Fijn menhoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Fijn menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 09:38

Wat is nu echt een fijn, zacht en soepel menhoofdstel? Liefst ook nog anatomisch gevormd en gewoon prettig zittend voor het paard.
Is biothane soepeler dan leer?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Fijn menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:15

Ik heb geen suggesties maar lees graag mee. Hier ook al een tijdje opzoek naar een echt fijn men hoofdstel, maar tot nu toe nog niet gevonden.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Fijn menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:40

Ik lees ook mee voor onze merrie.
We hebben haar zowel onder zadel als voor de kar. En het verschil tussen een dressuur hoofdstel en men hoofdstel vind ik zo groot! Zo fijn, zacht, soepel en lichtgewicht een dressuur hoofdstel is tov menhoofdstel wat zwaar, stug en lomp aan voelt.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fijn menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 10:47

Nou dat dus..vind het gewoon niet fijn voor de paarden, zo'n lomp en stug ding.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:57

Echt mennen doe ik niet ... maar soms voor de sleep.
En kriebelt toch ook wel weer een karretje te kopen...

Maar paar weken terug dat ik heb gesleept heb ik gewoon zijn hoofdstel gebruikt.
Precies om wat jullie zeggen.

kleppen heeft hij niet nodig, dus daar heb ik het niet voor nodig.

Dus ik kom ook eveb meelezen naar dé tip.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:49

Als ik zelf een nieuw hoofdstel zou kopen voor mijn mini's zou ik neigen naar het zilco hoofdstel. Die vind ik er minder grof en fijn soepel uit zien.
Ik heb zelf biothaan en lederen hoofdstellen. Het biothaan voor mijn paard is prima soepel, het biothaan voor de mini's is minder soepel maar denk omdat alle riempjes/onderdelen daar zo dicht op elkaar zitten. Ligt overigens ook heel erg aan de temperatuur.
Mijn lederen hoofdstellen zit ook erg veel verschil in, de tjeu is enorm stug, maar het ideal hoofdstel is een super soepel hoofdstel.

Maar ik kom graag volgen, ben wel benieuwd naar goede tips. Iets beter gevormd achter de oren zou voor mijn mini's al een stuk beter zijn.

Nu ik er bewust over na ga denken vraag ik me af of het niet vooral de windriemen zijn die het hoofdstel stugger/lomper maken?

MenteamJoey

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:46

Ik kon ook geen menhoofdstel vinden dat aan mijn wensen voldeed. Wilde ook graag een fijn zittend en anatomisch aangepast hoofdstel voor mijn pony. Deze heb ik uiteindelijk door een tuigenmaker helemaal naar wens laten maken en tot op de dag van vandaag ben ik er nog heel erg blij mee

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Fijn menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:54

Ik men met een bitloos hoofdstel dus zonder oogkleppen etc.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:57

Er is een reden dat die hoofdstellen vaak enorm stug zijn en dat is tegen het knappen of breken. Dat moet je gewoon niet willen voor de wagen

Kunststof vind ik vaak stug, lelijk en gaat stuk. Ben blij met mijn wat oudere leren hoofdstel. Ik heb zelf de oogkleppen eraf gesneden, die gebruik ik niet.
Bitloos zou ik nooit durven voor de wagen.

Edit
Anatomische hoofdstellen zijn er wel. Ik weet niet hoe soepel die zijn
https://www.torsybridles.com/product/tb-mm/

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:11

Ik gebruik gewoon rijhoofdstellen voor mijn shetlanders. Al zo'n 5 jaar, er is nog nooit iets afgebroken. Mijn pony's zijn nu juist schrikachtig met oogkleppen op omdat ze dan wat horen en het niet kunnen plaatsen omdat ze het niet zien. Ik wil nog wel een keer nieuwe kopen, want deze zitten niet optimaal. Première houdt er niet echt rekening mee dat bvb de keelriem ook korter moet zijn bij een kleiner hoofdstel. Ik ga waarschijnlijk de hunter van aponydesign aan schaffen. Ik vind de vrijheid achter de oren wel fijn, maar hoef niet perse volledig anatomisch.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:13

