[CT] wie doet er ook aan de CLICKERmethode??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:06

ik vind het wat vergezocht hoor van dat voer.
Ik heb 4 jaar op een grote stoeterij gewerkt en dan moest ik 's morgens 80 paarden voeren, ik moest dan mais scheppen, dus ik was wel een uurtje zoet.
De paarden waren dol op me, want die associeerden mij met eten.

Dat heeft Morrie ook (hij is van hetzelfde ras misschien is dat een afwijking van de Noriker), geef hem eten en je bent zijn vriendje!
en onderdanig is hij niet, ik heb vorig jaar een enorm dominatieprobleem gehad met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:29

DANIenVLIEG schreef:
tuurlijk geef ik hem wel eens wat, maar het is wel zo dat je lager staat op het moment dat je je paard een snoepje geeft.
heb je een onderdanig paard dan is het niet erg, zal die niet de leiding overnemen, maar heb met vlieg juist meer problemen als ik hem snoepjes voer, dan dat ik niks geef.



Ik geloof niet zo in dat voer-rangorde verhaal. Hetzelfde hoor je bij hondentrainers, zou je je hond met voer belonen, dan sta je automatisch lager in de rang omdat je jouw voer opgeeft voor je hond. Maar dat is zo ontzettend simpel gedacht! Hoe zit het dan met de volwassen wolven die hun voedsel opbraken om zo de jongen te voeren? Of een leider van de roedel die genoeg heeft gehad en bij het karkas van een rendier wegloopt? Staat de volgende eter dan plotseling hoger in de rang?

In de eerste plaats denk ik dat de dieren zelf veel beter alle nuances van dominantieverhoudingen rond voedsel geven zien dan wij mensen denken. Ik weet 100% zeker dat zij naar gelang de situatie het verschil kunnen zien tussen onderdanig slijmen door middel van voer aanbieden, en het waardering tonen door middel van voer aanbieden. Honden en paarden zijn echt niet zoveel stompzinniger dan mensen. Bovendien kun je precies volgens hetzelfde schema hierboven, met de hond die een karkas laat liggen, ook het met voedsel belonen juist als dominantieversterkend zien: De baas eet eerst en als er dan nog wat over is, dan pas mag de ondergeschikte komen. En aangezien het bij clickertraining zo is dat de trainer precies bepaalt wanneer het paard wel of geen voer mag, is dat toch ook juist dominantie versterkend handelen? Bij paarden is het bovendien altijd ondoorzichtiger omdat paarden gras eten, een voedselsoort waar niet op gejaagd hoeft te worden, dat geen restjes kent en waar de hele kudde tegelijk kan aanvallen zonder eerst te wachten tot de leider zich eerst heeft rondgegeten. En natuurlijk wordt een ondergeschikte soms van zijn lekkere stukje geschopt door een ranghogere, maar in feite is de clickertrainer dan toch ook die ranghogere? Ik bepaal immers wanneer mijn paard wel dat lekkere stukje voer mag, en wanneer niet. En als je dat hele dominantiegeneuzel weglaat wordt het nog veel simpeler: Ik heb iets dat het paard wil, het paard kan iets dat ik wil. Paarden zijn kapitalistische monsters die best hun lichaam willen verkopen voor die vier brokjes voer. Eerlijk oversteken en klaar is kees. Cool

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:43

Eindelijk antwoord op mijn mailtje:

Citaat:
>>>> I am having a little discussion about this on a forum. Someone there
>>>> says you stop treating for every click and switch to always clicking and
>>>> sometimes clicking and treating when your subject understands the link
>>>> between the click and the treat.
>>>> I have learned that the click and the treat are 1 unit. That this is a
>>>> promise you make to your subject.
>>>>
>>>> Who is correct?

You are correct. The click always means a reinforcement of some kind. It is
best to vary your reinforcers especially when working with dogs that have
aggression issues.

Hope this helps...

Emma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:54

tamary schreef:
Eindelijk antwoord op mijn mailtje:


Dat dacht ik dus ook.

