(NH) join up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:38

Inderdaad word bij de join-up geen touwen en zweepen gebruikt om het paard te onderwerpen. Join0up is NH en moet dus in een diervriendelijk sausje zitten. De gedachten er achter en het doel is een heel ander verhaal. Jammer genoeg doorzien veel mensen dit niet. Uit jouw verhaal Astragirl begin je ook te begrijpen dat het een oefening is om het paard te onderwerpen.

In de kudde word een paard uitgestoten(join-up) als de leider geen andere mogelijkheid meer heeft. Het paard moet dus heel veel op zijn kerfstok hebben om door de leider er uit gestoten te worden. Nadat dat paard weer opgenomen is kijkt hij wel uit om zich te mis dragen.

Hier word het paard even goed op zijn plaats gezet. Op het moment dat hij weer terug is word hij niet meer onderworpen hooguit gewaarschuwd. Het paard dat hoog in rangorde is onderwerpt niet die gene die onder hem staan. Zonder hen is dit paard ook niks. Deze paarden hebben hun eigen plek waar ze zich zelf zijn en zich fijn voelen. Deze plek is niet afgedwongen, maar het paard heeft deze plek gekregen door zijn karacter en niet omdat die gene die onder hem staat hem constant vernederd heeft. Het paard met het minste karacter spit altijd het onderdelft. Ookal vecht hij nog zo hard. Echte gevechten komen dan ook bijna niet voor bij paarden die boven aan de rangorde staan. Hoe lager de rangorde hoe meer geweld.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:50

inderdaad, en daarom dat ik ook mijn twijfels heb bij join-up als wekelijkse training, zo wordt het 'oefening', waarbij het paard geconditioneerd wordt en niet meer natuurlijk reageert maar als oefening...

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:59

Ben nu bezig om geen join up te doen maar als je paard nu opeens niet meer wil en wegrent? Of omdat ze geen zin meer heeft of niet meer wil om een andere reden hoe reageren jullie dan ik zou dan normaal join up doen. En verder blijf ik maar gewoon mijn leuk vd kunstjes doen en een beetje de parelli games. O en ik heb er een stukje over geschreven op mijn site over dit onderzoekje , daar hou ik ook de vorderingen bij voor diegene die benieuwd zijn.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:19

Citaat:
Ben nu bezig om geen join up te doen maar als je paard nu opeens niet meer wil en wegrent? Of omdat ze geen zin meer heeft of niet meer wil om een andere reden hoe reageren jullie dan ik zou dan normaal join up doen.


Ben je van bewust wat je hier nu eigenlijk schrijft. Als ik het goed lees wil jij je paard bij je houden. Daar een paard ook een eigen mening heeft wil jij het paard onderwerpen zodat het bij je blijft. Je maakt op deze manier een slaaf van je paard.

Ik snap wel waarom je dit zo doet. Wij mensen willen graag de touwtjes in handen houden. Goedschikt of kwaadschiks. Een paard dat weg loopt van je, is ten diepste een vernedering voor jouw persoon. Het paard wil tenslotte niet bij je blijven, het geeft met zijn hele doen en laten dat hij niet wil. Op dat moment word je geiriteerd en grijpt naar een middel(oefening) waarmee je het paard bij je kan blijven houden(join-up).

Hoe ik dit oplos is waarschijnlijk anders dan je zult denken. Ik kijk zeer sterk naar de reactie's van het paard en het gevoel wat ik daarbij krijg. Hierdoor ben ik instaat net voordat het paard weg loopt de oefening te stoppen en het paard te belonen.
Een paard dat weg loopt heeft altijd een reden. Het paard word onzeker door jouw niet duidelijk hulpen(commando's), Je vraagt te veel van hem en om daar onderuit te komen loopt hij weg, het paard heeft even een pauze nodig om alles te overdenken. Zo kan ik nog wel wat redenen opzeggen.
Als jij weet waarom je paard weg loopt kun je er wat aan doen. Een stap terug zetten is in diepste een stap vooruit zetten.

Probeer te luisteren naar je paard en te achterhalen waarom hij iets doet. Je zult gaan merken dat je relatie met je paard sterk veranderd en dat je veel meer plezier in het werken met je paard krijgt.
Vraag niet te weinig, maar zeker niet te veel. Werk in stapjes naar een bepaald doel. Maak er een spelletje van

Citaat:
inderdaad, en daarom dat ik ook mijn twijfels heb bij join-up als wekelijkse training, zo wordt het 'oefening', waarbij het paard geconditioneerd wordt en niet meer natuurlijk reageert maar als oefening...


