[CT] wie doet er ook aan de CLICKERmethode??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:55

kijk dat bedoel ik dus..... ik laat Morrie voorlopig wel lekker op de wei staan tot mijn verstand is gearriveerd Ziek of ik heb geleerd ook met natte handen met mijn vingers te knippen, want dat mag wel..... Cool

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:42

smurf schreef:
timing is niet mijn sterkste punt, dat weet ik nog van de hondentraining: 4 jaar 3 x per week naar Lelystad, naar martin gaus......

Maar je hebt wél lol met je knol OK dan!

Tuurlijk kun je een verkeerde handeling belonen, maar als je niet goed bent met timing wil dat nog niet zeggen dat je er altijd op het zelfde moment naast zit. De kans dat je dus iets onbedoeld aanleert is klein en daarbij ben je met klikkertraining vrijwel nooit bezig met het aanleren van gedrag waar ongewenste of kwalijke elementen uit aangeleerd zouden kunnen worden.
Dat is ook één van de redenen waarom ik het voor het ríjden niet geschikt vind en voor vrijheidsdressuur een topmethode.
Het kan op zich niet veel kwaad én je zit er weinig andere dingen mee in de weg.
Ok, dan zal je met niet perfecte timing wellicht niet wat je wil of minder snel dan jouw doel bereiken, maar lol kan ook je doel zijn.
Verder is kwaliteitstijd met je paard altijd productief.

Nieki

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 00:12

Huertecilla:
Citaat:
Heb er met honden een blauwe maandag les in gegeven, maar ráp vanaf gestapt vanwege de mismatch tussen de methode en het niveau van de gebruikers.

Voor paardríjden zie ik het niet als de meest geschikte methode.
Voor vrijheidsdressuur echter is het gewéldig mits, essentiële MITS, je snapt wat operand conditioning is én je de timing snapt en correct kan uitvoeren.
Ook zie ik toepassingsmogelijkheden voor het heel snel en vriendelijk aanleren van de Spaanse pas bijvoorbeeld. Wederom mits...
De methode is bedacht voor professionele trainers en is héél goed en effectief, maar zit wel vol valkuilen voor goedbedoelende amateurs.


Veel mensen die niet aan clickertraining doen gebruiken toch onbedoeld een bridge om hun paard te belonen: hun stem. Ik betrap er mezelf ook wel op. Ik roep ook ' goed zo' als mijn paard iets goed heeft gedaan en beloon hem daarna (soms!) met wat lekkers.

Stel nu dat die timing slecht is....dan ben je nog verder van huis dan als je met een clicker werkt. Een clicker gebruiken is nl een reflex en je stem niet. De clicker is dus sneller en gerichter, en is voor een paard in dit geval duidelijker (als je dus al een slechte timing hebt). Ja, lees dit nog maar eens na..... Lachen.

Met de stem kunnen mensen dus eerder fouten maken dan met de clicker. Dat is wat ik wilde zeggen eigenlijk....(een andere redenatie).

Groetjes,

Anniek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:56

Huertecilla"]
Wat je wil; als je maar op het netvlies hebt dat de 'klik' de beloning vervangt en dus NIET ELKE KEER EEN HAPJE GEGEVEN MÁG WORDEN.

Dit even in blokletters niet voor jou maar voor alle goedbedoelende klikkeraars die het níet zo helder als jij op hun netvlies hebben; is bij paarden helaas nog vele maler triester hiermee gesteld dan bij honden.
[/quote]

Ik werk nu zelf al weer een aantal jaar met de clicker en heb onze pony's daarmee eigenlijk gewoon alles geleerd: dressuur, mennen, longeren, vrijheidsdressuur en springen. Wat hierboven staat klopt echter helemaal niet. Een citaatje van de site waar Huertecilla zelf ook al naar verwees:

Replacing the clicker with praise
Clicker trainers focus on building behavior, not stopping behavior. Instead of yelling at the dog for jumping up, you click it for sitting. Instead of kicking the horse to make it go, you click it for walking. Then, click by click, you "shape" longer sits, or more walking, until you have the final results you want. Once the behavior is learned, you keep it going with praise and approval and save the clicker and treats for the next new thing you want to train.

Je beloont dus ALTIJD na een click. Click = beloning is immers een grondwet voor het paard, dier er voor zorgt dat hetpaard de clicker als beloningssignaal gaat zien. Als jij 'pizza!' roept op het moment dat je paard voor het eerst een pasje opzij zet, laat hem dat volkomen koud omdat dit woord voor hem geen betekenis heeft. Als je bij een met clickertraining bekend paard op dat moment echter een click geeft, staat je beest meteen op de rem om de beloning in ontvangst te nemen. Doordat er op een click altijd een beloning volgt, is de clicknamelijk een beloningssignaal geworden dat voor het paard betekent: NU doe je het goed, PRECIES voor dit gedrag krijg jij je beloning. En als je ht nog eens doet, is er natuurlijk kans op meer. Haha!

