.


Volgens mij begrijp ik er allemaal niets meer van. Als jouw paard jou als leider ziet is het heel normaal dat hij wacht tot hij mag drinken (tenminste als jij bij de drinkbak staat). Heeft niets met robot gedrag te maken maar met paardengedrag. Ieder wacht op zijn beurt. Er is in mijn ogen gewoon sprake van duidelijkheid.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:37

Cassidy schreef:
Ik vind ze persoonlijk na de Join-up te meegaand. Ze durven niet stout te zijn, proberen je niet uit. Te slaafs. Zegt genoeg dacht ik zo.

En ja, ik heb artikelen gelezen, van Kelly Marks en Robert Maxwell. Ik heb veel Join-ups gezien die Monty Roberts heeft doorgevoerd, en de mensen daarna weer met hun paard zien aanmodderen, weer terug bij af omdat zij niet weten hoe ze met hun paard om moeten gaan, en dan om de haverklap naar die Join-up grijpen.
Nogmaals, heel veel problemen zijn zonder op te lossen. Echt nodig ga je hem alleen hebben bij een handvol paarden. Of als je niet de tijd wilt nemen voor je paard (zoals Monty Roberts beweert in 20 Minuten tijd op een paard te kunnen zitten).


Kelly Marks ken ik alleen van een documentaire dat ze een wilde hengst uit een kudde haalt en in een redelijke korte tijd zadelmak maakt. Buiten dat ik het waanzinnig knap vindt dat ze het durft en doet, vond ik het een belachelijke actie. Iemand die zoveel verstand van paarden heeft, moet toch weten wat de consequenties kunnen zijn als je een leidende hengst uit een kudde haalt. Sorry dat ik even afdwaalde.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:00

Heb inderdaad niet het hele topic gelezen. Maar als ik al lees dat een paard moet wachten met drinken (er was ooit een topic met een paard dat moest wachten met grazen tothij toestemming kreeg) dan gaan mijn haren overeind staan. Sorry en nogmaals met alle respect. Maar dat is echt mijn ding niet.

Al ziet mijn paard mij als God, als hij wil drinken dan drinkt ie en dan hoeft hij niet op mij te wachten.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 17:58

Fasel schreef:
Heb inderdaad niet het hele topic gelezen. Maar als ik al lees dat een paard moet wachten met drinken (er was ooit een topic met een paard dat moest wachten met grazen tothij toestemming kreeg) dan gaan mijn haren overeind staan. Sorry en nogmaals met alle respect. Maar dat is echt mijn ding niet.

Al ziet mijn paard mij als God, als hij wil drinken dan drinkt ie en dan hoeft hij niet op mij te wachten.

Geeft niet, ieder z'n eigen mening.
Hij hoeft trouwens echt niet op mij te wachten met eten of drinken hoor! Alleen, dat gebeurde op dat moment.
Hij is altijd een dominante hengst geweest. Nu dus een ruin. Dit was echt een teken voor mij, dat hij dus minder of niet meer dominant naar mij toe deed, in bijzijn van andere paarden Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:13

Fijn dat je de mijne respecteerd. Ik hoop dat je begrijpt dat ik ook jouw mening respecteer.

Gelukkig zijn we allemaal anders Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:19

Fasel schreef:
En dat noem jij geslaagd? Hij wachtte tot ik liet zien dat het mocht Verward

Het spijt me en met alle respect maar als dat het doel is dan kan je het geslaagd noemen. Nooit en te nimmer zou ik willen dat mijn paard zo als een robot zich zou gaan gedragen.
het is idd maar de vraag wat die joinup psychologisch te weeg gebracht heeft (for good or for worse) als een paard niet meer zonder toestemming kan drinken, als dit zo is.

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:07

Veel mensen vinden het niet kunnen dat een paard moet wachten op jouw toestemming om te mogen eten, maar ik weet zeker dat de meesten het erg irritant vinden als hun paard tijdens een buitenrit overal aan begint te knabbelen of zomaar zijn hoofd omlaag rukt als hij ergens gras ziet...

