[NH] Leiderschap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:00

Ik heb 3 ponies, eentje heb ik 10 jaar, de andere 4 jaar en eentje 2 jaar(is bij ons geboren). Ik kan vertellen dat ik met die ik 2 jaar heb een even goede band heb dan diegene die ik 10 jaar heb. Wel een andere band maar dat komt natuurlijk ook door het leeftijdsverschil. Dus ik denk niet dat vriendschap jaargebonden is. En duurt het bij jouw echt 3 jaar tot er vriendschap is? Ik heb met mijn paard echt het gevoel dat dat sneller ging. Naar een half jaar ofzo had ik al het gevoel van nu vertrouwd hij me echt. Maar dat verschilt natuurlijk ook per paard en hoe vaak je bij je paard bent. Hoevaak per week ben jij bij je paarden Duncan?

Helen88

Berichten: 1026
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:31

Citaat:
Ik ben met je eens dat er een hoop bullshit om NH heen is maar vergis je niet het is allemaal veel moelijker als het lijkt ik denk dat je het een beetje te makkelijk ziet. Zoals ook al eerder gezegt is denken veel mensen de leider te zijn maar zijn dat absoluut niet. Vergis je niet!


Ik denk dat het om leider te worden vrij makkelijk is, wat vooral moeilijk is, is om ook leider te blijven! Wat sommige mensen bijv. doen, is dat ze in de bak druk met "NH" bezig zijn, op zo'n moment accepteert het paard misschien de mens als leider, maar als diegene dan als die het paard terug brengt naar stal passief achter het paard sjokt, zal het paard waarschijnlijk sterk beginnen te twijfelen aan die net verworfen leider.

Ik vind dat je bij NH eigenlijk niet kan spreken van: "ik ga nu NH doen" zoals je dat bij bijv. springen wel kan zeggen, je moet je gewoon altijd als leider blijven gedragen, zo heeft het paard ook duidelijkheid.

En vriendschap kan je denk ik wel wat sneller opbouwen dan in 3 jaar, toen er een shetje bij mijn verzorgijslander in de wei kwam te staan waren ze bijv. al na 1 week onafscheidelijk. Maarja, ik weet eigenlijk niet in hoeverre je bij paarden over vriendschap kan spreken...

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:54

Ja je hebt gelijk je moet altijd NH doen. Anders weet je paard helemaal niet meer wat ie moet

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:30

Citaat:
Ik denk dat het om leider te worden vrij makkelijk is, wat vooral moeilijk is, is om ook leider te blijven! Wat sommige mensen bijv. doen, is dat ze in de bak druk met "NH" bezig zijn, op zo'n moment accepteert het paard misschien de mens als leider, maar als diegene dan als die het paard terug brengt naar stal passief achter het paard sjokt, zal het paard waarschijnlijk sterk beginnen te twijfelen aan die net verworfen leider.


veel mensen denken idd dat het een vaststaand iets is, terwijl het paard op elk moment kan beslissen, dat jij de leider niet bent. De kunst is dus om het stap voor stap zo te brengen dat je dat uiteindelijk overal en in elke situatie bent. Net als met vertrouwen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 18:52

kim16 schreef:
Ik heb 3 ponies, eentje heb ik 10 jaar, de andere 4 jaar en eentje 2 jaar(is bij ons geboren). Ik kan vertellen dat ik met die ik 2 jaar heb een even goede band heb dan diegene die ik 10 jaar heb. Wel een andere band maar dat komt natuurlijk ook door het leeftijdsverschil. Dus ik denk niet dat vriendschap jaargebonden is. En duurt het bij jouw echt 3 jaar tot er vriendschap is? Ik heb met mijn paard echt het gevoel dat dat sneller ging. Naar een half jaar ofzo had ik al het gevoel van nu vertrouwd hij me echt. Maar dat verschilt natuurlijk ook per paard en hoe vaak je bij je paard bent. Hoevaak per week ben jij bij je paarden Duncan?


haha, zo bedoelde ik het niet (ik ben er trouwens zo'n 4 keer in de week). Het hoef niet precies drie jaar te duren, maar bij parden die zich moeilijk overgeven, kan het 3 jaar duren. Ik denk dat ik er nog steeds mee bezig ben, want (ik ben er nu ruim 3 jaar) de vriendschap groeit nog steeds. Maar het is echt niet jaarsgebonden! "t was meer om aan te geven dat leiderschap er snel is, maar dat je vriendschap op moet bouwen en dat duurt gewoon niet een dag! (maar dat snap jij geloof ik ook wel Tong uitsteken )

