[NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:35

Duncan, je zou versteld staan als je wist hoeveel verschillende signalen een paard kan begrijpen en onthouden, het zit m niet in de grote dingen, maar juist in de details en de combinatie van alles.
Als jij graag wilt denk dat ik niet weet waar NH over gaat, dan mag je dat rustig denken, ik hoor nog wel van je als je zelf wat meer ervaring hebt opgedaan .

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:44

tja, ik sluit me daar toch bij aan. ik vind dat je jezelf en je paard voor gek houdt als je probeert je als een paard voor te doen. nogal arrogant om te denken dat een mens alle subtiele bewegingen (en idd combinaties) van paardencommunicatie kan begrijpen en overbrengen.

ik heb het al eens eerder gezegd maar je zal toch beide moeten kunnen accepteren dat jullie nou niet hetzelfde zijn en daar jullie eigen begrip in moeten vinden. het nadoen van allerlei guru's lijkt me alleen maar verwarrend. boeren (cq je eigen gezonde) verstand lijkt me dan duidelijker voor beide.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:54

Lovely schreef:
Als je jezelf als roofdier ziet en je paard als prooi, dan zit je volgens mij op de verkeerde route.

Dát is duidelijk Lovely Haha!
Dit is net één van de pijlers onder het 'NH'-denken.
Daar kan je inderdaad anders over denken en daar zijn dan de andere methodes en filosofieën voor.
Dat een paard op 'straffen' anders reageert dan bijvoorbeeld honden en mensen is echter wetenschappelijk onderbouwd. Bij paarden is negatieve bevestiging/versterking weer veel effectiever en straffen eerder contra-productief, wat voortkomt uit het feit dat een paard een prooidier is. Dit is stap één van 'paardentaal'.

Overigens heb ik níet de illusie dat ik 'paard' kan leren spreken; ik ben zoals ik al eerder schreef al heel blij methoutje-touwtje-paards.
Voor de communicatie is het prettig als je dezelfde taal 'spreekt' en het komt mij wel als logisch over dat ik als mens meer en makkelijker paards kan leren dan het paard mens.
Ook dit is een pijler onder het NH en ook daar kan en mag je anders over denken.

Verder schijf jij dat een paard een groot aanpassingvermogen heeft. Ja, klopt, maar wij hebben een vele malen groter vermogen ons aan te passen dus...
Wederom een pijler onder NH: een paard is een paard en kan beter paard blijven. Je hoeft een profi niet te leren wat hij/zij van nature als perfect kan en een paard is full-time professioneel paard.
Nógmaals; denk daar gerust anders over. Het komt míj logisch over en een ander wellicht niet. Prima.

Daarbij komt er bij álle methodes gezond verstand van pas; een paard is een groot beest en dat is het
Met name bij Parelli speelt het aspect veiligheid een grote rol en komt telkens terug. Ook een kwestie van gezond verstand. Hij noemt het 'savvy', 'paardengevoel'. Wat zegt een naam?
Kijk, geef het een naam, plak er een etiket op, noem het oud, noem het nieuw, wat maakt het uit?!
Wij merken hier en nu met onze jonge paarden dat we snel vooruit gaan sinds wíj gestructureerd volgens een NH-methode trainen. OK dan! toch?!
Er zijn veel wegen naar Rome en wij hebben het idee dat we op déze inderdaad onderweg zijn naar Rome

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:08

Citaat:
alle mensen die een paard gaan leren wijken voor het been én gaan leren dat je voor druk van het been vooruit moet...

en dat klopt dus juist. In beide gevallen wijkt hij nl voor druk, bij de eenzijdige kuitdruk opzij en bij dubbelzijdig voorwaarts Haha!
Overigens is nageven ook wijken voor druk

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:53

Je hebt natuurlijk ook genoeg mensen die om de kleinste reden het paard al een flinke schop of tik geven, hoe onnodig ook. Ik heb het idee dat NH nu meer als een soort van 'nieuwe methode' op de markt wordt gebracht voor de mensen die niks van paarden snappen. Idd een soort stoomcursus voor de mensen met paarden. De paardenmensen hebben de paardentaal al wel door..

