(NH) Paard reageert niet op join-up...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:28

Anya schreef:
Ik wil de carotstick niet gebruiken om van me af te meppen. Omdat ik er ook mee rij en zo'n ding toch in de buurt van een oog heen en weer wiebel wil ik zeker weten dat ze met die stick geen enkele nare associatie hebben. Dan neem ik wel een longeerzweep als het niet ander kan.


Wat is er dan zo erg aan een carotstick?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:35

Er is niets slecht aan de carrotstick, maar ik denk dat anya bedoeld dat het paard vetrouwen in de stick moet hebben omdat ze er ook mee wil rijden (dan dus ook niet als zweep gebruiken). Als je hem er eerst een paar meppen mee heb verkocht zal het terugwinnen van het vertrouwen in de stick langer duren.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:42

Dus ze gebruikt ze niet tijdens de "join-up" omdat het paard het dan niet goed meer vertrouwd met rijden?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:43

Ilkkah schreef:
Dus ze gebruikt ze niet tijdens de "join-up" omdat het paard het dan niet goed meer vertrouwd met rijden?

Ze gebruikt de stick niet om mee te slaan (denk ik). Of ze hem met de join up gebruikt weet ik niet, ben niet zo thuis in parelli Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:16

marina schreef:
Er is niets slecht aan de carrotstick, maar ik denk dat anya bedoeld dat het paard vetrouwen in de stick moet hebben omdat ze er ook mee wil rijden (dan dus ook niet als zweep gebruiken). Als je hem er eerst een paar meppen mee heb verkocht zal het terugwinnen van het vertrouwen in de stick langer duren.


Precies!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:26

marina"]
[quote="Ilkkah schreef:
Dus ze gebruikt ze niet tijdens de "join-up" omdat het paard het dan niet goed meer vertrouwd met rijden?

Ze gebruikt de stick niet om mee te slaan (denk ik). Of ze hem met de join up gebruikt weet ik niet, ben niet zo thuis in parelli Haha!
[/quote]

Ik zeg ook niet dat ze hem gebruikt om mee te slaan, alleen om het paard misschien even het laatste "standje" te geven en hem weer op zijn plaats te wijzen (dus niet slaan maar alleen in een richting wijzen zodat het paard weet dat hij niet welkom is even.)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:38

Jongens we hebben het over twee verschillende dingen. Bij een normaal paard heb je echt genoeg aan een leadrope en je lichaam. Dus de stick is daar niet nodig.

Bij een op je afkomend, aanvallend steigerend paard suggereerde cassidy dat je eventueel ook de stick zou kunnen gebruiken. Dat zou ik dus niet gauw doen omdat zo'n paard die stick dan wellicht associeert met angst.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:01

nu hebben we het wel over extreme dingen.... bij de meeste paarden zijn een halster en leadrope genoeg, misschien alleen bij een extreem agressief paard een zweep meenemen voor de eigen veiligheid. Ik heb wel gemerkt dat een paard meer onder de indruk is van een leadrope dan van een zweep.
Een vriendinnetje vroeg eens of ik kon helpen met een paard waar ze een "beetje problemen" mee hadden. Het paard stijgerde keihard tegen je op als je ook maar iets ervan wilde vragen op de grond. Als je dan rustig je leadrope rondzwaait, komt hij er vanzelf tegenaan. Met een zweep moet je echt uithalen, maar met een leadrope is het duidelijk dat hij het zelf doet. Gewoon je eigen ruimte afmeten met een zwaaiende leadrope. Hij heeft het nog een keer geprobeert, daarna kon je hem gewoon wegsturen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:12

Precies. Meestal heb je genoeg aan die leadrope. Slecht heel zelden moet je duidelijk uithalen. Sanne83 deze discussie kwam voort uit het risico dat slecht opgevoede paarden gevaarlijke paarden konden worden...En dat een join up dan een heel stuk moeilijker wordt....

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:11

Een leadrope is net als een carrotstick niet bedoeld om mee te slaan, of uit te halen. Maar als je je zelf echt moet verdedigen, kan je niet anders. Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt Knipoog

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:27

hoe vaak gebruik je ongeveer een join up trouwens. ik hou er eigenlijk niet zo van, maar ben benieuwd hoe je het toepast.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:45

sanne83 schreef:
hoe vaak gebruik je ongeveer een join up trouwens. ik hou er eigenlijk niet zo van, maar ben benieuwd hoe je het toepast.


Ik niet zo heel vaak.
Als herinnering naar mijn eigen paard dat ik de baas ben, als ze teveel gaat proberen.

Af en toe naar de pony van mijn vriendin (als ze alleen maar weer als een kip zonder kop rondrent).

Naar nieuwe paarden die een opvoedingsprobleem hebben en waar ik gevraagd wordt om te helpen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:56

je doet toch ook parelli? waarom kies je er dan voor om het zo op te lossen en niet met bijv de 7 games?
Ik heb het ooit wel eens gedaan, (bij m'n eigen paard werkt het zowieso niet) maar dat was alleen omdat het paard zich niet eens liet benaderen en alleen maar wegrende, dus om het eerste contact te leggen zal maar zeggen. ik kan me er niet zo veel bij voorstellen hoe je het vaker kan gebruiken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:06

Sanne, als je een keertje een paard in handen krijgt dan duren de 7 games een beetje lang (helemaal als je er maanden voor uit moet trekken) en je moet dan wel de enige zijn die met dat paard omgaat.

