Is het repareren van mijn kar het waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Is het repareren van mijn kar het waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 13:21

Ik heb een grote shet van 112cm en 250kg (gok ik) waarmee ik graag men.
nu heb ik een menwagen van marktplaats gekocht voor een lage prijs(en lage kwaliteit). ik heb daar een half jaar nu veel plezier van gehad maar merkte dat er nu toch veel kraakte en piepte. Ik heb de kar weggebracht naar Voskamp Hall om te laten controleren en eventueel op te lappen.Dit omdat ik volgend weekend graag voor het eerst op een evenement een lange rit wil maken.

Afbeelding

Hier een lijstje met alles wat er mis is met de kar:
-lamoen te krap(shet heeft een dikkere buik dan een shet van 1m) zit tegen zijn buik aan, een nieuwe zou flink duur zijn en is de vraag of dat kan.
-remmen doen het niet en de remkabels hangen te ver naar onder en kunnen blijven haken aan iets.
-de draai schijf zit los en veel te veel speling(hopelijk alleen maar aandraaien anders is het einde oefening)

Wat ik wel heel fijn vind aan deze kar is dat deze extreem lichtgewicht is en smal 94kg en 108cm breedt.Wat betekend dat ik makkelijker iemand kan mee nemen op de kar en dat deze kar makkelijk in onze bus past.

Nu wordt de reperatie kosten om alles te fixen best case scenario 1/2 wat ik er voor betaald heb..
En dat is deze kar absoluut niet waard. Dan zou ik met geluk er nog een jaartje mee verder kunnen.

Mijn vraag is dus als volgt;

Is het repareren van mijn kar het waard?
als ik het laat oplappen is het niet gegarandeerd dat het optijd gerepareerd is voor het evenement volgend weekend dus moet ik die denk ik zoiezo afzeggen(tenzij iemand een idee heeft hoe ik het nog kan redden?)

Ik kan ook een nieuwe kopen maar daar heb ik het geld nog niet voor. Dan zou ik een langere tijd niet kunnen mennen(wel fietsen). Een goeie veilige kar met bredere spoorbreedte zou ook niet in onze bus passen dus zou ik die niet of met heel veel moeite kunnen meenemen naar andere plekken.
Ook vind ik het erg heftig voor de pony om zo een zwaardere kar door het bos te trekken als ik ook nog iemand wil mee nemen.

Nu dacht ik aan een sulky, maar persoonlijk vind ik een 4wieler fijner.
Wel zou een sulky kunnen puur voor als ik er mee weg wil, dan zou het vervoeren juist makkelijker zijn.

Hebben jullie tips wat ik het beste kan doen?
Laten repareren, nieuwe kopen of een sulky kopen?


Ik sta voor alle ideen open

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Is het repareren van mijn kar het waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:28

Als ik het goed begrijp, kun je met deze kar na de reparaties hooguit 1 jaar verder? Als dat zo is..dan is een reparatie weggegooid geld natuurlijk.

Is de kar niet dusdanig op te knappen dat hij nog wel een jaartje of 5 mee kan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:31

Hoe groot is de kans dat een bredere lamoen mogelijk is? En wat is het idee van de draaischijf? Als die beide dingen repareren al minimaal qua kans is, zou ik afscheid nemen van dit karretje, denk ik.

Helemaal als je na reparatie max een jaar ermee verder kan.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 13:33

Elisa2 schreef:
Als ik het goed begrijp, kun je met deze kar na de reparaties hooguit 1 jaar verder? Als dat zo is..dan is een reparatie weggegooid geld natuurlijk.

Is de kar niet dusdanig op te knappen dat hij nog wel een jaartje of 5 mee kan?


Nee, de kar is van zo goedkope/slechte kwaliteit dat ik echt niet verwacht( en ook de verkoper van Voskamp ook niet) dat de kar langer mee kan dan een jaar..

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:38

Heb je geen goede doe het zelver in je vriendenkring?
Het karretje ziet er echt tof uit!

