(NH) join up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:44

Nu ben ik het kwijt. Ttouch en join up. Wat hebben die twee samen? Want Ttouch vind ik vriendelijk, pas kennis meegemaakt, en ik geloof er in dat dat de band versterkt.

Na de join up heb ik besloten me niet meer te laten leiden door anderen en alleen nog op mijn gevoel af te gaan. Ik had heel wat goed te maken met mijn maatje. Is gelukt maar vanaf toen ben ik mijn eigen weg gevolgd en dat was een stuk beter voor onze band.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:45

ja, ok... maar zweeten is een vorm van spanning, over ontspanning kun je dan toch niet praten..

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:46

Fasel schreef:
Na de join up heb ik besloten me niet meer te laten leiden door anderen en alleen nog op mijn gevoel af te gaan. Ik had heel wat goed te maken met mijn maatje. Is gelukt maar vanaf toen ben ik mijn eigen weg gevolgd en dat was een stuk beter voor onze band.


goed zo, waar jij 100% achter staat werkt nl. het best

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:48

Dank je. Dat heb ik ook geleerd Duncan. Ik wil niet direct de methode afkraken maar ik zal het nooit meer op een van mijn paarden toepassen. Ik heb het zelf echt ervaren als een erg wrede methode. En mijn paard gaf niet toe maar liet wel duidelijk zien dat hij het totaal niet begreep. Nou, dan loopt ie maar niet achter mij aan. Ik heb graag wederzijds respect en dat had ik die dag zeker niet bereikt.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:50

Fasel:
Iedereen zijn eigen ding om de band te versterken.
Omdat jij een slechte ervaring hebt met join-up doe je het niet meer (wat begrijpelijk is)

En join-up en tthouch zijn beide onderdelen van NH en beide om je paard te helpen ontspannen en de band te versterken.

Duncan:
Het ligt eraan hoelang het paard erover doet voor hij zich echt gaat onstpannen, voor die tijd moet hij galopperen en is hij vol spanning van wat jij nou precies van hem wil.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:00

Iikkah mag ik vragen bij welke paarden je de join-up heb gedaan. Ik stel voor probeer het is met je verzorg fjort. Je zult merken dat deze paarden hiervan echt niet gedien zijn.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:42

Fasel als je paard de join up niet begrijpt dan moet je hem duidelijk maken wat de bedoeling is niet steeds maar weer weg jagen, dat doe je gewoon aan een touw en je gebruikt dezelfde singnalen.
De meeste paarden begrijpen de join up maar sommige paarden en dat zijn vaak de paarden die vroeger niet in kuddeverband hebben gestaan en dus niet helemaal hun eigen taal begrijpen.
Als ze het eenmaal begrijpen dan lukt het wel.
En van dat zweten dat is logisch dat komt natuurlijk gewoon door het rennen maar een join up is ook een soort strijd.
Twee paarden in de natuur die strijden als het ware ook om de hoogste rang.
Jij bent in met je paard een soort van spel, strijd aan het voeren om de hoogste rang, ik heb wel paarden gehad die mij op een gegeven moment aan het drijven waren en zo was het een spel dan dreef ik, dan het paard, uiteindelijk wint de aanhouder.
Dat spel kost voor het paard en de mens energie.
Als het spel over is dan komt de ontspanning, als de join up goed gedaan is, hele diepe ontspanning. dan kun je verder met andere oefening met je paard en pas als je paard weer boven jou in de rang begint te komen dan ga je weer bezig met de join up verder niet.
Ik vind dat hier nog steeds een heel verkeerd en raar beeld van de join up is.
er word zelf gezegt dat je moet weten wat je doet met een join up dat klopt maar daar kom je pas achter als je het doet en als je gewoon met gezond verstand nadenkt kan je nooit iets heel erg fout doen.

