Poll: met cap mennen of zonder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Mennen mét of zonder cap?

Altijd met
162 (67%)
Altijd zonder
47 (19%)
Alleen bij…
32 (13%)

Totaal aantal stemmen: 241


F_inley

Berichten: 6412
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Poll: met cap mennen of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:18

Altijd zonder tenzij verplicht bij een clinic of wedstrijd

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:19

Ik rijd altijd zonder cap en ook nog zonder groom.
Denk ook niet dat ik er eentje ga opzetten tenzij het verplicht word.

Cap is ook voor die ene keer dat er wel iemand meegaat eigen keuze.

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:42

femke_harley schreef:
Hier ook altijd met. Ongeluk zit in een klein hoekje.

De kans op andere verwondingen is misschien groter, maar is dat ook niet als je van een paard valt? Daar ook genoeg breuken etc. gezien.

@percy nee ik draag geen fietshelm (fiets sowieso weinig haha), maar dat vind ik toch wel iets anders. Zeker met een paard op de weg icm verkeer.


Om eerlijk te zijn zie ik in mijn omgeving meer fietsongevallen waarbij de helm de redding was dan ongelukken met koetsen, wedstrijden daargelaten.

Ik verbaas me eigenlijk wel over de stemmingen, ik zit bij 4 clubs met in totaal dus heel veel menners en er zijn er misschien een of twee met een cap. Een groot deel is 60+ . Misschien maakt dat iets uit?

Allemaal wel super ervaren.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:47

Hier altijd met cap.
Is een gewoonte die ik overgenomen heb van mijn vriendin die mij het mennen geleerd heeft. Of ik nu zelf op de bok zit of achterop sta, altijd cap.
Als ik in het zadel zit heb ik m ook op dus het stoort me niet.

De mensen die ik meeneem als groom of passagier verplicht ik niet perse een cap, tenzij het minderjarigen zijn. Een volwassene mag zijn eigen keuze hierin maken. Ik adviseer altijd een cap maar zal niemand dwingen of weigeren mee te nemen.

Ipsilonka

Berichten: 5868
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Poll: met cap mennen of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:01

Maar Percy juist op verenigingen is het juist verplicht met cap ivm veiligheidscertificaat. Ik men eigenlijk altijd met cap. Alleen met lesgeven of als ik een keer onverwacht achterop stap dan vergeet ik m nog weleens. Maar heb standaard een cap in de auto liggen.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Poll: met cap mennen of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:06

Altijd met cap!

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:16

Dat klopt, op de vereniging wel maar wij rijden geen wedstrijden meer dus op dat terrein wel als dat zo eens uitkomt maar wij maken alleen ritten en dan is het ieders eigen keus.

Van de Brabantse aanspanning is het grootste evenement de prinsenrit. Heel veel leden rijden ook authentiek en dat betekent hoeden, pakken en jurken :)

Verder rijden we hier in de grensstreek vooral recreatief.

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Poll: met cap mennen of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:45

Hoe stom 't ook is, altijd zonder.. We mennen met onze mega betrouwbare tinker in het bos..

Hebben we eens kinderen mee, dan zij altijd met.. Als er volwassen vrienden met ons meegaan, moeten het voor zichzelf beslissen..

femke_harley

Berichten: 3161
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:05

Percy schreef:
femke_harley schreef:
Hier ook altijd met. Ongeluk zit in een klein hoekje.

De kans op andere verwondingen is misschien groter, maar is dat ook niet als je van een paard valt? Daar ook genoeg breuken etc. gezien.

@percy nee ik draag geen fietshelm (fiets sowieso weinig haha), maar dat vind ik toch wel iets anders. Zeker met een paard op de weg icm verkeer.


Om eerlijk te zijn zie ik in mijn omgeving meer fietsongevallen waarbij de helm de redding was dan ongelukken met koetsen, wedstrijden daargelaten.

