Waar rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Waar rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 14:56

Binnenkort wordt mijn shetlander beleerd. Nu vraag ik mij af waar ik het beste kan rijden als ik bij stal vandaan weg ga en terug kom.

Onze stal ligt aan een 60km weg met bochten en bomen, dus weinig overzicht.
Daar durf ik niet met een shetlander te rijden, zeker niet in stap.

Naast die weg ligt een smal fietspad, waar het met mooi weer best druk kan zijn. Als ik daar fietsers zou moeten passeren zou ik met de kar de berm in moeten. De kar is 1 meter breed.

Hier zie je hoe smal het fietspad is. Dit fietspad is voor beide kanten op.
Afbeelding

Zouden jullie het fietspad kiezen, of toch de weg?

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waar rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:00

Officieel mag je het fietspad niet op. In de berm rijden wordt (soms) gedoogd, maar mag officieel ook niet als het geen officiële ruiterroute is. Deze berm lijkt bovendien nogal schuin te lopen, lijkt me ook eng. Half in de berm half op het fietspad zou nog kunnen, maar nogmaals, dat mag niet, dus je loopt kans op een boete. Blijft dus de weg over.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Waar rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:05

Wat leuk dat je shetlander beleerd gaat worden!

Wat Ibbel voorstelt zou ik niet doen, ik vind het zelf doodeng op een 60km weg op de sulky. Ik pak altijd even een stukje de trailer naar een ruiterpad of een stuk waar ik goed in de bermen kan rijden. Maar als ik dit fietspad zie zou ik lekker het fietspad pakken.

Hoe groot is je shet en wat voor wagen komt erachter? Hij lijkt wel erg petit en als hier een 4-wieler achter komt vind ik de bermen/zand en dergelijke niet ethisch verantwoord meer. Ter vergelijking, ik heb een shet van 1.04 die voor een HCA sulky staat. Hier kan ik op vrijwel elk terrein mee uit de voeten. Pony weegt 180/190kg. Heb nog even een vierwieler gehad alleen die was voor hem eigenlijk al snel te zwaar, behalve op glad asfalt.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waar rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:18

Oh, ik zou het ook niet doen. Maar het is de enige legale mogelijkheid, dus je hebt formeel gewoon geen keuze als dit de enige twee opties zijn.
Ik zou ook met de trailer ergens heen gaan.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Waar rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:29

Mwoah tsja… excuus aan alle moraalridders maar ik rij toch echt met regelmaat op het fietspad. Kies liever een optie die voor alle weggebruikers inclusief mijzelf het veiligste is. Ben nog nooit beboet en betwijfel of er agenten zijn die weten wat de regels zijn en zo ja, of ze dan ook echt gaan handhaven.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Waar rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:32

Ik zou ook voor het fietspad gaan en dan maar een boete riskeren. Als ik kijk hoe hard er hier op de 60 wegen gereden wordt zou ik daar niet graag met mijn pony gaan rijden

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Waar rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:39

Ligt een beetje aan hoe lang je op dat fietspad moet zijn voordat je op een behoorlijk menpad uitkomt.

Als je bij drukte een paar kilometer in een aflopende berm moet rijden met een onervaren pony zou ik ook liever voor een trailer kiezen!

Klein stukje is nog te overzien...

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 15:48

Ik heb helaas geen trailer.
En ze rijden hier inderdaad als gekken. Zeker met mooi weer rijden er een hoop motoren. Vandaar dat ik het griezelig vind. Ook omdat er bochten in de weg zitten.

De pony die binnenkort beleerd wordt is een half jaar geleden gemeten op 89 cm en toen woog ze 130 kilo.
Ik ben er nog niet helemaal uit welke kar ik ga kopen. Ik wil graag tzt in 2 span gaan rijden, maar ik denk dat een vierwieler te zwaar zal zijn voor 1 pony.

De zwarte pony op de foto was een half jaar geleden 87 cm en woog 117 kilo. Maar die is nog geen 3 jaar, dus die zal sowieso nog wel wat uitzwaren.
Ik denk dat ze allebei rond de 90 cm uit zullen komen.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 15:51

Shirley schreef:
Ligt een beetje aan hoe lang je op dat fietspad moet zijn voordat je op een behoorlijk menpad uitkomt.

Als je bij drukte een paar kilometer in een aflopende berm moet rijden met een onervaren pony zou ik ook liever voor een trailer kiezen!

Klein stukje is nog te overzien...


Het is denk ik 200 tot 300 meter, dan kom je bij een normaal ventweggetje. En dan daarna nog een stukje smal fietspad van misschien 200 meter.
Daarna kom je bij een normale rustige weg waar je gewoon met de kar kunt rijden.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:55

Ik woon ook aan een 60 km weg met fietspad, bochten en blije motorrijders :+
Nu is mijn span een kleine Fjord met een flinke 4 wieler, dus we zijn iets zichtbaarder/groter.

Afbeelding

We rijden wel vaak op de rijbaan op deze weg, met name omdat bij ons nu de bermen niet te doen zijn, en ik wil wel aan de kant kunnen voor fietsers. Wat nu dus door de blubber geen optie is.

Mijn groom en ik dragen beide een gele reflecterende jas. En we zijn heel de tijd op de weg ontzettend alert op wel of niet remmende weggebruikers.