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:29

Ik zie mijn paarden minstens 3 keer per dag(heb het grote geluk dat ze bij mij thuis staan) maar volgens mij heeft vriendschap niks te mekan met zich moeilijk overgeven. Volgens mij heeft vriendschap niks met overgeven te makn maar met vertrouwen, leiderschap heeft met overgeven te maken.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 20:35

Als je een duidelijke leider bent, kan je paard zich overgeven. Als het psychisch helemaal tot rust gekomen is, kan het zijn instinct uitschakelen en een echte vriendschap sluiten. Zolang jij geen duidelijke leider bent, moet het paard toch steeds zijn omgeving in de gaten houden, waardoor er geen totale rust is en dus de vriendschap ook niet kan groeien. Mijn idee van een vriendschap met een paard Haha!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:03

Maar overgeven heeft niks met vriendschap te maken maar met leiderschap.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 21:09

het hoort volgens mij allemaal bijelkaar.

1 leiderschap
2 overgeven
3 vertrouwen
4 vriendschap
5 partners
6 eenheid

dit is mijn rijtje.....

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 21:11

ff voor de duidelijkheid, dit is de volgorde (volgens mij) waarin je je paard steeds beter leert kennen. het is niet zo dat ik leiderschap het belamngrijkst vind en eenhied het onbelangerijkst Haha!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:14

Voordat je leiderschap krijgt moet je paard zich hebben overgegeven hebben aan jou. Dus volgens mij klopt dat niet.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 21:18

leiderschap is zo geregeld, daarna komt het overgeven pas. Je kunt elk paard domineren, maar het ligt aan het pard (en aan jezelf) of je aan punt 2 toekomt. Ik denk dat het wel kan. Een paard kun je denk ik best doimineren zonder dat hij zich over gegeven heeft, (of we hebben het over 2 verschillende soorten overgeven Haha!)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:38

Voor je leider wilt zijn moet een paard zich aan jou overgeven. Dit zie je ook bij wilde paarden, eerst komt overgeven en dan pas wordt het paard in de kudde opgenomen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 21:42

Citaat:
dan pas wordt het paard in de kudde opgenomen.


dan is er al een paard leider en ben je al bij het vriendschap punt aangekomen, op dat moment begint er een nieuwe vriendschap (die nog helemaal opgebouwd moet worden...)

mijn 'punten' zijn menselijke woorden. Paarden zullen het zeker anders ervaren, maar dit komt er het dichtst bij naar mijn mening

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 10:55

Stel je doet 2 paarden bij elkaar dan moet een paard zich eerst overgeven en dan pas is er een leider en dan komt inderdaad het vriendschap punt. Maar overgeven komt voor leiderschap.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 17:59

als een paard zich over zou geven en dat dabn pas de ander leider moet worden zou betekenen dat ruzies tussen hengsten niet nodig zijn in de kudde (alle strijd om macht). Een aankomend leider zou zich dan niet hoeven bewijzen, nee, de paarden geven zich over en dabn ben je opeens leider. Maar waarom ben je dan leider???? gewoon??? Ik denk dus dat je je eerts moet bewijzen als aankomend leider, als je dan duidelijk was ben je leider en dan geven de paarden zich over, ze accepteren jou als leider. dan pas kan de vriendschap en de volgende punten ontstaan!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:01

eerst ruzie dan geeft een paard zich over dan leider. Stel je zet een paar paarden bij elkaar dan is er toch niet gelijk een leider, nee eerst ruzie dan overgevne dan leider.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 18:04

volgens mij is het ruzie-leider-overgeven....maar om nu seeds hetzelfde te herhalen.... weer twee verschillende meningen Haha!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:13

