[VD]Vrijheidsdressuur!!! Waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:14

stef schreef:
Dit gaat echt nergens over. Ik ga mijn paard geen dingen NIET leren want STEL dat ik hem ooit verkoop....
Dat is net zoiets als ik zet mijn paard NIET op de wei, want STEL dat hij een been breekt.
Ik heb mijn paard NU, en ik heb dus ook NU plezier met mijn paard.
Betreft tegen je gebruiken. Geloof ik niet in. Als een paard wil steigeren, steigert ie toch wel, of ie het nou op commando geleerd heeft of niet

Stef heb jij er geen last van dat als je pony in paniek raakt, of gestressd is dat hij spontaan alles door elkaar gaat gooien? Want dit is het punt dat mij n=knap lastig lijkt. Verder lijkt het mij een hele leuke manier van omgang met je paard

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:07

Tja, ik vind het helemaal nergens op slaan.

Ik heb Dennis expres nog niet leren stijgeren. Ik wil eerst andere dingen 100% beheersen die minder gevaarlijk zijn als het tegen je gebruikt zou worden. Ik kan ook wel zeggen dat ik al aardig bedreven in VD ben. Dennis kent de gehele basis, het compliment, buigen, knielen, turn, pas, op het blok, liggen en zitten.
Gelukkig is Dennis erg makkelijk en heb het nog niet mee gemaakt dat hij een van de oefeningen tegen mij gebruikt(in 2,5 jaar, ik ga er dus eigenlijk ook wel van uit dat hij dat niet meer gaat doen).
Wel word hij af en toe erg enhousiast, dan komt er al een oefening als ik hem maar half vraag(ik combineer alles, stem+aanraking is een commando, niet een van beide). Maar dat is puur uit enhousiastme als ik al met VD bezig ben.

Als je je paard zomaar leer stijgeren ben je niet serieus met VD bezig. Dan wil je alleen maar stoer zijn. Dan heb je geen idee waar je mee bezig bent.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:08

marina"]
[quote="stef schreef:
Dit gaat echt nergens over. Ik ga mijn paard geen dingen NIET leren want STEL dat ik hem ooit verkoop....
Dat is net zoiets als ik zet mijn paard NIET op de wei, want STEL dat hij een been breekt.
Ik heb mijn paard NU, en ik heb dus ook NU plezier met mijn paard.
Betreft tegen je gebruiken. Geloof ik niet in. Als een paard wil steigeren, steigert ie toch wel, of ie het nou op commando geleerd heeft of niet

Stef heb jij er geen last van dat als je pony in paniek raakt, of gestressd is dat hij spontaan alles door elkaar gaat gooien? Want dit is het punt dat mij n=knap lastig lijkt. Verder lijkt het mij een hele leuke manier van omgang met je paard
[/quote]

Hoe bedoel je dit?
Als jamaica onzeker wordt (bijv door iets nieuws aan te leren en ze is er niet van overtuigd dat ze het goed doet) gaat ze weleens omhoog.
Als ze een galbui heeft gaat ze weleens omhoog.
Als ze bang is gaat ze weleens omhoog.
Allemaal dingen die ze ook deed voor ze op commando kon steigeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:40

stef schreef:
Als een paard wil steigeren, steigert ie toch wel, of ie het nou op commando geleerd heeft of niet


Sterker nog, bij notoire steigeraars wordt door gedragsdeskundigen juist vaak geadviseert om een commando aan het steigeren te verbinden en elke keer als de eigenaar ziet dat het dier omhoog wil komen, dat commando te geven. Als dat bevestigd is, wordt het steigeren een oefening die op commando uitgevoerd moet worden, en daarna wordt het een "uitstervend" commando zodat het steigeren afgebouwd wordt...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:13

Sonja schreef:
Dus vrijheidsdressuur is steigeren volgens jou?
Dan is dressuur alleen piaffe.
Western is slidingstops.
Springen is over een muur van 2 meter heen en
Aangespannen rijden is marathon.


Geweldig omschreven!

Vrijheids dressuur is bij lange na niet alleen steigeren. Gelukkig niet zeg, dood saai Haha!.

Vrijheids dresuur is een manier van trainen die bestaat uit vertrouwen en weinig verplichtingen. Het is het om gaan met een paard op een manier die ook het paard leuk vind.