Na een click volgt dus ALTIJD een beloning. Als het gedrag er eenmaal in zit en je paard zijn voorhoefje niet meer omdraait voor een hele serie appuyementen, dan click+beloon je natuurlijk niet meer voor elk pasje. De click+beloning zijn er alleen om het paard nieuw gedrag aan te leren. Kent je paard de oefening eenmaal, dan ga je de click afbouwen. Beloon je dus nog maar op 1 van de 2 uitvoeringen, dan op 1 van de 3, dan nog maar eens per training en vervolgens nog maar eens per jaar. Je bouwt dus zowel de click als de beloning af. Als je daarentegen vrolijk door blijft clicken en de beloning weglaat, zoals Huertecilla voorstelt, dan verliest de click zijn betekenis als beloningsaankondiger. Hij kondigt geen beloningen meer aan en betekent voorje paard niets meer. Dan kun je voor hetzelfde geldt weer 'pizza!' roepen. Haha!

[quote="Huertecilla schreef:
Dit even in blokletters niet voor jou maar voor alle goedbedoelende klikkeraars die het níet zo helder als jij op hun netvlies hebben; is bij paarden helaas nog vele maler triester hiermee gesteld dan bij honden.


Er blijken inderdaad veel te veel mensen de training toe te passen, zonder dat ze precies doorhebben wat clickertraining eigenlijk inhoudt en waarom het werkt. Helaas ga ook jij hier in de denkfout. Misschien dat je in de war bent met B&T? Daarbij wordt wel variabel beloond na de Bridge, die bovendien is aangevuld met een keep going signal. Het gevolg hiervan is echter wel dat zoals gezegd het paard minder sterk op de Brigde zal reageren dan op de clicker, en het dus moeilijker kan zijn om het goede gedrag heel precies te markeren. Hierbij wordt dus eerst de beloning variabel, waarna vervolgens ook de Bridgezelf variable wordt waarna die volkomen achterwege gelaten wordt als het paard het gedrag kent. Zelf werk ik juist met clickertraining omdat de click veel sterker is, juist omdat er ALTIJD EN METEEN NA EEN CLICK BELOOND WORDT (Voor iedereen die even snel door het topic scant en alleen de koeienletters leest Knipoog).

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:59

*zucht diep, pakt de vuilniszak, keert die om en vist de clicker er weer uit*

ik ga maar oefenen op m'n katten, voor ik zo'n edel dier als een paard ermee verpest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:15

smurf schreef:
*zucht diep, pakt de vuilniszak, keert die om en vist de clicker er weer uit*

ik ga maar oefenen op m'n katten, voor ik zo'n edel dier als een paard ermee verpest



Schijnheilig Knipoog Kom op, zo moeilijk is clickeren niet! Iedereen kan het. Wat je moet weten zijn de volgende regeltjes en alles gaat van een leien dakje:

1. De click is zelf geen beloning, maar is een beloningsaankondiger

2. Clickertraining werkt omdat een geclickertraind paard na een click denkt: AHA! NU deed ik het goed, hiervoor krijg ik dus mijn beloning. Dus als ik dit nog eens doe, o liefste baas...?

3. Na een click volgt ALTIJD een beloning. Doe je dat niet, dan verliest de click zijn waarde als beloningsaankondiger en is je timing van het voedsel verdwenen

4. De click is bedoeld om de timing van je beloning te verbeteren: Je clickt dus PRECIES op het moment dat het beentje iets hoger opgetild wordt dan normaal (bijvoorbeeld voor de Spaanse pas). Zou je 'gewoon' met voer belonen, dan zou het paard als hij al lang en breed weer op de grond staat plotseling een wortel in zijn mond geduwd krijgen, zonder dat hij weet waarom -> leren gaat dus trager

5. Omdat het paard zich nu bewust is van waarom hij beloond wordt, gaat hij meedenken. Door steeds in hele kleine stapjes vooruitgang te vragen, kun je hem het hele leerproces zelf laten uitvinden. Op die manier geef je het paard de kans om op zijn eigen tempo, op eigen initiatief te leren. Bovendien leer je sneller als je dingen zelf uitgedokterd hebt.

