merrie of ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wildwestwill

Berichten: 433
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 13:20

ik ben mij aan het oriënteren naar een toekomstige men a- pony
wat zijn jullie ervaringen met het verschil tussen een merrie of ruin

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:15

Dat is eigen voorkeur.

Ik rij echt het liefst met merries, maar er zijn ook mensen die echt geen merrie zouden willen. Of juist geen voorkeur hebben.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:16

Ken jezelf, hoe hard gaat het kriebelen om veulentje te fokken als je een merrie hebt?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:47

Alle vooroordelen ten spijt, denk ik dat er in karakter niet echt verschil zit tussen een merrie en een ruin eerlijk gezegd. Het enige grote verschil is dat een merrie vruchtbaar is en je ermee zou kunnen fokken. En dat een merrie elke 3 weken hengstig wordt. Nu hoeft dit geen probleem te zijn, maar als je bij een merrie gaat kijken is het wel goed om te vragen hoe ze is bij de hengstigheid. Sommige zijn erg zuur, niet te rijden en kunnen niet goed bij ruinen staan.
Een ruin kan soms niet bij merries staan, omdat hij dan gaat dekken en dat blessures kan geven. Ook handig om dat even na tw gaan.
Maar voor de rest zou ik me laten leiden door een passend paard voor je, wat het geslacht ook is.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:14

Mijn span a-ponies is een merrie en een ruin, en ik kan echt niet zeggen wat mijn voorkeur heeft op basis van geslacht. Het zijn allebei harde werkers met veel looplust, dat past mij goed. Dat is belangrijkste om naar te kijken. Met de merrie een veulentje gefokt vorig jaar, kei-leuk maar het viel me toch niet mee hoe lang ik haar moest missen in het span en de ruin vond enkelspan gewoon minder fijn. Voordat ik hem erbij had wel lang met de merrie enkelspan gereden en zij zette misschien net dat tandje extra beter bij dan de ruin. Maar of dat te wijten is aan merrie-zijn durf ik niet te zeggen.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:57

Ik heb helaas vaker gezien dat mensen een merrie kiezen die heel leuk en makkelijk is, behalve tijdens de hengstigheid. En hoe zich dat manifesteert weet je helaas (meestal) niet bij aankoop. Aan de andere kant zijn er natuurlijk genoeg merries die nergens last van hebben. Het zou voor mij echter wel een groot aandachtspunt zijn bij de aankoop.
Ruinen zijn meestal wat stabieler en voorspelbaarder in dat opzicht, en ik heb daar wel een voorkeur voor.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:28

Ik ben oprecht een merrie-mens. Waarom precies weet ik eigenlijk niet. Maar de enkele keren dat ik op een ruin/hengst gereden heb stapte ik niet fijn af. Kan natuurlijk ook aan mezelf gelegen hebben, maar met merries klik ik beter :))

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:34

Dat is zo persoonlijk.
Over het algemeen zijn er wel meer mensen die blijer worden van ruinen (constanter). Of nee, ik zeg het verkeerd. Het algemene beeld is vaak dat merries nukkiger zijn. Dus als je weer wil verkopen is een ruin aantrekkelijker.

Ruinen zijn vaak ook wat relaxter, maar dat is in bijv de marathon juist niet interessant. Dan moeten ze wel een beetje strijdlust hebben.

Ik ben zelf een merriemens. Mijn merrie is een heuse pismerrie, maar voor mij is ze fantastisch. Ze gaat voor mij door het vuur en ik voor haar.
Mijn instructeur zegt vaak: "voor een merrie is ze heel fijn..." en dan denk ik heel beledigd "Nouja!" Haha

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Re: merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:44

Mij maakt het echt niet uit, ken zoveel verschillende persoonlijkheden die los staan van het geslacht. Ja, merries kunnen soms wat meer last hebben van hormonen. Maar niet iedere merrie heeft daar last van.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:04

Lijsken schreef:
Ruinen zijn meestal wat stabieler en voorspelbaarder in dat opzicht,

Sáái }:)

#merriemens

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:04

Als je op voorhand al 1 van de geslachten uitsluit laat je de helft van de populatie staan. Jammer, daar kan net je droompaard tussen zitten.

Zoek en kies een paard die bij jou en je wensen past, ongeacht of dat een ruin of merrie is.

Tenzij je een fokmerrie zoekt natuurlijk, dan is het wel handig om alleen bij de merries te gaan kijken :D .

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:34

Hier 15 merries, en echt geen een is nukkiger tijdens de hengstigheid.
Al enkele keren een ruin gehad, maar ligt me gewoon niet.
Ook telkens een hengst(altijd van veulen af aan gekocht, dan kunnen de merries en mezelf hem opvoeden), en ook daar al altijd een fijn en makkelijk dier gehad.(maar als ik moet kiezen tussen hengst en merrie, ook altijd merrie)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:28

Ik heb een ruin én een merrie en zij zijn mij beide even dierbaar.

Mijn ruin is een portret; vriendelijk, erg speels, beschermend, alert op alles, heeft een sterke eigen mening, spiegelt enorm, kan bij verveling lekker 'klieren' :D .

Mijn merrie is zachtaardig, heeft soms wat last van haar hormonen en is daardoor wat labiel, richt zich wat meer op jou, is zeer werklustig en sensitief.

Ze hebben allebei een oprecht fijn, sociaal karakter. Al die vooroordelen, daar heb ik maar weinig mee. Klinkt altijd als een wedstrijdje ofzo, van wie het geweldigste paard heeft :7 .

