Hoe sta/zit jij als groom op de wagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Als ik als groom mee ben op een buitenritje...

Zit ik naast de menner op de bok.
11 (22%)
Zit ik achter op de wagen op de kussens.
8 (16%)
Sta ik achterop.
10 (20%)
Sta ik achterop, maar rust 1 knie op het kussen.
14 (29%)
Menner rijdt met sulky, ik ga met bijv. de fiets mee.
2 (4%)
Anders.
3 (6%)

Totaal aantal stemmen: 48


Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Hoe sta/zit jij als groom op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 00:50

Deze vraag doemde plots in mij op, en het is puur nieuwsgierigheid. Dus geen doordachte en wetenschappelijke vraag...

Maar als je bij een buitenritje of trainingsritje mee bent op de wagen, hoe sta of zit jij als groom dan het meest?


Ik sta 9 vd 10x achterop, maar rust met een knie op de kussens zodat ik stabiel sta en makkelijk langs de menner heen kijk. Dit wissel ik af met zowel links als rechts.

Op keuze twee staat het zitten achterop. Vaak als we in de wind op rijden, dan is dat de perfecte manier om iets uit de wind te gaan zitten.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoe sta/zit jij als groom op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:59

Even geantwoord voor mijn moeder, die fietst mee. Verder gaat ze zodra ik een vierwieler heb, zittend mee naast me. Dus voorop, dat deden we met de boerenwagen ook zo.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Hoe sta/zit jij als groom op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 01:14

Ja dat verschilt. Gewoon rijden zit ik er naast.en neem ik soms de leidsels over. Maar als we de afgraving in gaan en hindernissen gaan rijden sta ik achterop om tegen te kunnen hangen.

Maar we rijden zelden marathon en hebben er nu ook geen pony /paard voor.

Wendy_Komen

Berichten: 6301
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe sta/zit jij als groom op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 07:33

Ik antwoord even voor mijn groom. Mijn nichtje zit altijd naast me op de bok. Maar bij forse afdaling gaat ze achterop staan.

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 08:14

Het hangt er van af......is het een ervaren paard en de omgeving rustig, dan zit ik achterop, lekker chillen. Is het een jong paard of de omgeving druk dan sta ik achterop.

Als ik les geef, dan sta ik achterop en leg ik mijn handen op de schouders van de menner....veel menners hebben veel spanning in schouders en dat zie je meteen terug in de aanleuning.


Ik zit als groom nooit op de bok.......dan ben ik niet snel van de wagen in nood en mijn man is breed en rijdt met de ellebogen breed.....hahaha als ik naast hem zit, dan heb ik een kans op een elleboog in mijn oog.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoe sta/zit jij als groom op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:39

Ik stuur meestal ;) .
Wat mijn grooms doen laat ik aan hun, wat ze zelf prettig vinden. En natuurlijk afhankelijk van de situatie.
Mijn man zit meestal, en aan welke kant hangt vaak van de wind af.
Heb ook wel grooms die liever staan, of met 1 knie op het kussen leunen.

Zelf sta ik liever, gevoel van meer controle denk ik. Want stuur liever zelf dan dat ik groom.

pjer
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Hoe sta/zit jij als groom op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:09

Mijn instructeur geeft nieuwe grooms altijd opdracht om achterop plaats te nemen, dan kunnen ze er snel af in geval van nood en het geeft een betere verdeling van het gewicht op de wagen. of ze dan willen staan of zitten maakt minder uit, de meeste mensen gaan toch staan of met dat knietje zodat je gewoon kunt zien waar we heen gaan en wat er gebeurd.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe sta/zit jij als groom op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:13

Ik heb anders aangeklikt daar het echt per paard verschild. :+
Onze 5 jarige is haast bomproef dan zit mijn man vaak gewoon naast mij op de bok.
De 4 jarige is niet bomproef en dan staat hij vaak achterop, zodat hij er snel af kan als hij haar moet vastpakken oid.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Hoe sta/zit jij als groom op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:21

Bij een buitenritje sta ik eigenlijk altijd achterop. De enige momenten dat ik zit is als we op tempo een bocht om gaan of iets wil doen waarvoor ik 2 handen nodig heb, zoals mijn jas dicht.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 18:35

Stiekem wel leuk om te horen dat echt iedereen wat anders fijn vindt :D

Voorop doe ik ook alleen als ik tijdens de rit een stukje mag mennen. Toch aangeleerd gedrag om op andere momenten achterop te springen.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Hoe sta/zit jij als groom op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:11

Ik heb anders gekozen, want het is per ritje verschillend.

Een relaxed ritje breng ik meestal hangend tegen de achterste beugel op de kussens door.
Bij een hobbelig pad sta ik in het midden mee te veren.

In het A-traject met 1 been op de kussens vast het B traject bespreken.
En in het B-traject zit ik zo ver mogelijk naar voren aan de zijkant met mijn hand op de voorste beugel en afhankelijk van de bocht/snelheid mijn kont een eind buiten de kar :+

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:32

Ik zat er nog even over na te denken, maar ik pas mijn groomgedrag ook aan de menner aan. Net wat ze nodig hebben of graag willen.

Aangezien ik nog wel eens word 'uitgeleend' :') heb ik bij hele verschillende menners achterop gestaan.

Bij de een sta ik stilletjes achterop als het dode gewicht dat nodig is :+ . Ik ga aan de goede kant zitten, maar red het vaak ook met alleen de knie op de goede kant. Deze menner is erg serieus en weet het allemaal zelf heel goed, dus die wil geen geklets.
De onzekere menner klets ik door de hindernis heen met een kalmerende stem als een soort *Zennnnnn. Dan zit ik automatisch op de kussens aan de kant die we opgaan zodat ik op de goede arm kan tikken indien nodig.
Bij de beginnende menner sta ik uitgebreid te wijzen omdat die de weg kwijt is. Dan kan ik eigenlijk in het midden van de kar blijven staan, want gang zit er niet in.
En bij de ervaren rotten, waarbij we volledig op elkaar zijn ingespeeld, heb ik geen tijd om wat dan ook te zeggen omdat ik als een razende van links naar rechts moet vliegen om de kar recht te houden :D . Dan zit ik zo ver mogelijk naar voren op de kar, zo dicht mogelijk bij de wielen, zo ver naar buiten als nodig is.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:57

Ik men voor een eigenaar/vriend welke op recreatieve buitenritten naast mij plaatsneemt ... om er in slaap te vallen. :)