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:40

Ik ben echt totaal niet ingelezen in de NH , maar het valt me wel op dat mensen zo ontzettend dramatisch kunnen doen over die dingen zoals een join-up... nu weet ik al niet zo goed wat dat EXACT is , maar ik vraag me dan af , ik heb ook wel eens gehad dat ik Marena gewoon voor de leuk los aan het longeren was , in de bak en haar dan zo "drijven" dat ze een rondje om me heen loopt. Gewoon stap , draf , galop , halt....
Netjes even alle knoppen op afstand doornemen Lachen

Of in de hele bak om echt wat te spelen en er een paar bokken uit te gooien als ik haar een beetje opnaai tussen de vragen door Haha!

Maar soms wilik dan echt even serieus werken zo los op de volte ,
dat ze gewoon even netjes moet reageren , lekker soepeltjes allemaal.

Het is heus wel eens voorgekomen dat ze maar liep te etteren en te miepen , steeds om willen draaien in een hoek omdat ze niet graag linksom wil Tong uitsteken , en dan daarbij HEEL stroperig reageren...
Zoveel vraag ik al niet van haar en dan is het nog teveel moeite om eventjes een paar rondjes netjes te reageren en gezellig mee te werken Boos!

dat je het op een gegeven moment BEU bent en dan zoiets hebt : nu ben ik het zat dat gezeik , LOPEN met je donder , en flink hard ook , kijken of je dan nog praatjes hebt Stoom uit je oren

Even afreageren die knol , zodat de stuipjes eruit zijn Tong uitsteken

Trouwens ook die 1 of 2 keer in het jaar dat ze niet gepakt wil worden in de wei , als ze dan niet uit zichzelf naar me toekomt zoals normaal gesproken..... ik probeer haar dan eerst gewoon normaal en rustig , beetje gezellig met lieve woordjes te lokken.

Dan komt ze wel Haha!

Maar die enkele keer werkt dat dus ook niet , haar zelf gaan pakken ook niet , en ze loopt steeds zo nonchelant weg , ZO arrogant Stoom uit je oren

Dan ben ik het op een gegeven moment ook ZAT jaag haar weg , laat haar constant lopen , als zij ervoor kiest om niet te komen , dan krijgt ze van mij niet de kans om te vreten , is ze helemaal van de pot gerukt *LOL*

Na een paar rondjes laat ik haar halthouden (daar reageerd ze WEL op Tong uitsteken ) en loop weer naar haar toe om haar te pakken.

Heeft ze verdorie het lef om WEER weg te mutsen Stoom uit je oren

Dan wordt ik helemaal link en zal ze echt LOPEN totdat ze er beu van is ,
zelfs als ze dan naar me toekomt kan ze opzouten want ik ben er dan nog niet klaar mee Stoom uit je oren

Na 10 minuutjes ofzo laat ik haar weer halthouden en dan komt ze gewoon.

Is dit dan ook join-up Verward

Rena heeft dan een beetje berusting , respect en vrolijkheid Haha! over zich heen , ze vindt het wel mooi geloof ik , ze kijkt dan net zo als hiernaast op m'n avatar *LOL*

Daarna is het gewoon voorbij , doet ze weer normaal gezellig en alert meegaand.

Als ik zeg dat ze niet mag eten / drinken dan heeft ze dat maar te doen.

Als we naast een hooiberg staan of naast een bakje van een ander paard , dan heeft ze daar gewoon vanaf te blijven. Ze komt niks tekort , dus even vette pech Lachen

Dat het paard van de topicstartster even toestemming vroeg om te drinken is imo niet zo bijzonder...het dier kijkt wellicht even van : zijn we klaar , kan ik al m'n gemak nemen ?

Als hij op hele verdere instructies staat te wachten en niks meer uit zichzelf doet voortaan , dan is het wat anders , kan ze hem wel een mobieltje geven zodat 'ie kan bellen als 'ie dorst heeft Tong uitsteken

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:58

pets! spijker op de kop wat mij betreft... je hebt wel gevoel voor humor hoor!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:59

Nee, dat is in mijn ogen geen join up. Bij een echte join up jaag je je paard net zo lang weg terwijl hij geen mogelijkheden heeft om weg te lopen van je (in een paddock) tot dat hij zich volledig aan je overgeeft. Dit dmv kauwen en het laag houden van het hoofd. je straft je paard op die manier met de ergst mogelijke straf (verwijdering uit de kudde) zonder dat je paard ooit iets verkeerd heeft gedaan.

Laten reargeren op je hulpen of even op haar donder geven omdat ze niet wil komen is een heel andere bezigheid.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 08:29

join up is iets heel natuurlijks waar je geen paddoc voor nodig hebt. een paddoc is natuurlijk wel handiger. Toch is het idd geen join up, maar wel ophelderen van hoe het ook kan, niet a te ingewikkeld dus...

