[NH] Dominant veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:05

je hoort mij niet zeggen dat het niet consequent is.
Ik word er juist moe van, dat er gesuggereerd word dat de niet NH aanpak niet consequent is of alleen maar op slaan gebasseerd is.

ik denk dat het wel of niet consequent zijn aan de mens invidueel ligt, niet aan de methode die hij/zij hanteerd.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:33

daar ben ik het helemaal mee eens!
Maar toch ken ik heel veel mensen die werken volgens de "normale manier", en denken dat ze heel consequent zijn (als in paard=niet lief, ik ben ook niet lief) maar vanuit het paard bekeken dat helemaal niet zijn. Ik zal even een voorbeeldje geven.
begeleider staat met paard aan de hand, paard schuift elke keer iets dichter tegen de begeleider aan, (die denkt dat het lief is) diegene doet elke keer (onbewust) een stapje terug. (ik zie dit bewuste voorbeeld echt heel vaak per dag gebeuren, blijf het echt grappig vinden) Uiteindelijk eindigen ze 5 meter verder. Ik heb het ook wel eens zien gebeuren dat het paard hierbij begon te happen, *wham* paard krijgt lel. Die persoon vind zichzelf heel consequent, ik vind van niet, je had het al 5 meter geleden Tong uitsteken kunnen zien aankomen. En zo zijn er wel meer voorbeelden....

Ik denk dat een paard een heel andere benadering nodig heeft dan bijv honden en kinderen, omdat ze heel anders met elkaar omgaan.
Ik denk ook wel dat je meer geneigd bent om je hier in te verdiepen, als je een een extreem bang paard hebt, dan een extreem dominant paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:16

Als ik de verhalen over Matje zo lees, dan is het wel zo dat dat paard dus nog steeds bepaalt wat er gebeurt. Hij doet dus de hele tijd dingen waar hij voor gecorrigeerd moet worden en zodoende is het dus zijn feestje voorlopig.

Verder ben ik het met Kim eens, even optreden kan heel verhelderend zijn.
Vandaag liep ik met een paard dat even daar voor op iemands voet was gaan staan omdat het paard te dichtbij liep. Toen ik ermee liep heb ik hem wel een paar keer zachtjes opzij geduwd om te zorgen dat ie een armlengte van me af liep, dat loopt prettiger. Hij begreep het en bleef dus zoet in zijn eigen ruimte lopen, braaf paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 08:29

maar Sanne wat heeft dat met NH te maken.... imo is dat gewoon boerenpaardenverstand........

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:58

He toch, het topic ging over een dominant veulen met een niet consequente begeleidster. Niet doen dus want dat is levens gevaarlijk.
Wat betreft met paarden omgaan er zijn meerdere wegen naar Rome, die leiden naar een goed opgevoed paard.
Ik voor mezelf, ben erachter gekomen dat het ook zonder klappen kan, en dan zet ik ze ook op hun plaats maar met touw of houding of stem. Dat is ook bij elk paard anders.
Ik heb geen Matje en ik heb geen Kawa maar wel een paar eigenwijze koudbloeden. En ik heb ze ook wel eens een klap gegeven maar kwam er gewoon niks mee verder. Maar ik heb ook geen zachte NH hand want als er een dominant mens is dan ben ik het wel. Ik eis dat ze me niet omver lopen ik eis dat ze naar me luisteren, maar dit eis ik door naar hun te luisteren. Zij zijn mijn leermeesters en eerlijkere zijn er niet.
Ooit heb ik een merrie ontmoet die was geweldig. Kon heerlijk met haar knuffelen en liet haar toen zo aan mijn gezicht komen terwijl ik dit alleen bij paarden deed die ik goed kende.
Ook Anja stond met haar te knuffelen. Toen het paard langzaam naar beneden ging om aan haar schoenen te snuffelen, dacht ze .:" oh als ze maar niet bijt". En idd ze beet in haar schoen. Het bewijs dat wij als mens in gedachten en gevoelens al veel veroorzaken bij paarden.
En ik blijf erbij een mens die hoog in de kudde staat heeft geen klappen nodig om respect af te dwingen. Een touw als verlenging van jezelf kan veel goed doen, maar daar hoef je ook niet mee te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:05

Maar een dominant dier, heeft 1x keer moeten voelen wat het uiteinde van dat touw betekend, anders weten ze niet dat het een verlengde is van jou.
wat het betekend om in jou ruimte te komen, wat de consequenties daarvan zijn.

verder zijn idd koudbloeden, is tenminste mijn persoonlijke ondervinding, heel anders in omgang als veel wpn-ers.

wat Matje betreft, het is zijn feestje niet. Hij probeert er wel eens zijn feestje van te maken, wat hem telkens niet lukt.
En je ziet hem dan bijna letterlijk denken, sh*t Haha!

