[HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:09

Dat viel mij ook op Marga. Ondanks de vakantie is iedereen nog zo gehaast. :=

Wat goed Tine! *\%/*
Het 1e stapje is gezet.

Hier vandaag Wiseguy naar zijn nieuwe eigenaren gebracht.
Even met 2 man een zetje gegeven om hem op de vrachtwagen te zetten, en hij heeft zich de hele weg gedragen. :D
Wat een top dier is het toch ook.
Olivia is er ook aardig rustig onder gelukkig. :)

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:41

Wat fantastisch Tine dat je ook een stukje gemend hebt! Fijne vakantie!

@Marga, ja dat was ik. Ik heb een stukje pontweg gemend vanmiddag, daarna richting Den Hoorn, langs de duinen eventjes het bos in.
Dit zijn de foto's van vanmiddag:
Afbeelding

Afbeelding
Ik liep bij de tweede foto achter de sulky, want het zand was veel te mul. Maar Alex houdt echt van het bos dus ik kan het hem moeilijk ontnemen om eventjes de paden op te gaan. Als het niet zo mul was geweest was het erg gaaf geweest. We houden er beide wel van om duin op en af te gaan. We hebben dit ooit eens geoefend op een parkours voor menwagens met heuvels. En desondanks mijn hoogtevrees was het heel gaaf om te kunnen vertrouwen op mijn pony. Vandaag ook veel verkeer tegengekomen, merendeel gelukkig geen aso's. Vandaag ook een verrijker tegengekomen op een smal polderweggetje, Alex draafde gewoon door. De man die erin zat stak zijn duim naar ons op. Terugweg kwamen we een boer tegen die zijn weidepalen aan het controleren was en toen moest de rem erop, nek als een giraf, ogen die er bijna uitvielen en oren op spits. Alex heeft het niet zo op mannen in de verte ofzo onderweg _O-
De boer vond m maar een nieuwsgierige pony en toen pas had Alex door "oh het is een mens". Diepe zucht en weer verder in draf.

@renske, altijd even moeilijk als ze dan de vrachtwagen op moeten. Gelukkig de rit goed overleeft en Olivia er ook rustig onder dat scheelt. Hopelijk heeft het naar zijn zin op zijn nieuwe adresje. :D

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:12

Wij zitten nu te wachten op Schiphol. Week trektocht te paard in Noorwegen,
op IJslanders. Ik hoop wat mooie foto's te kunnen maken, maar denk dat we hele week geen internet zullen hebben diep in de wildernis.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:25

*D gaaf tine heel veel plezier.
Ik ben benieuwd naar je plaatjes.

ene jorex Alex de giraf haha

marga lekker gelest

renske aahh wiseguy verhuisd naar zijn nieuwe stal lijkt me best lastig.
Gelukkig is olivia er cool onder.

Hier even een rustiger weekend.
bewust geen ritten gepland ik ren me eigen rot.
Heb het druk zat met de vakantiepaarden enz.
Dit voelt gewoon even als vrij.

Dus er was weer even tijd voor een rondje ohz met D-jee <3

Afbeelding

Afbeelding


De lammetjes doet het super ik heb ze midden in de schuur gezet zodat iedereen er omheen loopt.
Ik heb een schep voer neergezet met de hoeveelheid voer erin wat ze mogen op een dag dan geeft iedereen over de dag een handje.
Ze worden met de dag makker.
Als ze helemaal mak zijn gaan ze naar buiten bij de ezels.

Afbeelding

Afbeelding

Durk en purk mochten vandaag voor het eerst naar buiten ze zijn binnen niet meer te houden vliegen overal op en aan haha
Normaal ben ik veel eerder met naar buiten doen maar ze waren echt nog iniminie.
Afbeelding

Afbeelding

En fien knuffelen met ome d-jee en daarna lekker slapen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn dochter is nu 39 weken zwanger dus het zou ieder moment geboren kunnen worden.
Ik ben zoooo benieuwd naar de kleine en hoe het allemaal gaat zijn voor haar als moeder en met mij als oma hihi

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:21

Veel plezier Tine!

