Welk tuig voor landbouw werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 13:48

Santos_05 schreef:
jowien schreef:
https://Www.paardentractie.nl is wellicht ook aardig om te checken.

Haam of gareel is beter voor het zware werk, moeten precies passen. Borsttuig kan voor wat lichter werk.


Vroeger was het ahankelijk van de grondsoort en rijk de boeren waren. . Haam werd vroeger in het rijke zuiden op de klei werden hamen gebruikt.
In het armere noorden op de zandgronden werden sleeptuigen gebruikt, want die kunnen voor elk paard gebruikt worden.

Dus nu idd voor lichtere werkzaamheden kan een sleeptuig prima. Wij werken zelf graag met haam.


Maaike_Indy schreef:
Nee, helaas zijn we er nog niet mee begonnen. Het leven besliste anders zullen we maar zeggen. Het blijft nog steeds een droom maar we zijn eerst met andere dingen bezig op dit moment.


Leuk dat je toch reageert! Ik snap dat het niet en eerste prio is. Wij krijgen vaak vragen hierover, maar beginnen zonder de "oude garde" als begeleiding lijkt me best moeilijk ;) Wie weet ooit in de toekomst!


We zouden graag eens op "stage" gaan bij ervaren mensen tegen de tijd dat we het serieus op gaan pakken. In Roemenie is er helaas weinig echte kennis van het werken met paarden. Gewoon voor de kar of hout uitslepen wel, maar echt werktuigen voor achter het paard niet echt. Er zit toch nog best wel wat moderne ontwikkeling in met voorwagens en zelfs (hydraulische?) hef mogelijkheden.
Ik denk dat we in de eerste instantie willen maaien met onze Mc Cormick maaier en van daaruit kijken wat voor verdere mogelijkheden er zijn.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Welk tuig voor landbouw werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:30

https://www.pferdestark.net/programm-pr ... BChrungen/

Wij hebben in 2019 bij Pferdestark onze ogen uitgekeken wat er allemaal beschikbaar is! Misschien een optie voor 2023 om een kijkje te nemen.

@palousa_boy, mooi om te horen! Ook in Nederland wordt er (op kleine schaal) weer met paarden gewerkt. Of misschien lijkt het zo, omdat het me nu meer opvalt.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Welk tuig voor landbouw werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:15

Moet je filmpjes van de Amisch bekijken. Die hebben werkelijk alles op paardekracht