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 08:38

Fasel schreef:
Fijn dat je de mijne respecteerd. Ik hoop dat je begrijpt dat ik ook jouw mening respecteer.

Gelukkig zijn we allemaal anders Lachen


Gelukkig wel Knipoog
Ik sta ook gewoon open voor de kritiek. Maar ik heb ook verder uitgelegd wat ik heb gedaan.
Helaas respecteren sommigen mijn mening niet en walsen er dwars overheen, jammer.

Nu blijkt dat wat ik gedaan heb zoiezo vriendelijker is dan een join-up รก la Monty Roberts.
Omdat ik mijn paard wel even de tijd geef om op adem te komen.


Daarbij heb ik het sinds die keer ook niet meer gedaan, omdat het niet nodig is.
Ik had, voor dat hij gecastreerd werd, te maken met een hele dominante hengst. Daar werkte het heel fijn voor.
Nu is het een watje van een ruin en dus ook niet meer nodig.
Prima toch?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 09:02

laurae schreef:
Nee, dat is in mijn ogen geen join up. Bij een echte join up jaag je je paard net zo lang weg terwijl hij geen mogelijkheden heeft om weg te lopen van je (in een paddock) tot dat hij zich volledig aan je overgeeft. Dit dmv kauwen en het laag houden van het hoofd. je straft je paard op die manier met de ergst mogelijke straf (verwijdering uit de kudde) zonder dat je paard ooit iets verkeerd heeft gedaan.

Laten reargeren op je hulpen of even op haar donder geven omdat ze niet wil komen is een heel andere bezigheid.


Mee eens!

En wat dat wachten betreft. In een kudde drinkt (als er 1 drinkbak is) ook ieder op de beurt. En als jij van de 2 leidend bent drink jij eerst. Vandaar dat Amanda's paard op deze manier aangaf. "jij bent de baas"

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 09:52

callippo schreef:
Veel mensen vinden het niet kunnen dat een paard moet wachten op jouw toestemming om te mogen eten, maar ik weet zeker dat de meesten het erg irritant vinden als hun paard tijdens een buitenrit overal aan begint te knabbelen of zomaar zijn hoofd omlaag rukt als hij ergens gras ziet...


Dat vind ik nogal een verschil met drinken in zijn eigen omgeving.

Bovendien, drinken mag hij van mij overal, maar ja, daar worden ze dan ook op getraind in de endurance Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 09:56

laurae schreef:
Nee, dat is in mijn ogen geen join up. Bij een echte join up jaag je je paard net zo lang weg terwijl hij geen mogelijkheden heeft om weg te lopen van je


Dat vind ik dus al heel tegenstrijdig. Volgens velen is de join up een manier zoals het in de natuur gebeurd om een paard aan de leider over te laten geven. Kijk, dat men de natuur wil nabootsen prima, maar wees dan ook flink en haal die omheining weg en loop er net zolang achteraan tot je gewonnen hebt.

Ok, een zeer extreme opmerking dat snap ik. Maar wat ik er mee wil zeggen is dat ik niet snap dat men zoveel mogelijk volgens de natuur wil werken, en vervolgens een paard in een afgesloten ruimte zet waar hij niet wegkan (leuk want het is een vluchtdier). Geen wonder dat ie zich uiteindelijk overgeeft en zo slaafs wordt.

Net als SP vraag ik me dan ook af hoe zoiets psychisch een indruk op je paard maakt.

Ik heb die ervaring een keer gehad, omdat ik me had laten overhalen tot een join up. Onder begeleiding. Mijn paard stond in de namiddag nog te zweten. Dat is bij elkaar zo'n dikke vier uur geweest. Constant een blik van 'wat doe je nou? Waar heb ik dit aan verdiend'? Nooit van mijn leven doe ik zoiets meer. Nooit!.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:09

Fasel schreef:
Ik heb die ervaring een keer gehad, omdat ik me had laten overhalen tot een join up. Onder begeleiding. Mijn paard stond in de namiddag nog te zweten. Dat is bij elkaar zo'n dikke vier uur geweest. Constant een blik van 'wat doe je nou? Waar heb ik dit aan verdiend'? Nooit van mijn leven doe ik zoiets meer. Nooit!.