Tuurlijk ben ik er geen voorstander van om meteen maar alles het steigeren aan te leren. Maar waarom zou nou juist steigeren zo leuk zijn? Verward
Een paard die de andere oefeningen allemaal erg braaf doet zal ook het steigeren niet misbruiken. Toch moet je vantevoren wel nadenken of je er beter van wordt.
Pinky heb ik het steigeren bewust aangeleerd (nadat wel al dik een jaar vd deden). Bij Fellow DENK ik er nog niet aan. Daar heb ik nog lang niet genoeg vertrouwen in dat hij dat goed kan gaan beheersen. En zolang ik dat niet heb leer in het niet. Simpel als wat.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:37

stef"]
[quote="marina"][quote="stef schreef:
Dit gaat echt nergens over. Ik ga mijn paard geen dingen NIET leren want STEL dat ik hem ooit verkoop....
Dat is net zoiets als ik zet mijn paard NIET op de wei, want STEL dat hij een been breekt.
Ik heb mijn paard NU, en ik heb dus ook NU plezier met mijn paard.
Betreft tegen je gebruiken. Geloof ik niet in. Als een paard wil steigeren, steigert ie toch wel, of ie het nou op commando geleerd heeft of niet

Stef heb jij er geen last van dat als je pony in paniek raakt, of gestressd is dat hij spontaan alles door elkaar gaat gooien? Want dit is het punt dat mij n=knap lastig lijkt. Verder lijkt het mij een hele leuke manier van omgang met je paard
[/quote]

Hoe bedoel je dit?
Als jamaica onzeker wordt (bijv door iets nieuws aan te leren en ze is er niet van overtuigd dat ze het goed doet) gaat ze weleens omhoog.
Als ze een galbui heeft gaat ze weleens omhoog.
Als ze bang is gaat ze weleens omhoog.
Allemaal dingen die ze ook deed voor ze op commando kon steigeren
[/quote]
Zoals ik dat op paard ahoy zag, bij marjolein kylstra. Paard wordt nerveus, en begint de spaanse pas te doen en omhoog te komen. Hij bleef maar doorgaan. Dit is voor mij het moment geweest dat ik besloten heb er niet aan te beginnen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 16:13

En dit is precies wat ik met gehele topic bedoel..

Na even iedereen hun zegje te laten doen komen er wel een aantal dingen tevoorschijn Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:25

tja daarom zijn er ook dingen die ik mijn pony absoluut nooit zal leren!
steigeren vind ik gewoon te gevaarlijk, ik merk nu al af en toe als ik per ongeluk naar haar borst wijs dat ze achterwaarts gaat.. omdat ze denkt dat ik dat van haar vraag. Bij zulke oefeningen kan dat nog niet zo veel kwaad, maar ze zal maar ineens gaan steigeren.. als er net een kind voor staat... ik bedoel maar!

de basis dingetjes vind ik erg leuk om met haar te doen, ze pikt het super snel op en ze vind het ook leuk.. maar meer hoeft van mij ook niet, ik ben allang blij dat ze zo braaf is en dat ze dat soort trucjes niet kent

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:46

Ik denk dat marjolein iemand is die heel goed weet waar ze mee bezig is. Er zijn echter altijd factoren die bepalen hoe een paard reageerd, geen enkel paard is hetzelfde en geen enkel paard is een computer.
Ik heb marjolein niet gezien op ahoy, heb er positieve verhalen over gehoord.Jammer dat je van 1 ding je oordeel gelijk af l;aat hangen

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:30

Citaat:
stef schreef:
Als een paard wil steigeren, steigert ie toch wel, of ie het nou op commando geleerd heeft of niet


Ja dat is waar. Maar ik denkt wel dat veel paarden het gewoon gaan doen om om snoepjes te bedelen. Ik heb mijn pony flemen op commando geleerd. Maar in het begin ging ze heel vaak flemen ook als ik het niet vroeg... gewoon om snoepjes te bedelen. Ik denk dat een paard dan geen verschil maakt tussen steigeren en flemen. Omdat het in hun ogen toch alleen maar een kunstje is voor een snoepje.

Maar ik ben het wel met de topic schrijver eens, er zijn te veel mensen die zomaar aan VD beginnen zonder dat ze er verstand van hebben en zo hun pony verkeerde dingen leren.
Maar wat ze zegt van dat VD steigeren is, is natuurlijk niet zo.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:38

ben ik het ook mee eens. Ik heb hier op bokt foto's gezien waar het hoofd van de pony met een halstertouw tussen de benen getrokken werd... "kijk, hij buigt"...
En als je daar dan niet vriendelijk op reageert heb jij het weer gedaan...
Dat is dus mede een rede waarom ik geen info over aanleren op mijn site heb staan. Het wordt zo makkelijk verkeerd opgepakt.
Betreft het bedelen....
Ja, Honey doet zonder commando de pirouette, niet zo zeer om snoep, wel om aandacht, ja, jamaica staat weleens te schrapen op de wasplaats. Maar steigeren?Buigen? Liggen? Als bedelen? Nop, never