Groetjes lconline

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:21

Heb toevallig vandaag een curcus afgesloten waar dus ook een join up een onderdeel van is en had nou niet het idee dat mijn paard zich voelde als een ogejaagde slaaf die een pak rammel kreeg zonder reden om maar in 1 zin meerdere meningen onder te brengen.
maar idd zoveel mensen zoveel meningen,ik ken mijn merrie als een paard met een eigen wil die zeker als het haar niet zint flink moelijk kan gaan doen en tijdens de join up was ze vrij snel kalm helemaal naar me toe komen deed ze niet maar ze was wel relax .
Bij ons op die dag zaten er veel verschillende rassen bij van kwpn paard tot fries en fjord en bij zo goed als iedereen lukte de join up bij het ene paard wat duidelijker als bij de ander maar ze zochten allemaal toenadering zonder over de zeik of in het zweet te gaan.
Dit was trouwens mijn eerste ervaring op dit gebied met paarden en moet zeggen heb er een hoop van geleerd en heb er denk ik ook in de toekomst wel wat aan.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:24

Wilde nog even wat kwijt heb net toevallig wat foto's geplaatst van de curcus de eerste paar foto's zijn van de join up kijk en oordeel zelf of er daar sprake is van een overspannen gestrest paard (bij horses at work)

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:38

Ilkkah schreef:
Ik heb geen idee wat jij dat precies heb gedaan Fasel, en of het bij jou wel op de goede manier is gegaan, want het paard word juist ontspannen van een join-up.
Het geeft hem juist een veilig gevoel.


Volgens mij heb je het dan niet over join-ups, want alles wat jij tegenspreekt staat letterlijk in de boeken van Monty Roberts. Een paard hoeft geen roedel wolven te zien om te weten dat een kudde een veiligere plaats is. Dat noemt men instinct. Daarbij komt, als een paard alleen is en er komt zo'n roedel wolven aan is de kans 100% dat het paard gegrepen wordt. Staat ie bij een ander paard (of bij jou) dan is de kans nog maar 50%. Ervanuitgaande dat beide paarden (of het paard en jij) volgens het paard even sterk en even slim zijn. Een paard komt naar je toe omdat ie veilig bij je is, dat klopt, maar je moet je wel bedenken dat het paard naar je toe kan komen omdat ie je een prettige leider vindt, maar hij kan ook bij je komen om gelijk 50% minder kans te hebben om gegrepen te worden. En ja, dan issie ook ontspannen. Dit is trouwens geen teken dat je paard je niet mag, dit is gewoon de natuur. In "Horses never Lie" van Mark Rashid staan wat anecdotes over mensen die met join-ups hebben gewerkt, vooral in het einde van het boek staat daar een mooi verhaal over. Rashid brand de methode absoluut niet af en laat alle partijen in zijn waarde, en toch was dit voor mij de laatste druppel die mij heeft doen besluiten om nooit meer een join-up te doen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 07:20

Iconline, met alle respect en ik vind het fijn dat het voor jou de methode/het spel is. Ik blijf het een wreed spel vinden. Heb het overigens niet in mijn eentje gedaan maar met iemand die het al vaker deed. Voor jullie dat denken. Dit spel wordt in ieder geval ver weg gehouden van mijn paarden voortaan.

Overigens, die linkjes naar Monty Roberts spelen niet echt in zijn voordeel zeg. Maar ik kwam er jammer genoeg al meer en meer achter dat NH behoorlijk commercieel is en men er veel geld aan verdient.

Voor mij? Mijn NH zit in mijn hart. En dat heeft al meer bereikt dan het hele zwikkie NH-bobo's bij elkaar.

Dat is simpelweg mijn ervaring en mening.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 08:42

josien"]
Iikkah mag ik vragen bij welke paarden je de join-up heb gedaan. Ik stel voor probeer het is met je verzorg fjort. Je zult merken dat deze paarden hiervan echt niet gedien zijn.
[/quote]

[quote="Ilkkah schreef:
Voor alle duidelijkheid, ik doe zelf geen join-ups.
Vind mezelf daar nog te jong voor en wil het vooral niet doen zonder dat er een ervaren iemand bij is.


Enne, vooroordelen kan ik heel slecht tegen Josien.
Waarom zou een fjord anders zijn dan een arabier qua Join-up ed.
en btw, fjord is met een d niet met een t Knipoog

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:58

Fasel schreef:
Hoe kan hij een veilig gevoel krijgen als je hem steeds weer van je af moet jagen (zoals bij MR beschreven) en moet wachten tot ie kauwt, dan stoppen en als hij niet braaf achter je aan hobbelt jaag je hem weer weg?