Even voor de mensen die het Engels wat minder goed meester zijn: het antwoord is dat er altijd een beloning op een click volgt, maar dat je de click op een gegeven moment, als het gedrag er redelijk in zit, gaat uitstellen of varierend inzetten. Dat om te voorkomen dat je hond/paard na elke keer zitten een click&voer eist. Of dat je na elk pasje travers moet halthouden om een wortel in je paard te stoppen. Haha! Eerst beloon je nog voor dat hele speciale eerste pasje, dan voor twee, dan alleen nog voor 8, dan voor 40 en dan voor een proefje van 15 minuten met daarin ergens travers. Je gaat de click, het beloningssignaal, dus zelf uitstellen, niet de beloning die daarna komt.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:09

Ok OK dan!

Citaat:
a reinforcement of some kind. It is best to vary your reinforcers

Niet altijd voér; dát was blijkbaar mijn 'verwarring' dan

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:57

DANIenVLIEG schreef:
tuurlijk geef ik hem wel eens wat, maar het is wel zo dat je lager staat op het moment dat je je paard een snoepje geeft.
heb je een onderdanig paard dan is het niet erg, zal die niet de leiding overnemen, maar heb met vlieg juist meer problemen als ik hem snoepjes voer, dan dat ik niks geef.

Bij mijn Joseph net zo. Als ik hem beloon met snoepjes is hij binnen een mum van tijd onhandelbaar opdringerig. Belonen met stem of een aai werkt veel beter en dat ziet hij ook helemaal als beloning.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:32

Ik merk dit topic nu pas op: ik doe ook aan CT. Kathy kent de targetstick, een theedoek oprapen Haha! en voetballen!! Clown We hebben echt lol erin. Ik heb een boek over clickertraining en daarin staat dat je opdringerige paarden eerst een stapje achteruit moet laten doen voordat ze het snoepje krijgen Zo leren ze dat ze zich niet mogen opdringen aan de trainer

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:28

manonnetjoe schreef:
daarin staat dat je opdringerige paarden eerst een stapje achteruit moet laten doen voordat ze het snoepje krijgen Zo leren ze dat ze zich niet mogen opdringen aan de trainer

Dat is een goed idee! Stom dat ik daar nooit zelf opgekomen ben. Tenslotte heb ik Joseph wel geleerd dat hij op het gras pas mag eten als ik toestemming geef.
Dan moet hij dat met een snoepje natuurlijk ook kunnen leren

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:55

Het voeren moet je natuurlijk afbouwen, Kathy kreeg bv met het voetballen iedere keer dat ze de bal aanraakte met de hoef een snoepje. Toen ze het door kreeg begon ze met haar hoef over de bal te schrapen, waardoor die naar achteren rolde. Op zón moment clickte ik niet (negeren). Toen ze het echt goed onder de knie had: naar mij toeschoppen ben ik begonnen met afbouwen. Ze moet nu de bal 3* naar mij toeschoppen en dan krijgt ze iets.

Natuurlijk beloon ik haar ondertussen wel met woorden

DanielleJ

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:38

Waar kun je nou het beste mee beginnen om een "click beloning"aan te leren aan je paard?
Welke oefening is het beste?

Groetjes Danielle

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:51

mag ik dit topic nog eens boven halen??
ik voel me best aangetrokken tot de clickertraing,tenminste DAT wat ik weet spreekt me aan.
kan iemand van jullie me helpen aan de titel van een duidelijk geschreven boek,en dan het liefst in het Nederlands??
eventueel met isbn nummer,altijd handig!!
groeten lien

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:08

Clickertraining voor paarden van Barbara Schöning. In het Nederlands Knipoog. ISBN: onvindbaar.
Alleen het opladen van de klikker vind ik in dit boek vrij waardeloos beschreven. Bij somigen paarden werkt het op deze manier, bij somigen niet. Bij de meine werkte het alleen om het meteen via een target te doen. Raakt je hand aan, yes! (mijn klik, dde clicker zelf gebruik ik ook nog) en onmiddelijk een snoepje. Zelf heb ik de eerste 5 keer wel voor voermachine gespeeld maar daarna moest ze er wat voor doen. En op deze manier werkte het bij mij wel.