Je kunt de essentiële dingen (remsysteem en draaischijf) laten opknappen en dan later zelf de handen uit de mouwen steken: schuren, schilderen, bankjes overtrekken ... toch leuk en zo wordt het echt je eigen creatie!

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:38

Deze wagen is eigenlijk ook aan de kleine kant voor je pony, ik zou uitkijken voor een andere wagen. Lijkt op het eerste zicht op zo een capriool, van de zelfde fabrikant als die cavaletti's waarbij de remmen ook vaker niet dan wel goed zijn. Vaak is het metaal ook van bedenkelijke kwaliteit.

Persoonlijk zou ik enkel de kosten doen als je er nog meerdere jaren mee vooruit kan en anders rondkijken voor wat anders 2dehands qua sulky of vierwieler. Staan er 2dehands af en toe wel te koop met 2 zitplekken, 110cm spoor (al is 125cm beter, zeker bij deze stokmaat), ...

Lamoen kan een goede lasser zeker wel aanpassen. Ik had een wagen voor te beleren die ook wat krap was, is overgekocht met dat het hier overbodig was en die gene heeft het lamoen gewoon laten aanpassen en deze is nu mooi breed. Wel had het lamoen wat hoger mogen komen bij jouw pony, mee daarom dat ik de wagen eigenlijk aan de kleine kant vind.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 13:47

_San87_ schreef:
Hoe groot is de kans dat een bredere lamoen mogelijk is? En wat is het idee van de draaischijf? Als die beide dingen repareren al minimaal qua kans is, zou ik afscheid nemen van dit karretje, denk ik.

Helemaal als je na reparatie max een jaar ermee verder kan.


Ik hoor dinsdag wat de schade is, dan gaat hij er aan beginnen om te kijken.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 13:49

koend schreef:
Heb je geen goede doe het zelver in je vriendenkring?
Het karretje ziet er echt tof uit!

Je kunt de essentiële dingen (remsysteem en draaischijf) laten opknappen en dan later zelf de handen uit de mouwen steken: schuren, schilderen, bankjes overtrekken ... toch leuk en zo wordt het echt je eigen creatie!


Ik en de mensen om mij heen zijn niet zo handig eigenlijk. Dit is de eerste kar die ik ooit gekocht heb vooral om te kijken of dit iets is wat ik leuk vind.nu het antwoord dus ja is en ik meer/verder met mijn pony wil gaan moet ik denk ik echt wel oppassen voor de veiligheid

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 13:52

Lori schreef:
Deze wagen is eigenlijk ook aan de kleine kant voor je pony, ik zou uitkijken voor een andere wagen. Lijkt op het eerste zicht op zo een capriool, van de zelfde fabrikant als die cavaletti's waarbij de remmen ook vaker niet dan wel goed zijn. Vaak is het metaal ook van bedenkelijke kwaliteit.

Persoonlijk zou ik enkel de kosten doen als je er nog meerdere jaren mee vooruit kan en anders rondkijken voor wat anders 2dehands qua sulky of vierwieler. Staan er 2dehands af en toe wel te koop met 2 zitplekken, 110cm spoor (al is 125cm beter, zeker bij deze stokmaat), ...

Lamoen kan een goede lasser zeker wel aanpassen. Ik had een wagen voor te beleren die ook wat krap was, is overgekocht met dat het hier overbodig was en die gene heeft het lamoen gewoon laten aanpassen en deze is nu mooi breed. Wel had het lamoen wat hoger mogen komen bij jouw pony, mee daarom dat ik de wagen eigenlijk aan de kleine kant vind.


Ik zit er vooral mee dat een grotere/ betere kar ook een stuk zwaarder is. Ik ga graag ook door de bossen en dan zit ik+kar al op een keer zijn eigen gewicht dus dan zou ik niemand kunnen meenemen.

Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten bij een nieuwe kar voor mijn pony?