De join-up word in de kudde hooguit 1a 2x in het paard zijn leven gedaan. Is de join-up vaker nodig dan ben jij die gene die daar de aanleiding voor gegeven heb. Jij ben niet voor 100% duidelijk geweest. Een paard gaat vechten om omhoog te komen als hij ook maar de deur op een kiertje ziet staan.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:24

oei oei oei wat is de paardenwereld toch ingewikkelt. Ik ga hier even over nadenken bedankt Josien.
Zit nu wel in een tweestrijt maar ik kom er wel uit

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:27

Ik heb je stukje op de site gelezen. Je staat er open tegen over. Ik ben dus benieuwd hoe het gaat uitpakken.

Succes

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:35

Ja ik ben ook benieuwd, had vandaag al problemen overigens. Ze kan aan de ene kant compliment alleen nu ben ik langzamerhand begonnen met de andere kant. Ging niet zo lekker. Heb op een gegeven moment iets te veel gevraagt en ze spurte weg, ik kreeg net een tik van haar hoef op mjin enkel. ik heb dus nu al een paar dagen geen join up gedaan, Normaal zou ik dat nu al wel weer gdaan hebben. Maar ze heeft me dus geraakt en dat is me al geen 2 jaar meer voorgekomen. Heb haar wel een schop na gegeven denk wel dat dat goed is want ik heb haar geleerd dat ze uit moet kijken. Maarja lijkt alsof we moeten afkicken van join up ofzo

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:38

zeker! zij begrijpt nu waarschijnlijk ook dat je haar niet meer gaat onderdrukken (even een hard woordje, sorry). Wat, denkt ze, dan laat ik hem weleens zien wat ik waard ben!

Niet over je heen laten lopen, blijf moed houden en doorzetten en werken aan je uitstraling. Het begin is er als ze in een boog om je heen wegrent Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:41

Een open mind is onbetaalbaar en heeft niet iedereen tot zijn capaciteiten Iconline. Ik moet je zeggen dat ik dat heel knap vind. Ik heb daar respect voor OK dan!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:05

Helemaal mee eens.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:27

Bedankt ik doe ook hard mijn best. Ik was op een gegeven moment de join up zo aan het goed praten en promoten tot ik dat op een gegeven moment door had en ik door had dat ik geworden was ik nou juist niet wil zijn. Iemand die blindelings in de commerciele praatjes trapt. Dus vandaar de omslag. Ik schrijf join up nog niet helemaal af maar ik wil het in ieder geval anders proberen. Ben ook van plan om het boek van hemfling te kopen om ook eens te kijken wat zijn visie is. Alle kanten bekijken OK dan!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:49

Heelmooi voornemen Iconline. Zolang je open blijft voor andere methode's en miningen blijf je leren zowel van mensen als van je paard.

Als je het boek van Hempfling wil ko[pen. Dan zou ik je het eerste vertaalde boek aanraden. Titel natuurlijk paardrijden. Is echt een boek waar je nooit uitgeleert van bent.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:51

zeker niet! als je het dan uit heb kun je ook nog eens tussen de regels door gaan lezen Haha!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:44

Ok ik ga kijken of ik het ergens kan krijgen. Ben nu wel heel benieuwd naar de inhoud Haha!
Maar jullie geven aan dat het belangerijk is om het paard meer vrijheid te geven in wat het zelf wil doen. Waar houd dat op. Ik vind dat eigenlijk een beetje inconsuquent. sommige dingen moet het paard gewoon doen en sommige dingen mag het paard zelf weten maar hoe moet een paard nou dat verschil weten.
Ik hanteerde altijd de regel: als het paard bij mij is dan doen we wat ik wil en de rest van de 23 uur mag ze zelf weten wat ze doet. Mar op die manier maak je weer een slaaf. Ik snap dat op die manier het paard eigenlijk niet echt bij je wil zijn maar dat doet omdat het zo geleerd is. Waar is de lijn?

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:05

Ik heb even het hele topic gelezen.
Ik vind het zo moeilijk he, waarom zijn er toch altijd zoveel kanten. Ik vind in beide partijen mooie argumenten zitten, maar trek toch meer naar de kanten/argumenten van bv Josien. Vind aan de join up toch wat paardonvriendelijks zitten.

Ben wel benieuwd hoe jij dat allemaal aanpakt Josien. Hoe maak jij deze vertrouwensband enz.

Tot nu toe heb ik wel vertrouwensband gehad, en dat met boerenverstand. VInd het belangrijk dat we het beiden naar de zin hebben en dat is tot nu toe wel gelukt Lachen

Josien, ik zie dat je weer een clinic geeft... Wanneer is dat ongeveer?

