Hackamore hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HellHounds
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-02-23

Hackamore hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 22:50

Hoi, ik had de vraag waar ik fijne hackamore hoofdstellen voor mini shet / shetlander kan vinden? Ik wil graag beginnen met bitloos mennen (de rest doen we al bitloos, dus ervaring genoeg) en wil hiervoor graag een hackamore, omdat dit goed bij ons zou passen. Maar ik kan eigenlijk vrij weinig voor (mini) shetlanders vinden. Waar kan ik iets vinden? Alleen een hackamore neusriem is ook prima!
(foto voor de leuk)
Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hackamore hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:54

Mennen met een hackamore? Lijkt me nou niet bepaald paardvriendelijk. Dan is een bit vriendelijk. Als je perse bitloos wilt mennen dat is een sidepull de enige eerlijke keuze..

SjonnieZ

Berichten: 2320
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 23:15

pluisje88 schreef:
Mennen met een hackamore? Lijkt me nou niet bepaald paardvriendelijk. Dan is een bit vriendelijk. Als je perse bitloos wilt mennen dat is een sidepull de enige eerlijke keuze..


Dit dus… een hackamore is 1 vd meest paard onvriendelijke optomingen die er bestaat, omdat het een hefboomwerking heeft op de neus middels de teugels.
Een watertrens of bustrens is vele malen vriendelijker.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hackamore hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 23:19

Mijn eerste reactie is ook dat een hackamore totaal ongeschikt is. Anderzijds zijn veel menbitten nu bepaald ook niet de vriendelijkste... Misschien is een bloem of glucksrad nog een tussenoplossing? Sidepull zou wel mijn voorkeur hebben. :)

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 23:23

Menig menbit heeft een hefboom werking? Zijn de lagen\gehemelte van een paard minder gevoelig? Hefboom werking is (vaak) geen goed idee, je werkt al snel teveel kracht uit. Wat is er mis met gewoon sidepull of een dubbelgebroken bitje? Zou mijn voorkeur hebben, :j

HellHounds
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-02-23

Re: Hackamore hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 23:28

Ik heb genoeg redenen om voor een hackamore te kiezen + de juiste ervaring. Reacties waarom niet een hackamore hoef ik niet. Gelieve alleen reacties waar ik wel een hackamore vandaan kan halen.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 23:43

Sidepull werkt dacht ik sowieso niet voor het mennen qua stuur aangezien je daarvoor de teugels/leidsels van de hals moet kunnen halen en dat gaat simpelweg niet met het mennen en de leidselogen. Ts heb je al bij Tjeu gekeken? Die heeft heel veel spul voor shetjes. Oa deze of eentje met geen tweede ring: https://tjeuvandemeulengraaf-mensport.n ... hetlander/

HellHounds
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 23:47

:Y)
Jorex schreef:
Sidepull werkt dacht ik sowieso niet voor het mennen qua stuur aangezien je daarvoor de teugels/leidsels van de hals moet kunnen halen en dat gaat simpelweg niet met het mennen en de leidselogen. Ts heb je al bij Tjeu gekeken? Die heeft heel veel spul voor shetjes. Oa deze of eentje met geen tweede ring: https://tjeuvandemeulengraaf-mensport.n ... hetlander/


Jaa deze had ik idd gezien! Wilde alleen kijken of er nog meer op de markt was, eventueel een hoofdstel. Aangezien ik anders een rood hoofdstel op een blauwe set moet doen

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hackamore hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 23:55

Dabo's design maakt ze op maat en die kan in alle kleuren, want die zijn van biothaan. Dus dat is misschien wel een optie?

Ik men zelf overigens met liverpooltjes op het eerste gat, is bijna vergelijkbaar met een ongebroken bit qua hefboom. Dus ik heb niet specifiek ervaring ermee. Sterker nog ik denk dat mijn oudste pony bitloos zou haten, want die houdt echt niet van gedoe op zijn hoofd qua druk. :o

HellHounds
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 23:59

Jorex schreef:
Dabo's design maakt ze op maat en die kan in alle kleuren, want die zijn van biothaan. Dus dat is misschien wel een optie?

Ik men zelf overigens met liverpooltjes op het eerste gat, is bijna vergelijkbaar met een ongebroken bit qua hefboom. Dus ik heb niet specifiek ervaring ermee. Sterker nog ik denk dat mijn oudste pony bitloos zou haten, want die houdt echt niet van gedoe op zijn hoofd qua druk. :o


Oja dat is ook een goede! Die van mij heeft dus weer niks met het bit.. veel te klein mondje helaas. Alles al geprobeerd. Dus vandaar de keus voor een hackamore aangezien sidepull hem net gewoon niet is. en kaak / kin gekruisd al helemaal niet.

HellHounds
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-02-23

Re: Hackamore hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 15:34

Afbeelding
Vandaag voor het eerst met de Hackamore van Tjeu van de meulengraaf gewerkt, en het is PRECIES wat we zoeken, hij reageert correct op de kleine hulpen! Dus geen vervelende bitten meer (hij vind dat echt niet chill), geen sidepull waar hij doorheen trekt, gewoon lekker ontspannenheid precies wat ik zocht!

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hackamore hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:28

Klinkt helemaal top TS! Fijn dat hij er zo goed op reageert.