Kleine vierwieler in 1.5 trailer met minipony's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Kleine vierwieler in 1.5 trailer met minipony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 13:02

Ik heb 2 kleine ponys (1m) aan huis en deel een haflinger met mijn zus. Ik heb een ruime anderhalfpaards trailer.

De menwagen van mijn haflinger staat waar hij op pension staat, dat is middenin het bos en we rijden zo eindeloos de bossen in. Voor deze kar heb ik dus geen trailer nodig.

Van de 2 kleine ponys loopt er 1 voor de HCA sulky, de andere is 3 geworden en wordt binnenkort beleerd voor de wagen. Nu voel je hem al aankomen; een 2 span met de minis zou dan wel leuk zijn. Met de minis ga ik echter naar de menvereniging of naar mijn haflinger om in het bos te rijden dus de wagen moet op de trailer.

Nu loopt mijn menhobby dus al aardig uit de hand en ik wil eigenlijk niet nóg een 3e wagen aanschaffen of een echte mentrailer waar een vierwieler voor kan staan.

Ik vroeg mij af of er hier bokkers zijn met een lichte, kleine 4 wieler (waar dus enkel en tweespan voor kan) die jullie in de nok van de trailer vervoeren en of er nog 2 kleine ponys achter passen?

Ik ben dol op mijn HCA, vooral omdat je m zo makkelijk overal mee naartoe neemt en tussen alle paadjes door kan kan. Ik zoek dus een dito (betaalbare) 4 wieler die mijn HCA kan evenaren en ook nog met mijn ponys op de trailer past. De trailer is 1,50 breed en 3m lang. Ik hoor graag ervaringen en/of dit überhaupt bij iemand is gelukt!

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kleine vierwieler in 1.5 trailer met minipony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:14

Dit lijkt me wel doenbaar. ponys kunnen zijdelings gezet worden, dus eerst de wagen in de trailer, schotje dicht, en de pony's er scheef achter. 150 breed en vakken van 60, maakt dat je 180 cm overhebt voor de wagen.
Hangt er vanaf hoe breed de nok is en hoe lang de wagen is uiteraard.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 18:29

Duhelo schreef:
Dit lijkt me wel doenbaar. ponys kunnen zijdelings gezet worden, dus eerst de wagen in de trailer, schotje dicht, en de pony's er scheef achter. 150 breed en vakken van 60, maakt dat je 180 cm overhebt voor de wagen.
Hangt er vanaf hoe breed de nok is en hoe lang de wagen is uiteraard.


Oke dus 2x 60 cm zou goed moeten zijn voor mijn minis. De nok buigt wel naar voren af, het moet dus echt een heel kort wagentje zijn.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kleine vierwieler in 1.5 trailer met minipony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:19

Ik had mijn marathon wagen en twee grote maats shetten in een tweepaardstrailer. Pony’s stonden dwars in de trailer. Met mini’s zal het ook wel in een anderhalfpaards passen lijkt me.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 22:05

Napie schreef:
Ik had mijn marathon wagen en twee grote maats shetten in een tweepaardstrailer. Pony’s stonden dwars in de trailer. Met mini’s zal het ook wel in een anderhalfpaards passen lijkt me.


Had jij jouw marathon wagen overdwars? Of had je een extra korte marathon wagen?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kleine vierwieler in 1.5 trailer met minipony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:28

Mijn marathonwagen ging rechtop. Was nogal een onderneming hoor. Dan er een plank tegen en de pony’s erin. Ik had een HCA marathonwagen ( zie profiel) dus die was wel aan de maat.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:16

Duhelo schreef:
Dit lijkt me wel doenbaar. ponys kunnen zijdelings gezet worden, dus eerst de wagen in de trailer, schotje dicht, en de pony's er scheef achter.

Zo zet je wel de lichte vracht voorin en de zware lading achterin. Het zijn dan wel mini's maar ook die wegen meer dan een pak melk zeg maar. En als je te weinig kogeldruk hebt is het niet dat je een wat verhoogd risico op slingeren hebt, nee, op het moment dat een aanhanger de trekkende auto ook maar iets uit de vering trekt gaat de zaak meteen en heftig aan de slinger!

Zorg dus voor voldoende druk op de trekhaak. Altijd!


Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:18

Rex_Rolfo schreef:
Duhelo schreef:
Dit lijkt me wel doenbaar. ponys kunnen zijdelings gezet worden, dus eerst de wagen in de trailer, schotje dicht, en de pony's er scheef achter.

Zo zet je wel de lichte vracht voorin en de zware lading achterin. Het zijn dan wel mini's maar ook die wegen meer dan een pak melk zeg maar. En als je te weinig kogeldruk hebt is het niet dat je een wat verhoogd risico op slingeren hebt, nee, op het moment dat een aanhanger de trekkende auto ook maar iets uit de vering trekt gaat de zaak meteen en heftig aan de slinger!

Zorg dus voor voldoende druk op de trekhaak. Altijd!

[ Video ]

Dat is een kwestie van even naweggen.
2 ponys van elk 150 kilo vs een wagen van ook rond dat gewicht zal de balans van een degelijke paardentrailer niet verstoren.
Trailers 2ijn ook dubbel-assers dus gaan niet zo snel gaan slingeren als voorbeeld uit het filmpje.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Kleine vierwieler in 1.5 trailer met minipony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:34

Ik heb 40 kg voorin staan (HCA sulky) en 120-250 kg achterin. Is wel en een korte schapentrailer en een dubbelasser, maar hij is echt nog nooit gaan slingeren. En wij doen er regelmatig ritten van 1-2 uren heen en ook weer terug op een dag mee. En daarvan was de laatste keer zelfs zonder de sulky, dus alleen de 250 kg achterin. Maar denk dat het wel scheelt dat ze wegens de korte lengte van de trailer eigenlijk precies boven de assen staan met hun kontjes.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:39

Ik heb m’n twijfel of de 4 wieler erin gaat passen. Ik vervoer mijn marathonwagen in een 2 paards trailer en die ga ik niet in een 1,5 paards krijgen. Daarvoor heb ik echt te weinig speling en in principe heb ik een spoorbreedte van 125 cm, maargoed dat is natuurlijk binnenkant van de wielen gemeten.
Ik vervoer de combinatie in een Brenderup trailer met extra zadelkamer. Zadelkamer eruit gehaald. Daar staat de marathonwagen. Vervolgens nieuwe borst en bil stangen op de juiste pony hoogte voor de wagen geplaatst (met scherm onder de stang zodat ze niet per ongeluk met hun benen bij de wagen kunnen), is zo’n cm of 20 verder dan de reguliere borststang. Is alleen dan wel zaak dat je er wel een goede auto voor hebt hangen, want je kogeldruk moet je niet onderschatten bij zo’n constructie.
En aangezien ik alles in takt hebt gehouden kan ik ook heel simpel de trailer gebruiken voor 2 paarden.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Kleine vierwieler in 1.5 trailer met minipony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:34

Ik denk ook dat het moelijk zal passen. Ik heb een 2 paard trailer daar vervoer ik m'n marathonwagen voorin mee en dan past m'n shetlander en nog precies dwars achter. Maar 2 ponys, ook al zijn het mini's zal denk ik niet lukken in 1,5 paards.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:20

Bij mij paste dat in ieder geval niet.

De vierwieler (tweespan mini, veel kleiner worden wagens dacht ik niet) kan niet goed doorgereden worden tot de punt omdat de wagen wel 1,26 breed is. Maar dan was er achter niet eens echt ruimte voor 1 pony dwars.

Met een tweepaards trailer ging het alleen met een verlengde (XXL) trailer. Ik had echt geen zin zo'n enorm ding aan te schaffen voor twee minis :+

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Kleine vierwieler in 1.5 trailer met minipony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 20:16

Plannen zijn toch een beetje gewijzigd.. nadat we de miniwagen van een vriendin in de trailer hadden gezet kwamen we er al gauw achter dat er nauwelijks 1 shet achter past. We gaan morgen kijken bij deze trailer:

https://www.roverspaardentrailersdaarle ... mentrailer

Auto kan deze nog makkelijk trekken, sulky past voorin, menwagen van m'n haflinger voorop, haflinger er in en 2 minis passen vast ook wel (niet allemaal tegelijker natuurlijk :+). En op termijn dan evt een 4 wieler voor de minis.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Kleine vierwieler in 1.5 trailer met minipony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:46

Leuk!
Zet hem wel even op de weegbrug. Mijn ervaring is dat ze door het frame en alles vaak zwaarder zijn dan wat er op het kenteken staat.