Vierrings bitten, alternatief voor de stang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotusje555

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Den Haag

Vierrings bitten, alternatief voor de stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 09:49

Hallo beste Bokkers.

Op dit moment zijn we onze 20 jarige Bonnie aan het beleren voor de kar. Even voor context:dit gaat onder begeleiding uiteraard van een professional met veel meer ervaring dan ik ooit kan hebben.

Onze pony is vrij gevoelig in de mond, daarom rijden we hem veel bitloos en op een dubbel gebroken watertrensje. Nou ben ik op vakantie in Ierland bij wat paarden die voor de kar op een vierrings-bit lopen en dat lijkt me ideaal. Zelf heb ik dit nog niet eerder in Nederland gezien.

Heeft iemand daar ervaring mee? En vinden jullie het prettiger dan een gebroken Liverpool?

Hier is trouwens een foto van t monster die braaf buiten aan t oefenen is met de lange lijnen <3


Afbeelding

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vierrings bitten, alternatief voor de stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:58

Een 4rings trens is absoluut veel vriendelijker dan een gebroken Liverpool.

Een gebroken Liverpool is ongeveer het scherpste wat je uit kan kiezen. Je hebt het notenkraak effect van een trens in combinatie met de hefboom van een stang. Dus dat zou bij mij de aller laatste optie zijn om te kiezen.

Wat de juiste keus is hangt van je paard af.
Ik heb 2 pony's die aan de lange teugel (en heel soms onder het zadel) op een dubbel gebroken trensje lopen, maar die lopen voor de wagen beide op wat anders (Myler knevel trensje en Beris kunststof Liverpool). Die 1e heeft ook een tijdje op een dubbel gebroken trensje voor de wagen gelopen, bij die 2e ook een paar keer geprobeerd toen ik aan het rommelen was kwa aanleuning maar doe snel weer aan de kant gelegd.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Vierrings bitten, alternatief voor de stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:29

je zou eens kunnen kijken naar een kimblewick ongebroken, hier heb ik ze mee voor de kar lopen.

Witje2
Berichten: 156
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Vierrings bitten, alternatief voor de stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:33

Ik men met mijn 5 jarige met een 4 ringstrens. Op de Liverpool bleef hij constant tegen het bit in gaan. Heb het eerst met een bitlifter geprobeerd, maar daar bleef hij ook erg onrustig op. Toen de 4rings erin, een wereld van verschil. Fijn contact, goede aanleuning. Vooralsnog rijd ik hem hier alleen nog maar mee in de bak. Ben bang dat ik voor in het verkeer te weinig rem heb, mocht het echt nodig zijn.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:42

Oehlala schreef:
je zou eens kunnen kijken naar een kimblewick ongebroken, hier heb ik ze mee voor de kar lopen.

Kimblewick is om te rijden, het is eigenlijk niets meer dan een D-trens met hefboomwerking omdat er een extra oog in de D zit en het een kinketting heeft.
Ik heb zelf nog nooit een paard gehad dat een beetje te mennen was op een Liverpool, maar Utrechtse stang (losse scharen) of een bokkebitje (vaste scharen) was altijd een prima alternatief. Op dit moment zelfs nog met leer er omheen genaaid, het kale metaal is ook nog te scherp voor paardlief.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:59

Als je paard heel gevoelig is snap ik eigenlijk ook niet waarom je met een dubbel gebroken liverpool ment? Een ongebroken is dan veel vriendelijker.

Bij de liverpool kan je hem natuurlijk ook zo vriendelijk of streng maken als je wilt :j Heb je het wel een met een ongebroken liverpool geprobeerd? Hier men ik ook met een ongebroken liverpool met tongboog

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:08

Ibbel schreef:
Oehlala schreef:
je zou eens kunnen kijken naar een kimblewick ongebroken, hier heb ik ze mee voor de kar lopen.

Kimblewick is om te rijden, het is eigenlijk niets meer dan een D-trens met hefboomwerking omdat er een extra oog in de D zit en het een kinketting heeft.
Ik heb zelf nog nooit een paard gehad dat een beetje te mennen was op een Liverpool, maar Utrechtse stang (losse scharen) of een bokkebitje (vaste scharen) was altijd een prima alternatief. Op dit moment zelfs nog met leer er omheen genaaid, het kale metaal is ook nog te scherp voor paardlief.