Maar goed, wellicht heb ik inderdaad de verkeerde manier gehad. Daar wil ik van afwijken. Maar dat ik het nooi tmeer doe staat buiten kijf. Geen join up voor mijn knollen.


Het paard wordt weliswaar weggestuurd maar de tegenstanders kijken dan niet verder meer. Mishandeling hoho! Een goede join-up werkt ontspannend zo niet, doe je wat verkeerd. Wat er eigenlijk gebeurd is een soort van statement dat je sluit met je paard. Op het moment dat je paard begint met die tekens moet je dan wel op die seconde precies stoppen, anders snapt hij er niets van. En daar lopen er veel mensen mis. Die doen maar door, hun paard wordt nerveus en gaat zweten. Een goede join-up is een 'natuurlijk' compromis waarbij je een paard vraagt (niet dwingt!) je te vertrouwen en je te volgen. Elk paard doet dit uiteindelijk ook, omdat ze snappen dat jij nu eenmaal de leider bent. zoniet doe je iets fout. Join-up is dus niet zomaar rondjes jagen zoals veel mensen denken. Het heeft wel degelijk een versterkende uitwerking als het op e juiste manier wordt gebruikt. Elk paard waar ik mee gewerkt heb, deed het perfect en kwamen er beter uit. *LOL*

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:26

Astragirl helemaal gelijk, En Fasel dat je er nu pas achterkomt dat ook NH een commercieel iets is vind ik een beetje naief, iedereen moet geld verdienen ook monty en ook parrelli.
en daar is ook niks mis mee zoalang het eerlijk gebeurt.
Ik vind het jammer dat je niet een echte goed join up hebt meegemaakt, dat is zon ontspannend en het ruimt zoveel oneenigheid op die je had met je paard. De eerste keer dat ik het deed ging het ook nog niet helemaal goed maar de tweede keer wel en ik sprong zowat een gat in de lucht, toen ben ik gaan rijden en ik had nog nooit zo lekker gereden.
Echt als je een goed join up hebt meegemaakt met je eigen paard is het heel anders.
Maarja waarschijnlijk zullen er ook wel paarden zijn die er minder goed op reageren, dan moet je kijken wat dan het beste is.
iedere zijn eigen

Groetjes lconline

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:28

Iikkah zo had ik het niet bedoelt.

Waarom een fjort anders zou reageren dan een arabier? Het karacter van deze twee paarden zijn zeer verschillend. Natuurlijk heb je in deze rassen ook wel met een geheel ander karacter, maar over het algemeen kun je de arabier dwingen en raakt dan snel over de rooie. Een fjort valt niet te dwingen en is heel koel in zijn reactie's. De echte join-up zou met een fjort gewoonweg niet lukken.
De manier van longeren als dat van Hempfling en nog enkele anderen zou bij de fjort veel meer uit werken.

Dit is niet omdat ik vind dat je dit niet kan, maar puur het karacter van deze paarden.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:56

Zoals ik al zei in het topic over Tik geven; Vind trouwens dat Natural Horsemanship inmiddels veel te veel methodes overkoepelt. Compleet tegenstrijdige methodes worden NH genoemd.

Maar goed, nog even over die join-up. Je kan pas oordelen of het goed of slecht is als je je ook in andere methodes hebt verdiept.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:04

Josien dat een goed join up niet kan met een haflinger is gewoon niet waar ik heb het namelijk gezien, je moet alleen wat langer volhouden.
Het klopt dat ze heel cool zijn maar het is goed te doen met een haflinger.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:06

er wordt wel hard gepraat over de join-up, ik kan het toch niet echt geestelijke mishandeling vinden.
Ik zie nog steeds niet het nut in van herhaaldelijk een join-up doen. Ik denk dat het nuttig is als begin, maar daarna moet jou houding genoeg zijn. Ik zie trouwens ook wel een verschil tussen een join-up doen met een paard waar je al een band mee hebt, en een paard dat je niet kent.
Met m'n eigen paard heb ik er nooit wat aan gehad.
Ik heb een paar jaar geleden de kans gehad om het met twee paarden te doen, die uit het wild gevangen waren. De werking daarop was ongeloofelijk.
Ik denk dat het een goed begin geeft, een goede kennismaking, maar verder zou ik niet echt weten wat je ermee moet. Je kan toch geen join-up blijven doen?

