[NH] Klaus Ferdinand Hempfling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:06

eerste boek is goed te lezen hoor, niet zweverig. Alleen hij heeft iets te veel van: doe het op mijn methode anders komt er niets van je paard terecht" dat is wel een beetje jammer Lachen

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:10

De boodschap van de paarden gaat eigenlijk meer over hemzelf en zijn problemen dan over paarden, misschien dat ik het daarom zo'n rotboek vond.............

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:12

Volgens mij vind hij zichzelf helemaal geweldig! Lijkt me dan idd ook niet zo'n geweldig boek. Het gaat me meer om zijn methode

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:37

Marina, wat is zijn methode dan anders dan Monty Roberts, Pat Parelli, Ray Hunt, Bill Dorrance en - om wat dichter bij huis te blijven - Emiel Voest?
Wat vind je in zijn methode zo aantrekkelijk dat je niet bij een ander kunt vinden?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:50

Maar ik vind de methode van KFH helemaal niet zo geweldig! Ik zeg alleen dat er bruikbare aspecten in zijn methode zitten. Persoonlijk vind ik PNH weer niet zo veel, vind zijn boek in ieder geval niet echt boeien. Toch verschilen de methodes allemaal wel iets. Parelli draait niet mee bij het "longeren", terwijl Emiel voest dit juist wel weer doen. Ze pakken het imo allemaal net iets op een andere manier aan.
Ik vind voornamelijk het leiden duidelijk uitgelegt bij KFH, en dat gebruik ik er ook van. Verder zou ik het zo niet weten wat ik specifiek van hem gebruik. Ik zeg niet dat Parelli op een andere manier leid. (weet ik nl niet) Maar ik werd er voor het eerst bij bepaald toen ik het boek van KFH las.
Net zoals ik het wijken voor het eerst bij Parelli zag!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:52

Maar betekend dat dan niet dat je KFH bent gaan gebruiken omdat je jezelf niet in andere methodes hebt verdiept (om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien, niet persoonlijk bedoeld hoor)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:05

Nee, ik ben KFH gewoon eerder tegen gekomen als bv Parelli. Ik ben overigens begonnen bij Voest en gebruik daar dus ook het meest van. Ik blijf erbij dat ik KFH gewoon niet slecht vind!
Ik kan me ook moeilijk in 10 verschillende NHers tegelijk gaan verdiepen. Het is gewoon zo gegroeid, na voest kam ik KFH het eerst tegen. En ik lees nog steeds heel veel bij.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:08

Meestal gaat het zo (let wel, ik zeg niet altijd) ....de eerste - of een van de eersten die je tegen komt, daar heb je de meeste affiniteit mee, daar weet je het meeste van.

Het probleem is dat mensen, zonder dat ze verder kijken, zo snel achter een persoon aanhollen, en alle anderen zo snel als "niet relevant" afdoen.
(ook weer algemeen bedoelt, en geen persoonlijke aanval)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:13

Maar dat doe ik juist niet. Ik bekijk van elke methode de voor en tegens heel goed. Ik denk er ook goed overna voordat ik iets uitprobeer. Het belangrijkste voor mij is dat mijn paard en ik eindelijk beide weer super veel lol hebben om samen dingen te doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:20

Hoe kun je van elke methode de voors en tegens goed afwegen als je de methode niet kent?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:26

Ik bedoel als ik me in de methode heb verdiept! Het is vrij logisch dat als je een methode niet kent dat je er dan ook niets over kan zeggen, toch?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:33

Dat is logisch. Dus als jij je in een methode verdiept, en je die gaat volgen, hoe kun je dan zeggen dat je bewust voor die methode hebt gekozen als je je in de ander methodes niet hebt verdiept? Als je geen alternatieven kent? Als je niet weet hoe een ander dat zou hebben aangepakt?

Jij zegt dat je de methode KFH als eerste bent tegengekomen. Dat je het hebt doorgelezen, er goed over hebt nagedacht, en geen andere alternatieven had, want die methodes kende je niet, en die ben je pas later gaan bijlezen. Dus is KFH echt die bewuste keuze geweest? Of was het het eerste wat je op dat gebied tegenkwam?

Hoe kun je dan bewust voor een methode kiezen, als je geen alternatief kent?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:38

Nee ik ben emiel voest het eerste tegen gekomen..Wel lezen he Tong uitsteken Hier ben ik begonnen, maar wilde me toen meer gaan verdiepen, dus toen heb ik het boek ban KFH gekocht. Nu ben ik bezig in een boek van parelli. Daarnaast helpt een stalgenootje van mij me af en to, zij heeft les gekregen van een NH instructrice, dus weer een andere kijk op het geheel.
In het begin volgde ik idd Voest het meest, vind het ook nog steeds een uitstekende methode. Maar ik was toen helemaal niet bekend met het begrip NH. Ik ben al vrij snel op zoek gegaan naar andere methodes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:43

