Niet rijden, wel mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 17:47

Misschien een gekke vraag maar, zijn er ook mensen die van rijden over gegaan zijn op mennen met Huh paard / pony?
Mijn pony bouwt ontzettend spanning op onder het zadel waar ik ook angstig van wordt. Geen fijne wisselwerking dus.
Nu dacht ik eraan hem wellicht als afwisseling ook voor een karretje te laten beleren, lange lijnen kent hij. Ook wandelend met lange lijnen loopt hij overal langs.
Het betreft een koudbloed d pony, wellicht vind ik een sulky voor 2 wel iets...
Zijn er meer ervaringen waar rijden niet Zon succes was en mennen wel?

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 17:59

Men en rijd zelf en heb met mijn paard niet die ervaring maar ken wel enkele paarden die onder het zadel ook heel veel spanning opbouwden maar het voor de wagen super goed doen.
Ik zou de pony dan echter wel laten beleren door een professional en het niet zelf gaan doen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 18:01

Uiteraard. Ik twijfel nog erg hoor, of het iets is. Want paniek voor de wagen is ook niks.. sterker nog, dat vind ik denk ik nog enger...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:08

Ik heb enkele jaren geleden eens een haflinger van een stalgenoot voor mijn wagen gehad. Echt een topper....maar ging er niet opzitten.

Die is later ook verkocht als menpaard met het advies er niet op gaan zitten :P .

Soms wel een beetje spijt dat ik hem toen zelf niet gekocht heb.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:24

Hier juist andersom, een paard wat extreem veel spanning krijgt als er iets achter haar loopt of hangt.
Daarom pas mijn koets en tuig maar verkocht.
Laat het paard wel goed bekeren en ga het niet zelf proberen..

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:38

Ik kan het je laten weten over denk een maand of twee. Paard heb ik ooit wel eens voor de wagen beleerd, jaren geleden, maar nooit meer opgepakt.
Nu ivm rugblessure gaat hij terug voor de wagen als hij ver genoeg hersteld is en ben ik niet van plan er nog op te gaan zitten. :)

Kimley

Berichten: 9147
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:13

Wij beleren heel veel paarden. Zowel onder het zadel als voor de kar. En daar kan zeker verschil in zitten! Lijkt me toch de moeite waard om het te proberen, mocht het niet vertrouwd zijn dan weet je dat ook :)
Maar zoals hierboven, Dan wel door een ervaren iemand die ook kan handelen bij spanning voor de wagen :)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 19:18

Geen zorgen hoor als ik dit doorzet breng ik hem weg.
Hij kent wel lange lijnen verder niks en ga ik zelf ook niet doen.

Heb geen grote ambities maar gewoon eens per week een leuk rondje mennen leek me wel leuk, bv met een sulky voor 2 zodat iemand mee kan.
Verder is ie wel heel goed verkeersmak ook met rijden ( en met wandelen).

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Re: Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:34

Mijn beide paarden zijn beleerd voor de wagen. Bij mijn draver van 21 heb ik altijd gezegd: zodra hij aangeeft het rijden onder zadel niet meer leuk te vinden of het niet meer aankan, gaan wij alleen nog mennen met hem (zolang het kan). Nu vind mijn Gelderlander van 20 het minder leuk om voor de kar te staan, dus die zou ik daar geen plezier mee doen.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:23

Mijn fjorden merrie loopt al 16 jaar voor de wagen. We rijden nu niet meer onder het zadel ivm artrose. Ze was onder het zadel altijd super, maar ze is voor de wagen nog braver en rustiger. Dit merkte ik voornamelijk tijdens de paardenvierdaagse waar toch wel veel prikkels etc zijn, daar werd ze onder het zadel altijd een beetje opgefokt van, maar voor de wagen niet :)

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:43

Een kennis van mij had een merrie die onder het zadel staatsgevaarlijk was. Voor de kar was ze ontzettend braaf en is verkocht aan een menner die haar in het dubbelspan heeft gezet

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:48

Ik ken een ruin die je onder het zadel niet kon vertrouwen. Deze kon uit het niets draaien, bokken of met 4 benen de lucht in springen.