Kan me nu voorstellen waarom je fel tegen bent. Maar zoals al eerder geschreven blijkt een Join Up wel heel verschillend uitgevoerd te worden. Mag ik weten wie jouw begeleider was?

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:36

Ik heb gisteravond een stuk van de bak afgezet om Winnie te laten werken.

Hij had ongeveer een stuk van 20 x 20. Ik heb hem niet bijgezet, maar gewoon met halster en peesjes om door de bak gestuurd.. Hij moest gewoon ff goed lopen Haha!

Daarna nog een cavaletti neergezet zodat hij een klein ( vrij ) sprongetje kon maken.

Vreemd vond ik wel dat hij iedere keer naar mij toe kwam en dus ook aan het kauwen ging. Hij mag van mij altijd rusten als hij heel erg moe is en hij mag altijd naar mij toekomen. Als hij echter nog niet klaar is, dan drijf ik hem daarna weer op.. Maar hij krijgt altijd een kriebeltje als hij bij mij komt staan, de schat Lovers

Is wat ik gisteren heb gedaan nou ook een soort van join up?? Verward

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:38

dit geeft eigenlijk alleen maar aan dat het zeker niet voor elk paard goed is, en dat je het met jouw paard zeker niet had moeten doen.

Ik ben nog steeds over het algemeen niet voor een join-up, je moet gewoon doormiddel van je gedrag zorgen dat je paard je als leider gaat zien. er lijkt me niets zo verwarrend voor een paard, dat je in de omgang een watje bent, maar dan wel af en toe een join-up doet.
in sommige gevallen kan een join-up inderdaad wonderen doen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:19

Odi schreef:
Kan me nu voorstellen waarom je fel tegen bent. Maar zoals al eerder geschreven blijkt een Join Up wel heel verschillend uitgevoerd te worden. Mag ik weten wie jouw begeleider was?


Geen bekende. Maar het ging precies zoals een ieder het hier omschrijft. Opjagen en als hij een teken van overgave geeft stoppen. Een probleem, mijn paard geeft zich niet over. Of hij moet er dood bij neervallen.

Ik ben niet tegen een join up of methode what's so ever. Ik ben wel overtuigd van het feit dat het ene paard het ander niet is. Ik denk dan ook dat de ene methode voro de een beter werkt dan voor de ander. En daar komt dan het werkelijke 'luisteren' naar je paard om de hoek kijken.

Kijk, nogmaals, ik heb respect voor een ieder. Zoals mijn paard reageerde (en ja, inderdaad legt dat een beeld vast op je netvlies) was niet alleen een duidelijk signaal dat het niet de methode voor ons was, het was bovendien ook nog een signaal dat mijn paard op dat moment diep teleurgesteld was in mij en totaal niet begreep wat er aan de hand was. Mijn paard is een endurancepaard, als hij al zweet dan duurt het nog geen 5 minuten voor hij hersteld is. Moet je voorstellen als hij er dan ineens vier uur over doet om weer droog te zijn en te stoppen met onrustig zijn.

En daarom denk ik dat de kracht van iedere horsemanshipper 'm zit in het luisteren, observeren en arrogantie aan de kant leggen. Blijkt het paard niet die methode te passen, pas dan een andere toe.

Zelf zal ik nooit meer een join up doen. Ik ben geschrokken. Heb er destijds niets van gezegd omdat verdriet bij mij van binnen er niet heel snel uitkomt. Vooral als het mijn paard betreft.

Ik heb me te veel laten leiden door het mooie. Had strikt moeten zijn en nee moeten zeggen. Inderdaad had ik dat moeten zien. En dat is misschien ook wel de reden dat telkens als ik zo'n onderwerp voorbij zie komen ik dat schuldgevoel weer krijg.

Maar, buiten deze ervaring blijf ik bij mijn mening dat ik een join up tegenstrijdig en hard vind. Dat baseer ik niet alleen op mijn eigen paard maar ook op de docu's, en ervaringen die ik bij anderen gezien heb.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:53

Klopt, alle paarden hebben hun eigen karakter en daar moet je ook naar handelen. Een vriendin van me heeft een wat oudere pony, dat dier leidt haar. Vervelende of moeilijke situatie en hij zoekt een oplossing. Bij zo'n dier moet je niets veranderen, het koppel klopt.
Vind het vervelend dat het zo gelopen is met je paard.