(NH) Paard reageert niet op join-up...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:18

Ik zie de basis voor een verknipt paard dagelijks om mij heen gelegd worden. Door heel aardige veel van paarden houdende eigenaren. Die niet conseqent zijn, voor hun paarden aan de kant gaan, af en toe straffen en hetzelfde af en toe toelaten. Soms onbenullig boos worden en ze de volgende keer een snoepje geven ter omkoping. En het dan gek vinden dat hun paard onder het zadel een heel eigen weg gaat. Bokt, steigert, weigert, niet loopt, bijt, zich alleen met gevaar voor eigen leven naar de wei laat brengen... Noem maar op. Of je het nu op de NH-manier doet of op de vroegere boerenverstandmanier. Een paard is veel gelukkiger als het weet waar het aan toe is. En dat betekent consequent zijn. Dominantieproblemen die lekker ver doorgevoerd worden levert verknipte (dat wil zeggen door mensen zo gemaakte) onhandelbare paarden. En helaas maar al te vaak een enkeltje manege Stegeman voor het paard dat het ook niet helpen kan.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:18

Anya schreef:
En Ikkah geloof me met verknipte paarden werken (d.w.z. die geen gezag meer accepteren) is absoluut geen pretje. Of blijf jij graag staan als er 500 kg in aanvalshouding op je af dendert? En toch is dat wat je dan moet doen. Niet aan de kant gaan, zorgen dat dat paard dan voor jou aan de kant gaat. Een geloof maar dat ze precies voelen of je aarzelt!


Ja, dat zeker.
Maar ik denk dat op zo`n moment het toch wel heel moeilijk is om niet te tonen dat je toch wel het een beetje benauwd krijgt.
En wat doen als dat paard dus geen respect voor je heeft, en dus wel gewoon door jou heen loopt?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:20

Godzijdank is mij dat altijd bespaard gebleven. Tot nog toe heb ik genoeg overtuiging in mijn lichaamshouding weten te leggen om het paard te doen afbuigen. Maar als ik ooit verkeerd inschat, is het ziekenwagen bellen denk ik. Maar ik ben niet gek..Als we aan zo'n paard beginnen, dan doen we dat altijd met meer mensen in de buurt!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:22

Anya schreef:
Ik zie de basis voor een verknipt paard dagelijks om mij heen gelegd worden. Door heel aardige veel van paarden houdende eigenaren. Die niet conseqent zijn, voor hun paarden aan de kant gaan, af en toe straffen en hetzelfde af en toe toelaten. Soms onbenullig boos worden en ze de volgende keer een snoepje geven ter omkoping. En het dan gek vinden dat hun paard onder het zadel een heel eigen weg gaat. Bokt, steigert, weigert, niet loopt, bijt, zich alleen met gevaar voor eigen leven naar de wei laat brengen... Noem maar op. Of je het nu op de NH-manier doet of op de vroegere boerenverstandmanier. Een paard is veel gelukkiger als het weet waar het aan toe is. En dat betekent consequent zijn. Dominantieproblemen die lekker ver doorgevoerd worden levert verknipte (dat wil zeggen door mensen zo gemaakte) onhandelbare paarden. En helaas maar al te vaak een enkeltje manege Stegeman voor het paard dat het ook niet helpen kan.


Dus eigenlijk zeg je hier mee: als een paard een beetje zijn eigen gang kan gaan, en de ruiter niet conseqent genoeg is, word het dus als de basis van een "verknipt paard"?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:25

Anya schreef:
Godzijdank is mij dat altijd bespaard gebleven. Tot nog toe heb ik genoeg overtuiging in mijn lichaamshouding weten te leggen om het paard te doen afbuigen. Maar als ik ooit verkeerd inschat, is het ziekenwagen bellen denk ik. Maar ik ben niet gek..Als we aan zo'n paard beginnen, dan doen we dat altijd met meer mensen in de buurt!