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:54

Voor wie wel wil maar tegen de prijzen aanhikt:

http://www.naturalhorsesupply.com/index.shtml

De trainingsartikelen maken afgedrukt ook een prima instructieboekje.

Ook een handleiding voor het zelf knopen van een touwhalster en het zelf splitsen van touw staat hier printbaar op.

Veel plezier!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:46

Ik zie en lees en observeer heel veel. Ook over het NH, NH is al zou oud als de weg naar rome, maar om jezelf echt te ontwikkelen moet je toch een bepaald gevoel hebben. Je kan jezelf wel een houding aanmeten, zoals in het boekje staat........ bijvoorbeeld maak je groot Haha! Haha!, en je gaat je dan groot maken maar inwendig scheit je peuken......... nou geloof me stinkt geen peerd in Haha! Haha! Haha!.

Daarom vind ik het zo moeilijk zo een boekje, videoband of what so ever, want als je het gevoel niet hebt, zal je het ook niet leren.

Natuurlijk is het hele NH gebeuren wel heel goed. Vooral omdat mensen tegenwoordig niet meer de tijd willen nemen om paarden echt te leren doorgronden, en dan kan NH een goede leidraad zijn.

Ik doe eigenlijk al jaren aan NH, zelfs voordat het "uitgevonden" werd als melkkoe......... en ik heb alles geleerd van een ouwe boer, honderden paarden, duizenden mensen........ en honderduizenden vlieguren Haha! Haha! maja ik doe geen 27 jaar over een boek van 400 bladzijden Haha! Haha! of een video band van 2 uur Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:58

gijsenkim schreef:
Ik zie en lees en observeer heel veel. Ook over het NH, NH is al zou oud als de weg naar rome, maar om jezelf echt te ontwikkelen moet je toch een bepaald gevoel hebben. Je kan jezelf wel een houding aanmeten, zoals in het boekje staat........ bijvoorbeeld maak je groot Haha! Haha!, en je gaat je dan groot maken maar inwendig scheit je peuken......... nou geloof me stinkt geen peerd in Haha! Haha! Haha!.

Daarom vind ik het zo moeilijk zo een boekje, videoband of what so ever, want als je het gevoel niet hebt, zal je het ook niet leren.

Natuurlijk is het hele NH gebeuren wel heel goed. Vooral omdat mensen tegenwoordig niet meer de tijd willen nemen om paarden echt te leren doorgronden, en dan kan NH een goede leidraad zijn.

Ik doe eigenlijk al jaren aan NH, zelfs voordat het "uitgevonden" werd als melkkoe......... en ik heb alles geleerd van een ouwe boer, honderden paarden, duizenden mensen........ en honderduizenden vlieguren Haha! Haha! maja ik doe geen 27 jaar over een boek van 400 bladzijden Haha! Haha! of een video band van 2 uur Haha!


OK dan! OK dan! OK dan!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:01

IMO is NH niet meer dan je verstand gebruiken Lachen
Ik heb me wel eens verdiept in parelli, maar alles wat daar in staat, doe je eigenlijk al Haha!
Alleen heb je dan geen mega dure uitrusting nodig, maar gewoon je boerenverstand Haha!

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:25

gijsenkim schreef:
NH is al zou oud als de weg naar rome....

Nee, zéker 300 jaar ouder

Maarreh...., eerlijk is eerlijk, zo'n kleine 1500 jaar is men die weg volledig kwijt geweest.
Ook moet je realistisch zijn; met het begin van de vroegindustriële revolutie tot de jaren vijftig was de overgrote hoofdstroom puur on-paardgericht bezig met het dagelijks brood verdienen. Wie van degenen die auto rijdt weet hoe dat ding werkt, kan kleppen stellen of een distributieketting vervangen? Dat was destijds met paarden echt niet veel anders.

De grootste toegevoegde waarde van de hele beweging moet je niet zien in het aantal mensen dat zich er volledig in verdiept en erop verder gaat; de invloed op meer paardgericht denken van de hoofdstroom is onmiskenbaar en dat kan je alleen maar OK dan!

