Help welke menkar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Help welke menkar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 20:27

Hoi allemaal,

Ik weet dat dit waarschijnlijk topic 1001 is hierover, maar het begint mij qua informatie allemaal te duizelen dus hopelijk kunnen jullie mij uit de brand helpen.

Onze welsh pony van 1.21m hebben wij in het verre verleden ooit laten beleren en daarna met een simpel houten karretje af en toe een rondje buiten gedaan. Helaas is onze verzorgster nu echt te groot aan het worden en zitten we er aan te denken om hem weer voor de kar te zetten. Zo'n 4 jaar terug heb ik dat voor de grap na een paar keer een bandje slepen weer eens gedaan en dat pakte hij zo weer op alsof het gisteren was.
Nu heb ik op mijn 12e wel mijn koetsiersbewijs gehaald, maar verder eigenlijk vooral als ruiter door het leven gegaan. Mijn kennis is dus echt basis van de basis, waardoor het mij echt begint te duizelen wat van karretje nou geschikt zou zijn.
Qua eisen zoek ik eigenlijk een marathonwagen, met nog wel zitjes achterop. Verder liefst spoorbreedte van minimaal 1.25m zodat ik eventueel nog een vaardigheidswedstrijdje kan starten als we de smaak te pakken zouden hebben. Verder zullen we voornamelijk door het bos crossen en ook wil ik waarschijnlijk wel dressuurmatig wat aan de slag met eventueel menles bij de vereniging.

Zoiets bedoel ik qua model:

Afbeelding


Nu dacht ik heel leuk een beetje uitgevogeld te hebben dat ik dan zo rond de 17 a 19 inch qua wielmaat moet hebben en ongeveer 1.10m bokhoogte. Gezien de welsh max zo'n 250kg weegt dus ook een niet al te zwaar wagentje. Maar hoe meer informatie ik krijg hoe meer bepaalde dingen weer tegengesproken worden en hoe meer ik weer in de war raak. :+

Wie wil mij uit de brand helpen en meedenken wat geschikt zou zijn ook qua merk ect?

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Help welke menkar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:32

In ieder geval minimaal 19 inch wielen. En het gewicht van de wagen ongeveel 180 kg.
Achter geremd en een molenrem is niet nodig maar wel fijn, mocht je ooit nog dressuur ideeën krijgen.
De wagen moet licht rollen (voel je door hem zelf te trekken).
Je zoekt dus een marathon recreatie wagen. Maar alleen marathon kan ook want meer dan met 3 peronen zou ik niet doen, pony is niet zo groot.

Leveranciers o.a.
Kraay
Voskamp Hal
Lemerij
Van Der Mee
HCA

er zijn er meer maar die weet ik zo niet.

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 21:49

Dat is al een stuk helderder. Wat ongeveer maximaal qua inch maat wielen?
Ja klopt! Ik zoek in principe een mix, dus geschikt voor eventuele laagdrempelige instap voor een keer een wedstrijdje dressuur of vaardigheid mocht ik de smaak te pakken krijgen. Maar daarnaast inderdaad ook geschikt om de bossen door te crossen met max zo'n 2 volwassenen en hooguit 2 a 3 kinderen + volwassene. Maar op een marathonwagen kan je alleen niet achterop zitten toch? Enkel met dressuurstoel of ben ik nu echt een mega leek? :o

Qua spoorbreedte zijn er ook iets van spoorverbreders o.i.d. als de kar niet 1.25m spoorbreedte heeft voor de vaardigheid?

Qua budget zal ik sowieso op een 2e hands karretje uitkomen, dus mochten iemand iets geschikts zien, dan houd ik mij zeker aanbevolen.

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Help welke menkar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 21:58

Je foto is van Tjeu van de Meulengraaf. Die is ook zeker de moeite waard om even te informeren! Zo ver ik weet heeft hij voornamelijk nieuwe koetsjes maar hij kan ze aanpassen naar wens en je zeker veel tips geven!

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:01

Marathonwagen kun je ook wel achterop zitten, op de spatborden. En die lopen soms af, dus dan zit je niet echt comfortabel.
Qua gewicht: onder de 175 kg zal je niet snel een wagen vinden. 200 kg is al relatief licht. Het gewicht zit in het lamoen en de assen, en die zijn voor alle wagens vergelijkbaar. De hoogte van de kar en de wielen (die het formaat bepalen) zijn geen gewichtsbepalende zaken.