Maar heb jij dat niets bij de hand, alleen een longeerlijn?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:26

Ja dat bedoel ik Ikkah. Alhoewel de mate waarin een paard vatbaar is voor dat niet-consequente gedrag van de eigenaar wel verschilt van paard tot paard. Mijn superdominante B'elanna werkte gewoon met niemand mee toen ik haar kocht. En ze was niet vooruit te branden. Ik ben me in NH gaan verdiepen omdat met haar geen land te bezeilen was. Het enige waar ze echt goed in was, was op mensen hun voeten staan. Dat noemden ze lomp. Lanna noemde dat 2000 punten Lachen

Ik ken ook paarden die verbijsterend lief blijven ondanks een zeer domme eigenaresse. Een helaas een paard dat vals werd gemaakt door inconsequent gedrag en niet op tijd straffen. Toen hij drie keer had aangevallen, is hij weggebracht.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:28

Ilkkah"]
[quote="Anya schreef:
Godzijdank is mij dat altijd bespaard gebleven. Tot nog toe heb ik genoeg overtuiging in mijn lichaamshouding weten te leggen om het paard te doen afbuigen. Maar als ik ooit verkeerd inschat, is het ziekenwagen bellen denk ik. Maar ik ben niet gek..Als we aan zo'n paard beginnen, dan doen we dat altijd met meer mensen in de buurt!

Maar heb jij dat niets bij de hand, alleen een longeerlijn?
[/quote]

Ik heb een leadrope. Verder niets. Ik gebruik wel touwhalsters maar alleen in het begin. Ik doe het meeste los in de bak of de roundpenn. Maar ik ben lui Lachen Ik ben ook niet recht in de NH-leer. Ik heb daar heel veel van opgestoken en dat gecombineerd met wat ik zelf fijn vond werken. Ik heb me bijvoorbeeld nooit aan de levels van Parelli gehouden. Ik reed al met een halster op haar rond toen ze de seven games maar half beheerste. En ik heb echt niet alle grondwerk afgemaakt voor ik me aan rijden met een carotstick heb gewaagd. Vond het veel te uitdagend en leuk Lachen

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:29

Anya schreef:
Ik ken ook paarden die verbijsterend lief blijven ondanks een zeer domme eigenaresse. Een helaas een paard dat vals werd gemaakt door inconsequent gedrag en niet op tijd straffen. Toen hij drie keer had aangevallen, is hij weggebracht.

Ja, maar ik denk dat er veel mensen zijn die hele andere dingen denken van straffen, die geven bijv. een gil, of zeggen "foei".
Ik denk niet echt dat de paarden daarop regeren.
Wat voor manier straf jij je paarden dan in zulk soort situaties?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:35

Pff dat hangt heel erg af van de situatie. B'elanna is heel erg stemgericht. Houding gecombineerd met boos LANNA zeggen is meestal genoeg. Anders stuur ik haar weg. Soms doe ik de staldeur dicht (die staat altijd open als ik er ben). Maar dat is meestal als ze als ik even niet kijk naar het hooi sluipt om een hap te nemen terwijl ze weet dat ze de stal niet uitmag. Als ik dan LANNA zeg, dan lacht ze (voorzover een paard kan lachen) neemt een hap hooi en gaat haar stal weer in. Dat is dan haar kleine succesje.

Mijn veulen heeft als hengstveulen bijtneigingen gehad. Die knijp ik in zijn neus. Als hij zegt "dat kan ik hebben" knijp ik iets harder. Verder 'straf' ik door het goede te eisen. Dus niet meelopen.. dooroefenen tot hij wel meeloopt. Steeds naar voren weglopen...stapje terugzetten tot hij het zat is. Daarna stop ik wel acuut. Hetzelfde met rijden. Doet Lanna iets moeilijks goed wat ik haar vraag? Dan hou ik onmiddelijk op, zadel af en mag ze rollen. Of we gaan spelen in de vijver. Straffen is meestal niet de meest positieve motivator.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:39

het lijkt me ook niet de bedoeling om alles helemaal letterlijk te gaan volgen.... Dan wordt het wel erg saai. Je doet toch gewoon wat met jouw paard al kan, die volgorde is alleen voor veiligheid.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:43

Dus meestal zijn gewoon woorden voor jou paarden genoeg?
sanne83 schreef:
die volgorde is alleen voor veiligheid

De volgorde die ze in boeken aangeven?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:59

Ilkkah schreef:
Maar ik denk dat op zo`n moment het toch wel heel moeilijk is om niet te tonen dat je toch wel het een beetje benauwd krijgt.
En wat doen als dat paard dus geen respect voor je heeft, en dus wel gewoon door jou heen loopt?


Zo ver moet je het eigenlijk niet laten komen. Dringt je paard jouw territorium binnen (en dat loopt in een cirkel van 2meter om jouw heen, dan jaag je hem daar vandaan. Met een beweging, een zwiep met het halstertouw of desnoods een tik met die zweep. Op het moment dat ze lekker met hun gewicht tegen jouw aan mogen leunen hebben zij (= de paarden) gewonnen. En op het moment dat jij het paard van je af kunt houden, dat hij respect toont en afstand houdt, heb jij gewonnen.