Wat een heerlijke foto's tinkertje. <3

Weten jullie of shetlanders tegenwoordig echt zo duur zijn?
Wij willen er eigenlijk een shetje bij om de dames gezelschap te houden. Zeker nu Olivia dadelijk 4 weken in training gaat, en Ariel dan 4 weken alleen staat.
Maar ik vind prijzen van minimaal €500,- echt veel. :=
4 jaar geleden kon je nog een simpele shet voor €100,- kopen, maar dat is nu mission imposseble. :=

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:12

@Renske in mijn ogen niet. Op marktplaats staat ook eentje van 80 cm te koop die helemaal niks kent voor die prijs, nou ik wens ze succes met de verkoop. Zo hoog zou ik mijn eigen pony's in ieder geval niet te koop zetten en die zijn betuigd en met Jorie kun je zo een dressuurproefje lopen. Vijf jaar geleden heb ik 80 euro betaald voor Jorie maar die was en veulen en hengst. Die had in eerste instantie ook een hogere vraagprijs al vanwege hoe erg de prijzen omhoog zijn geschoten en omdat ie gewoon een mooi veulen was. Ik zou gewoon via via gaan zoeken.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:12

100€ kosten ze idd niet meer.
Voor suzie heb ik 2,5 jaar terug 375€ betaald.
Mack is een ander verhaal daar zitten mega papieren bij.
maar hij is aan komen lopen en zijn toenmalige eigenaar was hem liever kwijt dan rijk.
dus we hebben hem gratis gekregen anders had hij zeker iets van 800€ moeten kosten.

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:08

Renske ze zijn niet goedkoop meer, je begint inderdaad bij ongeveer € 500,- en als ze wat kunnen zijn ze zo € 950,- en meer. Ik heb het wel over de grote maat. Maar met een grote heeft Ariel er wel nog een kriebel maatje aan, anders kunnen ze er niet bij. Maar let op dat de voeder behoefte van het maatje het zelfde is als jou haflingers je zou ook een welsh a kunnen zoeken, maar die kosten nog meer.

Tinkertje verstandig even een rustig weekend, en vol in blijde verwachting. Fientje ziet er mooi uit, hoe groot is ze nu?

Tine leuke plannen in Noorwegen, veel plezier.

Hier de strozolder(tje) klaar gemaakt voor de nieuwe lading stro. Het is nog niet zo ver, maar het was niet zo warm (zweet droop me van de kop daarboven) later in de week wordt het warmer en het graan begint al geel te kleuren en dan is het zomaar zover.
En vanavond nog een klein rondje met maflinger gedaan, er liep nog veel volk in het bos meer dan andere jaren om deze tijd.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:33

slim om dat nu te doen idd
Het is nu al warm zat.
lekker met maflinger aan de rij geweest.
En ja wat is het druk op het eiland echt niet normaal
meer.

Fien is nu de 90 wel gepasseerd denk ik
ik heb nu niet gemeten.
3 weken terug was haar schoft 88 en haar kont 96
Daar is alweer flink wat cm bijgekomen.
Ze is suzie ruimschoots voorbij.
Het kleine is er nu wel vanaf.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:36

Het gaat heel primitief worden. Dit is alles wat mee mag. 1 zak per persoon.
Afbeelding

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:12

4 jaar geleden heb ik mijn Welsh A voor €150,- gekocht. :=
Maar die heb ik niet meer. :+

Haflingers moet je ook sober houden dus een shet moet prima kunnen. :j
Maar ik vind de prijzen echt absurd. :=

@Jorex, dan ga ik nog eens zoeken, want op marktplaats kom ik ook alleen de duurde tegen.
Ik ben haast geneigd om een handelaar aan de andere kant van het land te bellen. :=
Maar dat is ook weer zoiets. :+

Inderdaad altijd handig om dat soort dingen al optijd in orde te maken Marga. :j

Dat is idd niet veel Tine!
Veel plezier.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:32

Prijzen van meer paarden zijn te gek. Staat een fjord op marktplaats voor 4250 met geen prestaties erbij. Brengt me wel aan het twijfelen als ik dan die dikke deur hier vrijwel werkloos in de paddock zie staan. :+

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:57

Tine dat is een stuk zeep meenemen waar je alles mee kan wassen indien nodig.