We zijn het niet vaak eens,he. Maar misschien verander jij nog wel, vroeger vond ik het slaan van paarden bv ook verschrikkelijk maar nu. Als een paard vervelend is en ik heb gewaarschuwt maar hij luistert nog steeds niet dan kan hij van mij een tik verwachten.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 18:23

wie weet, maar ik ben nu 100% NHfreak, ik denk dat dat niet meer verandert. Zolang slaan niet noig is doe ik het ook niet Haha! en het is bij mij ook nog nooit nodig geweest (ook op de manegepaarden van vroeger, dat ze niet doorliep[en was mijn schuld maar wist ik veel vroeger...), als een paard over mij heen loopt doe ik iets fout en daar ga ik het paard niet voor straffen. Ik geef mezelf nog eerder een tik Haha! (en eerlijk gezecht denk ik dat het niet echt mer verandert, zo ja, dan ben je dee eerste die het hoort!)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:28

Ik zeg alleen dat ik vroeger net zo als jou was, slaan vond ik hartstikke zielig. Nu bekijk ik het gewoon op een andere manier. Ik vindt dat mijn paarden een heel goed leven hebben en dan kan ik ook best wat terugverwachten. Het is wel de bedoeling dat ze zich aan mijn regels houden. En als ze daar echt over de schreef gaan ja dan weten ze dan kunnen ze een tik krijgen ook. Ik heb ook niet het idee dat ze dat erg vinden. Ik bedoel daarmee dat ze precies weten waar ze aan toe zijn en dat na een keer echt over de schreef te zijn gegaan ze dat ook nooit meer flikken. Ik vindt paarden die bv de hele dag in een stal van 3 bij 3 staan veel zieliger dan paarden die heel soms een tik krijgen. Want dat vindt ik nou echt zielig een paard dat gewent is om de hele dag te lopen op te sluiten in een hok waar hij zijn kont bijna niet kan keren. En dan vragen mensen zich ook nog af hoe zo'n paard aan allerlei stalondeugden komt. Rara hoe komt dat nou? Ik denk trouwens dat jij het echt getroffen heb met paarden want ik heb zelf een twenter die gewoon erg dominant is en af en toe even even haar plaats moet weten. Kijk want het verschilt heel erg per paard. Mijn ene paard sla ik ook nooit, maar sommige paarden moet het wel. Neem nou dat topic over die haflinger-jaarlinger. Wat zou jij dan hebben gedaan?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:08

Duncan schreef:
wie weet, maar ik ben nu 100% NHfreak, ik denk dat dat niet meer verandert. Zolang slaan niet noig is doe ik het ook niet Haha! en het is bij mij ook nog nooit nodig geweest (ook op de manegepaarden van vroeger, dat ze niet doorliep[en was mijn schuld maar wist ik veel vroeger...), als een paard over mij heen loopt doe ik iets fout en daar ga ik het paard niet voor straffen. Ik geef mezelf nog eerder een tik Haha! (en eerlijk gezecht denk ik dat het niet echt mer verandert, zo ja, dan ben je dee eerste die het hoort!)
[/quote]

Vreselijk om jezelf NH freak te noemen..
Nee slaan doe ik ook niet, maar als meneertje mij in 1 keer als schuurpaal wil gebruiken, kan hij toch wel een tikkie krijgen. Eeerst duw ik hem rustig weg, de volgende keer krijgt hij een tikje. Als ik zover ga weet hij heus wel dat hij echt fout zit.
Overigens denk ik dat iedereen zijn paard weleens een tik geeft

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:10

Overigens waar iedereen altijd mee aankomt slaan wordt ook in de natuur gedaan blabla, vind ik onzin, dat rechtvaardigd niet dat jij je paard een tik mag geven.
Eerst moet je een goede leider zijn, en ja als hij dat blijft betwisten krijgt hijj een tik!

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:02

Ik blijf het nog steeds vreemd vinden dat mensen praten over 'vriendschap' met hun paard. Voor mij blijft dat toch - NH of niet - Pennypraat. Vriendschap is namelijk gebaseerd op gelijkwaardigheid en dat is er nu juist niet: in de eerste plaats is een van de twee de baas (het liefst de mens, anders wordt het lastig, dat zal ik niet ontkennen Haha! ) en in de tweede plaats is het paard altijd afhankelijk van jou (als jij de deur niet opendoet, komt hij de hele dag de stal niet uit), wat ook gelijkwaardigheid in de weg staat.
Dit staat dan nog los van een andere ook niet onbelangrijke vraag: is een paard in staat daadwerkelijk een band aan te gaan met een mens?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:25

Ik denk dat een vriendschap tussen paarden en mensen niet te vergelijken is. Hoewel ik net als jouw denk dat het niet een echte vriendschap is.
Band aangaan, ja dat denk ik wel.