En wat Anya al zei: een paard is zoveel gelukkiger als hij weet waar hij aan toe is. Wat hij mag en wat hij niet mag. Als er konsekwent mee wordt omgegaan. Dat neemt niet weg dat hij het af en toe weer gaat proberen. Maar op dat moment moet jij sterk in je schoenen staan en hem niet te gelegenheid geven jouw na het rijden als schuurpaal te gebruiken "omdat dat zo lief is". Nee, dat is geen teken van genegenheid, maar van dominantie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:00

Ilkkah schreef:
Dus meestal zijn gewoon woorden voor jou paarden genoeg?


Nu wel, maar daar moest ik naar toe groeien. Mijn merrie heeft ook de nodige keren een halstertouw tegen haar boeg gehad.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:11

Cassidy"]
[quote="Ilkkah schreef:
Dus meestal zijn gewoon woorden voor jou paarden genoeg?


Nu wel, maar daar moest ik naar toe groeien. Mijn merrie heeft ook de nodige keren een halstertouw tegen haar boeg gehad.
[/quote]

Haha Lanna ook Haha!

En idd je moet het niet zover laten komen dat een paard op je afstormt. Maar zo af en toe vraagt iemand je te helpen met zo'n paard. En als dat al een "stormer/bijter/aanvaller" is, dan zijn ze bij je voor je pap kunt zeggen. Desnoods mep ik ze met mijn handen roffelend van mij weg in zo'n geval. Wat dan ook, als ze maar weggaan. En ik stap altijd naar voren, hoe eng ik dat soms ook vind Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:12

Als je een op je af stormend paard hebt, dan is hij al erg ver heen. Ik vraag me dan altijd af of een paard met zo'n dominant character wel in handen hoort van een beginner/niet konsekwent persoon.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:24

Cassidy schreef:
Als je een op je af stormend paard hebt, dan is hij al erg ver heen. Ik vraag me dan altijd af of een paard met zo'n dominant character wel in handen hoort van een beginner/niet konsekwent persoon.


Ik weet dat wel zeker! Zo'n paard hoort niet in handen van zo'n persoon. Ik ben met Lanna redelijk wat dominantie gewend. Maar zo eentje. Die al verpest is. Waar ze dan redelijk ten einde raad mij vragen of ik niets kan doen... Brr. Niet leuk hoor. En toch doe ik het altijd weer. Ik vind het zo zielig voor het paard. Ik eis altijd wel dat de eigenaar open staat voor een heropvoedingscursus "hoe ga ik met paarden om" anders begin ik er niet meer aan.

Ik ken ook iemand die aan haar derde paard in 2 jaar tijd is begonnen. Ze koopt jonge eigenwijze, dominante paarden en dat gaat dan na een half jaar mis. Dan vallen ze de hoefsmid aan of bokken haar uit het zadel of zo. En dat gaat me vreselijk aan mijn hart.

Aan de andere kant help ik nu een meisje met een schat van een mormelige merrie. Die merrie liep alle kanten met haar op. Dat meisje wil heel graag leren. En het gaat steeds beter. Op de grond en onder het zadel. Dat meisje is helemaal blij en het paard is veel beter te pas. Oogt weer tevreden en rustiger. En voor zulke kleine succesjes doe ik het toch iedere keer weer.
Haha!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:53

Dus als ik het goed begrijp Anya, behandel jij zulk soort paarden?
Maar wat als je dus met alleen een leadrope in de ring staat, en je hebt zo`n gek paard, wat doe je dan als die zo dreigend op je af komt?
Echt veel om je te verdedigen heb je niet

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:33

Cassidy schreef:
Als je een op je af stormend paard hebt, dan is hij al erg ver heen. Ik vraag me dan altijd af of een paard met zo'n dominant character wel in handen hoort van een beginner/niet konsekwent persoon.