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:09

ja jammer dat zon diertje zo verwend is.. stak hij die energie maar in zijn kunnen...poe das een topper

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:12

en wat betreft het touw voelen.... met hard draaien of knallen is bij veel ook al genoeg hoor. En altijd weer reduceren naar zo min mogelijk.
En de plaats op eisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:15

haha, dat is waar
Hij heeft sinds die korte tijd dat DPB hem rijd al veel dingen af en bijgeleerd
En de weg naar Rome is niet zo kort, dus alles in 1 keer verwachten lijkt me ook geen redelijke eis.
Maar ik verwacht zeker dat het in de loop der tijd nog wel steeds beter gaat, want dat heeft het nu ook steeds gedaan.

en ik ben iemand ie goed een uur in de wei kan gan zitten kijken, wat de paarden onderling doen.

En ook dan zie je dat matje regelmatig probeert er zijn feestje van te maken, wat dan weer ff teruggeroepen word door Kawa.
Dus als hij het bij een ander paard probeert, die boven hem staat, want als er ergens eten ligt hoeft matje niet te denken dat hij kan komen eten, om maar een voorbeeld te geven.
Waarom zou dat type paard het dan niet proberen bij een mens?
paarden kunnen immers onderling alles veel beter dan mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:16

Myrddin schreef:
en wat betreft het touw voelen.... met hard draaien of knallen is bij veel ook al genoeg hoor. En altijd weer reduceren naar zo min mogelijk.
En de plaats op eisen.

Is ook genoeg, dat had ik een stuk hierboven al gequote van mezelf Lachen
Wel lezen hè Haha!

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:29

hahahah ok zal iets beter lezen, het is nog vroeg..
Maar ik snap je ook wel hoor...
Gelukkig hoeft het bij onze paarden niet zo vaak. Alleen met eten willen ze nog wel eens etteren maar dan ook lopen ze netjes vooruit terwijl ik met een volle kruiwagen hooi eraan kom.
Wat natuurlijk ook nog een verschil is hoe onze paarden leven en die van jullie.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:36

gijsenkim schreef:
maar Sanne wat heeft dat met NH te maken.... imo is dat gewoon boerenpaardenverstand........


ja, vind ik ook hoor, t' is niet echt een nh-voorbeeld ofzo, maar meer een voorbeeld van dat mensen zich snel consequent vinden. De meeste mensen houden niet van straffen en straffen dus alleen als het echt uit de hand loopt, bijten, trappen etc. Ik ben van mening dat je dan al veel te laat bent.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:39

Lovely schreef:
Als ik de verhalen over Matje zo lees, dan is het wel zo dat dat paard dus nog steeds bepaalt wat er gebeurt. Hij doet dus de hele tijd dingen waar hij voor gecorrigeerd moet worden en zodoende is het dus zijn feestje voorlopig.


Nee, dat ben ik niet met je eens, in tegendeel. Juist door het consequente gedrag e.d. is het juist niet MEER zijn feestje! Negatief gedrag wordt door mij direct de kop ingedrukt, positief gedrag beloond.

Proberen en testen is imo iets anders dan de boel bepalen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:41

Myrddin schreef:
Ik heb geen Matje en ik heb geen Kawa maar wel een paar eigenwijze koudbloeden.


Ik wil absoluut niet beledigend overkomen, maar een koudbloed is én blijft qua karakter en omgang een heel ander iets als een bloedkikkertje.
Zowel Matje als Kawa staan allebei Hoog/Hoger in het bloed, waardoor ze zowieso al sneller aangebrand zijn dan een koudbloedje. En dat is echt een heel groot verschil imo!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:43

runningkawa schreef:
haha, dat is waar
Hij heeft sinds die korte tijd dat DPB hem rijd al veel dingen af en bijgeleerd
En de weg naar Rome is niet zo kort, dus alles in 1 keer verwachten lijkt me ook geen redelijke eis.
Maar ik verwacht zeker dat het in de loop der tijd nog wel steeds beter gaat, want dat heeft het nu ook steeds gedaan.


Ik doe mijn best, ik doe mijn best...... volharding en doorzettingsvermogen doen veel hoor! (en de keren die ik jankend en stampvoetend doorbreng laat ik gewoon niet aan de buitenwereld zien, ha ha)

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:03

DePennyBitch"]
[quote="Myrddin schreef:
Ik heb geen Matje en ik heb geen Kawa maar wel een paar eigenwijze koudbloeden.