Vuistregel is 1x eigen gewicht paard (250 kg dus) op mulle paden/heuvelachtig gebied. Verkijk je dus niet op hoeveel passagiers je mee kunt nemen: 2 volwassenen betekent al dat je op echt mul of heuvelachtig terrein je paard (te) zwaar belast, want dan zit je zó aan de 300-350 kg.
Is het waar jij wilt gaan 'boscrossen' vlak met mooie harde paden, dan kan je 2x het eigen gewicht van je paard als richtlijn nemen. Dan is 1 volwassene plus 3 kinderen wel te doen met een kar van 175/200 kg.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:02

Zou iets meer uitgeven voor een wagentje die de juiste spoorbreedte heeft deze is ook stabieler.
Omdat de pony niet zo groot is moet je ook rekening moeten houden met het te trekken gewicht. Zeker op onverharde wegen. Op een marathonwagen kan je ook zonder dressuurstoel achterop zitten.Afbeelding
aan beide kanten kan 1 persoon achterop.
pony's zijn 104 en 106 cm.
Laatst bijgewerkt door marga1 op 11-07-22 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:03

Ik heb dit wagentje achter mijn pony van 1.21. Heeft voor mij en ik denk voor jou ook wel de belangrijkste eisen:
- Lichte wagen van 150 kilo
- Met achterrem
- Onafhankelijk geveerd met schokbreker
- De bokstoel kan opzij en dan kan er nog een stoeltje naast
- Lamoen bestaat uit 2 losse onderdelen (fijner dan 1 stuk)
- Wielmaat is 19 inch
- Wagen kan zowel gebruikt worden voor dressuur, vaardigheid, marathon en mendurance.

Wat ik graag nog had willen hebben is rvs lamoenen en rvs rand om de wagen haha.

Afbeelding

Ik heb ook een tijdje deze wagen erbij gehad.
Gekocht omdat deze ook geschikt was voor eventueel 2span en passagiers wat luxer zouden zitten. Het was echt een gave wagen. Helaas toch wat nadelen:
- De luchtvering vond ik niet fijn
- De wagen toch ook te hoog voor mijn pony, ben natuurlijk gewend lager te zitten haha.
- Te zwaar voor pony alleen om met passagiers door het bos te gaan

Ook bij deze stoel kon de bokkussen zowel opzij als in het midden, dat is voor mij een belangrijke eis.

Afbeelding

Afbeelding

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Help welke menkar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:18

Ik heb ook een menwagen van Tjeu vd Meulengraaf
Super goed advies en service. Hij heeft ook mooi niet te zware wagens maar wel heel degelijk

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:41

Ik heb een wagen van GJ van Boven 19 inch techno model. Mijn pony is 123 en kan deze wagen met gemak trekken. Had eerst een excellent maar die rolde te zwaar.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Help welke menkar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:54

Ik zou je ook aan willen raden om eens bij GJ van Boven te gaan kijken. Hij heeft zelf ook ponies en heeft veel kijk op en ervaring met lichtgewicht wagentjes.

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:56

Jenkins schreef:
[ [url=m/3Oa1PI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb ook een tijdje deze wagen erbij gehad.
Gekocht omdat deze ook geschikt was voor eventueel 2span en passagiers wat luxer zouden zitten. Het was echt een gave wagen. Helaas toch wat nadelen:
- De luchtvering vond ik niet fijn
- De wagen toch ook te hoog voor mijn pony, ben natuurlijk gewend lager te zitten haha.
- Te zwaar voor pony alleen om met passagiers door het bos te gaan

Ook bij deze stoel kon de bokkussen zowel opzij als in het midden, dat is voor mij een belangrijke eis.


Wat grappig, dit lijkt precies op de wagen die ik gekocht heb december vorig jaar (van een Mirjam, jij toevallig? :o). Voor zo'n soort wagen loopt mijn pony van 1.30 nu en dat gaat prima.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:54

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is.
Zelf heb ik deze:
https://www.gregormelsen.nl/koetsen/mar ... s/calypso/

Alleen dan in Full en geheel enkelspan uitgevoerd.
Door de enkelspan uitvoering is hij lichter.
Je kan goed zitten achter, maar de rugleuningen zijn ook verwijderbaar als je een keer een marathonachtige wedstijd wil doen.

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Re: Help welke menkar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 21:29

Wat super fijn alle tips! Ik wist niet dat een marathonwagen zonder zitjes zoveel uit zou maken qua gewicht. Inhoudelijk reageer ik later nog even, maar zoiets is dus te laag? https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... r-kleine-b Zou je er ook grotere inch maat velgen onder kunnen zetten?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Help welke menkar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 03:42

Mijn tip
Ga eens naar een menwedstrijd in de buurt en kijk daar naar de verschillende wagens in de praktijk. Vraag bij het uitstappen of je even mag mee rijden om te voelen wat de verschillen zijn. Zo krijg je al een aardige indruk.