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:08

Ik heb een karretje van de voskamp staan (een ouder model) waar ook 1 grotemaats shet voor zou kunnen staan ipv mijn 2 minimaat. Hij is wel smaller dan jouw kar, maar er zit serieus een enkelspan lamoen bij voor een grote shet. Hij is gewogen op 90kg+10kg langboom, geschat op 140kg. Dat laatste weegt hij bij lange na niet. Dus ik zou dan de rit jammer maar helaas afzeggen of kijken dat je een kar mag lenen van iemand en op zoek gaan naar wat nieuws. Een dure reparatie en dan na een jaar weer bij af zijn, daar heb je op de lange termijn niet zoveel aan. Ik heb mijne ook tweedehands via marketplace op facebook. En degene voor mij had hem ook al tweedehands. Ik heb een voskamp wagentje. Wel een tip, je huidige wagentje heeft zo te zien 12inch wielen, ik wilde zelf perse 16inch wielen. Die hebben toch wat een betere rolweerstand dan die hele kleine inchmaat. Dus ik zou wel voor 16inch wielen gaan minstens. En kijken of je een tweedehands wagentje eerst kan wegen en iemand meenemen met verstand van de remmerij. Ik had mijn pa mee, mijn wagentje had bij ophalen vastzittende remmen, maar dat heeft hij prima verholpen. Mijn wagentje had een poosje stil gestaan en dat is over het algemeen niet zo goed voor de remmen.
Dit is mijn eigen wagentje, die is van de Voskamp. Mijn spoor is dus 90cm, zelfs mijn hca sulky is nog breder. :')
Afbeelding

Ik had als ik nieuw had gekocht voor iets zoals model Marieke gekozen van Tjeu. Maar mijn moeder vindt dit zelfs handiger wegens de zitjes achterop en het feit dat ze dan makkelijk even kan afstappen daar ipv dat ze van de bok moet komen.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 10-12-22 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:08

Freddydeshet schreef:
_San87_ schreef:
Hoe groot is de kans dat een bredere lamoen mogelijk is? En wat is het idee van de draaischijf? Als die beide dingen repareren al minimaal qua kans is, zou ik afscheid nemen van dit karretje, denk ik.

Helemaal als je na reparatie max een jaar ermee verder kan.


Ik hoor dinsdag wat de schade is, dan gaat hij er aan beginnen om te kijken.

Okay. Dat sowieso afwachten dan. Maar eerlijk... Ik zou de kosten en moeite besparen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:11

Kijken of je een beter passend lamoen op marktplaats kan vinden.

Marktplaats is echt je grootste vriend in dat soort gevallen. Gewoon goed naar de maten vragen. Remkabel vast is heel snel te doen met een paar beugeltjes van de praxis of gamma en een boormachine en/of tiewraps.

Dan hoeft voskamp alleen die draaischijf te maken.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 14:17

Jorex schreef:
Ik heb een karretje van de voskamp staan (een ouder model) waar ook 1 grotemaats shet voor zou kunnen staan ipv mijn 2 minimaat. Hij is wel smaller dan jouw kar, maar er zit serieus een enkelspan lamoen bij voor een grote shet. Hij is gewogen op 90kg+10kg langboom, geschat op 140kg. Dat laatste weegt hij bij lange na niet. Dus ik zou dan de rit jammer maar helaas afzeggen of kijken dat je een kar mag lenen van iemand en op zoek gaan naar wat nieuws. Een dure reparatie en dan na een jaar weer bij af zijn, daar heb je op de lange termijn niet zoveel aan. Ik heb mijne ook tweedehands via marketplace op facebook. En degene voor mij had hem ook al tweedehands. Ik heb een voskamp wagentje. Wel een tip, je huidige wagentje heeft zo te zien 12inch wielen, ik wilde zelf perse 16inch wielen. Die hebben toch wat een betere rolweerstand dan die hele kleine inchmaat. Dus ik zou wel voor 16inch wielen gaan minstens. En kijken of je een tweedehands wagentje eerst kan wegen en iemand meenemen met verstand van de remmerij. Ik had mijn pa mee, mijn wagentje had bij ophalen vastzittende remmen, maar dat heeft hij prima verholpen. Mijn wagentje had een poosje stil gestaan en dat is over het algemeen niet zo goed voor de remmen.
Dit is mijn eigen wagentje, die is van de Voskamp. Mijn spoor is dus 90cm, zelfs mijn hca sulky is nog breder. :')
[ [url=m/rncVTh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor de tip! Dus je zegt dat het er wel is, een lichte wagen? Ik vind de nieuwe modelen zo groot en zwaar uitzien. De spoorbreedte mag van mij wel breder, maar dan zou ik bijvoorbeeld een sulky er bij moeten kopen voor als ik ergens anders heen wil. Is het verstandig om een sulky te kopen? Vind jij sulkys wel fijn?

