[AR] Advies menwagen 2 ponys

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Advies menwagen 2 ponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 08:36

Omdat er veel ervaren menners op Bokt zitten ben ik even op zoek naar jullie mening.
Wij zijn op zoek naar een nieuw pony waar we ook mee kunnen mennen. We mennen al met onze shetlander met onderstaande wagen. Ik vind het een superfijne wagen en ivm plaatsgebrek zou onze nieuwe pony
ook voor deze wagen moeten kunnen staan.

Afbeelding

Nu heeft de bouwer aan dat deze wagen geschikt is voor een pony met max.105-110 schofthoogte.
Wij zouden het liefst een welsh-a er voor zetten ook omdat we dan net wat meer afstand kunnen rijden dan met onze shetlander.
Ik heb een leuke welsh gezien van 118cm.

Nu is mij vraag zou dat echt niet kunnen voor deze wagen of is het voor het plaatje niet ideaal? Wij willen puur recreatief rijden.
De wagen weegt ongeveer 110kg, spoorbreedte 105 en bokhoogte 88 zonder bokussen. 16 inch wielen

Ik ga ook nog langs de maker maar ik ben alvast heel benieuwd naar jullie mening

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:52

Vuistregel is een beetje dat je vanaf de bok goed óver je paard heen moet kunnen kijken en dat je leidsels niet op de kont van het paard komen te liggen. Dat zal met een Welsh A van 1.18 niet echt een probleem zijn lijkt me.

(Ik denk dat wagenbouwers de zithoogte op de bok als uitgangspunt nemen voor de aanbevolen schofthoogte. Zithoogte zal bij jouw wagen idd 1.10 zijn, schat ik in)

Napie

Berichten: 9080
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Advies menwagen 2 ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:11

Is tweespan geen optie voor je?

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Advies menwagen 2 ponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 14:49

Ook maar als ik op pad wil past dat niet in m'n trailer

Maaik
Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 23:25

Om op je vraag terug te komen. Nee ideaal is het niet naar mijn mening. Kan het? Naja wat niet kan.. Indien je inderdaad goed over de pony heen zou kunnen kijken en de leidsels niet op de billen liggen zou het natuurlijk kunnen. Ik zou persoonlijk alleen ook goed kijken naar de hoogte van het lamoen. Hoe makkelijk kan de Welsh dan over het lamoen komen met z’n benen?

Onderstaande pony is 116 cm voor een 19 inch wagen, dan heb je misschien meer een beeld. :)
Afbeelding

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Advies menwagen 2 ponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 00:16

Dank je wel ook voor de foto..zo kan ik het idd wel beter inschatten

xMriit
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:36

Maaik schreef:
Om op je vraag terug te komen. Nee ideaal is het niet naar mijn mening. Kan het? Naja wat niet kan.. Indien je inderdaad goed over de pony heen zou kunnen kijken en de leidsels niet op de billen liggen zou het natuurlijk kunnen. Ik zou persoonlijk alleen ook goed kijken naar de hoogte van het lamoen. Hoe makkelijk kan de Welsh dan over het lamoen komen met z’n benen?

Onderstaande pony is 116 cm voor een 19 inch wagen, dan heb je misschien meer een beeld. :)
[ [url=m/UROvgY.jpg]Afbeelding[/url] ]



Oooooh helemaal leuk, ik beeld me nu mijn pony's kleuren in op deze foto. Hij zal nu ook rond de 116cm zijn. In november 2021 meette hij al op 115,5.
Ik kan niet wachten tot onze wagen klaar is! :D