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:43

Zie hier met regelmaat terugkomen dat het alleemaal comercieel is,
Tuurlijk is het comercieel van de lucht kan niemand leven.
Het is toch top als je van een methode waar je achterstaat je beroep kan maken. Als ik goed zou kunnen schilderen en dat dus met veel pasie doe geef ik ook mijn schilderijen niet weg.
Er blijven altijd mensen tussen zitten waarbij geld de grootste drijfveer is maar ik denk dat die het niet lang volhouden.
We hebben in de paardenwereld ontzettend veel methodes en een ieder pakt daarbij de methode die het best bij je past .
En uiteindelijk kost elke methode in meer of mindere mate geld.
Ik denk dat het erom draait dat je plezier hebt met je paard en iedereen heeft dat op zijn eigen manier.
het is wel goed dat er mensen zijn die andere mensen kunnen helpen als er zich problemen voordoen met je paard want tenslotte kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan als je je paard niet machtig bent en hoe je het dan bereikt daarover heeft iedereen een mening.
In dit geval hebben we het over een join up bij mij ging dat prima een ander heeft er een nasmaak van in zijn mond fijn toch dat er dan zoveel andere wegen zijn om te komen waar je wilt komen Lachen

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:49

Tuurlijk kan je het wle blijven doen.
In de vrije natuur is er ook een constante wisseling van de leiders.
een paard in een kudde zal af en toe proberen om hoger in rang te komen, dus er is vaak een strijd/spel van wie de hogere word.
Dat spel geld ook voor jou en je paard, je doet een join up word de leider als je het goed doet, en bv een maand later probeert je paard weer boven je te komen door tegen je in te gaan, als je dat merkt ga je weer een join up doen en word je weer de leider.
Ik heb het eens gehad dat een paard mij aan het opdrijven was en pas na een tijd werd ik de leider, een paar weken later deed dat paard het weer maar dan met zijn eigen baas, dus het is af en toe nodig om de leider nog even te bepalen, dat kan je ook op een andere manier doen maar een join up is een mooie geweldloze manier hiervoor.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:04

lconline schreef:
Tuurlijk kan je het wle blijven doen.
In de vrije natuur is er ook een constante wisseling van de leiders.
een paard in een kudde zal af en toe proberen om hoger in rang te komen, dus er is vaak een strijd/spel van wie de hogere word.
Dat spel geld ook voor jou en je paard, je doet een join up word de leider als je het goed doet, en bv een maand later probeert je paard weer boven je te komen door tegen je in te gaan, als je dat merkt ga je weer een join up doen en word je weer de leider.
Ik heb het eens gehad dat een paard mij aan het opdrijven was en pas na een tijd werd ik de leider, een paar weken later deed dat paard het weer maar dan met zijn eigen baas, dus het is af en toe nodig om de leider nog even te bepalen, dat kan je ook op een andere manier doen maar een join up is een mooie geweldloze manier hiervoor.


Zo had ik het idd ook begrepen , je hoeft een join up eigenlijk alleen weer te doen om het moment dat de rollen weer niet duidelijk zijn .
En dan vind ik het inderdaad een mooie manier .

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:49

Astragirl"]
[quote="Fasel schreef:
Hoe kan hij een veilig gevoel krijgen als je hem steeds weer van je af moet jagen (zoals bij MR beschreven) en moet wachten tot ie kauwt, dan stoppen en als hij niet braaf achter je aan hobbelt jaag je hem weer weg?

Maar goed, wellicht heb ik inderdaad de verkeerde manier gehad. Daar wil ik van afwijken. Maar dat ik het nooi tmeer doe staat buiten kijf. Geen join up voor mijn knollen.


Het paard wordt weliswaar weggestuurd maar de tegenstanders kijken dan niet verder meer. Mishandeling hoho! Een goede join-up werkt ontspannend zo niet, doe je wat verkeerd. Wat er eigenlijk gebeurd is een soort van statement dat je sluit met je paard. Op het moment dat je paard begint met die tekens moet je dan wel op die seconde precies stoppen, anders snapt hij er niets van. En daar lopen er veel mensen mis. Die doen maar door, hun paard wordt nerveus en gaat zweten. Een goede join-up is een 'natuurlijk' compromis waarbij je een paard vraagt (niet dwingt!) je te vertrouwen en je te volgen. Elk paard doet dit uiteindelijk ook, omdat ze snappen dat jij nu eenmaal de leider bent. zoniet doe je iets fout. Join-up is dus niet zomaar rondjes jagen zoals veel mensen denken. Het heeft wel degelijk een versterkende uitwerking als het op e juiste manier wordt gebruikt. Elk paard waar ik mee gewerkt heb, deed het perfect en kwamen er beter uit. *LOL*
[/quote]

