[NH] Hoe vertrouwen opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:49

Zelf heb ik geen ervaring met join-ups, maar ik heb wel ergens gelezen dat je dit enkel in extreme gevallen mag toepassen (als je wilt kan ik het artikel wel terugvinden).

Het komt er op neer dat in de natuur een paard wordt uitgesloten uit de kudde wanneer hij iets verkeerd doet. Voor een paard is dit een enorm zware straf. Bij het uitvoeren van een join-up imiteer je dit kuddegedrag door je paard ook van je af te stoten. Maar je straft je paard dus enorm, en je kan het dus best uitvoeren wanneer er echt niets meer aan te vangen valt. Wanneer je paard niets verkeerd doet, en je voert een join-up uit, zal het paard onterecht gestraft worden, en heeft hij dus eigenlijk ook geen rede meer om je te vertrouwen.

Laat dus inderdaad die join-up nog maar even voor wat hij is Knipoog .

Nog veel succes verder OK dan! !

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:58

het zou kunnen dat je paardje zich een beetje moeilijk hecht, maar ik zou gewoon veel met haar wandelen, lekkere dingetjes geven, en bijv. aan vrijheidsdressuur enz. gaan doen, daarvoor verbeter je je band met het paard en krijgt hij/zij meer vertrouwen Lachen

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:29

Ik denk dat sommigen hier een raar idee hebben over een join-up en hoe je die kan bereiken. Het paard wordt er ook absoluut geen slaafje door en het gaat op jou vertrouwen omdat het in jou de leider ziet.
Een kudde is afhankelijk van een goeie leider om te kunnen overleven. Net als honden, die in een roedel leven, voelen paarden zich veilig wanneer ze hun plaats kennen en wanneer ze op hun leider kunnen vertrouwen.
Een join up hoeft helemaal niet zo iets extreems te zijn als je paard voor straf wegsturen in een round pen.
Ik ben zelf helemaal niet zo "into" die NH dingen, tot ik per ongeluk met Ushi een join-up beleefde. Ik wilde haar van de weide halen maar ze ging steeds lopen. Uit pure frustratie dacht ik, welja ga dan maar lopen en ik joeg ze nog wat op. Ze bleef in een kring rond mij galopperen. Toen ik stopte, kwam ze plots in draf naar me toe gelopen en liet zich direct vangen. Was een heel raar gevoel.
Vorige week had ik nog een "gelijkaardige" ervaring met m'n driejarige merrie. Ze staat samen met onze oude pony op de weide. Ik had ze wat oud brood gegeven en was dan aan de achterkant van de weide naar de draad gaan kijken. Eens Balte haar brood op was, stond ze daar natuurlijk ook. Nu is Balte nogal een speelvogel dus toen ik terug naar de ingang wandelde, wandelde ze achter me aan. Ik was een beetje bang dat ze gekke dingen ging uithalen, dus ik liet haar achter mij lopen en af en toe liet ik haar stoppen. Ze kreeg dan een kriebeltje als ze het goed deed. Zo geraakten we vlot aan de uitgang. Maar dan gebeurde er iets raars, Balte probeerde mee door de draad te gaan en toen ik verder wandelde liep ze luid hinnikkend mee langs de draad. Haar weidemaatje, de oude pony, was ze compleet vergeten. Blijkbaar wilde ze mij blijven volgen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 09:17

Veel over natural horsemanship leren en dan gaan gebruiken. Zodra het paard jou als leider ziet zal ze je gaan vertrouwen en netjes en rustig volgen. Als jij dan rustig blijft ziet ze, oh de leider is niet bang, dan zal het wel niet eng zijn. Want de leider bepaald wanneer het vlucht-tijd is.

een join-up gebruik je om in paarden taal je leiderschap te bevestigen. als je paard jou niet als leider ziet, en niet wil gehoorzamen. zeg je met het wegjagen eigenlijk, wil je niet naar mij luisteren, ga dan maar een andere kudde zoeken. Dit is een prima methode, mits goed uitgevoerd.

Het klinkt als een zware straf, maar als ze zich in de groep tegenover de leider zo raar had gedragen had ze dat al moeten bekopen met een paar flinke klappen, of was ze misschien al de groep uitgezet. Als jou paardje dit tegenover andere paarden gaat doen, en ze treft de verkeerde, kan dat wel eens slecht aflopen. Ik zou haar echt bijtijds wat respect bijbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:15

Dit heb ik dus nog nooit gehoord, natuurlijk heeft een paard wel een eigen mening na een Join-up en hij zal zeker geen slaafje zijn. Hij krijgt zoals hierboven wordt gezegd vertrouwen in je doordat hij je als leider ziet. Iedereen heeft zijn eigen mening!!!

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:28

Omdat er toch verschillende menigen omtrent de join-up circuleren, heb ik het artikel waarover ik het had even opgezocht.
Het werd geschreven door Inge Teblick, en het is terug te vinden op de site: http://www.horsemanship.org
Ga naar grondwerk > oefeningen > join up.

Natuurlijk is dit één mening van één iemand, en kan het zijn dat anderen hier anders tegenover staan. Zelf heb ik er, zoals vermeld, geen ervaring mee. Ik wou er alleen even op wijzen dat anderen een join up niet altijd aanraden, en dat je er toch beter even over nadenkt, alvorens het uit te voeren.

Ik quote hier nog even het einde van het artikel:

Citaat:
Het werkt, en ik heb het gebruikt, maar nu doe ik het niet meer. Het is niet omdat het werkt, dat het daarom ook ethisch en zelfs ethologisch/dierpsychologisch verantwoord is. Stel jezelf voldoende vragen bij deze methodiek - het kan zeker zonder!



Trouwens, Anjatjeuh, je zou eens heel de site moeten bekijken.
Er staan verschillende grondoefeningen op die je samen met Ushi kan doen.