En als je vorige berichtjes van Anya had gelezen, zie je misschien dat ze Parelli niet tot op het woord nauwkeurig volgt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:45

ik vraag me alleen af waarom ze daar de voorkeur aan geeft. Ik snap dat je bij een vreemd paard een join-up doet, maar bij m'n eigen paard kan ik me er niet zoveel bij voorstellen.
ik lees m'n stukje even terug, en het kwam misschien een beetje verkeerd over, alsof ik me niet kon voorstellen dat ze iets anders dan parelli doet, zo was het niet bedoeld Haha!

Ik vind zelf de join-up altijd een beetje vaag. Ik neem altijd aan dat als m'n paard iets niet doet, dat het dan aan mijn communicatie ligt. Als we de verhoudingen hebben vastgelegd, en zij meent die te moeten veranderen Haha! dan heb ik blijkbaar iets fout gedaan. Ik denk dat als ik dan haar wegstuur, dan geeft ze zich over, maar dan leer ik niet aan m'n gedrag te doen waardoor zij geen vertrouwen meer had in mijn leiderschap. Dan blijf je toch zo doorgaan? Ik vraag me ook altijd af hoe je dat met rijden doet?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:49

Cassidy schreef:
Sanne, als je een keertje een paard in handen krijgt dan duren de 7 games een beetje lang (helemaal als je er maanden voor uit moet trekken) en je moet dan wel de enige zijn die met dat paard omgaat.


ik ben het hier trouwens niet mee eens. Het paard kent het al lang, als jij het dus kunt, doe je daar echt maar heel kort over. Ik heb het laatst een keer geprobeert bij een vreemd paard, die had in een uurtje toch wel de basis van de eerste 5 games door. Zo lang duurt het allemaal niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:18

Als jij een heel dominant paard tegen komt, dat nog nieteens openstaat voor menselijke toenadering, is de methode Parelli niet de meest geschikte. Als je het paard nieteens mag aanraken (friendly game) kun je de rest ook wel vergeten. Alles hangt namelijk bij Parelli er van af hoe dicht je bij een desbetreffend paard kunt komen, en hoe hij op je reageert. Een angstig paard heb je met de friendly game snel gerustgesteld, maar een "killer" (en dat bewust even tussen aanhalingstekens) zal je niet in zijn buurt dulden, of je rauw lusten als je ook maar in de buurt komt.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:27

(misschien domme vraag maar) zie het nu al een paar keer vooruit komen, wat is dan: de 7 games?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:44


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:45


Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:46

Bedankt (is weer goed voor me engels Lachen )

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:30

Sanne Cassidy heeft het antwoord wat mij betreft al gegeven. Mijn eigen paard en de pony van mijn vriendin daar doe ik parelli (met mijn eigen dingetjes erbij) mee. Lanna kan ik idd rijden met een carotstick en Seven met een halster.

Maar als een een behoorlijk dominant paard hebt (zoals mijn B'elanna) dan komt er een moment dat ze even probeert of het allemaal nog wel moet. Of dat ze gewoon niets doet en wegloopt. Als ik haar dan laat gaan, dan heeft zij de spelletjes gewonnen. Dat is dus het moment dat ik haar bewust door de bak of de wei jaag en weg blijf jagen tot ze vraagt of ze mag komen.

Een paard dat goed verpest is hoef je echt niet te beginnen met de seven games. Alles wat ik ik een dag goed regel, is 's avonds door de eigenaar verpest. Dus dan kies ik voor een join up, gevolgd door een reeks van bijvoorbeeld de seven games (waar ze dan veel ontvankelijker voor zijn. In de tussentijd laat ik de eigenaar oefenen op mijn B'elanna. Dat blijkt al moeilijk genoeg voor ze te zijn, want Lanna doet geen stap als je lichaamshouding niet klopt. Ze voelt die grens precies aan.

Op die manier gaat het sneller en is er minder gevaar voor mij. Persoonlijk doe ik liever 1 join up, dan dat ik tijdens de circling game opeens een paard heb dat naar me toespringt om aan te vallen als ik even niet kijk. Dat heb ik 1x gehad en dat doe ik dus nooit meer. Gelukkig was ik toen nl. op tijd.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:09

Anya schreef:
want Lanna doet geen stap als je lichaamshouding niet klopt. Ze voelt die grens precies aan.


Hoe kan je je lichaamshouding niet kloppend maken dan?
Snap de bedoeling van die zin niet helemaal...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:12

Je kunt alle gebaren kloppend hebben, voor je gevoel de juiste lichaamshouding hebben, maar als je het niet echt voelt/bedoelt reageert Lanna niet. Mijn vriendin Jip lukt het niet om voldoende overtuigend te zijn met haar lijf. Kortom Lanna denkt bij zichzelf: "nee je meent het niet echt" en verzet geen stap Lachen

Nu is Lanna wel een enorme draak in dat soort dingen. Zoals ik zei, die voelt de subtiele verschillen heel perfect aan Lachen

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:15

Ah, dus net zo iets ongeveer als dat er bijv. een bange ruiter op een paard zit, en die dat dan ook overbrengt op het paard?

Dus zegmaar als je niet overtuigend genoeg overkomt, neemt het paard een loopje met je?