[NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:00

Net zoals andersom beweerd wordt dat wij niet goed met onze paarden bezig zijn Duncan?????

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:51

Pipo schreef:
Buitenrijden zonder hoofdstel moet je helemaal zelf weten, dat jij dat vertrouwen hebt in je paard........prima, maar zadel een ander er niet mee op, op het moment dat het radicaal fout gaat. Heb je weleens iemand gezien die met een auto per ongeluk een paard aanreed? Nee.........ik wel namelijk!

Verantwoordelijkheden nemen voor je medemens lijkt mij in een situatie als zonder hoofdstel buiten rijden vrij normaal. Je bent niet alleen op de wereld.

Volgens mij luister jij helemaal niet.. Ik zeg toch dat ik met een halster helemaal niets minder te vertellen heb als met bit Verward
Dat heeft volgens mij helemaal niets te maken met het aanrijden van een paard door een auto..

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:52

runningkawa schreef:
En bitloze optomingen zijn niet zacht
vandaar dat vele daar nog wel op kunnen rijden als een bit niet meer gaat
Nadenkertje Haha!

Ik hoop niet dat dit om mij slaat.
Ik kan mijn paard nog steeds rijden op een bit hoor, alleen hij vind er geen zak aan, dus doen we het zelden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:56

Het is nou eenmaal gebleken dat veel mensen uit een vorm van frustratie op zoek gaan naar wondermiddelen, zo'n wondermiddel kan ook een of andere stroming zijn. Gelukkig zijn al die wonderen ruim voorhanden aangezien een paar handige harries die marktkansen voorzien hadden.
Om exact dezelfde reden worden fitnessvideo's en wonderdiëten nog steeds in grote getale verkocht, terwijl iedereen allang weet wat de verzekerde manier is om het doel te bereiken, maar daar vaak gewoon geen zin in heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:51

marina schreef:
Volgens mij luister jij helemaal niet.. Ik zeg toch dat ik met een halster helemaal niets minder te vertellen heb als met bit Verward
Dat heeft volgens mij helemaal niets te maken met het aanrijden van een paard door een auto..



Luisteren? Sorry das voor kleine kindertjes. Ik lees wat jij te zeggen hebt en ik ben het daar niet mee eens. Met bepaalde bitloze optomingen heb je inderdaad heel veel zeggenschap. Maar ik zie jou nog niet met een bloedje van een paard in het bos rijden zonder bitje met je halstertje. Ik vind dat onverantwoord!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:55

Pipo schreef:
Luisteren? Sorry das voor kleine kindertjes. Ik lees wat jij te zeggen hebt en ik ben het daar niet mee eens. Met bepaalde bitloze optomingen heb je inderdaad heel veel zeggenschap. Maar ik zie jou nog niet met een bloedje van een paard in het bos rijden zonder bitje met je halstertje. Ik vind dat onverantwoord!

Ik heb geen bloedje van een paard. Hij kan alleen soms wat druk zijn.
Daarnaast rijd ik niet door het bos, maar langs de weg (natuurlijk nog veel gevaarlijker!)
En jij mag lekker denken wat je vind, maar ik weet vvor mijzelf dat het niets uitmaakt of ik met of zonder bit rijd, dus het is niet onverantwoord imo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 11:03

marina schreef:
Ik heb geen bloedje van een paard. Hij kan alleen soms wat druk zijn.
Daarnaast rijd ik niet door het bos, maar langs de weg (natuurlijk nog veel gevaarlijker!)
En jij mag lekker denken wat je vind, maar ik weet vvor mijzelf dat het niets uitmaakt of ik met of zonder bit rijd, dus het is niet onverantwoord imo



Prima, maar blijf je wel aan die kant van de A12 en de A28 Knipoog

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 11:11

Ik redeneer even vanuit het paard (is toch ook NH Verward Knipoog ) het is en blijft een vluchtdier hoe goed je band ook is en hoe goede leider je ook bent. Ook zijn de reacties van het paard vele malen sneller dan die van jou, hij is immers prooidier en de mens de jager, dus dat is genetisch bepaald.

Ondanks het vertouwen en je geweldige leiderschap zou er een moment kunnen komen dat hij toch echt op hol slaat of schrikt......of stel dat je met groep gaat rijden en die gaan er vandoor, dan volgen ze de rest van de groep en hebben ze echt scheit aan die leider die bovenop zit.

Het zal misschien maar een kleine kans zijn dat dit gebeurd maar toch, die kans kan je nooit uitsluiten, 100% gehoorzaameheid van je paard is een utopie. Dan heb je een robot. Het zijn en blijven immers beesten waarmee je rekening mee moet houden dat ze wel eens anders zouden kunnen doen als jij denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 11:20

Skipper schreef:
Ondanks het vertouwen en je geweldige leiderschap zou er een moment kunnen komen dat hij toch echt op hol slaat of schrikt......of stel dat je met groep gaat rijden en die gaan er vandoor, dan volgen ze de rest van de groep en hebben ze echt scheit aan die leider die bovenop zit.
.


Zie je helemaal verkeerd Skipper, dat gebeurd heus niet hoor Knipoog Knipoog Haha! Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 11:27

misschien zie je dat idd verkeerd.
Ik heb dat zeker nog niet met m'n paard. Ik rij wel met halster, maar met one-rein-stop, vind ik dat veiliger dan iets anders.
Ik heb wel een aantal mensen aan het werk gezien, waarvan ik denk, ja, die hebben inderdaad dat 100% leiderschap en vertrouwen. Het is heel moeilijk voor te stellen (vind ik), maar ik denk dat het wel kan.

prompter

Berichten: 11209
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 11:28

Pipo schreef:
Zie je helemaal verkeerd Skipper, dat gebeurd heus niet hoor Knipoog Knipoog Haha! Haha!