Hetzelfde paard heeft als 4jarige voor de slee gestaan op het natuurijs met allemaal bellentuig op de rug en met allemaal toeschouwers die stonden te klappen en joelen. Geen stap verkeerd gezet ;)

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:53

Muze schreef:
Geen zorgen hoor als ik dit doorzet breng ik hem weg.
Hij kent wel lange lijnen verder niks en ga ik zelf ook niet doen.

Heb geen grote ambities maar gewoon eens per week een leuk rondje mennen leek me wel leuk, bv met een sulky voor 2 zodat iemand mee kan.
Verder is ie wel heel goed verkeersmak ook met rijden ( en met wandelen).



Laat je goed adviseren mbt tuig en kar! Ik had hetzelfde idee met mijn haf maar heb mijn goedkoop aangeschafte tuig en wagen weer kunnen verkopen voor kwaliteit. Ik merk met mijn nieuwe wagen dat ik er veel meer plezier mee heb :). Dus advies; beter meteen investeren in goede materialen en iemand die je daarbij adviseert (de beleerder!) Dan dat je rommel koopt omdat je af en toe wilt mennen, ook dan moet het goed en veilig zijn :)

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:48

En omgekeerd?

Ik ben serieus aan het overwegen om te leren mennen door nekproblemen die opnieuw opgedoken zijn nadat ik terug een paar keer ben gaan rijden. ( even een stop ingelast van 2,5 jaar door 2 kinderen en overlijden van mijn rijpaard...en in die tijd had ik dus nauwelijks last)

Maar zou dat werken?

Wendy_Komen

Berichten: 6302
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 07:37

wizewo schreef:
En omgekeerd?

Ik ben serieus aan het overwegen om te leren mennen door nekproblemen die opnieuw opgedoken zijn nadat ik terug een paar keer ben gaan rijden. ( even een stop ingelast van 2,5 jaar door 2 kinderen en overlijden van mijn rijpaard...en in die tijd had ik dus nauwelijks last)

Maar zou dat werken?

Zou zo maar kunnen werken. De "klappen" die je maakt als je draaft heb je natuurlijk compleet niet meer. Anders een keer mee op de kar om te kijken hoe dat gaat! (Mocht je in de buurt van Zeewolde wonen mag je bijvoorbeeld gerust eens bij mij mee op de kar.)

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 08:03

Mijn ervaring is dat de meeste paarden meer zelfvertrouwen voelen tussen de bomen voor de koets. Dat geeft steun.

Maar als ik jouw bericht lees, vrees ik dat veel nerveusiteit bij jou van daan komt. Ik kan het mis hebben, maar je komt heel onzeker over over jullie samenwerking. Als dat zo is, zal je dat bij het mennen weer tegen komen. Want ik zie vaak dat ruiters zich heel onzeker voelen als menner door de afstand van het paard voor de koets.

Misschien kan je tegelijkertijd investeren in het opbouwen van meer vertrouwen in jullie relatie samen en de samenwerking.

Je mag altijd een keertje mee op de koets om te zien of het mennen wat voor jou is. Mijn paarden zijn erg ervaren menpaarden. Voor dat je investeert in een koets, tuig en opleiding

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:23

Mijn paard is onder het zadel ook best braaf maar zodra we naar buiten gaan is hij als hij voor de wagen loopt minder angstig dan dat hij onder het zadel is.
Hij is best wel een watje als ie alleen mee is maar door het mennen heeft hij ook veel meer zelfvertrouwen gekregen

Als hij spanning opbouwt kan hij dat voor de kar goed laten afvloeien vooral als hij even een eind kan draven.
In het begin bouwde hij wel veel spanning op als hij moest stilstaan.
Heel veel geoefend en inmiddels levert dat geen problemen meer op.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:29

wizewo schreef:
En omgekeerd?

Ik ben serieus aan het overwegen om te leren mennen door nekproblemen die opnieuw opgedoken zijn nadat ik terug een paar keer ben gaan rijden. ( even een stop ingelast van 2,5 jaar door 2 kinderen en overlijden van mijn rijpaard...en in die tijd had ik dus nauwelijks last)

Maar zou dat werken?