Groetjes

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:22

Citaat:
Maar jullie geven aan dat het belangerijk is om het paard meer vrijheid te geven in wat het zelf wil doen. Waar houd dat op. Ik vind dat eigenlijk een beetje inconsuquent. sommige dingen moet het paard gewoon doen en sommige dingen mag het paard zelf weten maar hoe moet een paard nou dat verschil weten.
Ik hanteerde altijd de regel: als het paard bij mij is dan doen we wat ik wil en de rest van de 23 uur mag ze zelf weten wat ze doet. Mar op die manier maak je weer een slaaf. Ik snap dat op die manier het paard eigenlijk niet echt bij je wil zijn maar dat doet omdat het zo geleerd is. Waar is de lijn?


Dit is een heel moeilijk stukje. Het paard mag in prenciepe niet iets zelfstandig doen als jij zegt dat het niet mag. Hoe meer vrijheid je een paard geeft, hoe meer het van je gaat houden en je een vriendschappelijke band met je paard krijgt.
Dit betekent niet dat je nu alles maar moet gaan toe staan. Nee, jij zegt wanneer hij iets mag onderzoeken en bekijken.
Even een v.b: Je hebt in de bak een groot stuk zeil neer gelegt met de bedoeling het paadr daar overheen te laten lopen. Nu heb je een paard dat zulke dingen niet durft en tijd nodig heb om het te bekijken. Nu kan je kiezen ik hou hem aan het touw of laat hem los. Om hem de gelegenheid te geven het zeil te bekijken, moet je hem dus de vrijheid geven om dat te kunnen doen. Hoe je dit doet is per paard verschillend. Op het moment dat je hem los heb, kun je hem om het zeil heen longeren. Op een gegeven moment heeft hij het gezien en wil het voelen. hij komt dus eigenlijk zonder aankondiging van jouw naar binnen. Stuur je hem hier door dan he je kans dat hij het niet meer wil voelen en je hem dus nooit over heen krijgt. Hier moet je dus het paard de vrijheid geven door zelf terug te stappen en voor de rest niks meer te vragen. Het paard begint nu dat zeil te bevoelen met neus met voet enz. Hierna kun je het paard pas over het zeil heen gaan vragen zonder dat je een touw nodig heb.

Je geeft hem dus hier de vrijheid om het zeil te onderzoeken. Zo ook als je aan het wandelen ben. Het paard is hierbij nog steeds aan regels gebonden. Het mag het touw niet strak nemen en moet reageren op jouw positie en lichaamstaal.
Het is heel moeilijk om het moeten uit te schakkelen. Het paard heeft vaste regels en daar tussen kan je het paard zoveel vrijheid geven als dat kan. Zo kan ik met mijn beide paarden geheel los lekker door het bos wandelen. Ja echt allebij los, wel in een gebied dat omheind is, maar toch kan het paard altijd weg. Die vrijheid kan ik mijn paarden geven, omdat ze zich veilig bij mij voelen en altijd onder mijn controle staan.

Je zult verbaast zijn hoe een paard mee werkt door hem iets te vragen. Een paard tot meedewerking te krijgen kost tijd en vel werken aan je zelf. Daarna gaat het als vanzelf.

Citaat:
Ben wel benieuwd hoe jij dat allemaal aanpakt Josien. Hoe maak jij deze vertrouwensband enz.


Op mijn site onder grondwerk staat hoe ik het doe.

Citaat:
Tot nu toe heb ik wel vertrouwensband gehad, en dat met boerenverstand. VInd het belangrijk dat we het beiden naar de zin hebben en dat is tot nu toe wel gelukt


Boerenverstand zit al sterk in richting NH. Tenminsten als je het over paard vriendelijk heb. NH is gewoon een benaming maar zonder NH kun je ook veel bereiken. Bij NH heb je natuurlijk wel de speciale oefeningen die hier aan bij dragen.

Citaat:
Josien, ik zie dat je weer een clinic geeft... Wanneer is dat ongeveer?


Ik heb net de clinic gehad. Moet mijn onderschrift nog veranderen. Ben je geintresseerd dan kun je 7 juni in wageningen komen kijken waar ik een show/clinic geef.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:06

Ja ok. Ik kan ook helemaal los met mijn paard gaan wandelen. Ik kan alles los met mijn paard. Van steigeren tot compliment en wandelen tot rondjes draaien. Maar er word gezegt dat mijn paard dan geconditioneert is en geen eigen wil meer heeft. Waar is de lijn tussen wat nu een slaaf is en niet.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:12

Een slaaf is een paard zonder een eigen mening. Die laat alles maar over zich heen komen. Je ziet het ook in de ogen. Een duffe ongeintreeseerde blik. Natuurlijk moet er dan niet iets zijn wat hij interessant vind, maar als je gewoon met hem aan de gang bent.