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:40

Ik sluit me aan bij Kim (Pinky_girl)
Onder Vrijheidsdressuur versta ík geen steigeren. En wat je zelf al aangeeft: Je doet niet aan VD omdat je geen idee weet hoe het moet. En zo te zien heb je er dus totaal geen evrstand van want anders zou je neit zo'n topic opstarten Knipoog

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:19

stef schreef:
Ik denk dat marjolein iemand is die heel goed weet waar ze mee bezig is. Er zijn echter altijd factoren die bepalen hoe een paard reageerd, geen enkel paard is hetzelfde en geen enkel paard is een computer.
Ik heb marjolein niet gezien op ahoy, heb er positieve verhalen over gehoord.Jammer dat je van 1 ding je oordeel gelijk af l;aat hangen

Ik weet heus wel dat ik zij weet waar zij mee bezig is. Maar ik heb wel gezien wat er KAN gebeuren, en dat wil ik ten alle tijden voorkomen
Verder oordeel ik helemaal niet over VD, het lijkt me ook echt leuk om te doen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:27

Maar je kunt er ook fout vanaf lazeren Marina.
Met je koppie op een stoeprand is pijnlijker dan een steiger-hoefje tegen je hoofd hoor!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:02

Pinky_girl schreef:
Maar je kunt er ook fout vanaf lazeren Marina.
Met je koppie op een stoeprand is pijnlijker dan een steiger-hoefje tegen je hoofd hoor!

Maar als je erafvalt, komt dat door jezelf, je zit dan nl niet goed genoeg. Hier gaat het dan niet om aangeleerd gedrag van een dier.
Mijn paard doet al gek genoeg als hij in paniek raakt (wat overigens bijna nooit voorkomt Knipoog ) Dan wil IK dat soort gedrag, er niet bij hebben.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:05

Eraf vallen doe je echt niet altijd zelf hoor? Net zo zelf als onder een hoef van een steigerend paard gaan staan imo!

En je leert je paard niet aan dat hij jou een klap voor je sodemieter moet geven. je leert hem gecontroleerd op commando steigeren. hetzelfde als dat je je paard leert braaf te zijn tijdens langs komend verkeer. Maar dat kan net zo goed toch een keertje fout gaan....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:11

idd, nogal onzin. Als je met dieren omgaat heb je risico's, ongeacht wat je doet!
Heb een keer een paard in mijn nek gehad omdat ie schrok, was hem niet aangeleerd hoor.
In december ben ik met Jamaica onderuit gegaan in de galop. Niet mijn schuld, ook niet die van Jamaica, ook niet die van mijn instructrice of weet ik veel.
Kan gewoon gebeuren.
Wat je nu zegt slaat echt als een l*l op een drumstel

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:30

Ik snap jullie kant van het verhaal ook wel, maar snappen jullie mijn kant dan echt niet Verward
Met dat eraf vallen was idd een beetje een domme vergelijking. Wat ik aan probeer te duiden is dat het imo iets heel anders is dat je van je paard afvalt, of raar gedrag bij een gestressed paard die VD doet (in ieder geval gedrag wat ik nog nooit gezien heb bij een paard die geen VD training heeft gehad)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:07

Als ik op een concours ga kijken, zitten er ook paarden tussen die (van de stress?) continu op hun achterbenen staan.
Wat Honey wel doet als ze haar dag niet heeft is dat ze de pas niet mooi afmaakt, maar gaat staan stampen.
Ik heb met Jamaica 1x gehad met een introductiemiddag (schiet me nu te binnen) dat ze absoluut haar dag niet had. Ook steeds sneeuw, koud, veel wind, etc. Toen stond ze practisch continu op haar achterbenen.
Op zo'n moment zou er ook onder het zadel niks met haar te beginnen zijn, en ik blijf dan niet doorgaan. Jammer voor de show/demo, maar ik ga mijn paard niet over de emmer jagen

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:13

Ik vindt het vrijheidsdressuur juist ideaal om Ascot stoom af te laten blazen. Hij is geconcentreerd met een actief iets bezig en komt daarbij ook weer tot rust. Heb het nu als vast onderdeel bij het grondwerk.
Ik beloon hem ok met eten, maar bedelen doet hij niet; hij weet dat ik wat lekkers bij me heb en hij weet wanneer hij het krijgt. Nooit eerder of later. Gevolg is dat wanneer ik b.v. de spaanse pas vraag, hij al befgint te hinniken omdat hij weet dat hij wat lekkers gaat verdienen. Tong uitsteken

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Re: [VD]Vrijheidsdressuur!!! Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:29

Ik heb me paard ook leren steigeren..
Hij wou laatst in het bos ergens niet langs dus ik eraf en er naast lopen.
Paard gaat steigeren klapt achterover en loopt nu met een gebroken startwortel op het land

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: [VD]Vrijheidsdressuur!!! Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:41

Oud topic.
-> slotje.