Inderdaad Haha!. Ik rij met een hyperbloednerveuze draver met een touwhalster, al jaren, en er gebeurt niks Lachen. Ach, ik zal al die jaren wel enorm geluk gehad hebben, zal er wel gezegd worden *LOL*.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 11:35

Ik zeg niet dat er wat moet gebeuren, maar 100% leiderschap is een utopie, ze zullen iig het heus nog wel eens proberen om een aanval te doen op het leiderschap als ze een beetje pit hebben. Dat gebeurd ook in de natuur. Dus imo is er dan nooit 100% leiderschap, ze pakken je ook altijd even wanneer je zwak bent (namelijk voor hun de meeste kans op succes)

prompter

Berichten: 11209
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 11:40

Skipper, dat zie ik dagelijks met mijn hengst Lachen. Elke dag kijkt hij weer even wie van ons de baas is, en dat zijn vaak maar hele kleine dingetjes: nét een stapje verder naar voren doen terwijl hij stil moet blijven staan, in het land recht op je af komen lopen en dan kijken of je opzij (of zelfs achteruit) stapt, dat soort dingen. Als je daar niet bewust mee om gaat, is hij in no time de baas en is hij denk ik alleen nog maar met harde hand te corrigeren.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 11:44

Dat bedoel ik!!

ben het helemaal met je eens, er is dus nooit 'echt ' leiderschap omdat ze je altijd proberen te testen! Anders wordt het slaafse gehoorzaamheid of een robot.

(ja ja cru gesteld maar is beeldspraak om het een en ander te verduidelijken om dat mijn schriftelijke vaardigheden niet geweldig zijn en ben nu nog wel scriptie aan het tikken kun je nagaan hoe veel zweet me dat kost Haha!)

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:04

even over die bitloze optoming: met een bit in kan je paard er ook vandoor gaan, als hij schrikt of met de groep meerent. Ik heb zelf een pony die vroeger zijn nek erop zette en dwars door het bit heen rende. Heb er zelfs een keer afgelegen en toen ben ik tientallen meters meegesleept aan het bit. Dus ik zou niet zeggen dat een bit veiliger is. Bitloze optomingen zijn veelal een stuk harder dan een trensbitje...

Mijn paardje moet nu al het grondwerk aan een touwhalster doen, omdat hij simpelweg door een hengstenketting heenbreekt. Dat touwhalster is scherper dan de ketting, zelf uitgetest op mijn arm.
De meeste paarden die druk in hun mond voelen gaan juist vluchten, die zullen dan niet braaf stoppen als ze schrikken van iets en hun instinct zegt vluchten.

Je kunt het paard wel aanleren om zijn instinct op dat moment te onderdrukken en te luisteren naar jouw aanwijzingen. Dat had ik een paar pagina's eerder ook al neergezet. Dat is ook wat wij als mens continue doen met een paard, het instinct van een paard is namelijk overleven.

Het is een prooi- en vluchtdier. Zijn instinct zegt hem dat het buiten de groep gevaarlijk is en alles wat op je rug komt is ook gevaar voor je leven.

Wij als mens halen het paard uit de groep, gaan erop zitten en vervolgens gaan we er alleen mee naar buiten (buiten de veilige kudde) waar ook nog eens allerlei enge dingen zijn. (honden, tractoren, smalle doorgangen etc.)

De reden dat paarden dit wel braaf doen, is omdat wij ze hebben geleerd hun natuurlijke instinct te onderdrukken. We hebben ze namelijk wijsgemaakt dat wij als roofdier te vertrouwen zijn en de leider zijn. Dus bepalen wij wat er gebeurt en het paard moet aannemen dat dat veilig is.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:10

gijsenkim schreef:
Net zoals andersom beweerd wordt dat wij niet goed met onze paarden bezig zijn Duncan?????


Ik snap niet echt wat je hiermee bedoelt, maar ik zeg zeker niet dat jullie niet goed met jullie paarden bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:26


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:28

Nee, ik vind het ook een vreemd advies.

prompter

Berichten: 11209
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:28

Is denk ik een zeer ongelukkige manier van uitdrukken Kawa, ik hou juist in mijn achterhoofd dat ik zeer veel fouten kan maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:29

Wel heeeeel erg ongelukkig van uitdrukken, helpie, niks fout doen
brrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:53

Er worden verder toch alleen boeken aangeraden, in plaats van de gevraagde ervaringen?

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:22

Beetje laat misschien, maar ik wilde me nog ff aansluiten bij Promptertje met haar opmerking dat NH vooral gewoon LEUK is.
Gister kwam ik terug van een ritje in het bos (jaja, met halster en een volbloed arabier Tong uitsteken) en kon eigenlijk alleen maar bedenken dat het gewoon heel erg LEUK is om op NH-manier met mn paard om te gaan.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:35

En als hij schrikt en op hol slaat hem ik met een bit ook niets meer te vertellen Knipoog
Pipo: waarom denk jij dat het met een halster gevaarlijker buitenrijden is als met bit? Ik kan met een halster ook super sturen en remmen, niet minder goed als met bit..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:46

Idd enge adviezen RK, zou niet best zijn als ik op m'n paard ging zitten met het idee dat ik niets fout kan doen
Maar dan komen we weer bij een eerder topic van jou op RT Knipoog

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:11

Volgens mij is die uitspraak gewoon erg krom geformuleerd, en werd daar bedoeld dat het niet erg is als jij wat fout doet, en dat je paard sowieso niets fout doet omdat hij enkel reageert op jouw signalen (en of dat nu volgens jouw verwachting is of niet, het is iig niet fout)