Ik verbaas me eigenlijk wel over de stemmingen, ik zit bij 4 clubs met in totaal dus heel veel menners en er zijn er misschien een of twee met een cap. Een groot deel is 60+ . Misschien maakt dat iets uit?

Allemaal wel super ervaren.


Maar is dat omdat er ik verhouding véél meer mensen fietsen? Of omdat dat echt gevaarlijker is? Ik snap met die elektrische fietsen dat mensen wel een helm op doen.

Ik wil persoonlijk niet het risico lopen om mijn hoofd in elkaar te vallen. Ik snap ook niet waarom het onder het zadel wel heel normaal is, maar bij mennen niet? Ook daar kan je een lelijk ongeluk mee krijgen als die aan de kletter gaan.

Maar ieder voor zich.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Poll: met cap mennen of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:45

Liefst zonder, om alleen de simpele rede dat ik nog geen cap op heb gehad die écht past. In de loop der jaren heb ik zo vreselijk veel caps op gehad maar niet 1 die niet in mijn voorhoofd drukt. Na een half uur heb ik knallende hoofdpijn en een rood-blauwe drukking op m'n voorhoofd. Nu denk je vast, neem een maatje groter... ja dat drukt niet maar wiebelt en schud, das helemaal niks.

Fangio

Berichten: 2567
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Poll: met cap mennen of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:05

Ik altijd met. Ben zelf een beginnende menner. Wel altijd gereden/rijd nog steeds, dus dat was eigenlijk vanzelfsprekend om gewoon een cap op te zetten. Maar ik heb bijvoorbeeld ook altijd handschoenen aan als ik rijd/men, ook hartje zomer :+

Marije_jiplover

Berichten: 25351
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:13

Percy schreef:
Ik vraag me wel af of de capdragers op de wagen ook een helm op zetten op de fiets.
Het asfalt is dan net zo dichtbij en mede weggebruikers zijn vaak net zo onvoorspelbaar als paarden.

Ik men niet, maar fiets wel met helm.
Nadat ik vorig jaar eerst een collega had die na een val met de fiets op de IC wakker werd en een half jaar later ik mijn moeder voor mijn ogen ondersteboven zie vallen met de fiets met een enorme buil op haar hoofd tot gevolg, ben ik die helm gaan kopen en gaan dragen.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:21

Ik men altijd met Cap, een ongeluk hoeft immers niet door jezelf veroorzaakt te worden. Als er iemand zou meegaan heb ik ook liefst dat ze een helm dragen.

Enkelspan men ik daarnaast met een slagriem.

Op de fiets, step, .. zou ik ook gewoon een helm dragen. :j

happytime

Berichten: 1248
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:12

Ladygiroc: precies hetzelfde met een cap,alles wiebeld of geeft hoofdpijn op voorhoofd,ik heb een smal hoofd.
Met mijn vorige pony had ik ook nooit een cap op behalve met verenigingsles en wedstrijden,met huidige pony wel 1 op,dan maar korter mennen en hoofdpijn

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2471
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:29

Altijd met cap. :j Nadat je iemand’s schedel met eigen ogen hebt zien breken denk je wel twee keer na over je hoofd.

beline1

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:35

Met cap, en zelfs het braafste paard kan in een situatie komen waar je nooit van gedacht had dat het je zou overkomen.
Mijn man is vorig jaar in de binnenbak van de kar gelanceerd, en omdat hij een cap op had waren er alleen ribben gebroken en gekneusde ribben, maar er kwam wel een nieuwe cap en ook een stevige marathonwagen voor bij de menvereniging i.p.v. een concourswagentje.

Ook zijn we vroeger wel eens in een sloot terecht gekomen, en dat ging zo snel dat zagen we absoluut niet aankomen.

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Poll: met cap mennen of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:43

Altijd met. Zeker ook omdat de kinderen regelmatig meerijden en we dan allevier een cap dragen. Maar ook ivm de veiligheid. Bovendien is het bij ons op stal verplicht om in de bak een cap te dragen.