In praktijk komt dat hierop neer:

1. Click = (voedsel)beloning
2. Markeer met de click Exact het moment waar je voor beloont
3. Eis niet teveel vooruitgang, werk in kleine stapjes in wat je paard je aanbiedt
4. Train (in het begin) niet al teveel oefeningen tegelijk
5. Train wat jullie leuk vinden, maar begin met iets makkelijks

(Trouwens, clickeren staat niet gelijk aan in je vingers knippen. Je paard leren je hand aan te raken als je in je vinger knipt is slechts een van de vele oefeningen die je je paard met clicker aan kunt leren, je kunt hem datzelfde natuurlijk ook aanleren op een stemhulp (bijvoorbeeld 'touch') of een fluitsignaal, lichtsignaal of wat dan ook Knipoog)

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:57

ff ander vraagje tussendoor: waar koop je zo'n clicker?

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 07:50

Citaat:
waar koop je zo'n clicker?

't zou eigenlijk verboden moeten worden, maar je kan ze bij ons voor 75 cent bij de dierenwinkel kopen Bloos!

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:12

xyzutu2 schreef:
ALTIJD EN METEEN NA EEN CLICK BELOOND WORDT


In míjn perceptie is de truc van operand conditionering dat je de beloning kan uitstellen en later in de methode, als de klikker plaatsvervangende beloning is geworden, niet meer altijd hoeft te geven en daar zelfs gebruik van kan maken doordat het dier nóg beter gaat 'zoeken'.
Maar goed; we wachten het antwoord van Karen Pryor beter af dan van mening te blijven verschillen

Top Smurf; wie weet wat die katten ineens gaan leren OK dan!
Ik heb nog een dozijn van die gifgroene Taiwanese klikkikkers die ik bij tijd en wijle in de meest verassende jaszakken tegenkom Haha! Liep er áltijd mee.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:15

Citaat:
Top Smurf; wie weet wat die katten ineens gaan leren


ik dacht aan stofzuigen, dweilen, ramen lappen, boodschappen doen, maken ze zich tenminste nog nuttig Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:05

Huertecilla, als we het over dezelfde Karen Prior hebben, degene van wie jij zelf de website http://www.clickertraining.com aanhaalde, dan zal haar antwoord zijn dat de click en beloning altijd aan elkaar gekoppeld zijn. Dat schrijft ze zelf op haar site, zoals ik haar al eerder citeerde:

Citaat:
Replacing the clicker with praise
Clicker trainers focus on building behavior, not stopping behavior. Instead of yelling at the dog for jumping up, you click it for sitting. Instead of kicking the horse to make it go, you click it for walking. Then, click by click, you "shape" longer sits, or more walking, until you have the final results you want. Once the behavior is learned, you keep it going with praise and approval and save the clicker and treats for the next new thing you want to train.


De truuk met clickertraining is niet dat je de beloning kunt uitstellen tot een later moment, maar dat je voorkomt dat je onbewust je paard altijd uitgesteld zijn beloning voert. Bij de Spaanse pas dus als hij dat been al weer heeft neergezet, in plaats van op het hoogste punt. Met de clicker zorg je er voor dat het niet erg is dat die beloning iets (secondes) te laat komt, omdat je het goede gedrag al gemarkeerd hebt met de click, die het paard een beloning belooft maar ook zegt dat hij die over twee seconden pas krijgt omdat je eerst die wortel uit je broekzak moet wurmen.

Trouwens, de expert op het gebied van clickertraining met paarden is Alexandra Kurland. Karen Prior was in het begin voornamelijk bezig met het promoten van clickertraining in de hondenwereld, had zelf geen echte ervaring met paarden en wist dus niet goed hoe ze dit in de paardentraining moest toepassen. Dat gedeelte is door Alexandra Kurland in een erg goed en dik boek uitgewerkt.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 11:09

ojee ik was mn topic al helemaal weer vergeten.
en moet trouwens ook zeggen dat mn clicker ook al een beetje begint te versloffen Haha!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:15

ik vind de clicker-methode zelf wel goed, maar het clickertje zelf vind ik in de weg zitten, je moet toch altijd een hand vrijhouden voor dat ding. Terwijl ik 1 hand gebruik om het paard af en toe aan te raken als begeleiding, en in de andere hand een touw heb om mezelf evt. groter te maken. Ik gebruik voor het belonen mijn lichaamstaal en stem, dus kleiner maken, goed ontspannen, en 'goed zo..' zeggen als de oefeningen goed uitgevoerd worden. Je lijf en stem* heb je teminste altijd bij je. (*= tenzij je een beetje te hard gefeest hebt de avond of nacht ervoor Knipoog )

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:46

Locanda schreef:
ik vind de clicker-methode zelf wel goed, maar het clickertje zelf vind ik in de weg zitten, je moet toch altijd een hand vrijhouden voor dat ding.