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:18

ik heb inderdaad een halve middag verspeeld met het zoeken naar genoemd boek!!
is er niet iemand die er vanaf wil toevallig?
Laatst bijgewerkt door desillies op 29-09-04 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:23

UItgever is Tirion. Ervanaf wil ik niet, ookal weet ik alles al wat erin staat, sorry. Maar bij De Slegte heb ik het iets van 2 jaar geleden voor een prikje gekocht. Iets wat ik vrij vreemd vind want toen scheen klikkeren met paarden pas echt een beetje toegepast te worden. En toen zou er al een boek daarover bij De Slegte hebben gelegen?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:42

ikm oest laatst op een boerendag een parcousje boomslepen en Morrie flipte enorm op de hele dichtgebouwde hindernissen, ze hadden het erg krap en moeilijk gebouwd, duidelijk niet op een zware koudbloed.

Het eerste rond moest ik mennen en mijn helper er voor lopen, dat ging dus helemaal fout, het 1e rondje moest de helper mennen en mocht ik ervoor lopen, ik mocht Morrie niet aanraken, en had natuurlijk geen clicker, die heb ik op jullie advies in een glazen kastje gelegd en heilig verklaard Schijnheilig .
Ik heb hem met in mijn vingers knippen het hele parcours door "getarget" en het ging perfect, maanden geleden aangeleerd, nooit meer gedaan omdat het hier werd afgeraden en toen ik het nodig had, reageerde Morrie er perfect op!

er was maar 1 man in het publiek die zag wat ik deed, maar die heeft in een circus gewerkt vroeger, dus kent dit soort "truukjes" Haha!

Donderwolkje

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:26

Ik wil het volgend jaar bij Doerak gaan doen.
En als ik dan misschien nog een paardje erbij heb, dan wil ik het ook bij die proberen.

De clicker heb ik al (sinds vorige week!) Schijnheilig
Daar was trouwens nog best moeilijk aan te komen Verward
Hoe zijn jullie aan een clicker gekomen?

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:34

Stem Knipoog. Kan ook en heeft ook zn voor en tegenstanders. Ik ben van de klikker op mn stem overgschakeld omdat ik mijn IJslander mbv klikkertraining in wil gaan rijden en dan heb je je handen vrij. Overginds wel oefenen om dat snoepje in de mond van je paard te laten belanden ipv op de grond als je erop zit...

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:18

clickers kan je hier voor 50 cent bij de dierenwinkel kopen

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:36

Tsss, kan ik mijn bericht niet meer wijzigen... Iig ik wil mijn paard niet inrijden, behalve dat ik dat niet aan zou durven, te bang om iets te verpesten, is ze al 6 jaar geleden ingereden. Ze moet ingetolt worden Knipoog

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:17

Ik gebruik de clicker ook, vooral omdat ik niet wil dat ze uit zichzelf bv de Spaanse Pas gaat doen om te bedelen. Dus steeds als ik VD met haar wil doen, begin ik met een paar keer te klikken, en haar een handje Melange te geven. Dan weet ze dat we Vd gaan doen. Doet ze buiten de VD iets aan trucjes, dan straf ik haar ervoor. Het werkt supergoed! zodra ze dat ding in het oog krijgt, begint ze te murmelen etc Haha!

Donderwolkje

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:01

smurf schreef:
clickers kan je hier voor 50 cent bij de dierenwinkel kopen


50 cent!!!!???? Scheve mond

Sh#t, ik heb er 3 euro voor betaald

Jiviejik

Berichten: 989
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Almere

Re: [CT] wie doet er ook aan de CLICKERmethode??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:48

Hallo allemaal!
Leuk dat het hier net over gaat!
Ik ben nu bezig met informatie zoeken over de clickertraining zelf zodat ik al aardig wat weet voor ik begin!
De clicker kan je niet kopen bij onze dierewinkel dus ik moet nog even naar almere stad om er daar 1 te kopen!
Ben benieuwt of jive het snapt maar ik denk het wel!
Het lijkt me heel makkelijk om te gebruiken met VD!
Maar ik had nog een vraagje.
Het is dus wel zo dat hij een beloning krijgt nadat hij de klik heeft gehoort dus niet de klik is de beloning toch?

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: [CT] wie doet er ook aan de CLICKERmethode??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:14

Oud topic.
Hier volgt dus een slotje.