Ik wil absoluut niet beledigend overkomen, maar een koudbloed is én blijft qua karakter en omgang een heel ander iets als een bloedkikkertje.
Zowel Matje als Kawa staan allebei Hoog/Hoger in het bloed, waardoor ze zowieso al sneller aangebrand zijn dan een koudbloedje. En dat is echt een heel groot verschil imo!
[/quote]

hihi eigenlijk kom je dat wel een beetje. Maar geeft niet... Nee idd zijn koudbloeden heel anders... niet meer en niet minder. Het is de keuze die men maakt.
maar ik ken verhalen van koudbloeden die ook de baas niet respecteren en lopen door je heen of staken. En een beetje tinker van 1.60 die niet luisterd is ook een hele knol hoor. Ze uiten het alleen anders maar nemen op zekers een loopje met je.
Onze bas een fjordje van 1.50 is met meerdere personen aangelopen. Nu lachen we erom heel af en toe doet hij het nog maar dat is bij bepaalde mensen.
Als ik een volwassen man hoor zeggen dat een shet 1 keer in de maand afgeslagen moet worden omdat ze anders niet luisteren, dan draait mijn maag om.
En de uiteindelijke vraag is... Waarom er niet in geloven dat het zonder kan. Waarom zou hij je de baas willen spelen als je maatjes met hem kan zijn. Waarom niet nog beter luisteren?
En tegen een matador moet je niet vechten, die moet voor jou vechten, samen in de sport.
Ik moet zeggen dat dit toch veel beter klinkt. En het is haalbaar als je er maar in geloofd.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:32

Myrddin"]
[quote="DePennyBitch"][quote="Myrddin schreef:
Ik heb geen Matje en ik heb geen Kawa maar wel een paar eigenwijze koudbloeden.


Ik wil absoluut niet beledigend overkomen, maar een koudbloed is én blijft qua karakter en omgang een heel ander iets als een bloedkikkertje.
Zowel Matje als Kawa staan allebei Hoog/Hoger in het bloed, waardoor ze zowieso al sneller aangebrand zijn dan een koudbloedje. En dat is echt een heel groot verschil imo!
[/quote]

hihi eigenlijk kom je dat wel een beetje. Maar geeft niet... Nee idd zijn koudbloeden heel anders... niet meer en niet minder. Het is de keuze die men maakt.
maar ik ken verhalen van koudbloeden die ook de baas niet respecteren en lopen door je heen of staken. En een beetje tinker van 1.60 die niet luisterd is ook een hele knol hoor. Ze uiten het alleen anders maar nemen op zekers een loopje met je.
Onze bas een fjordje van 1.50 is met meerdere personen aangelopen. Nu lachen we erom heel af en toe doet hij het nog maar dat is bij bepaalde mensen.
Als ik een volwassen man hoor zeggen dat een shet 1 keer in de maand afgeslagen moet worden omdat ze anders niet luisteren, dan draait mijn maag om.
En de uiteindelijke vraag is... Waarom er niet in geloven dat het zonder kan. Waarom zou hij je de baas willen spelen als je maatjes met hem kan zijn. Waarom niet nog beter luisteren?
En tegen een matador moet je niet vechten, die moet voor jou vechten, samen in de sport.
Ik moet zeggen dat dit toch veel beter klinkt. En het is haalbaar als je er maar in geloofd.
[/quote]

Nou, nogmaals.... ik wilde niet beledigen, dus ik hoop dat je het ook niet zo opvat.

Het klinkt heel erg mooi, samen vechten in de sport. En uiteindelijk wil je het ook zo voor elkaar krijgen, dat je paard alles voor je doet, gewoon omdat hij het graag voor je doet. Dat moment heb ik nog maar één keer mogen meemaken, maar het blijft me wel voor altijd bij!
Maar om hem zover te krijgen dat hij voor mij door het vuur gaat, heb ik heel wat wanhopige uren/dagen/weken/maanden moeten doormaken.

Ik sla mijn paard niet af, maar wijs hem er op dat hij mij dient te respecteren. Dat dat helaas niet altijd met woorden kan, maar ook weleens met een mep van de zweep of een knal tegen zijn hoofd... het zij zo.

Uiteindelijk sta ik met mijn - in tegenstelling tot de 700 kilo die Matje weegt - geringe gewicht machteloos als Matje écht zou willen kwaaddoen. Dat ik hem zo gek krijg dat hij denkt dat ik hem wél echt de baas ben is dan toch alleen maar mooi?