Ik heb het mennen weer opgepakt omdat ik nekklachten heb overgehouden aan een auto ongeluk.
Ik heb op de kar veel minder last van mijn nek.
Rijden gaat eigenlijk niet echt meer, af en toe doe ik wel is een rustig buitenritje omdat ik het erg leuk vind maar de rest van de dag en de dag erna kan je me dan echt opvegen.
Met mennen heb ik vooral op vlakke ondergrond helemaal geen last.
Na een bosrit voel ik het soms wel een beetje afhankelijk van hoe de paden waren. Maar bij lange na niet zoveel last als met rijden.
Met rijden voelt het in draf echt alsof ik iedere pas een klap in m'n nek krijg.

Ik heb wel een kar met fijne veringen dat scheelt denk ik ook wel.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:45

Ga eerst zelf een paar keer menles nemen. Dan weet je of de spanning bij jou zit en of mennen een goed idee is en of je het leuk vindt.

Sowieso zal jouw pony als hij beleerd wordt of is een ervaren menner nodig hebben, dus dan komt het goed uit als jij al wat lessen hebt gehad.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:49

Dit heb ik met mijn paard gedaan. Ik reed hem wel, maar kon er niet genoeg lol aan beleven. Voor de wagen was het een wereldbeest. Wie weet lag het aan de oogkleppen, maar hij was dapper, blij en we reden de wildste marathons.

Ik was ook gewoon te gespannen op zijn rug en dat zorgde voor een wisselwerking.

Elisa2

Berichten: 37212
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:59

Ik ken meerdere paarden die ohz niet goed/ fijn te rijden waren en voor de wagen het juist heel goed doen. Ook met problemen als KS wil het nog weleens een oplossing zijn. (mits paard dressuurmatig goed getraind wordt)

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:34

Mijn tuigpaard/gelders rijd ik alleen nog aangespannen.
Ohz bouwt ze te veel spanning op.
Het is duidelijk geen rijpaard.
De andere 3 paarden rijd ik zowel ohz en aangespannen.
Mijn nieuwste paard die groen is/was rijd ik nu ohz en ben ik nu voor de wagen aan het beleren.
Hij pakt het beide super goed op.
Niet ieder paard dat braaf voor de wagen loopt is geschikt ohz of andersom.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 10:52

janouk schreef:
Mijn ervaring is dat de meeste paarden meer zelfvertrouwen voelen tussen de bomen voor de koets. Dat geeft steun.

Maar als ik jouw bericht lees, vrees ik dat veel nerveusiteit bij jou van daan komt. Ik kan het mis hebben, maar je komt heel onzeker over over jullie samenwerking. Als dat zo is, zal je dat bij het mennen weer tegen komen. Want ik zie vaak dat ruiters zich heel onzeker voelen als menner door de afstand van het paard voor de koets.

Misschien kan je tegelijkertijd investeren in het opbouwen van meer vertrouwen in jullie relatie samen en de samenwerking.

Je mag altijd een keertje mee op de koets om te zien of het mennen wat voor jou is. Mijn paarden zijn erg ervaren menpaarden. Voor dat je investeert in een koets, tuig en opleiding

Bijzondere conclusie.

Poldermenner
Berichten: 101
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:15

Ik ben begonnen met mennen, omdat ik met mijn knieprobleem, niet meer kon rijden. Mijn vader mende toen al. Onze toenmalige Haflinger was veel zekerder voor de wagen als onder het zadel.

Wij hebben met het hele gezin altijd veel plezier gehad met mennen met die Haflinger.

Nu mennen mijn vader en ik samen met een Fries. Die is niet eens meer onder het zadel beleerd.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Niet rijden, wel mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:17

Ik ben overgegaan van rijden naar mennen omdat ik mezelf te zwaar vind voor een paard om te rijden. Mocht ik nu ooit nog eens een mooi gewicht hebben zal ik misschien wel weer eens willen rijden. Maar ik vind mennen echt heel leuk om te doen en sinds ik dat ontdekt heb heel wat jaartjes geleden, wil ik niet meer anders haha.