Ik ben van plan aankomend indoorseizoen te starten met mennen dressuur op B niveau. In het verleden heb ik onder het zadel dressuur gereden op M2 niveau en sinds 2016 heb ik een hele ruige tuiger in mijn bezit. Deze tuiger is echter zo ruig, dat ze de prikkels van de tuigpaardenconcoursen nog niet zo goed kan verwerken. We zijn dit seizoen voor het eerst echt op concours geweest en ik merk dat ze nog wat te weinig (zelf)vertrouwen heeft. Hier wil ik graag in een rustige setting aan kunnen werken, dus wel op concours maar met net wat minder externe prikkels. Volgend voorjaar ga ik eens bekijken of we dan weer een tuigpaardenconcours gaan proberen

Maar nu.. Ik heb echt geen kaas gegeten van het mennen, ik hoop daarom dat jullie mij misschien kunnen helpen met wat tips en trics.
Ik weet dat een broek bij het paard verplicht is, in tegenstelling tot bij het tuigen. De broek heb ik en daar gaan we mee trainen zodat ze dat kent.
Even praktisch: ik had gelezen dat je een groom mee mag nemen, moet de groom beslist mee op de wagen?
Het rijden voor de wagen gaat goed, dit doen we ook al een hele poos en we hebben goede begeleiding voor het tuigen. Ik zou het wel fijn vinden om een geschikte meninstructeur te hebben waar ik eens in de 2 a 3 weken les van kan hebben. Wij zitten in de regio Leeuwarden, heeft iemand nog een tip voor geschikte instructie? Het is een super scherpe merrie, daarom wel handig dat de instructeur daar raad mee weet

Zijn er overall nog tips voor het starten?
Bedankt alvast!