Oeps.. voelt zich aangesproken.. Haha! Toen ik Trix kwam verzorgen was ze ontzettend verwend door haar baasje, en ik kon niet echt veel, had alleen maar op manegepaarden en shetlanders gereden, en nog nooit met een echt probleempaard gewerkt.
Gelijk de tweede dag al kreeg m'n vriendinnetje (die toen nog meehielp) een trap voor haar hoofd. Leuk, zo'n verzorgpony. Ze vond het echt ontzettend leuk je haar stal, weiland, of paddock uit te trappen. En tijdens het rijden en buiten was ze ook strontvervelend.
M'n vriendin was er uiteindelijk mee gekapt, en toen had ik haar dus voor mij alleen. Ik heb er heel vaak sterk over zitten denken gewoon te nokken met die rotknol, ze vond mij echt niet aardig en ik haar ook niet. Maar van de andere kant vond ik het ook wel een geweldige uitdaging, ik ZOU die ' rotbok' leren luisteren, al was dat het laatste wat ik deed.
En toen kreeg ik dus die tip, haar gewoon steeds weg te sturen. Ben toen een hele middag bezig geweest, ze bleef aanvallen. Na een hele tijd kwam ze braaf naar me toe en bleef ook bij me, ik kon alles met haar..
In die tijd was ik nog niet zo consequent, en als ik geen zin had haalde ik haar gewoon met bix uit het weiland, liep rustig een kilometer om als ze in de weg stond, etc. Totdat ze weer heel erg begon met het geklier, echt eng gewoon. Steigerend op je af komen, en echt gericht uithalen met die voorbenen. Verdrietig Was nog maar een maandje of twee geleden ofzo, en toen flikte ze me het weer. Toen werd ik ZO kwaad Boos! , was nog nooit zo kwaad geweest. Ik heb haar zo'n harde tik gegeven dat ze er waarschijnlijk nu nog nachtmerries van heeft. Clown Ik heb d'r alle hoeken van de bak laten zien, ben midden in de bak gaan zitten en het kon me niets schelen wat ze deed, ik wilde haar hoofd echt gewoon even niet meer zien, en telkens als ze weer metz o'n chagrijnige rotkop op me af kwam kreeg ze een nieuwe trap, tot een wijzend vingertje genoeg was. Haha! Tot ze uiteindelijk met haar oortjes in een wat vrolijker positie naar me toe kwam, rustig haar hoofd liet zakken en naast me kwam doezelen. Tot nu toe heeft ze me dit nooit meer geflikt, en hoe consequent ik nu ben heb ik al verteld. Deze wijze les verleer in nooit meer. Maar ik ben dus ook maar een beginnertje, eigenlijk. Haha! Ik heb haar alleen maar voor elkaar gekregen door mijn doorzettingsvermogen en geduld.

't is een heel fijn paardje om mee te werken zo, trouwens.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:50

Cassidy"]
[quote="Ilkkah schreef:
En wat Anya al zei: een paard is zoveel gelukkiger als hij weet waar hij aan toe is. Wat hij mag en wat hij niet mag. Als er konsekwent mee wordt omgegaan. Dat neemt niet weg dat hij het af en toe weer gaat proberen. Maar op dat moment moet jij sterk in je schoenen staan en hem niet te gelegenheid geven jouw na het rijden als schuurpaal te gebruiken "omdat dat zo lief is". Nee, dat is geen teken van genegenheid, maar van dominantie.



is het dan zo schadelijk dat ze schuren? klas mag het bij mij wel.. maar alleen tot ik genoeg zeg.. dan stopt ze ook.
(ik heb er nog nooit zo bij stil gestaan)

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:58

klaske"]
[quote="Cassidy"][quote="Ilkkah schreef:
En wat Anya al zei: een paard is zoveel gelukkiger als hij weet waar hij aan toe is. Wat hij mag en wat hij niet mag. Als er konsekwent mee wordt omgegaan. Dat neemt niet weg dat hij het af en toe weer gaat proberen. Maar op dat moment moet jij sterk in je schoenen staan en hem niet te gelegenheid geven jouw na het rijden als schuurpaal te gebruiken "omdat dat zo lief is". Nee, dat is geen teken van genegenheid, maar van dominantie.



is het dan zo schadelijk dat ze schuren? klas mag het bij mij wel.. maar alleen tot ik genoeg zeg.. dan stopt ze ook.
(ik heb er nog nooit zo bij stil gestaan)
[/quote]

Dat schreef ik niet hoor Lachen Maar Cassidy Lachen
Maar idd, wat dan Cassidy zei: Het is een teken van dominantie.
En mijn fjorden mogen het sowieso niet doen :
- En ze schuren mij omver
- ze mollen me hoofdstel
- ze krijgen het altijd voor elkaar om het hoofdstel af te sturen en er dan vandoor te gaan met zadel en al.

