Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Elisa2 schreef:Als ik het goed begrijp, kun je met deze kar na de reparaties hooguit 1 jaar verder? Als dat zo is..dan is een reparatie weggegooid geld natuurlijk.
Is de kar niet dusdanig op te knappen dat hij nog wel een jaartje of 5 mee kan?
_San87_ schreef:Hoe groot is de kans dat een bredere lamoen mogelijk is? En wat is het idee van de draaischijf? Als die beide dingen repareren al minimaal qua kans is, zou ik afscheid nemen van dit karretje, denk ik.
Helemaal als je na reparatie max een jaar ermee verder kan.
koend schreef:Heb je geen goede doe het zelver in je vriendenkring?
Het karretje ziet er echt tof uit!
Je kunt de essentiële dingen (remsysteem en draaischijf) laten opknappen en dan later zelf de handen uit de mouwen steken: schuren, schilderen, bankjes overtrekken ... toch leuk en zo wordt het echt je eigen creatie!
Lori schreef:Deze wagen is eigenlijk ook aan de kleine kant voor je pony, ik zou uitkijken voor een andere wagen. Lijkt op het eerste zicht op zo een capriool, van de zelfde fabrikant als die cavaletti's waarbij de remmen ook vaker niet dan wel goed zijn. Vaak is het metaal ook van bedenkelijke kwaliteit.
Persoonlijk zou ik enkel de kosten doen als je er nog meerdere jaren mee vooruit kan en anders rondkijken voor wat anders 2dehands qua sulky of vierwieler. Staan er 2dehands af en toe wel te koop met 2 zitplekken, 110cm spoor (al is 125cm beter, zeker bij deze stokmaat), ...
Lamoen kan een goede lasser zeker wel aanpassen. Ik had een wagen voor te beleren die ook wat krap was, is overgekocht met dat het hier overbodig was en die gene heeft het lamoen gewoon laten aanpassen en deze is nu mooi breed. Wel had het lamoen wat hoger mogen komen bij jouw pony, mee daarom dat ik de wagen eigenlijk aan de kleine kant vind.
Freddydeshet schreef:_San87_ schreef:Hoe groot is de kans dat een bredere lamoen mogelijk is? En wat is het idee van de draaischijf? Als die beide dingen repareren al minimaal qua kans is, zou ik afscheid nemen van dit karretje, denk ik.
Helemaal als je na reparatie max een jaar ermee verder kan.
Ik hoor dinsdag wat de schade is, dan gaat hij er aan beginnen om te kijken.
Jorex schreef:Ik heb een karretje van de voskamp staan (een ouder model) waar ook 1 grotemaats shet voor zou kunnen staan ipv mijn 2 minimaat. Hij is wel smaller dan jouw kar, maar er zit serieus een enkelspan lamoen bij voor een grote shet. Hij is gewogen op 90kg+10kg langboom, geschat op 140kg. Dat laatste weegt hij bij lange na niet. Dus ik zou dan de rit jammer maar helaas afzeggen of kijken dat je een kar mag lenen van iemand en op zoek gaan naar wat nieuws. Een dure reparatie en dan na een jaar weer bij af zijn, daar heb je op de lange termijn niet zoveel aan. Ik heb mijne ook tweedehands via marketplace op facebook. En degene voor mij had hem ook al tweedehands. Ik heb een voskamp wagentje. Wel een tip, je huidige wagentje heeft zo te zien 12inch wielen, ik wilde zelf perse 16inch wielen. Die hebben toch wat een betere rolweerstand dan die hele kleine inchmaat. Dus ik zou wel voor 16inch wielen gaan minstens. En kijken of je een tweedehands wagentje eerst kan wegen en iemand meenemen met verstand van de remmerij. Ik had mijn pa mee, mijn wagentje had bij ophalen vastzittende remmen, maar dat heeft hij prima verholpen. Mijn wagentje had een poosje stil gestaan en dat is over het algemeen niet zo goed voor de remmen.
Dit is mijn eigen wagentje, die is van de Voskamp. Mijn spoor is dus 90cm, zelfs mijn hca sulky is nog breder.
[ [url=m/rncVTh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Absolem schreef:Kijken of je een beter passend lamoen op marktplaats kan vinden.
Marktplaats is echt je grootste vriend in dat soort gevallen. Gewoon goed naar de maten vragen. Remkabel vast is heel snel te doen met een paar beugeltjes van de praxis of gamma en een boormachine en/of tiewraps.
Dan hoeft voskamp alleen die draaischijf te maken.
Lori schreef:Zwaarder met een betere rolweerstand en beter lamoen kan voor je pony zelfs fijner worden ervaren. Gewicht speelt natuurlijk mee heuvel op en door mul zand maar ik weet menners die op papier een zwaardere wagen hebben (eerst bv 100kg, nu 140kg) maar de pony deze toch veel fijner wegtrekt.
Ik versta dat het budget momenteel beperkt is dus dan ben je natuurlijk afhankelijk van het aanbod op marktplaats. Echter kan je wel uitkijken naar een wagen met bokhoogte tot 1m05 zo ongeveer, bij voorkeur 125cm breed, onderdoor kunnen draaien, lamoen zo breed mogelijk achteraan maar bij het schoftje netjes aansluitend in te stellen, bij voorkeur 16 of 19" banden (te zien van hoogte opbouw), achteraan geremd, ... Je hebt van die wagens met gewoon 2 zitplaatsen naast elkaar, vallen vaak goed mee qua gewicht. Zijn ook in 115cm spoorbreedte te vinden wat mogelijk een mooie tussenweg is als 125cm te breed is.
Qua sulky's of beter gezegd 2 wielers (2 zitplaatsen) moet je er wel rekening mee houden dat ze heel goed in balans moeten hangen en als je afwisselt met alleen mennen of met 2 dat je telkens de balans opnieuw moet afstellen voor het ideale. Je wil niet dat heel het gewicht op de schoft hangt. Sommige modellen zijn wel beter verstelbaar, die hebben soms een hendeltje dat je zoals een autostoel het bankje gewoon kan verstellen zonder dat je aan de gang moet met schroeven en bouten.
Onali schreef:Kan jouw lesgever je daar niet bij helpen dan?
Of iemand anders in je omgeving.
Freddydeshet schreef:Ik heb een idee voor een tijdelijke oplossing, ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik dacht, wat nou als ik aan Voskamp vraag of ze alleen de draaischijf goed repareren en de lamoenen stevig maken(200,-),dan is de kar tenminste nog bruikbaar voor het evenement volgende week. Dan kan ik de kar nog een aantal weken gebruiken terwijl ik een nieuwe zoek.
Ik moet nog vragen naar de prijs.
Wat denken jullie?