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:22

Zwaarder met een betere rolweerstand en beter lamoen kan voor je pony zelfs fijner worden ervaren. Gewicht speelt natuurlijk mee heuvel op en door mul zand maar ik weet menners die op papier een zwaardere wagen hebben (eerst bv 100kg, nu 140kg) maar de pony deze toch veel fijner wegtrekt.

Ik versta dat het budget momenteel beperkt is dus dan ben je natuurlijk afhankelijk van het aanbod op marktplaats. Echter kan je wel uitkijken naar een wagen met bokhoogte tot 1m05 zo ongeveer, bij voorkeur 125cm breed, onderdoor kunnen draaien, lamoen zo breed mogelijk achteraan maar bij het schoftje netjes aansluitend in te stellen, bij voorkeur 16 of 19" banden (te zien van hoogte opbouw), achteraan geremd, ... Je hebt van die wagens met gewoon 2 zitplaatsen naast elkaar, vallen vaak goed mee qua gewicht. Zijn ook in 115cm spoorbreedte te vinden wat mogelijk een mooie tussenweg is als 125cm te breed is.

Qua sulky's of beter gezegd 2 wielers (2 zitplaatsen) moet je er wel rekening mee houden dat ze heel goed in balans moeten hangen en als je afwisselt met alleen mennen of met 2 dat je telkens de balans opnieuw moet afstellen voor het ideale. Je wil niet dat heel het gewicht op de schoft hangt. Sommige modellen zijn wel beter verstelbaar, die hebben soms een hendeltje dat je zoals een autostoel het bankje gewoon kan verstellen zonder dat je aan de gang moet met schroeven en bouten.
Laatst bijgewerkt door Lori op 10-12-22 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 14:23

Absolem schreef:
Kijken of je een beter passend lamoen op marktplaats kan vinden.

Marktplaats is echt je grootste vriend in dat soort gevallen. Gewoon goed naar de maten vragen. Remkabel vast is heel snel te doen met een paar beugeltjes van de praxis of gamma en een boormachine en/of tiewraps.

Dan hoeft voskamp alleen die draaischijf te maken.


Ik en de mensen om mij heen zijn niet echt klussers en als ik langere afstanden wil doen en door de bossen wil scheuren wil ik wel 100% zeker weten dat het veilig is. Ik wil liever iets meer betalen voor veiligheid dan het zelf te proberen. En als de veiligheid meer kost dan de kar zelf, klopt het denk ik niet

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 14:27

Lori schreef:
Zwaarder met een betere rolweerstand en beter lamoen kan voor je pony zelfs fijner worden ervaren. Gewicht speelt natuurlijk mee heuvel op en door mul zand maar ik weet menners die op papier een zwaardere wagen hebben (eerst bv 100kg, nu 140kg) maar de pony deze toch veel fijner wegtrekt.

Ik versta dat het budget momenteel beperkt is dus dan ben je natuurlijk afhankelijk van het aanbod op marktplaats. Echter kan je wel uitkijken naar een wagen met bokhoogte tot 1m05 zo ongeveer, bij voorkeur 125cm breed, onderdoor kunnen draaien, lamoen zo breed mogelijk achteraan maar bij het schoftje netjes aansluitend in te stellen, bij voorkeur 16 of 19" banden (te zien van hoogte opbouw), achteraan geremd, ... Je hebt van die wagens met gewoon 2 zitplaatsen naast elkaar, vallen vaak goed mee qua gewicht. Zijn ook in 115cm spoorbreedte te vinden wat mogelijk een mooie tussenweg is als 125cm te breed is.