Een paard dat zelfstandig is heeft meer vrijheid is vrolijker en meer bereid mee te werken.

Het paard los met je mee laten lopen is heel mooi, maar inderdaad heel moeilijk om het verschil te maken of hij dit doet omdat hij niet anders kan of omdat hij het graag wil.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:58

En, Iconline, lukt het een beetje zonder join up? ben wel heel benieuwd of heb je nog niet zoveel gedaan? Ik vind het in ieder gevan heel kanp wat je gedaan hebt (maar dat was toch al duidelijk????)

succes en ik hoop dat ik/ wij swnel wat van je horen!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:47

Nou ik denk nog steeds niet dat mijn pard echt een slaaf is. Als ik iets van haar vraag kijkt ze me heel lief aan en dan doet zer het met zo`n blik van: ok als jij dat graag wilt. Daar lieid ik uit af dat ze iets mee vrijheid nodig heeft en wat meer dingen die zijn graag wil doen.

Verder heb ik nog niet zoveel gedaan want ik heb op het moment exames. Maar in persiepe gaat het wel goed denk ik. Heb al even geprobeert of de shetjes mee willen lopen door lichaamshouding en dat lukt heel goed. Een van die shetjes is heel onzeker en als je het vraagt wil ze eigenlijk niet. Normaal neem ik haar dan mee aan de manen maar nu had ik zoiets van, als je niet wil mag je hier nog wel even blijven staan. Even later vroeg ik het weer en toen aarzelde ze niet eens. Een ander shetje is heel bijdehand en die zet ik nu eerst even achteruit, op lichaamshouding door me even om te draaien en groot te maken.Ze loopt me dus niet voorbij. Pach is nog hetzelfde braafe paard denk ik. Maar nu weet ze wel dat als ze echt geen zin heeft dat ze weg kan gaan. Normaal zou ik haar dan direct terughalen of join up doen. Maar als ze nu even wegloopt onder een oefening laat ik haar even en ga ik op de grond zitten. Dan komt ze op een gegeven moment weer terug en gaan we verder met iets anders.
Groetjes lconline

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:36

Goed hoor Icoline! Ik denk ook dat jouw paarden je nu wel begrepen hebben en je kennen, dus heb je eigenlijk join-up niet meer nodig. Jij kan al werken aan die band tussen jou en je paarden te versterken door verder NH te doen, en dat wil niet zeggen dat je daarom een paard die iets fout doet niet kan bestraffen (voor zover het echt zijn fout is). Ik denk wel dat er in die ruime NH wereld genoeg dingen zijn die je paard dat duidelijk maken zonder join-up (houding enz...) Ik blijf erbij dat dus de join-up voor mij bewezen heeft te werken als eerste 'vorming' van leiderschap die je 'moet' kunnen uitbouwen voor een eerlijke verdere band met je paard.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:00

Ja ik ben via de join up al vrij ver met NH. Best ver eigenlijk. Maar ik wil het op meerdere manieren kunnen en eigenlijk zonder join up. Ik ben er niet helemaal van overtuigt dat het slecht is maar ook niet helemaal dat het goed is. Dus laat ik dat in het midden maar als ik het zonder join up kan dan kan ik ook geen kwaad doen met join up als het slecht is. Maar ik wil me ook verder gaan verdiepen in hempfing . Weet iemand overigens nog een goed site over hem?

O en Josien, je site doet het niet bij mij. Of eigenlijk alleen de links niet aan de zijkant

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:57

een goede site van hempfling, nee niet echt. Er zijn ook niet echt veel enthouiaste mensen over hempfling. Mensen die er nu seriues mee bezig zijn, die er positief over zijn, zijn voor mij Josien, Ik, de baas van de paardjes, en jij (en iedereen die ik vergeet, zet jezelf erbij! als je posietief bent in ieder geval!)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:09

Ik hoor van meer dat de links van mijn site het niet doen. Ik weet niet waar dat vandaan komt, omdat anderen het wel kunnen. Ik niet snap nie.

Ik zal mijn zwager maar weer even lastig vallen met die vraag.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 08:54

josien, leuk onderschrift! bij mij doet 'ie het gewoon wel hoor, je site