Ips je moet niet vergeten hoeveel tijd er in gaat zitten om een paard goed te beleren, kosten van het groot brengen enz. Maar het is wel veel geld.

Hier de was vanochtend onder dak gehangen want er zou regen komen tussen de middag (niet dus) het regend nu pas, en de was zit al droog in de kast. Het is altijd (meestal) het zelfde liedje hang ik het onderdak blijft het droog, denk ik dat het wel meeevalt gaat het regenen. In ieder geval een droog rondje gereden met de mannen vanochtend.

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:42

@Marga het viel zeker niet mee. Ik heb vanavond met mijn buurvrouw en de pony's voorop in tweespan gewandeld. Nou we hebben geweten dat het hier ook wel nat kan worden. Alex ging bij de wind van zij uit zichzelf zelfs schouder binnenwaarts richting Jorie lopen zodat zijn kont in de wind was en zijn hoofd niet. Hij is in ieder geval lekker soepel. Jorie schrok heel veel van van alles wat wapperde door de wind en ze waren allebei wat drukker, we hebben 5km/h gelopen, vlug rondje dus. Wel beide braaf. Ook hebben ze allebei een handje muesli gehad van het meisje dat bij ons op stal staat met haar ouders en broer voor vakantie. Haar pony haat mijn pony's nog steeds haha, die verdedigt haar stal heel erg. Maar dat is een A pony, dus die komt net aan met haar hoofd over de stalwand en kan dus niet aan mijn pony's komen. Het ziet er zo grappig uit dat ze telkens met de oren plat en mond wijd open haar stal komt zitten verdedigen. _O-
Hoe kleiner hoe groter het ego geldt kennelijk bij welshjes. De beide grotere paarden zijn allebei compleet verliefd op die 2 van mij namelijk. Nu lekker gedoucht en op de bank.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:18

Marga, ik denk dat ik wel genoeg weet over de kosten van paarden ;) Heb nog een rekening van bijna 2 k liggen van Utrecht voor mijn gekregen Shetlander *\%/*
Een aantal jaren geleden was die gevraagde prijs voor een fjord die minimaal M dressuur liep en stamboekpredikaten had. En dan nog was t veel geld. 5 jaar terug kocht ik mijn dikke deur keessie voor 700 euro als 1,5 jarige merrie. Nu gaan hengstveulens voor het dubbele van die prijs.

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 06:49

Ik ga bewust niet tellen hoeveel Pep ondertussen gekost heeft aan DA kosten (voornamelijk röntgenfoto's).
Het beest is onbetaalbaar nu.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:30

Zo ponykamp overleefd maar wel even een eng moment meegemaakt.
Was met enkele kinderen op de wagen het bos in, en enkele kinderen op de pony achter de wagen.
Mijn pony heeft nog nooit, en dan ook echt nooit! gereageerd op die irritante plakvliegen die zich als de waren vastbijten onder de staart of bij de tietjes/edele delen. Kon ze eraf halen met de zweep niks aan de hand.

Nu? Wanneer ik die kinderen op en achter de koets had? Bokken en slaat ze vervolgens haar rechter achterbeen over de lamoen. Hartaanval natuurlijk. Gelukkig voor ponykamp de ho=ho knop tot dat ik het oke wordt zeg erin gezet. Kinderen de wagen afgestuurd. Ouder kind verantwoordelijkheid gegeven over de kinderen op de ponys. Groot kind voor de zekerheid voor de pony gezet en snel het tuig losgemaakt, lang leve veiligheid spul. Gelukkig op wat schrik na geen verwondingen enz.