Er zijn speciale polsbandjes voor te koop, erg handig.

Afbeelding

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:40

Dat is zeker handig.
Goede tip.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:42

ik had hem aan een key-cord om m'n nek hangen,maar ik gebruik hem dus maar niet meer..... ik knip wel weer in m'n vingers, dat schijnt minder schadelijk te zijn

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:30

Ik ontdek dit topic nu pas. Interessant!
Ooit heb ik eens een blauwe maandag met mijn honden geclickerd, maar dat strandde op een verhuizing Lachen
Met de paarden wil ik het ook nog wel eens proberen, als ik meer tijd heb dan nu...

Wat dat belonen betreft. Een paar jaar geleden had ik daar eens een uitgebreid gesprek over met iemand die al langer met zowel paarden als honden (en andere dieren) clickerde en hij zei dat er een groot verschil was tussen paarden en honden. Een hond is een roofdier en moet hard werken voor een eetbare beloning, voor een paard is eten (in de natuur) eigenlijk altijd wel in de buurt. Daarom zou een eetbare beloning voor een paard veel minder stimuleren dan voor een hond.
Hij beloonde zijn honden altijd met iets eetbaars, zijn paard zo nu en dan, soms ook met een aai of een vriendelijk woord naast de click.
Volgens hem werkte dat perfect.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 15:12

ja idd, als je een paard een snoepje geeft komt dat eigenlijk heel minderwaardig op hem over, dan sta je lager als hem, zeg maar, omdat je eten af staat aan hem...

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:59

Ik ben eigenlijk ook wel geinteresseerd in clickeren. Ik wil het wel met mijn bijrijdpaard uit gaan proberen, maar ook met mijn kat. Dat laatste schijnt nogal lastig te zijn. Ik heb ook problemen met mijn kat andere dingen aan te leren. Misschien dat jullie me een tip kunnen geven. Ik zal het probleem even illustreren met een voorbeeld:

Ik heb een beloningsbal voor mijn kat gekocht. Dat is gewoon een holle plastic bal met een gat erin, waar je brokjes en/of snoepjes in kunt stoppen. De snoepjes komen er weer uit wanneer je kat met de bal gaat rollen. Het is als het ware een speeltje voor m dus. Maar goed, ik kom met die bal aanzetten, stop er snoepjes in.
Dit is wat er gebeurde: kat ziet snoepjes en denkt "Hmm Vork " en plotseling zijn de snoepjes verdwenen! Hoe kan dat nou? Kat zoekt de hele grond af, maar kan geen snoepjes vinden. Vreemd ?!? Verward
Op zich had ik wel verwacht dat ie dit niet zou snappen, maar ik ging het dus op een andere manier proberen. Ik ging die bal gewoon voor zijn neus heen en weer rollen. Er kwamen snoepjes uit die hij gewoon lekker op ging zitten peuzelen. Alles prima en wel, maar hij snapt gewoon niet dat hij dat ook zelf kan doen. Als ik zijn poot pak en daarmee tegen die bal aan stoot, rent de kat weg. Het probleem is vooral dat hij niet uit zichzelf ergens mee speelt, want anders zou hij er vanzelf wel achterkomen, en hij loopt ook nooit per ongeluk tegen die bal aan. Ik weet echt niet hoe je hem dan iets aan kunt leren. Want je moet toch hebben dat ie het òf gewoon snapt òf toevallig een keertje het goede gedrag vertoont en dan beloont wordt door het verschijnen van een snoepje?

Dus mijn vraag is: hoe leer je een totaal apatisch dier iets?
En: hoe zou ik mijn kat dit toch kunnen leren?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:08

dit probleem weet ik niet, maar als je andere dingetjes wil aanleren zal dat niet makkelijk gaan. Een kat is nl. geen kuddedier. een paard of hond bv. zijn groepsdieren, en zijn gewend aan een leidinggevende, kun je dus op de juiste manier makkelijk iets aanleren. Maar een kat denkt alleen aan zichzelf, waarom die die voedselbal niet snapt weet ik ook niet..

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:08

Citaat:
ja idd, als je een paard een snoepje geeft komt dat eigenlijk heel minderwaardig op hem over, dan sta je lager als hem, zeg maar, omdat je eten af staat aan hem...

dus jij geeft je paard nooit zelf eten?
Wij hadden ooit een koetsier die er ook zo over dacht en ook z'n eigen paarden niet voerde na het werk....

