Graag even jullie advies voor volgend probleem. Mijn haflinger staat af en toe eens voor de wagen en ook wordt ze ingezet om het weiland te slepen en dergelijke. Ze luistert goed naar de commando's alleen heeft ze wel een eigen willetje (altijd al gehad) waardoor ze dus bij het halthouden achteruit gaat stappen.
Als ze voor de wagen staat trap ik op de rem en dan stopt ze wel maar als ze iets moet slepen is er dus geen tegendruk. Op zich niet echt problematisch, ze maakt zich totaaaal niet druk als ze over de strengen stapt of op de sleep. Maar voor mij wel lastig om haar te stoppen, wanneer ik een voorwaarts stemcommando geef gaat ze dus gezellig weer vooruit lopen. 'Ho' alleen werkt niet om het achterwaarts te stoppen. Meestal leg ik mijn hand tegen haar billen zodat ze voelt dat ik achter haar sta. Haar reactie is dan om zich om te draaien en gezellig bij mij te komen kijken wat ik aan het doen ben

Vandaag mocht ze me helpen bij het snoeien van de knotwilgen. Dan sleept ze de zware takken naar de plaats waar ze verzaagd kunnen worden. Het spreekt voor zich dat hier veel handelingen bij te pas komen vlak bij haar voeten. Niet handig dus als ze steeds achteruit gaat stappen wanneer je gebukt de 'sleep' vast maakt...
Ik zie zelf even niet meer hoe we dit best aanpakken. Heeft iemand tips voor ons?

Thx

Hier zie je haar achteruit gaan terwijl ik het hout los maak. Voor de veiligheid maak ik steeds de zweng los en gooi ik de strengen gekruist over haar rug zodat ze niet in de knoop raakt. Optuigen met schoft en broek maakt geen verschil.