En de kinderen vonden het knap achteraf dat ik zo kalm bleef. Kan je vertellen als die kinderen er niet bij waren geweest en een vriendin op de kar zat dat ik de hele boel bij elkaar had lopen vloeken...

(we konden niet draven want we moesten een weg oversteken)

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:55

Gatver chamion, wat super dat alles en iederen rustig bleef. Pppffff scary

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:37

Eind goed al goed. Volgende keer goed inspuiten met veerust voor vertrek, en de bus meenemen als het een lange tocht is.
Maar je krijgt wel een halve hartverzakking als je dit overkomt.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:26

oefffff gelukkig goed afgelopen.
Hier is het nu ook vreselijk ik spuit ze van top tot teen in met veerust en met de rust gooi ik er een vliegendeken op maar ik ben altijd blij voor de paarden wanneer we weer lopen en draven/Galopperen dan verdwijnen die rotdingen eindelijk.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:04

chamion schreef:
Zo ponykamp overleefd maar wel even een eng moment meegemaakt.
Was met enkele kinderen op de wagen het bos in, en enkele kinderen op de pony achter de wagen.
Mijn pony heeft nog nooit, en dan ook echt nooit! gereageerd op die irritante plakvliegen die zich als de waren vastbijten onder de staart of bij de tietjes/edele delen. Kon ze eraf halen met de zweep niks aan de hand.

Nu? Wanneer ik die kinderen op en achter de koets had? Bokken en slaat ze vervolgens haar rechter achterbeen over de lamoen. Hartaanval natuurlijk. Gelukkig voor ponykamp de ho=ho knop tot dat ik het oke wordt zeg erin gezet. Kinderen de wagen afgestuurd. Ouder kind verantwoordelijkheid gegeven over de kinderen op de ponys. Groot kind voor de zekerheid voor de pony gezet en snel het tuig losgemaakt, lang leve veiligheid spul. Gelukkig op wat schrik na geen verwondingen enz.

En de kinderen vonden het knap achteraf dat ik zo kalm bleef. Kan je vertellen als die kinderen er niet bij waren geweest en een vriendin op de kar zat dat ik de hele boel bij elkaar had lopen vloeken...

(we konden niet draven want we moesten een weg oversteken)

Goed gehandeld, Chamion +:)+ _/-\o_ .

Ik vandaag ook zo'n ojee-momentje. Tijdens de training de staart over het linkerleidsel slaan vanwege de prikkerts. Ze knijpt eigenlijk nooit, maar nu zó stevig dat ik hem er niet onder vandaan kreeg. Heel toevallig stond mijn trainer aan de zijlijn (ik had geen les) en riep meteen iets van "loose the rein"... of zoiets. Dat had ik zelf ook al bedacht, ze ging 'dus' op de volte en ik kon in de schulp zitten om de staart los te 'weken' zodat de linkerleidsel er onder vandaan viel. Braaf paard. En doorrrrr ;) :D .

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:16

Leuk zulke geknepen staart grapjes :9
Dat heb ik hier heel soms met puck dan ben je heel even een soort van stuur kwijt <<)

maare effe wat anders :D
Ik ben vanmorgen vroeg oma geworden van een prachtige kleinzoon Stenn ik ben zo onwijs trots.
Alles gaat super goed wat een prachtig mannetje *\o/*
Ik ga nu naar bed effe bijtanken ik heb de hele nacht niet geslapen ;)

Afbeelding

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:20

Gefeliciteerd Tinkertje! Wat fijn dat alles goed is gegaan

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 07:22

Gefeliciteerd Tinkertje!

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:42

*\o/* gefeliciteerd Tinketrje *\o/* Knap ventje, mocht je erbij zijn?