Mijn paard doet kunstjes voor snoepjes en appeltjes en ik geef hem iedere dag zelf eten, dus dan zou ik een rangorde probleem moeten hebben met hem Verward

Wie zou hem dan moeten voeren?????

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:18

MargaV schreef:
Alles prima en wel, maar hij snapt gewoon niet dat hij dat ook zelf kan doen.

Niet de meest diervriendelijke methode, maar al zijn eten via de bal geven wil nog wel eens helpen. Vroeger of later krijgt hij honger en dan gaan de meeste dieren vanzelf wel op zoek naar eten Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:46

Feufollet schreef:
Niet de meest diervriendelijke methode, maar al zijn eten via de bal geven wil nog wel eens helpen. Vroeger of later krijgt hij honger en dan gaan de meeste dieren vanzelf wel op zoek naar eten Schijnheilig


Acherm! Verdrietig Cool

het probleem is dat je kat het verband niet ziet tussen voer en bal. Dus ofwel er is geen voer maar wel een bal, of er is en voer op de vloer en toevallig ook weer diezelfde bal. Hier komt clickertraining erg goed van pas, omdat je je kat dan kunt leren dat het duwen tegen de bal de bedoeling is. Als je kat eenmaal dat duwen doorheeft kun je stoppen met clickeren, de bal neemt het belonen dan immers al over.

Zelf clicker ik ook met onze poes, maar dan met een tongclick omdat de officiele clicker zo enorm hard klinkt in ons huis. Ik ging op de vloer zitten met een hand vol stukjes kaas (klein! even groot als een kattentand), 'clickte' en gaf meteen een blokje. Dat herhaalde ik een keer of tien, en toen begon ik die click gericht te geven op het moment dat ze haar dwalingen door de keuken onderbrak door even te gaan zitten. Na twee trainingen van tien minuten kon ze zitten op commando. En nu ook liggen, de Spaanse pas en een blauw voorwerp aanraken op commando. Helaas doe ik het op het moment veel minder, dus de training ligt een beetje stil. Maar dit is precies hetzelfde als je je kat kunt leren tegen een bal te schoppen. Eerst het idee geven click=beloning, vervolgens die click te koppelen aan een bepaald gedrag dat je wilt stimuleren en dat consequent blijven doen tot je ziet dat ze inderdaad vaker gaat zitten/harder gaat duwen/haar pootje verder omhoog houdt.

Katten zijn goede leerlingen en onthouden erg goed. Waar je wel op moet letten is dat ze erg chaotisch denken en dat kan erg frustrerend zijn. De eerste keer dat ik clickerde met Rozijn was ze zo dolenthousiast over alle voer en aandacht dat ze 90% van de tijd besteedde aan het over mij heen lopen (letterlijk Haha!), kopjes geven en hartverscheurend spinnen. Je niet laten afleiden en gewoon rustig door blijven gaan. Waar je ook aan moet denken is dat je een kat niet kunt dwingen. Je moet dus wachten tot zij zelf eens naar de bal kijkt, er langs loopt of er aan snuffelt, niet de bal tegen haar neus duwen. Doe je dat wel, dan sluiten ze zich af en krijg je ze niets meer geleerd.

Met katten clickeren vind ik zelf een enorme uitdaging, omdat het niet echt moeilijk is maar wel heel basaal datgene is waar clickertraining uit ontstaan is: het trainen van dolfijnen, net als katten dieren die je nergens toe kunt dwingen, maar die je door slim en met een goede timing te belonen toch ontzettend veel kunt leren.

Veel succes!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:01

ja ik doe er ook aan. mijn paard loopt achter de target stik aan en als ik iets gooi gaat zij er ook achter aan. ben even gestopt maar ga straks weer beginnen ga dan ook met mijn pony beginnen. Oh ja mijn paard kan ook op zo'n ding staan.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 00:21

smurf schreef:
dus jij geeft je paard nooit zelf eten?
Wij hadden ooit een koetsier die er ook zo over dacht en ook z'n eigen paarden niet voerde na het werk....

Mijn paard doet kunstjes voor snoepjes en appeltjes en ik geef hem iedere dag zelf eten, dus dan zou ik een rangorde probleem moeten hebben met hem Verward

Wie zou hem dan moeten voeren?????


tuurlijk geef ik hem wel eens wat, maar het is wel zo dat je lager staat op het moment dat je je paard een snoepje geeft.
heb je een onderdanig paard dan is het niet erg, zal die niet de leiding overnemen, maar heb met vlieg juist meer problemen als ik hem snoepjes voer, dan dat ik niks geef.