Als het droog is en ik dus de bermen kan gebruiken voor uitwijken ga ik nog wel eens stappen over het fietspad.
Het snelheidsverschil is simpelweg heel groot, en dat maakt het eng. Zeker met de onoplettendheid en het gebrek aan geduld bij de voertuigbestuurders maakt dat het onnodig spannend..

overigens ben ik twee keer staande gehouden met mijn paard!
Beide keren omdat ik over de rijbaan reed. Beide keren verteld waarom en dat het mijn plaats op de weg was. Beide keren met klem verzocht via de fietspaden mijn weg te vervolgen :+
Alle keren fietspad hebben me nooit meer dan een knikje of een opgestoken hand opgeleverd van de politie.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:55

Wegreglement op of af, hier zou ik voor de veiligheid toch ook het fietspad kiezen.

Onder het zadel neem ik ook het voet- of fietspad als ik alleen op de baan ben, al te vaak gehad dat ze voorbij scheuren op een afstand waarbij je de zijspiegel eraf zou kunnen stampen. Is niet verantwoord.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Waar rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 16:00

Zoals op de foto te zien is, rijden alle ruiters hier ook op en naast het fietspad. Naast onze stal begint het ruiterpad, helaas is dit voor ons geen optie omdat het mul zand is (duin).
En ik weet eigenlijk niet eens of je mag mennen op een ruiterpad.
Hier zijn de bermen gelukkig geen blubber, een voordeel van zandgrond.
Dus ik denk dat ik dan toch het fietspad maar pak. Dat voelt toch veiliger, zeker met zo'n kleintje die helemaal niet zo snel loopt.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:01

Ik zou absoluut het fietspad nemen met een Shet, veel te grote kans dat ze je over het hoofd zien.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:07

TinkerTreas schreef:
Shirley schreef:
Ligt een beetje aan hoe lang je op dat fietspad moet zijn voordat je op een behoorlijk menpad uitkomt.

Als je bij drukte een paar kilometer in een aflopende berm moet rijden met een onervaren pony zou ik ook liever voor een trailer kiezen!

Klein stukje is nog te overzien...


Het is denk ik 200 tot 300 meter, dan kom je bij een normaal ventweggetje. En dan daarna nog een stukje smal fietspad van misschien 200 meter.
Daarna kom je bij een normale rustige weg waar je gewoon met de kar kunt rijden.


Ooooooh, lekker dat fietspad pakken dan!
Vrolijk hesje aan, desnoods een oranje kinderfietsvlaggetje aan je kar en altijd vriendelijk lachen en je medeweggebruikers bedanken ;)

Alvast veel plezier!

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:14

Wij zijn nog nooit aangehouden als we een stukje op een fietspad reden. Niet in België en ook niet in Nederland. Toch regelmatig politie zien passeren.

Gewoon doen, wel is het netjes als de mest een beetje aan de kant geschoven kan worden maar met zo'n kleintje rij je waarschijnlijk alleen dus dan wordt dat lastig.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Waar rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 16:22

Sowieso zal in het begin mijn man meegaan met de fiets, dus die kan mest opzij schuiven :D

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:27

TinkerTreas schreef:
Ik heb helaas geen trailer.
En ze rijden hier inderdaad als gekken. Zeker met mooi weer rijden er een hoop motoren. Vandaar dat ik het griezelig vind. Ook omdat er bochten in de weg zitten.

De pony die binnenkort beleerd wordt is een half jaar geleden gemeten op 89 cm en toen woog ze 130 kilo.
Ik ben er nog niet helemaal uit welke kar ik ga kopen. Ik wil graag tzt in 2 span gaan rijden, maar ik denk dat een vierwieler te zwaar zal zijn voor 1 pony.

De zwarte pony op de foto was een half jaar geleden 87 cm en woog 117 kilo. Maar die is nog geen 3 jaar, dus die zal sowieso nog wel wat uitzwaren.
Ik denk dat ze allebei rond de 90 cm uit zullen komen.


Als je nog een kar moet aanschaffen zou ik voor zo’n kleintje lekker voor een HCA sulky of Pien van Tjeu gaan. Vind heel eerlijk voor zulke pony’s 1x eigen gewicht trekken meer dan zat. Ben je op zo’n fietspad ook lekker smal (90cm) en als je toch een keer met de trailer weg wil heb je niet gelijk een koets frame nodig. Tuig met beweegbare rugriem en dan kan je ook de schuine berm in mocht het nodig zijn.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Waar rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:33

Oh ik lees dat er wel ruiterpaden zijn. Ik kan met mijn HCA op vrijwel alle ruiterpaden uit de voeten. Pony loopt dan op het ruiterpad en de wielen van de sulky rijden dan vaak precies op het stevige deel ernaast. Doet wel wat met de balans van je sulky, in mijn geval moet ik altijd wat meer in de rugleuning hangen om in balans te blijven maar dit kan prima.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Waar rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 17:53

De ruiterpaden zijn hier vrij mul en het zijn 2 paden naast elkaar. Volgens mij is het daarnaast niet echt stevig. Maar ik zal wel eens een stuk over het ruiterpad gaan wandelen om te kijken of dat te doen is.
De hca en de Pien staan inderdaad ook op mn lijstje.