[VD] mijn paard steigerd nu aldoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:13

Levensgevaarlijk vind ik het dat je je paardje hebt leren steigeren omdat je niet achter wilde blijven bij je vriendinnen. Sorry maar daar heb ik echt heel veel op tegen. Volgens mij is er al genoeg te lezen op bokt waarin staat dat je je paard niet zomaar moet leren steigeren, dit ook omdat als de dominantieverhouding tussen jou en je paard niet goed is dat hij/zij dit zeker tegen je kan gebruiken. Dit is jammer genoeg bij jouw paardje het geval.

Zoals meerdere zeggen, naar voren drijven en hem een flinkte tik geven als hij/zij aanzet om te gaan steigeren of al steigert. Wat ik jammer vind is dat uiteindelijk je paardje er de dupe van is, omdat jij het stoer vond dat je paard kon steigeren.

Heel veel succes met het afleren, hopelijk denk je de volgende keer even goed na voordat je zoiets je paard aan gaat leren.

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:35

Dat is dus precies de reden waarom ik alle pennymeisjes niet terug mail die mij vragen hoe ik dit aanleer!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:47

Is ze inmiddels niet genoeg "geslagen" door alle VD experts hier???
Hebben jullie nooit fouten gemaakt met paarden?
Hou op de topicstarter zo de pan uit te vegen!
Ze heeft nu echt wel door dat het niet goed is wat ze gedaan heeft, help haar het probleem op te lossen ipv alleen maar te zeiken hoe slecht en fout ze is!!!

Probeer een proffesionele instructie om hulp te vragen want dit is geen probleem die je even via internet of een handboekje oplost. Dit moet je zien om te begrijpen waarom het paard stijgert. Waarschijnlijk had ze er ook wel een keer mee begonnen zonder dat je haar op commando hebt leren stijgeren. Een paard wat niet graag op de achterbenen staat leer je het ook niet en één die het wel graag doet gebruikt het ooit tegen je of je ze nu wel of niet op commando hebt leren stijgeren.
Ik ken iemand die het heeft omgedraaid. Haar paard begon met stijgeren uit verveling (herstel na blessure) zij heeft er een commando bij gemaakt en hem geleerd dat hij alleen op commando mocht stijgeren.
Dus als hij stijgert zonder commando wel bestraffen en hem leren dat hij alleen bij een commando een beloning kan verwachten.
Toch blijf ik erbij dat je een prof bij je paard moet laten kijken om het probleem echt op te lossen.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:10

PeppySan schreef:
Is ze inmiddels niet genoeg "geslagen" door alle VD experts hier???
Hebben jullie nooit fouten gemaakt met paarden?
Hou op de topicstarter zo de pan uit te vegen!
Ze heeft nu echt wel door dat het niet goed is wat ze gedaan heeft, help haar het probleem op te lossen ipv alleen maar te zeiken hoe slecht en fout ze is!!!


Nou.. ik denk dat het in het allang niet meer tegen topicstartser 'persoonlijk' is, maar een algemeen beeld van hoe gevaarlijk steigeren wel niet is en dat wat topicstartser is overkomen, dat dit heel vaak voorkomt! Daar gaan de reacties over, om iedereen (dus niet alleen topicstartser) te waarschuwen dit gewoonweg niet te doen, dan wel met heel veel verstand (en dat wordt nogal eens gemist..)!
Want dit wordt natuurlijk door velen gelezen en niet alleen door topicstartser!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:36

Niet voor elke paard en elke ruiter geld dat leren steigeren slecht is.
Maar dit was natuurlijk niet goed. dat weet ze nu wel inderdaad, dus ik ben het wel een beetje met PeppySan eens Lachen
Met blijven zeveren helpen we niet want wat gebeurd is is gebeurd en ze zal het vast niet meer zomaar aanleren!
Nog meer mensen met goede oplossingen die haar kunnen helpen het steigeren af te leren?

Ragebol_love

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:55

hey Ik heb dat probleem ook wat ik heb gedaan is het volgende ik heb hem eerst een week lang iedere dag gelongeerd en als die dan steigerde hem heel hard laten rennen ( niet met geweld hoor ) Daarna liet ik hem weer rustig worden en dat deed ik een week lang daarna wed ze te moe om nog te steigeren en als je gaat rijden en als ze han steigerd naar voren blijven zitten en naar voren drijven.. je moet niet aan haar toegeven.
En je moet maar geen VD dingen maar aan dr leren en als je dat wel doet leer het haar dan op een comando te doen Knipoog

groetjes Leanne

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:17

Als een paard gaat steigeren doet hij eerst zijn hoofd omhoog, begrens je dat komt hij niet zo makkelijk omhoog. Lees: slofteugel.
Een ei kapotslaan tussen de oren is effectief maar goor, een balonnetje met water is minstens zo effectief.
Knoop voor het rijden een halstertouw om zijn hals, als hij dan gaat kan jij je tenminste ergens aan vasthouden.
Nooit jezelf aan de teugels optrekken, anders loop je kans onder je paard terecht te komen.
Veel succes met het rechtbreien en vertel aan iedereen dat je dit soort truckjes beter niet aan kan leren, samen met veel meer van dit soort NH geneuzel.