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:58

Hahahha nee hoor het is goed.. Knipoog
en ik denk echt niet hoor dat je matje afslaat. Maar dat wat jij in hem ziet laat hij zien.
Het mooie aan hoger in het bloed paarden is dat ze de will to please hebben. Die is erin gefokt. En elk paard heeft zijn ruiter. Denk je echt dat Matje het leuk vind om maar steeds weer die dreiging te zien.
Hij wil ook een eenheid worden.
Maar we gaan wel heel off topic.
Als je wil hebben we er het nog wel eens over als we elkaar op SDB zien?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:50

wat mensen te vaak vergeten is dat paarden vlucht dieren zijn en wij roofdieren. iets wat niet samen gaat tenzij beide partijen zich aanpassen. dat aanpassen kan alleen bij de mens beginnen.

ga je een paard slaan kan hij dat zien als een predatoriale aanval en dan berijk je juist dat wat je niet wilt. je wil respect geen angst, maar goed dat vergeten of weten de meeste niet eens. vind ik persoonlijk erg jammer. nog erger vind ik dat mensen er niet voor open staan.
bedoel wie wil nou niet een fijne ontspannen en een respectvolle manier van met je paard omgaan en een paard die met respect met jou om gaat?

het kost wel ff maar dan heb je wel een fijne band/partnership. stay open minded like a child. dan leer je het meest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:54

Klopt, als je slaat op een manier da je paard angstig word doe je echt heel wat verkeerd.
de keren dat ik een paard een tik geef (en dat komt helemaal niet zo vaak voor als dat er geloof ik in dit topic gedacht word)
Komt het paard 2 sec later ook gewoon naar me toe.
Komt kroelen enz
dus hij weet dan zeker dat het om een correctie gaat, geen aanval.
Dus net als wat paarden onderling doen.

hetzelfde geld met zadelmak maken
Jij als roofdier gaat bovenop het prooidier zitten.
Logisch dat je dat met beleid en vertrouwen moet creeeren

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:00

hey ik nkan niet oordelen over hoie jij met je paarden omgaat want dat heb ik nooit gezien, dus dat zal ik nooit doen wil alleen niet dat iedereen gaat denken dat je, je paard maar moet slaan als ie niet doet wat jij wilt.
huij kan onzeker zijn, bang of weet ik veel wat nog meer. wees duidelijk in je lichaamstaal let op dat je, je niet gedraagt als roofdier en knuffel hem vooral als je hem vertelt heb dat je ergens niet blij mee ben, maar boven alles. ga naar je paard toe zonder doel. dus wil niet perse iets berijken die dag. als niets moet is alles welkom en ben je eerder blij wat het paard meer vertrouwen geeft en hem goed doet als ie iets goed heeft gedaan waardoor hij steeds beter zijn best gaat doen.

vergeet het moeten, maar niet het prooidier en roofdier idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:03

paardenmensen zien of je paard bang of onzeker is en daarom iets doet, of juist je aan het uitdagen.

mensen met paarden zien dat niet en dat zijn dan ook vaak diegene met problemen.

alleen denken heel veel mensen dat ze paardenmensen zijn
want ze hebben al 10 jaar manege ervaring en een shet en haf in de tuin staan en weten nu alles Verward

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:37

ja da's waar, maar niet alleen zij. ik heb vele dressuur/springruiters gezien waar de kapzones van af straalde zelfs les geven deurne of weet ik veel wat voor opleiding daarvoor gedaan hebben, die ik niet eens in de buurt van mijn paard wil hebben. gewoon omdat ze alleen maar doen wat ze ooit verteld is en nooit ergens over nadenken en al helemaal nergens voor open staan.

Yosan

Berichten: 593
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Uplengen(Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:06

hoi Leo-american, nog even terug komende op jou veulen(daar ging dit topic toch over?) ik zou hem inderdaad in een kudde oudere(jaarling of tweejarigen) doen om hem enigzins respect bij te brengen.
Deze dieren brengen hem/haar op de natuurlijke wijze alles bij wat het moet leren, maar jij(of je schoonzusje geloof ik) moeten dit in een later stadium wel over kunnen nemen.
in ieder geval heel veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:53

Yosan schreef:
hoi Leo-american, nog even terug komende op jou veulen(daar ging dit topic toch over?) ik zou hem inderdaad in een kudde oudere(jaarling of tweejarigen) doen om hem enigzins respect bij te brengen.
Deze dieren brengen hem/haar op de natuurlijke wijze alles bij wat het moet leren, maar jij(of je schoonzusje geloof ik) moeten dit in een later stadium wel over kunnen nemen.
in ieder geval heel veel succes.

Klopt, ben ik zeker met je eens
en Deurne daar krijg je alleen diploma en elke gek word daar tegenwoordig aangenomen, dus zegt weinig over de echte kunde.
En juist die mensen met air, laten niks doordringen want ze weten het zelf toch 10 keer beter, leren niks bij en zijn over 20 jaar nog geen streep verder dan nu.