Wat de commercie betreft; ik heb het al eerder gememoreerd maar: volgens de gevestigde methodes les volgen en jezelf en paard in de spullen steken is bepaald niet goedkoper dan de 'NH'-weg.
Wat 'klantenbinding' en 'koppelverkoop' betreft moet ik eerder fronsen over manéges en stalhouders die een lidmaatschap van een rijvereniging verplicht stellen die op hun beurt les volgen eisen waarvoor dan weer de eis van 'dressuur-uitrusting' gesteld wordt...

Je doet jezelf in mijn ogen tekort als je de ogen sluit voor wat voor methode of stroming ook. Neem er in ieder geval wat meer dan 'van-horen-zeggen' kennis van. Ik werk nu volgens een NH-methode, maar lees nog steeds Podhasjki en Van Loon om er twee te noemen en het ethologische werk van Kiley-Worthinton staat naast twee boeken over landbouw met paarden en trekpaarden.
Tuurlijk 'uit een boek kun je niet met paarden leren omgaan', maar perspectief en een referentie-kader geeft het je zeker en dát maakt dat je in en van de praktijk véél meer kan leren.
Mits je inderdaad enig gevoel voor dieren hebt; dat kan je niet uit een boek, maar ook niet in de praktijk leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 02:37

Huertecilla schreef:
Maarreh...., eerlijk is eerlijk, zo'n kleine 1500 jaar is men die weg volledig kwijt geweest.

Waarom vind jij dat dat zo is, waar baseer je die uitspraak op??

En Gijsenkim: ik zou al die jaren paarden niet samen kunnen vatten in 400 pagina's en een videobandje, echt niet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 07:40

hahahaha ik ook niet hoor.

Paarden is idd een stukje theorie, maar je leert het uiteindelijk alleen maar in de praktijk....... het liefst met de theorie in je achterhoofd. Ik heb het onnoemelijk veel verkeerd gedaan, weet ik nu, en over 10 jaar zal ik ook weer vinden dat ik het nu verkeerd deed. Das namelijk het mooie van paarden......... de constante ontwikkeling Haha! Haha! Haha!

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:35

skipper je hebt gelijk in je eerste verhaal,

Ik vind NH geen methode, maar gewoon respektvol met je paard omgaan, niet alleen voor je eigen plezier.

Mijn ervaring met mensen die met paarden omgaan is vrij negetief, want het draait bij de meesten allemaal om hun zelf, ze maken zich druk om bepaalde kleuren, vormen, of het zadel hun wel goed zit, enz., enz., inplaats van om er aan te denken en de tijd/geduld te nemen, of bepaalde dingen het paard wel leuk zou vinden.
En als je ze dan hoort, zeggen ze dat ze alles voor het paard doen, en ondertussen toch maar lekker in die monden trekken, met sporen klieren, in ruimtens houden van 3 bij 3 Verdrietig

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:27

Lovely schreef:
Waarom vind jij dat dat zo is, waar baseer je die uitspraak op??

Verschillend historisch materiaal. Een erg interessante 'samenvatting' van de renaissance van NH geeft Aloïs Podhasky in zijn boek over de scholing van ruiter en paarden. Die renaissance loopt overigens twee eeuwen voor op de uitvinding van de term. En ja, ik vind zijn Hoge School Dressuur helemaal 'NH'; het gaat namelijk om de inhoud, niet de vorm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:50

Maar wáárom is men 1500 jaar de weg kwijt geweest volgens jou?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:54

tenzij je kan tijdreizen is dat erg moeilijk te ontdekken denk ik lov.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:02

Lovely schreef:
Maar wáárom is men 1500 jaar de weg kwijt geweest volgens jou?


Geen idee Lov. Lees alleen in verschillende bronnen dat er in de vroege Middeleeuwen niet van paardgericht denken sprake is en dat blijft (ondanks het begin van de herleving van paardgerichte methodes per Pluvinel) zo tot pak 'm beet tien jaar terug. Let wel, ik heb het over de hoofdstroom en over opvoeden en trainen, niet over houden en huisvesten; dat lijkt nu echt nergens op, maar dat is een mijl off-topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:06

HC, misschien had het paard in de middeleeuwen wel een iets andere functie dan tegenwoordig?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:07

toch meen ik gelezen te hebben dat hempfling zeer onder de indruk was van de paardrijkunsten van de middeleeuwse ridders. ook hij vertelt dat wij sinds die tijd "iets" schijnbaar hebben verloren. maar wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:09

Een enorme berg ijzer voor mens en paard denk ik SP Knipoog.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:13

Haha! volgens mij niet helemaal wat hempfie bedoelde...