Maar die heb ik al :+ :D , een ruin én een merrie <3 .

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:35

Dat is zó persoonlijk, zowel voor jezelf als van paard tot paard. Mijn eigen merrie heeft bijvoorbeeld gewoon nooit last van hormonen oid. Wel moet je wat beter je best doen om haar te overtuigen dan de meeste ruinen die ik gereden heb, maar dat kan ook gewoon karakter zijn.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:04

Dit is idd persoonljk. Ik ken mensen die echt alleen maar een ruin zouden willen. En ik ken mensen (waaronder ik ;)) die eigenlijk alleen merries willen. Dat orale gedoe van ruinen vind ik verschrikkelijk en de discussies met merries vind ik heerlijk :)

Overigens hier een merrie waar je niet aan merkt dat die hengstig is, en eentje die juist echt super lief wordt tijdens de hengstigheid <3

Rex_Rolfo schreef:
Lijsken schreef:
Ruinen zijn meestal wat stabieler en voorspelbaarder in dat opzicht,

Sáái }:)

#merriemens


_/-\o_ :')

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:43

Rex_Rolfo schreef:
Lijsken schreef:
Ruinen zijn meestal wat stabieler en voorspelbaarder in dat opzicht,

Sáái }:)

#merriemens


Absoluut, ik hou van saai :D Als het om paarden gaat tenminste!

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:02

Hier komt er absoluut geen merrie in. Team hengst of ruin. *\o/*
Het is echt een persoonlijk ding. Je persoonlijkheid matcht soms gewoon beter met het ene geslacht. Ik heb professioneel in de paarden gewerkt, dus met honderden paarden gewerkt en degene met wie ik problemen had waren áltijd merrie’s. }:)
Maar als je geen absolute voorkeur zou hebben dan zou ik beide open laten. Doorgaans is een ruin stabieler, maar een merrie die je hoor je hebt gewonnen zou voor je duur het vuur gaan (als ik de verhalen moet geloven :D ) en een (dek)hengst zijn vaak de grootste watjes, die het liefst in je broekzak kruipen als het te spannend wordt. :D Houdt er rekening mee dat castratie op oudere leeftijd vaak alleen scherpe randjes eraf haalt en dus geen wereld aan verandering in gedrag teweeg gaat brengen.
Mijn ervaring is wel dat merries over het algemeen wel meer onrust in de groep geven dan ruinen, omdat ze hun hormonale staat soms af denken te moeten reageren op andere. Ruinen zijn vaak eerder slopers, speelser en lomp waardoor je wellicht vaker kapotte spullen hebt.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:14

Hier twee ruintjes, gewoon per toeval dat de tweede ook mannelijk was. Maar ze hadden niet grotere verschillen kunnen hebben qua karakter. De oudste is echt een haantje de voorste, moet altijd alles als eerste en verzint graag zelf dingen erbij of dat nou praktisch is of niet. Hij kan heel fanatiek zijn, maar ook heel erg traag als hij bvb al voor de 10de keer enkelspan hetzelfde rondje loopt. Tweespan is veel gezelliger naar zijn mening en dan loopt hij altijd fanatiek. Net als in een andere omgeving dan thuis. Maar hij blijft wel echt super betrouwbaar. De andere is wat meer een onderdanig type, luistert wat braver als de eerste. Maar die kan dan weer heel erg schrikken van dingen, waarvan ik dan denk "moest je dat even verzinnen dat die tak plotseling eng was". Verder is deze een stuk stabieler eigenlijk, loopt over het algemeen lekker in eigen tempo door en is over het algemeen gewoon blij dat hij mee mag. Oftewel die heeft ook altijd zijn oortjes lekker naar voren. Oftewel dat ruinen sloom zijn herken ik helemaal niet, want ik heb 2 van die fanatieke voorwaartse mini shetten voor mijn kar staan. Hiervan heeft de jongste afgelopen weekend mendurance gelopen, 28 km, 10+ km/h. Hij gaf hierbij zelf zijn tempo aan.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:37

Heb merries en ruinen en vind ze beide prima. Hun persoonlijkheid is hier meer onderscheidend dan hun geslacht.
Beide merries zijn overigens heel stabiel in hun gedrag. Dus heb daarmee weinig beeld bij wat mensen 'merriegedrag' benoemen.

Heb wel het idee dat mijn ruinen wat meer 'marge' geven. Iets meer pikken.
Maar het voordeel van de merries is dan juist weer dat ze dat niet doen en iets meer een 'door het vuur gaan' mentaliteit hebben daarmee.
Maar dat zijn allemaal best subtiele verschillen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:17

Mijn voorkeur gaat uit naar ruintjes om het simpele feit dat ik achter de pony zit en niet de hele tijd naar zo’n gleuf wil kijken :D

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:26

Rex_Rolfo schreef:
Lijsken schreef:
Ruinen zijn meestal wat stabieler en voorspelbaarder in dat opzicht,

Sáái }:)

#merriemens

Naar mijn idee is dat het vooral: waar klik je mee.
Ja, de verschillen zijn er, zeker weten, maar die verschillen zijn niet het punt; het punt is waar jij als mens je prettig bij voelt.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:30

Napie schreef:
Mijn voorkeur gaat uit naar ruintjes om het simpele feit dat ik achter de pony zit en niet de hele tijd naar zo’n gleuf wil kijken :D


Het helpt enorm als je wel een merrie mét staart kiest dan :D
Nee serieus, ik zit daar echt niet naar te kijken.