Qua sulky's of beter gezegd 2 wielers (2 zitplaatsen) moet je er wel rekening mee houden dat ze heel goed in balans moeten hangen en als je afwisselt met alleen mennen of met 2 dat je telkens de balans opnieuw moet afstellen voor het ideale. Je wil niet dat heel het gewicht op de schoft hangt. Sommige modellen zijn wel beter verstelbaar, die hebben soms een hendeltje dat je zoals een autostoel het bankje gewoon kan verstellen zonder dat je aan de gang moet met schroeven en bouten.



Super die lijst ga ik onthouden! Dat balanseren is ook een van de redenen dat ik sulkys niet zo fijn vind. Ben zenuwachtig dat ik schade aanricht omdat ik er niks vanaf weet.

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:28

Kan jouw lesgever je daar niet bij helpen dan?
Of iemand anders in je omgeving.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Is het repareren van mijn kar het waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:33

Ik zou de kosten er niet voor over hebben eerlijk gezegd.. Hou dat geld dan voor jezelf en leg 't bij een nieuwe wagen.. Voskamp kan wellicht meedenken over een betere wagen met ook een laag gewicht?

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 14:36

Onali schreef:
Kan jouw lesgever je daar niet bij helpen dan?
Of iemand anders in je omgeving.


Ik heb wel een stalmaatje die ment met haar IJslander en krijg regelmatig fijne tips.
Alleen denk ik niet dat ik van haar kan vragen om te helpen zoeken..
Ik heb wel kennisen die ook mennen daar kan ik wel tips van vragen maar helpen zoeken denk ik niet.

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:37

Op marktplaats staat nu overigens ook een wagen die wel redelijk voldoet aan je eisen. 18 inch wielen, 110 cm breed en aangezien jouw shet boven de 1.10 meter is zou t misschien passen. Alleen het gewicht staat er niet bij. Ook de prijsklasse is vergelijkbaar met mijn goede tweedehands wagentje. Maar zoals ik al zei zou ik wel echt even iemand meenemen met verstand van techniek voor eventuele gebreken te herkennen.

har166

Berichten: 2039
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:39

Voor 700 euro heb je een nieuwe sulky, ik zou daar eerder voor gaan. Mijn advies is: laat je pony wegen, want daar verkijk je je makkelijk op. De mijne weegt 130 kg met z'n 93 cm. Dat weeg ik niet in combinatie met de sulky dus ik weet zeker dat ik ' safe ' zit qua gewicht. Zo'n 4 wieler is al snel 150 kg enkel gewicht en dan moet de menner en eventueel groom er nog op. Dat is gauw al teveel gewicht voor een kleine pony.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 16:03

Ik heb een idee voor een tijdelijke oplossing, ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik dacht, wat nou als ik aan Voskamp vraag of ze alleen de draaischijf goed repareren en de lamoenen stevig maken(200,-),dan is de kar tenminste nog bruikbaar voor het evenement volgende week. Dan kan ik de kar nog een aantal weken gebruiken terwijl ik een nieuwe zoek.
Ik moet nog vragen naar de prijs.

Wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door Freddydeshet op 10-12-22 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Is het repareren van mijn kar het waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:05

Lijkt mij prima, mits de wagen veilig is natuurlijk.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Is het repareren van mijn kar het waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:34

Tja.. €200 voor een evenement rijden.. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik vind 't zonde geld..

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:02

Freddydeshet schreef:
Ik heb een idee voor een tijdelijke oplossing, ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik dacht, wat nou als ik aan Voskamp vraag of ze alleen de draaischijf goed repareren en de lamoenen stevig maken(200,-),dan is de kar tenminste nog bruikbaar voor het evenement volgende week. Dan kan ik de kar nog een aantal weken gebruiken terwijl ik een nieuwe zoek.
Ik moet nog vragen naar de prijs.

Wat denken jullie?

Ik zou kijken dat ik een handige Harry in de buurt heb, die snapt waar ie mee bezig is, en het even zelf doen.
Ik ben niet erg onder de indruk van de "schade" en kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat Voskamp jouw gewoon een nieuwe wagen gaat proberen te verkopen.