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 16:59

Volgens mij betreft het dat de echte/goede/.... ridders hun paard zo schoolde dat dit hun hielp in de strijd. Ze hoefden alleen met hun lichaam te sturen zodat ze alle plek hadden voor het zwaard en vechten. Ook de levade werd gebruikt om naar aanvallers van achteren te trappen net als steigeren (voor aanvallers van voren dan he Knipoog ). Dit op minimale hulpen want midden in de strijd heb je geen tijd om hem nog eens even duidelijk te maken dat het echt moet Haha!

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:56

Skipper schreef:
Volgens mij betreft het dat de echte/goede/.... ridders hun paard zo schoolde dat dit hun hielp in de strijd. Ze hoefden alleen met hun lichaam te sturen zodat ze alle plek hadden voor het zwaard en vechten. Ook de levade werd gebruikt om naar aanvallers van achteren te trappen net als steigeren (voor aanvallers van voren dan he Knipoog ). Dit op minimale hulpen want midden in de strijd heb je geen tijd om hem nog eens even duidelijk te maken dat het echt moet Haha!

De klassieke ridders in hun zware harnas hadden op het slagveld geen enkele behoefte aan een schoppend of anderszins meevechtend paard. De mennekes moesten nota bene met een heuse kraan in het zadel gehesen worden Haha!
Het kleinste verlies aan evenwicht veroordeelde hen tot een onbeholpen grondpositie en een even jammerlijke als onvermijdelijke dood.
Vandaar onder meer dat de Oost-Aziatische ruiterhordes tot twee keer toe als een heet mes door de boter tot in Gallië door Azië en Europa konden vliegen.

Overigens is het nog een behoorlijk heet hangijzer geweest, die riddercultuur; pas de laatste twee jaar lijkt het feit over het feodale riddersysteem beslecht. Op dit moment, dus op basis van alle nu bekende materiaal is waterdicht bewezen dat Karel Martel geen cavelerie had bijvoorbeeld en zijn hele familie en gevolg geen strijdpaarden in aantallen van enige betekenis....
Véél later, als er wel ridders te paard zich op het strijdtoneel vertonen, is hun rol voornamelijk die als uitkijk en seinpost, meestal met een stalknecht aan de leidsels
Het lijkt nu aangetoond dat de ridder te paard vooral een symbolische rol speelde en daarnaast optrad op tournooien.
Enig creatief zoekwerk op het web naar bijvoorbeeld Middeleeuwse technologie en -vraagstukken brengt zelfs de wetenschappelijke bron-publicaties naar boven.
Bij mij vielen bijvoorbeeld over stijbeugels, hoefijzers en dit de schellen van de ogen; ik heb echt zitten lachen. Hempfling heeft deze publicaties niet kunnen lezen, dus hem kan dat ook niet verweten worden.

Nieki

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:32

Wat een interessante discussie over NH zeg. Ik kom net sinds kort op Bokt kijken en ben nog lang niet uitgelezen.

Wat me bij de z.g.n. NH onderwerpen opvalt is dat het misverstand hierover al begint door het plaatsen van NH onder het kopje '[UZ] Uit het zadel'.

Dat wilde ik alvast even kwijt Lachen ..... dan ga ik nu verder lezen Haha! .

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:00

Skipper schreef:
Wat ik uit dat hele gedoe van NH opmaak is dat het gewoon logisch nuchter boerenverstand is en dat NH is voor mensen met paarden (ipv paardenmensen) die weinig of geen omgang hebben gehad en weinig ervaren zijn.


Klopt, er zijn tegenwoordig nog maar weinig mensen met boeren(paarden)verstand. Maar er is meer, NH streeft er naar met zo min mogelijk hulpmiddelen zoveel mogelijk te bereiken. Vandaar het zonder zadel rijden gedoe enz.. En bij NH probeer je je paard onder zo natuurlijk mogelijk omstandigheden te huisvesten en te houden.

Maar het is inderdaad een lekker ruim begrip dat NH Clown