En idd omdat het een teken is van dominantie.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:58

Cassidy schreef:
Als je een op je af stormend paard hebt, dan is hij al erg ver heen. Ik vraag me dan altijd af of een paard met zo'n dominant character wel in handen hoort van een beginner/niet konsekwent persoon.

Ik heb ook een vrij dominant verzorgpaard. Ben ook als beginner met hem begonnen, omdat ik iets anders met hem wilde als de klassieke dressuur, hij gaf duidelijk aan dat niet meer te willen.
Hij heeft absoluut geen fout karakter, heeft me ook nooit aangevallen of iets dergelijks. Hij gaf zich alleen niet zo snel over.
Ik kon hem ook heel snel zonder zadel en met halster rijden.
Toch na wat meer verdiepen in andere methodes is onze dominatie verhouding echt rechtgezet. Hij accepteerd mij nu als leider. Kan hem nu ook zonder halster heel goed rondsturen in de bak!
Eigenlijk ben ik wel blij dat ik met hem begonnen ben. Hij was degene die altijd geduld met mij had en die mij van mijn eigen fouten liet leren. En met een dominant paard beginnen, maakt alles wel makkelijker met andere paarden heb ik gemerkt.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:03

Cassidy schreef:
En wat Anya al zei: een paard is zoveel gelukkiger als hij weet waar hij aan toe is. Wat hij mag en wat hij niet mag. Als er konsekwent mee wordt omgegaan. Dat neemt niet weg dat hij het af en toe weer gaat proberen. Maar op dat moment moet jij sterk in je schoenen staan en hem niet te gelegenheid geven jouw na het rijden als schuurpaal te gebruiken "omdat dat zo lief is". Nee, dat is geen teken van genegenheid, maar van dominantie.

Mijn verzorgpaard schuurt ook wel eens tegen me aan, maar ik weet dat hij echt jeuk heeft, dus ik kan er ook niet echt problemen mee hebben.
Hij schuurt ook altijd aan de bakpalen en aan de ander paarden als die stil willen staan Lachen Hij schuurt mij (bijna) nooit omver, als ik voor hem 1 pas achteruit moet zetten omdat hij te hardhandig is, gaat hij er 10 achteruit. Als ik aangeef dat het klaar is is het ook klaar.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:35

Ilkkah schreef:
Dus als ik het goed begrijp Anya, behandel jij zulk soort paarden?
Maar wat als je dus met alleen een leadrope in de ring staat, en je hebt zo`n gek paard, wat doe je dan als die zo dreigend op je af komt?
Echt veel om je te verdedigen heb je niet


behandelen is teveel gezegd hoor. Het is mijn werk niet. Maar ik kwam erachter dat ik er redelijk aanleg voor had. Paarden reageren goed op mij. En alhoewel ik een middelmatige ruiter ben, ben ik een redelijk goeie opvoeder.

Ik heb heel veel. Ik hem mijn lijf, en ik heb een leadrope. Zo'n leadrope is een soort verlengstuk van je lijf. Je kunt het uiteinde gebruiken als surrogaat tanden. En ik mep van me af met het rope, met mijn handen als ze in mij cirkel komen. Heel belangrijk is dat je houding goed blijft. Dat je gezag blijft uitstralen. Maar dan nog...Er blijft een risico.

En voor wat betreft dat schuren... Het kan bij duizend paarden goed gaan, maar je ziet in de wei nooit een niet dominant paard aan een dominant paard schuren. Wel andersom. Dus mijn paard mag nooit aan mij schuren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 01:19

Parelli gebruikt ook een carrot stick (soort zweep/aanwijsstok) . En daar kun je eventueel ook goede meppen mee uitdelen (hoewel dat niet de bedoeling is)

En als mijn paard wil schuren, dan gebruikt hij die paal maar, of zijn been, maar mij niet. Ik heb vroeger een keer een schram in mijn gezicht gehad van een gesp van zijn hoofdstel...dat was eens en nooit meer.

En Lepeltje...soms helpt het echt om een keertje echt heel boos te worden...Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 08:08

Ik wil de carotstick niet gebruiken om van me af te meppen. Omdat ik er ook mee rij en zo'n ding toch in de buurt van een oog heen en weer wiebel wil ik zeker weten dat ze met die stick geen enkele nare associatie hebben. Dan neem ik wel een longeerzweep als het niet ander kan.