Ik zou je het boek van Parelli als eerste kennismaking met zijn methode willen afraden, omdat de manier van overbrengen van de materie door Parelli verandert is sinds het schrijven van het boek. In het boek worden de 7 games niet beschreven en is er nog niet duidelijk een stappenplan, wat je tegenwoordig wel hebt. Het boek van Parelli (dat Western Horsman boek Parelli Horse-Man-ship) is lastig door te werken, als je het vergelijkt met het tegewoordige level-systeem.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:46

Ja, lastig boek, onduidelijk van opzet enz. Volgens mij staan de eisen van L1 wel in het boek toch? Maar ik heb niet het geld en niet de zin om een pakket van 200 euries te kopen voor een paar boekjes. Ik heb de clinic gezien op Paard ahoy en was nou niet bepaald onder de indruk.. Vond alles veel te dwingerig, en alleen hun materiaal is goed, daar hou ik niet zo van (niet dat dat iets afdoet aan hun methode)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:53

Als je op het internet gaat kijken, en je bij verschillende communities aanmeldt, denk ik wel dat je stukje bij beetje het hele plaatje bij elkaar kunt krijgen. Het is niet zo makkelijk geserveerd en in hapklare brokken, maar hulp kun je altijd krijgen, ook zonder pakket. Bezoek eens wat cursusdagen zonder paard, ga naar snuffelavonden, en voor de rest, kijk op yahoogroups en op www.parelli.com.

Parelli/PNH is zeer beslist niet onbereikbaar....

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:56

maar zo kan je je level 2 toch niet doorkomen? Tenminste ik heb vaker gehoord dat je je level 1 wel kan halen zonder pakket en dat level 2 toch wel lastiger wordt.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:57

hihi site van parelli ligt eruit Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:58

Heb je level 1 al? Je zou dan een videoband moeten opsturen, pas daarna mag je eventueel meedoen aan level 2.

(Het begint trouwens op een aardige slowchat te lijken, en we dwalen ook nog af, dus zullen we het hier maar bij laten? We zouden altijd nog een nieuw topic kunnen openen)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:58

marina schreef:
hihi site van parelli ligt eruit Lachen


Sorry, staat een punt achter en die hoort daar niet.

Dus www.parelli.com

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:30


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 12:54

Vasthi"]
[quote="marina"][quote="Vasthi schreef:
Toen ik me maar niet door zijn vage, haast onleesbare boek (de boodschap van de paarden Gaaaap Slapen ) kon worstelen had KFH voor mij afgedaan.

Die heb ik niet gelezen, ik heb alleen zijn eerste boek. Haha!
[/quote]

Dat boek is ook niet te lezen ! Misschien was hij in zijn eerste boek wat minder zweverig?
[/quote]


Blijkbaar want mijn vriendin is met het eerste boek bezig en stond me raar aan te kijken toen ik dit dus vertelde Scheve mond
Ik kan er idd geen touw aan vast knopen soms Verward Maar dat ligt dus niet aan mij Schijnheilig
Ik heb het boek gekocht maar sla hele delen over want ..... het niet informatie waar ik iets mee kan.
Ik begrijp dus niet wat hij met harmonieus en chaotisch tegelijkter bedoeld Verward
Ik kan niet eens mijn paard in die 26 karakters indelen Scheve mond Ik blijf met 5 karakters kijken... hij kan ze alle 5 zijn. In alle 5 de karakters zie ik dingen staan die goed bij Guus passen...

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 14:50

de boodschap van de paarden, ik ook meer een verhaal van hem, en geen theorie boek, waarom begin je in zo'n boek?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 15:58

Tja, die Klaus, wat zal ik zeggen. Geweldig met paarden maar oh zo slecht met mensen...........

Klaus zegt uitdrukkelijk dat hij geen methode heeft. Als je op cursus komt zegt hij ook dat je zijn boek moet weggooien (da's ook lekker!). Hij dringt erop aan dat de mensen zèlf moeten veranderen. De meeste mensen redden dit niet in één mensenleven Knipoog.

Daarom is zijn boek waarschijnlijk zo lastig als leidraad in de praktijk te gebruiken. Er zit op zich wel iets in vind ik. Als je paarden vraagt bepaalde dingen te doen maar je intentie is daarbij niet juist (je twijfelt, bent stiekem toch een beetje bang etc.) dan zul je niet het gewenste resultaat krijgen, alle goede methodes ten spijt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:09

ellenlouise schreef:
Klaus zegt uitdrukkelijk dat hij geen methode heeft. Als je op cursus komt zegt hij ook dat je zijn boek moet weggooien (da's ook lekker!). Hij dringt erop aan dat de mensen zèlf moeten veranderen. De meeste mensen redden dit niet in één mensenleven Knipoog.


Ook Parelli zegt ook dat zijn methode niet het trainen van de paarden is, maar van de mensen: Please know that my program is designed to teach people to teach their horses.
Dus ook hierin is KFH niet uniek.