Heb je mij ergens het woord mishandeling horen gebruiken? Verward

Nogmaals, mijn paard zweet tijdens het werk maar is bij herstel binnen 10 minuten droog. Na de join up, die ik onder begeleiding deed, heeft ie nog vier uur staan zweten.

Ik vind het een onvriendelijke manier. Maar dat is mijn mening.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:51

lconline schreef:
Astragirl helemaal gelijk, En Fasel dat je er nu pas achterkomt dat ook NH een commercieel iets is vind ik een beetje naief, iedereen moet geld verdienen ook monty en ook parrelli.
en daar is ook niks mis mee zoalang het eerlijk gebeurt.
Ik vind het jammer dat je niet een echte goed join up hebt meegemaakt, dat is zon ontspannend en het ruimt zoveel oneenigheid op die je had met je paard. De eerste keer dat ik het deed ging het ook nog niet helemaal goed maar de tweede keer wel en ik sprong zowat een gat in de lucht, toen ben ik gaan rijden en ik had nog nooit zo lekker gereden.
Echt als je een goed join up hebt meegemaakt met je eigen paard is het heel anders.
Maarja waarschijnlijk zullen er ook wel paarden zijn die er minder goed op reageren, dan moet je kijken wat dan het beste is.
iedere zijn eigen

Groetjes lconline


Ik heb niets tegen commercie Iconline, maar ik vind het de NH wel erg ver gaan. Maar aan de andere kant, je bent niet verplicht er geld aan uit te geven dus ik zal er niet wakker van liggen.

Ik vind het ook jammer dat ik de join up zo heb moeten ervaren. Neem nooit meer het risico maar de grootste spijt heb ik van het feit dat ik hem dat heb moeten aandoen.

En ik denk dat het inderdaad ook een kwestie is van verschillende paarden en verschillende reacties. Alleen zal ik het zelf nooit meer uitvoeren zelfs niet onder leiding van Monty Roberts zelf Haha!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:27

Josien:
Zoiets heet alle fjorden scheren over 1 kam, niet allemaal zijn ze even lomp, deze weten juist vaak sneller wat je van hen wilt als arabieren.
Juist omdat de fjorden zo koelbloedig zijn en niet teveel op de buitenomgeving letten begrijpen ze sneller wat je van hen wilt dat in tegenstelling tot andere arabier achtige rassen die alles heel interessant vinden en juist meer op de buitenomgeving letten van wta daar gebeurt dan naar jou luisterd, plus dat fjorden niet diep beledigd zijn als je de longeerlijn naar hun toezwaait en arabierachtige rassen tot in het diepst van hun ziel beledigd (kunnen) raken.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:43

Ilkkah schreef:
Josien:
Zoiets heet alle fjorden scheren over 1 kam, niet allemaal zijn ze even lomp, deze weten juist vaak sneller wat je van hen wilt als arabieren.
Juist omdat de fjorden zo koelbloedig zijn en niet teveel op de buitenomgeving letten begrijpen ze sneller wat je van hen wilt dat in tegenstelling tot andere arabier achtige rassen die alles heel interessant vinden en juist meer op de buitenomgeving letten van wta daar gebeurt dan naar jou luisterd, plus dat fjorden niet diep beledigd zijn als je de longeerlijn naar hun toezwaait en arabierachtige rassen tot in het diepst van hun ziel beledigd (kunnen) raken.


dat is inderdaad waar maar ze zijn toch vaak wel minder snel onder de indruk bij een corectie en dit is niet antifjord bedoeld .
Maar als je een wat hoger in het bloed staand paard een corectie geeft als hij bv naar het gras met je wil rennen is hij vaak snel onder de indruk en laat het wel terwijl een fjord toch wat koeler is en dus minder snel onder de indruk is wat trouwens ook mega in je voordeel kan zijn vooral in spannende situaties