[AR] Laten trekken op leeftijd van twee jaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:25

Tja, en een keer in de week is dan misschien geen probleem, maar als het niet goed gaat ben je toch gedwongen om 'door te zetten'. Dat kan wel erg belastend zijn voor een paard.

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 11:31

ik ben het ook wel met je eens hoor dat je een paard niet te vroeg kunt laten werken en dat ze tijd genoeg moeten krijgen om veulen te zijn

maar op twee jaar kunnen ze toch ook al stilletjes aan beginnen met ze te leren met een licht tuigje om te gaan

Verward Scheve mond

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:29

Een tuigje is niet erg, maar het gaat om het trekken...
Dat is naar mijn mening pas okay op min. 3 jarige leeftijd.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:50

ik heb een paard met 2,5 voor dekar gezet en hij is nu 10 en heeft er nog niks aan over gehouden hoor. Hij is zelfs klinisch goedgekeurd!
Dus ik denk dat het gewoon per paard verschilt en iedereen zelf moet kijken of zijn of haar paard er aan toe is of niet.

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:32

ik heb zelf gewacht tot mijn paard 3 jaar was. Ze zag er ook nog niet uit, de lichaamsverhoudingen klopten gewoon nog niet. Ik bedoel: met een paard wat overduidelijk nog niet uitgegroeid is, zou ik nog niet gaan rijden. Ook nog lekker niet oefenen, je gaat te snel te veel willen. En nog iets: Als je weinig verstand hebt van mennen, zou ik nog helemaal niets doen met een tuig/ of trekken. Breng je paard een maandje naar iemand die ze voor zn beroep beleerd. Kost wel geld, maar je loopt minder risico dat er iets fout gaat. En het is vaak wel zo: gaat er met beleren iets goed fout, krijg je het paard niet snel maar fatsoenlijk voor de kar. Beter wat geld uitgeven dan zelf aan het klieren gaan en of de grootste ongelukken krijgen of je paard verpesten...
Maar dat is mijn mening, niemand hoeft het hier mee eens te zijn.

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 14:26

je hebt daar zeker en vast gelijk mee
maar ik heb er heus en vast verstand van dus daar zit het probleem ni

pffff en wat dat betreft van uitgegroeid zijn ik heb juist een twee jaarling gekocht een arabier die is helemaal nog niet uitgegroeid dus die ga ik ook helemaal niet voor de koets zetten

Knipoog

Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:54

ik weet niet wat ik ervan moet denken... mijn achterbuurman... met ook 2 tinkies... die heeft een jaarling merrie en die loopt ook vaak mee aan de wagen... wel naast haar moeder, maar ze trekt niet... krijgt ze toch conditie en leert ze het al een beetje... maar al echt laten trekken op 2 jarige leeftijd lijkt me niet echt een goed idee....

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:21

Als een paard stevig eruit ziet (neem een fjord, tinker haffie ed) betekend dat zeker niet dat zij eerder aan het werk kunnen, ook zij zijn dan nog niet uitgegroeit.
En buiten het lichamelijk aspect om, een paard van 2 is nog erg jong en moet zowiezo een hoop verwerken.
Later kunnen ze het nog net zo goed leren, en om conditie hoef je het ook al niet te doen (ook al hoeven ze niet te trekken) een 1 of 2 jarige krijgt met voldoende weidegang en paardevriendjes een goede spierontwikkeling en conditie die bij zijn leeftijd past.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 09:32

aaah
ik vind dat kinderarbeid hoor.
laat hem eerst toch even van zijn jeugd genieten
maar idd ieder paard is anders Haha!