Jorex schreef:
Ik gebruik gewoon rijhoofdstellen voor mijn shetlanders. Al zo'n 5 jaar, er is nog nooit iets afgebroken. Mijn pony's zijn nu juist schrikachtig met oogkleppen op omdat ze dan wat horen en het niet kunnen plaatsen omdat ze het niet zien. Ik wil nog wel een keer nieuwe kopen, want deze zitten niet optimaal. Première houdt er niet echt rekening mee dat bvb de keelriem ook korter moet zijn bij een kleiner hoofdstel. Ik ga waarschijnlijk de hunter van aponydesign aan schaffen. Ik vind de vrijheid achter de oren wel fijn, maar hoef niet perse volledig anatomisch.

Gewone rijhoofdstellen is mij ten strengste afgeraden (ook op bokt) ivm breekgevaar. Wat ik heel goed kan begrijpen :j

Bakstukken zonder oogkleppen zijn trouwens makkelijk te veranderen en te bestellen

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:17

Ik ben ook een zeikerd kwa kwaliteit van hoofdstellen maar ik voel mij heel veilig met mijn stugge, grove, leren Ideal menhoofdstel.

Kwa beeld heb ik liever een chique rondgenaaide met lak ofzo maar.. het houdt me tegen. Dus kies ik voor veiligheid en zou dus nooit met een gewoon hoofdstelletje, een trensje laat staan bitloos gaan mennen.
Dan maar minder knap, zie ik toch zelf niet. :D

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Fijn menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:23

Ik lees ook graag mee, lastig iets inderdaad ik heb nu een ideal hoofdstel met een kieffer anatomisch kopstuk en een neusriem van een rijhoofdstel daar best tevreden over maar voor mijn welshje wil ik wat fijners.
Tuig van Sam in mijn handen gehad wat echt wel mooi was maar de kleppen vond ik erg stug de riempjes waren allemaal wel mooi fijn.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:43

@Kabayo ik vind men hoofdstellen ook meteen zoveel leer voor die hoofdjes van de mijne. Naast dat ze vaak ook veel te ruim zitten. Ik lees op bokt overigens nooit over dat hoofdstellen zomaar breken. Ik ben eerder bang dat er iets van mijn tuig breekt dan mijn hoofdstel, dat is mij wel eens overkomen in galop en echt geen grapje. Het hoofdstel komen niet meer krachten op dan bij gewoon rijden lijkt mij of je moet al met zware druk rijden, dus ik snap niet zo goed waarom een men hoofdstel van dikker en breder leer zou moeten zijn dan een rijhoofdstel. Ik men beide pony's ook op trensjes, de ene omdat ik hem zelfs nog op een halster ermee zou kunnen mennen. De andere slaat steil achterover van druk op een stang in alle mogelijke vormen, dubbelgebroken, maar reageert wonderbaarlijk genoeg wel fijn op enkelgebroken dus prima dan men ik daarmee. Misschien is dat ook wel gewoon een verschil tussen mijn formaat pony en de grote paarden. Ik heb pony's van zo'n 100 kg ervoor staan. Ze moeten ook gewoon luisteren en de oudste luistert net zo goed met een gewoon hoofdstel en een dubbelgebroken bit als dat hij zou doen met een men hoofdstel en stang. De andere is gewoon een apart beest met een heel gevoelig mondje en angst voor geluiden die hij niet kan zien. :')

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:50

ik weet niet in welke maten beschikbaar maar ik overweeg een zilco luxe hoofdstel te kopen.
Die heb ik vast gehad van iemand anders en voelde niet stug en voor een shet ook dunnere riempjes maar niet te dun.

Ik heb nu een ideal kunststof hoofdstel, wat ik daar echt niet fijn aan vind is dat er een verdikking zit waar de windriem aan het kopstuk is genaaid dus daar zou ik even rekening mee houden als je iets koopt.