Een kimblewick is van oorsprong een menbit om paarden te beleren. Dat ze nu ook veelvuldig in o.a. de springsport gebruikt worden, so be it.
Zo ik het lees van TS zoekt ze een bit om te mennen, wat, iets minder inwerkt dan een liverpool. Zodoende mijn opmerking, dus ik snap jouw post niet helemaal, want het klinkt nogal aanvallend.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vierrings bitten, alternatief voor de stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:52

Voor zover ik weet is de Kimblewick in 1974 ontworpen door een springruiter/point-to-point ruiter en nooit als menbit bedoeld. Persoonlijk vind ik het geen goed idee bitten die niet voor mennen bedoeld zijn aan te raden als er nog zat alternatieve 'echte' menbitten zijn om eerst te proberen.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:59

Hier dacht ik er ook goed aan te doen om er bij mijn gevoelige pony een dubbelgebroken trens bit erin te doen. Maar hij is nu weer terug op zijn naar voren en naar boven gebogen stangetje. Hij vond die andere echt minder prettig, nam op een gegeven moment zelfs zijn bit niet meer zelf aan. En met de Liverpool wel. Een bokkebit daar trainde ik bij hem alleen maar de ondernek mee en ging hij op sterren kijken. Naar boven gebogen ging hij op een gegeven dwars tegen mijn stuur in. Hij heeft namelijk een hele grote en gevoelige tong die zelfs over zijn tanden ligt. De andere loopt op een Amerikaanse myler, want die loopt er gewoon doorheen als ik daar een liverpool in gooi en ik wil in tempo terug. Dat is nogal een drammer namelijk, maar met deze luistert hij perfect. Maar die loopt gewoon goed met elk bit weg tot nu toe. Pakt ook altijd netjes zelf zijn bit aan. Alleen dat drammerige gedrag blijft een dingetje. Dus kijk en voel hoe de mond van je paard is (ik heb het zelf gedaan, want bitfitters hebben waarschijnlijk mijn maten niet) of haal er een bitfitter bij, want elk paard is weer anders.

DuoPenotti

Berichten: 29513
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:19

Mijn ruin wil geen ongebroken mondstuk, gewoon niet.
Niet onder het zadel, niet onder de man.
Heel veel varianten geprobeerd, met tongboog, zonder, iets naar voren, met pompwerking, dun, dikker, met zeemleer, kunststof, ....

En toen heb ik er een dubbel gebroken b stang ingehangen.
Vloeken in de kerk...

Kwam er mee in de menles en zeer bekwame instructrice was zo tevreden over zijn aanname van het bit.
Wat ik nu dan had... ze kreeg net geen rolberoerte maar keurde het bij hem wel goed. Omdat hij dus met een fijn gesloten mondje eindelijk lekker liep.

Ik had hem gewoon in de bovenste ring, dus niet de onderste, dus hoe groot de hefboom dan nog is?

https://tjeuvandemeulengraaf-mensport.n ... -mondstuk/

Lotusje555

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Den Haag

Re: Vierrings bitten, alternatief voor de stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 11:35

Dankjewel voor alle tips! Kan ik weer even verder zoeken. We hadden een paar stang constructies al uitgeprobeerd met bitten die ik kon lenen, en een ik heb nog geen ongebroken bitje gezien waar hij fijn op loopt. Ik ga even met mijn instructeur zitten om te kijken wat voor Bon een goede oplossing zou zijn. Dank jullie wel!!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vierrings bitten, alternatief voor de stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:40

Misschien een bit met Myler mondstuk. Beetje een middenweg tussen ongebroken en gebroken.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Vierrings bitten, alternatief voor de stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:30

Je kan Beris nog proberen, ik heb een super gevoelige Welsh, mijn Beris Liverpool is flexibel waardoor ze hem accepteert. Normale stang of iets anders is drama.
Ik heb de comfort soft.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:03

Elk paard is anders en mijn instructeur zegt: "het paard moet uiteindelijk dat ding in zijn mond tolereren en kiest dus in feite het bit".
Mijn vorige paard liep ontzettend fijn op een gewoon enkelgebroken trensje en op een vierringstrens. Daarbij hoefde je echt niet met een stang of ongebroken bit aan te komen. Mijn laatste paard was weer anders: géén ijzer in haar mond. Alleen kunststof en daarmee prima te sturen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:25

Ik ken mensen die met regelmaat mennen met paarden met een vierringstrens, paarden die te gevoelig reageren op een stang.
Dus voor een gevoelig paard moet dat prima kunnen.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:38

Hier ook ervaring met een vierrings. Paard liep er top op. Liep veel beter naar het bit toe en nam dus beter druk en stuur.
Ik vind het zelf wel altijd even gepiel met zorgen dat het bit goed om in de mond ligt en niet achterstevoren voordat ik de leidsels vastmaak.