Wat veel mensen ook juist mooi vinden zijn de rosetten, maar die prikken vaak enorm in het hoofd dus die haal ik er standaard vanaf. Daarbij vind ik een wat minder dik recht kopstuk beter dan een slecht passend anatomisch

pjerJarig
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:57

Misschien dat een sierlijker hoofdstel nog wel gaat bij een kleine pony, maar voor een groot paard lijkt mij een stevig hoofdstel toch veiliger.
Mijn lieve paard heeft 2 rijhoofdstellen gemold met een lompe actie tijdens het longeren en dan blijken ineens al die dunne riempjes en clipjes daar toch niet op gemaakt.
Ik men met een van der wiel hoofdstel en ik rij onder het zadel met een ideal men-hoofdstel zonder oogkleppen (en met een menbit omdat hij dat a. heel gewoon vind en b. stilstaan buiten is nog een dingetje en meneer gaat gewoon in stap terug naar huis maar ik wil toch graag kunnen stoppen voor auto's etc dus tot dat opgelost is is dit voor beiden een fijne oplossing)
Afbeelding
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:58

Maar waarom zou een menhoofdstel ineens kapot gaan?
Ik snap dat dit niet wenselijk is en je ook niets meer kunt.
Maar mijn rijhoofdstel is ook nooit zomaar stuk. Anders gezegd, heb het nog nooit meegemaakt.
Of je zou ze ergens moeten laten schuren of zo. Maar dat mogen ze niet.
Dus ik begrijp dat stugge leer niet zo goed.
Ja misschien vroeger voor de ploeg en ze er misschien ook mee aangebonden werden als de boer een pauze nam?

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:08

Een menbit is natuurlijk wel zwaarder dan een trensje.

Ik vind het hoofdstel van mijn kleine pony eigenlijk niet grof of zwaar. Werkelijk geen idee welk merk.

Die van de grote zijn wel wat stugger maar ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan. Een van mijn menpaarden is een talent in hoofdstel onderweg uitdoen. Daar gebruik ik een onderhalster voor en dat binden we dan met ijzerdraad aan het kopstuk. Anderen vlechten maar ik ben niet zo goed in vlechten door zere vingers.
Dan is een stevig kopstuk toch wel prettig.

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Re: Fijn menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:16

Ik heb een sam tuig met bijbehorend hoofdstel, echt een fijn ding!

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 14:20

Nouja dat het wat grover en stugger is begrijp ik wel, maar er zit wel verschil denk ik in hoe grof en stug?

Ik heb nu gewoon de simpele leren van Ideal, vind vooral het kopstuk niet fijn en te snel te strak zitten achter de oren.

Die Zilco ga ik eens naar kijken.

SAM tuig is biothane he?

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:20

Ik heb er een postbit inhangen, die is niet zo zwaar als een menbit.

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:49

SAM tuig is biothane he?[/quote]

Jaa klopt! Super fijn tuig! Heb hiervoor tj.eu en ideal gehad maar die kunnen daar niet aan tippen

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 15:02

Edwin zei al dat het SAM tuig een heel ander soort biothane is. Jammer alleen dat er ook een bijbehorend prijskaartje aan zit. :o

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:08

Met een stang bit komt er meer druk op bakstukken en kopstuk.
Vandaar dat een menhoofdstel wat grover/degelijker is, om heel te blijven, maar ook zeker om de druk achter de oren wat meer te verdelen.

Mijn shetten hebben leren Ideal hoofdstellen.
Mijn C'tje nu nog het hoofdstel wat bij haar Zilco tuig zit maar weet nog niet of ik dat zo hou, ik krijg hem nog niet helemaal lekker afgesteld.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:42

Ik vind de mensport toch al erg achter lopen kwa pasvormen. Niet alleen hoofdstellen maar ook tuigen en met name schoftjes. Vorige week een lezing van Paul Versluis mogen bijwonen en die zei dat ook.
Aan zadels word van alles gedaan maar de mensport loopt hopeloos achter. Zoveel producten met standaard maten.

Ik heb nu een kunststof hoofdstel van Ideal. Wel wat lichter dan leer maar blijft toch wel stug en er zit geen anatomisch kopstuk aan. Die van mij is dan zonder kleppen.